CouchSurfing

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
CouchSurfing
סוג עסק עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 2 באפריל 2003 – הווה (21 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים קייסי פנטון עריכת הנתון בוויקינתונים
www.couchsurfing.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

CouchSurfing (תרגום חופשי לעברית: "גלישת ספה") הוא אתר אינטרנט המקשר בין מטיילים לאוכלוסייה מקומית, שיש באפשרותה וברצונה להציע לינה ללא כל התניה כספית. האתר הושק בשנת 2003 על ידי קייסי פנטון. האתר מופעל על ידי תאגיד בשם Couchsurfing International.

נכון לאוקטובר 2020 רשומים באתר כ-12,000,000 משתמשים בקירוב, כאשר ריכוזם הגדול באירופה ובאמריקה הצפונית.

שם האתר הוא תחדיש, המתייחס למעבר וללינה במספר בתים שונים של חברים, כאשר הלינה מתקיימת בכל מקום פנוי אפשרי זמין, בהם הספה שבבתי החברים.

החברות באתר[עריכת קוד מקור | עריכה]

החברים באתר יכולים לספק מידע על עצמם ותמונות של עצמם, ובנוסף יכולים לציין מהן אפשרויות הלינה שהם מציעים בביתם לחברי האתר, אם בכלל. ככל שהחברים באתר מספקים מידע רב יותר, עולים הסיכויים לכך שמשתמש אחר יחליט שהם אמינים מספיק בשביל להתארח אצלם או לארח אותם. החברים באתר יכולים לחפש מארחים פוטנציאלים לפי מספר פרמטרים כגון גיל, מין, מיקום ולפי רמת הפעילות באתר. האירוח לא כרוך בעלויות, מלבד החזר הוצאותיו של המארח (כגון אוכל).

האתר מספק מדריכי טיולים ופורומים בהם החברים יכולים לחפש שותפים למסע או לקבל ייעוץ. חברי האתר נוהגים לארגן לעיתים קרובות גם פעילויות שונות כגון טיולי קמפינג, מפגשים ואירועי ספורט שונים.

האתר כולל מסד נתונים של מאות אירועים צפויים, המאורגן על ידי חברי האתר, ובהם האירוע השנתי "מחנה חוף ברלין" ("Berlin Beach Camp") המושך אליו למעלה מ-1,000 משתתפים, האירוע השנתי "WinterCamp", ומסיבות שונות המתקיימות בערב השנה האזרחית החדשה (הסילבסטר) בערים שונות ברחבי אירופה. אישים נודעים שחברים באתר הם, בין היתר, ג'וליאן אסאנג' ודניאל בדינגפילד.

האתר כולל מערכות בקרת בטיחות פנימיות, אשר מאפשרות למשתמשיו לבקר את איכותם של המשתמשים האחרים.

האתר מכיל מידע המסייע למטיילים, ובכלל זה הצעות לבילוי, סיוע למהגרים בהתחלת חיים חדשים במדינה זרה ומדריכי תיירים אינטראקטיביים הניתנים לעריכה על ידי המשתמשים עצמם.

מאז אמצע 2020 האתר גובה תשלום בעבור השימוש בו. צוות האתר הסביר את גביית התשלום בכך שמגפת הקורונה גרמה לירידה משמעותית בשימוש באתר ובפרסום בו, ולכן נדרש מקור מימוני נוסף לפעילות האתר, באמצעות גביית תשלום מהמשתמשים.

דמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערים עם למעלה מ-4000 משתמשים רשומים באתר, נכון ל-3 בינואר 2011
מדינות עם למעלה מ-500 משתמשים רשומים באתר, נכון ל-3 בינואר 2011

נכון לאוקטובר 2020 מונה האתר מעל ל-12,000,000 משתמשים רשומים, שהתגוררו בלמעלה מ-200,000 יישובים ב-250 מדינות וטריטוריות ברחבי העולם. מעל ל-20% ממשתמשי האתר ציינו את ארצות הברית כמדינתם. מדינות נוספות בעלות אחוז משתמשים גבוה הן גרמניה, צרפת, קנדה ואנגליה. העיר בה מתגוררים המספר הגדול ביותר של משתמשים היא ניו יורק.

ישראל היא "מעצמת CouchSurfing" ביחס לגודלה. מבחינת מספר המשתמשים ישראל מדורגת במקום ה-26 בעולם עם 25,338 משתמשים, שמהווים 0.7% מהקהילה (נכון לדצמבר 2011). באתר לא קיים דירוג של המדינות על פי מספר המשתמשים ביחס לאוכלוסייה בהם.

כ-71 אחוזים מהמשתמשים באתר הם דוברי אנגלית. כ-18% מהם דוברי צרפתית, כ-17% דוברי ספרדית וכ-15% דוברי גרמנית.

הגיל הממוצע של המשתמשים באתר הוא 28.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

מייסד האתר הוא סטודנט אמריקני בשם קייסי פנטון (Casey Fenton). על פי תיאורו של פנטון, הרעיון לאתר עלה לאחר שהצליח למצוא טיסה זולה מבוסטון לאיסלנד וחיפש מקום ללון בו. פנטון החל לשלוח אימיילים ל-1,500 סטודנטים מקומיים אקראיים באיסלנד בשאלה אם יוכל ללון בביתם במהלך שהותו באיסלנד. לבסוף קיבל מעל ל-50 הצעות לינה שונות. בעקבות כך, במהלך הטיסה חזרה לבוסטון הוא החל לשקוד על פיתוח האתר. במהלך שנת 1999 רכש את הכתובת CouchSurfing.com. פנטון פיתח את האתר לסירוגין במהלך השנים שלאחר מכן, והוא הושק לבסוף בגרסת בטא בינואר 2003.

בתחילת דרכו היה מספר המשתמשים באתר נמוך מאוד. עד סוף שנת 2004 היו באתר קצת יותר מ-6,000 חברים. בשנת 2005, החל מספר המשתמשים באתר לעלות באופן משמעותי. עד לסוף שנת 2005 הגיע מספר החברים באתר לקצת פחות מ-45,000 חברים.

התאגדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

CouchSurfing International Inc. החל את דרכו כמוסד ללא כוונות רווח, המאוגד במדינת ניו-המפשייר שבארצות הברית. בנובמבר 2007, הגיש הארגון בקשה לקבלת מעמד חוקי של מוסד ללא כוונות רווח, אך בקשה זו לא התמלאה. לפי קייסי פנטון, הדבר הוביל אותו לחפש "אופציות אחרות"[1].

באוגוסט 2011, דיווח[2] מגזין "פורבס" על שינוי המעמד החוקי של CouchSurfing ל"תאגיד מסוג B". לצורך העניין גויסו 7.6 מיליון דולרים[3] על ידי קרן הון סיכון בשם "Benchmark capital". לפני כן, האתר תופעל על ידי תרומות של חבריו, שרובן התקבלו במסגרת "שירות אימות זהות" הקיים באתר. ההודעה על הפיכת CouchSurfing לתאגיד בעל מטרות רווח, גררה תגובה חריפה ממשתמשים ומתנדבים רבים באתר. קבוצת מחאה[4] בשם "We are against CS becoming a corporation(הקישור אינו פעיל)" קמה באתר עצמו, ונכון לדצמבר 2011 היא מונה מעל ל-3000 חברים. המוחים טוענים כי קוד המקור ומסד הנתונים של האתר נוצרו על ידי קהילת "גולשי הספות" ואין לעשות בהם שימוש למטרות רווח.

לפי ראיון שנתן מנכ"ל CouchSurfing, דן הופר לעיתון "אל פאיס", ישנה מטרה עתידית לבצע הנפקה, כלומר, להיסחר בבורסה[5].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא CouchSurfing בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Couchsurfing brainstorm group thread". Couch Surging. 16 באפריל 2011. {{cite web}}: (עזרה)(הקישור אינו פעיל)
  2. ^ Nicole (24 באוגוסט 2011). "Non-Profit CouchSurfing Raises Millions In Funding". Forbes. נבדק ב-2011-08-24. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Tweney, Dylan (24 באוגוסט 2011). "Benchmark plops down $7.6M to make CouchSurfing into a for-profit". VentureBeat. נבדק ב-2011-09-11. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "After going for-profit, CouchSurfing faces user revolt". gigaom. 1 בספטמבר 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ "El jefe de CouchSurfing asegura que su objetivo es salir a Bolsa". El País. 13 בספטמבר 2011. {{cite web}}: (עזרה)