Californication (מילה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

המילה Californication היא הֶלחֵם של המילים California (קליפורניה) ו-fornication (ניאוף). המילה היא תחדיש, והופיעה לראשונה בדפוס בשנת 1966. יש לה שתי משמעויות:

  • כינוי גנאי לקליפורניזציה.
  • ניאוף נוסח קליפורניה.

ביקורת חברתית וערכית[עריכת קוד מקור | עריכה]

המילה נבדלת בעיצור אחד בלבד מן המילה Californization (קליפורניזציה), שמשמעותה קבלת מנהגים וערכים שמקורם במדינת קליפורניה שבארצות הברית. השימוש בה, ככינוי גנאי או לביקורת נגד קליפורניזציה, משקף עמדה, לרוב שמרנית, שלפיה אימוץ המנהגים והערכים של קליפורניה כרוך בבגידה בערכים מקומיים, ישנים וטובים יותר, ודומה בכך לניאוף בחיי נישואים.

המונח הופיע לראשונה במדור ביקורת הספרים של המגזין Time ב-6 במאי 1966[1], במאמר שעסק בספרים של תומאס פינצ'ון, ריצ'רד פאריניה ולאונרד כהן, ושלל את עולם הערכים שממנו הושפעו.

פיתוח מול שמירת הסביבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז שנות ה-70 השתמשו במונח מתנגדים לעיור מסיבי וגידול מואץ באוכלוסייה, בעיקר במדינות שכנות בארצות הברית. נטען כי הפיתוח נוסח קליפורניה נעשה על חשבון רזרבות קרקע מידלדלות, ללא התחשבות בערכי הטבע ובאיכות הסביבה[2].

ב-7 בנובמבר 1972 נערך במדינת קולורדו משאל עם שבו הוחלט שלא לארח בעיר דנוור את אולימפיאדת החורף ה-12 ב-1976. אחת הסיסמאות שבהן השתמשו המתנגדים הייתה "Don't Californicate Colorado". סיסמאות דומות מופיעות עד היום על סטיקרים במדינות שונות.

רד הוט צ'ילי פפרז - אלבום ושיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – Californication (אלבום), Californication (שיר)

ב-1999 הוציאה להקת רד הוט צ'ילי פפרז אלבום וסינגל בשם "קליפורניקיישן", שזכו להצלחה רבה. מילות השיר[3] מבקרות את ההערצה ברחבי העולם לערכים השטחיים האופייניים לקליפורניה, בהם השאיפה להופיע בסרטים והשמירה על חזות צעירה באמצעות ניתוחים פלסטיים.

ניאוף נוסח קליפורניה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משמעות שנייה של המילה היא "ניאוף נוסח קליפורניה". לעיתים הכוונה להתקדמות מקצועית דרך חדר המיטות, הנחשבת לנפוצה בתעשיית הסרטים ההוליוודית בקליפורניה[4].

סדרת טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – קליפורניקיישן

החל מ-2007 משודרת בארצות הברית, בערוץ Showtime, סדרה בשם "קליפורניקיישן", בכיכובו של דייוויד דוכובני. היא אינה עוסקת בביקורת חברתית או ערכית, וגם את שמה יש להבין כ"ניאוף נוסח קליפורניה". הדמות הראשית מכורה ליחסי מין, והסדרה כוללת סצינות מין מפורשות. היא זוכה הן לשבחי המבקרים והן לאהדת הקהל.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]