Continuo

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Continuo
אלבום אולפן מאת אבישי כהן
יצא לאור 23 במאי 2006 (ארצות הברית)
הוקלט 1017 בדצמבר 2005 (גטבורג, שוודיה)
סוגה ג'אז, מוזיקה אתנית, מוזיקה קלאסית
חברת תקליטים רזדאז רקורדז
הפקה ריי ג'פורד
כרונולוגיית אלבומים של אבישי כהן
At Home
(2005)
Continuo
(2006)
Gently Disturbed
(2008)

Continuo הוא האלבום השביעי של אבישי כהן, שיצא במאי 2006 בהוצאת רזדאז רקורדז.

Continuo כולל עשר יצירות אינסטרומנטליות, כולן מלבד Ani Maamin הולחנו על ידי כהן. הסגנון המוזיקלי של Continuo מערב שני ניגודים: מוזיקה מולחנת לעומת מוזיקה מאולתרת (ניגוד המבוטא בעיקר דרך סגנון קלאסי כנגד סגנון ג'אז), ומוזיקה מערבית לעומת מוזיקה מזרח-תיכונית. למרות הניגודים הסגנוניים, Continuo אחיד למדי בסגנונו וזאת בהשוואה לשני אלבומיו הקודמים של כהן, At Home ו-Lyla. כמו רוב עבודותיו של כהן, גם Continuo בעל מאפייני קצב עשירים, הכוללים פוליריתמיקה ומשקלים מורכבים.

לאחר האלבום הקודם At Home, שבו לראשונה הוצגה שלישיית הג'אז Avishai Cohen Trio ושימשה בו כהרכב הגרעיני, Continuo הוא האלבום הראשון המבוסס כולו על הרכב הטְרִיוֹ: כהן בתפקיד הבס על קונטרבס, סאם בארש בתפקיד הפסנתרן ומארק ג'וליאנה בתפקיד המתופף. שתיים מהיצירות באלבום קרויות על שמם של שני חברי הטריו הנוספים. במחצית מסך יצירות האלבום נוסף אל הטריו עמוס הופמן על עוד, שלו תפקיד מרכזי בחלקים המזרח-תיכוניים של האלבום. Continuo מסמן נקודה משמעותית בהתגבשות הסגנון המוזיקלי של כהן, ומהווה נדבך בולט במיוחד ברפרטואר שלו. רבות מהיצירות בו נוגנו בהופעותיו הרבות של הרכב הטריו של כהן לאורך השנים, ובולטות בהן Samuel, ‏One For Mark, ‏Nu Nu, ‏Elli ו-Smash.

רשימת השמעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מס' שםלחן משך
1. Nu Nu Avishai Cohen 5:20
2. Elli Avishai Cohen 3:53
3. One For Mark Avishai Cohen 4:57
4. Ani Maamin Tuvia Shlonsky 5:14
5. Samuel Avishai Cohen 5:16
6. Emotional Storm Avishai Cohen 7:30
7. Calm Avishai Cohen 3:16
8. Arava Avishai Cohen 5:17
9. Smash Avishai Cohen 5:30
10. Continuo Avishai Cohen 4:11

Nu Nu, היצירה הפותחת את האלבום, היא מהדוגמאות הבולטות ביותר להשפעות האוריינטליות באלבום, שבה לעוד תפקיד מרכזי. Nu Nu היא גם דוגמה מאפיינת ליצירה שבה ההרמוניה פשוטה והדגש הוא על מוטיב קצבי, משקל אסימטרי, ולחן שבו ישנו ביטוי רב יותר לקטעי האלתור.

Elli היא יצירה המייצגת את הקו הקלאסי המערבי, שבה יש משקל רב יותר לחלק המולחן ולהרמוניה. אֵלִי (מקור שם היצירה) היה כינוי החיבה של המשוררת אלישבע גרינבאום והיצירה מוקדשת לזכרה.

One For Mark, הנקראת במחווה על שם המתופף בהרכב מארק ג'וליאנה (שמה בתרגום חופשי: "אחד למארק"), גם היא דוגמה ליצירה שבה הדגש הוא על מוטיב קצבי ומשקל מורכב.

Ani Maamin היא עיבוד אינסטרומנטלי ללחן המיוחס לטוביה שלונסקי לשיר אני מאמין מאת שאול טשרניחובסקי, המוכר גם בשם "שחקי שחקי". זוהי היצירה היחידה באלבום שאינה הלחנה מקורית של כהן. בעוד שהלחן המקורי נכתב במשקל 9/8, בעיבוד של כהן נוספת שלישיית שמיניות, כלומר משקל 12/8. הנעימה בעיבודו של כהן שוחררה כסינגל תחת השם "אני מאמין (שחקי, שחקי)" (ראו להלן).

Samuel, הנקראת במחווה על שם הפסנתרן בהרכב סאם בארש, היא דוגמה ליצירה המאפיינת יותר את הקו הקלאסי.

Calm היא בלדה רגועה המבוצעת על ידי שלישיית הג'אז בלבד. באלבום Duende ב-2012 היא מבוצעת בדואט לפסנתר וקונטרבס, ללא תופים.

Smash היא מנגינה קצבית ועליזה, בעלת תבניות מוזיקליות קצרות וקליטות, עם בסיס מלודי והרמוני פשוט. מאפיין זה פותח אותה לאלתורים מתמשכים. היא מובלת לאורכה בקו בס דומיננטי המבוצע על ידי הקונטרבס, אך בקטע האלתור החותם אותה מוחלף הקונטרבס בגיטרה בס.

Continuo היא נעימת הכותרת שעל שמה נקרא האלבום, החותמת אותו, ועם Nu Nu מייצגת מובהקת של ההשפעות המזרח-תיכוניות באלבום. מקור השם הוא במונח הטכני באסו קונטינואו, שמשמעותו בקצרה היא טכניקת הלחנה בבארוק, שבה קו בס מולחן מלווה על ידי כלים נוספים המפתחים את ההרמוניה, לעיתים במידה מסוימת של חופש המאפשר אלתור. טכניקה זו עומדת בבסיס היצירה Continuo, שבה קו הבס מלווה על ידי העוד. מלבד הקטע החותם את Smash זו היצירה היחידה שבה הבס מנוגן על ידי גיטרה בס. בסופה, לאחר קטע הבאסו קונטינואו בעל הגוון הנוגה, היצירה נחתמת בקטע עליז וקצבי, במשקל 13/8.

אני מאמין (שחקי, שחקי)[עריכת קוד מקור | עריכה]

"אני מאמין (שחקי, שחקי)"
"Continuo"
עטיפת הסינגל אני מאמין (שחקי, שחקי)
עטיפת הסינגל אני מאמין (שחקי, שחקי)
סינגל בביצוע אבישי כהן
מתוך האלבום Continuo
יצא לאור 2006 (ישראל)
פורמט הזרמת מוזיקה עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה אתנו ג'אז עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים רזדאז רקורדז
לחן טוביה שלונסקי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

במהלך שנת 2006 יצא בישראל העיבוד Ani Maamin מתוך האלבום כסינגל. תקליטור הסינגל כלל גרסת רדיו מקוצרת, ואת גרסת האלבום המלאה. העיבוד האינסטרומנטלי, שגם הושמע ברדיו, זכה לאהדה רבה וזכה בעצמו לגרסאות כיסוי. הוא בוצע בהופעות רבות של אבישי כהן. אחת הפעמים הייתה בהופעת טריו בנובמבר 2007 בפסטיבל הג'אז בקייב (בביצוע מורחב בן למעלה מאחת עשרה דקות), והוקלטה באלבום ההופעה Night of Magic.

מקור ההשראה לעיבוד של כהן היה ביצוע השיר על ידי נחמה הנדל, שריגש את כהן מאוד והוביל אותו לכתוב עיבוד אינסטרומנטלי לשלישיית פסנתר בג'אז.[1] דרך הביצוע של הנדל נחשף כהן לביצועים נוספים שלה שהולידו עיבודים נוספים מאת כהן, כמו העיבוד לשיר אל הציפור שנכלל באלבומים שעות רגישות ו-Aurora.

המשתתפים באלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעברית:

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מיכל סאס, אומן אורח עם אבישי כהן, אוגוסט 2008 (שעה ראשונה, חלק 2)