CyanogenMod

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף Cyanogenmod)
CyanogenMod
דף הבית ברום Cyanogenmod בגרסה 13
דף הבית ברום Cyanogenmod בגרסה 13
דף הבית ברום Cyanogenmod בגרסה 13
מפתח סטיב קונדיק (ידוע בשם Cyanogen), צוות סיאנוג'ן מוד
משפחה מערכת הפעלה דמוית יוניקס, לינוקס
מודל קוד קוד פתוח
גרסה אחרונה 14.1
סוג ליבה לינוקס
סוג רישיון רישיון אפאצ'י, הרישיון הציבורי הכללי של גנו, Android Open Source Project עריכת הנתון בוויקינתונים
מצב עבודה נסגר
מבוססת על אנדרואיד עריכת הנתון בוויקינתונים
פלטפורמות ARM, x86 עריכת הנתון בוויקינתונים
אתר אינטרנט http://www.cyanogenmod.org/ עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
HTC Dream-הסמארטפון שהחל את תעשיית הרומים לאנדרואיד

סְיָאנוֹגֶ'ן מוֹדאנגלית: CyanogenMod) הייתה גרסת מערכת הפעלה חופשית (רום) לאנדרואיד, אשר מבוססת על הוצאה לאור של הקוד הפתוח הרשמיים של אנדרואיד, עם תוספות קוד מקוריות ויישומי צד שלישי. סיאנוג'ן מוד הוצעה למגוון טלפונים חכמים ומחשבי לוח.

בדצמבר 2016 CyanogenMod חדלה לפתח. וקבוצת המפתחים המשיכה לפעול תחת השם LineageOS.

התכונות העיקריות המוצעות על ידי סיאנוג'ן מוד כוללות ערכות נושא מקוריות, תמיכה בקידוד אודיו מסוג FLAC, רשימה של נקודות גישה, לקוח VPN, תפריט אתחול מורחב, תמיכה בקישוריות דרך -בלוטות', Wi-Fi ו-USB, המהרה (אוברקלוקינג), מגירת התראות ניתנת לעריכה, ניהול גישות מנהל מערכת ליישומים, משגר יישומים (Launcher) ייחודי, ומסך נעילה ניתן לעריכה. CyanogenMod הייתה ידועה בשיפור ביצועי המעבד והסוללה במכשיר עליו היא הותקנה ביחס להפצות אנדרואיד רשמיות וגרסאות חלופיות אחרות לאנדרואיד בשל צמצום משמעותי של "נופחות" (אפליקציות מותקנות מראש Bloatware) ושימוש במנהלי התקנים ייחודים במערכת.

אף על פי שרק חלק ממשתמשי סיאנוג'ן מוד דווחו על השימוש שלהם בהפצה, ביוני 2014, סיאנוג'ן מוד דיווחה על שיא של מעל ל-12.1 מיליון משתמשים פעילים אשר התקינו את ההפצה על מכשיריהם.

מטרת הפצה זו הייתה לשפר ביצועים יציבות ויעילות שימוש והייתה קרובה מאוד לגרסת האנדרואיד הנקייה שעל מכשירי הנקסוס.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

זמן קצר לאחר הצגת הטלפון החכם HTC Dream בספטמבר 2008, התגלתה שיטה להשיג הרשאות מנהל (או בשפה המקצועית "רוט") למערכת ההפעלה אנדרואיד. בעזרת הרוט, וגישת הקוד הפתוח של מערכת ההפעלה, ניתנה האפשרות לשנות את גרסתה המקורית של מערכת ההפעלה ולעצב אותה כרצון המשתמש.

בשנים שלאחר מכן, מספר גרסאות מותאמות אישית (או בשפה המקצועית "רומים" או "שינויים": מוֹדים) של מערכת ההפעלה אנדרואיד פותחו והופצו על ידי מפתחי אנדרואיד נלהבים למכשיר "Dream". אחת מן הגרסאות, שפותחה על ידי משתמש המכונה "JesusFreke", נעשתה פופולרית בקרב משתמשי המכשיר. באוגוסט 2009, המפתח הפסיק לפתח את הרום שלו. המפתח הציע למשתמשים לעבור לרום חדש המבוסס על עבודתו, שנוצר על ידי המפתח המכונה Cyanogen (סטיב קונדיק).

הפופולריות של סיאנוג'ן מוד עלתה במהירות, וקהילה קטנה של מפתחים אשר נקראו "צוות סיאנוג'ן מוד" החלו לתרום לפיתוח. בתוך מספר חודשים, זינק מספר המכשירים המריצים את המערכת, והרום נהפך במהירות לאחד הרומים הנפוצים ביותר בקרב משתמשי אנדרואיד.

ב־18 בספטמבר 2013 הודיע קונדיק שהחל מאפריל 2013 הוא החל לפתח את המוד דרך חברה חדשה שהקים: סיאנוג'ן (.Cyanogen Inc). החברה כתבה תוכניות חדשות וביניהן גם תוכנת התקנה למוד שתורשה להיכנס לחנות היישומים של גוגל[1]. לעומת זאת נמתחה על החברה החדשה ביקורת שלשם ההתמסחרות והעמידה בתנאי גוגל הם נאלצו לוותר על העמידה לטובת המשתמש במספר מקרים[2].

ב-24 בדצמבר 2016 הודיעה חברת Cyanogen על הפסקת הפיתוח של הרום. החברה החזיקה בבעלות על המותג ולכן גם קונדיק, שפרש ממנה מספר שבועות לפני סגירתה, לא יכל להמשיך את פיתוח התוכנה בשם הזה[3]. עם הידיעה על הסגירה הכריזה קבוצת מפתחים עצמאיים על המשך פיתוח התוכנה בשם חלופי: LineageOS[4].

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקוד של מערכת סיאנוג'ן הופיע במאגרי גיט. המאגרים הראשיים אוחסנו בגיטהאב. כמו כן גם בסיאנוג'ן מוד משתמשים במערכת גריט לבדיקת איכותם של שינויים חדשים שנתרמים[5]. לכול מכשיר אשר מפותח הרום אליו ישנו צוות פרטי הדואג לפיתוחו, לחלק נכבד מהמכשירים ישנו דיון בקהילת המפתחים XDA[6] שם ניתן למצוא את פרטי המפתחים ליצירת קשר, ולהעלות רעיונות, שאלות ופתרונות.

למערכת עדכונים דחופים אשר מחולקים לארבע קטגוריות:

  • יציבים (Stable)
  • מועמדים להוצאה (RC)
  • תמונות מצב חודשיות (M snapshot)
  • ליליים (nightly)

כמו כן היו קיימות גרסאות הוצאה המוגדרות כמיועדות לבדיקה (Test).

הורדה והפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

CyanogenMod הוצעה להורדה למגוון מכשירים בהפצה רשמית באתר get.cm, במכשירים מסוימים, בגרסה 10 ומעלה, לאחר התקנת המערכת ניתן היה לעדכנה דרך המכשיר עצמו ללא מחשב חיצוני.

מאז הודיעה החברה על הפסקת הפיתוח, בהמשך, סגרה החברה את השרתים ולא ניתן לעדכן דרך המכשיר. כמו כן אין אפשרות כיום להוריד את הרום מאתר החברה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא CyanogenMod בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ פרק חדש - ההכרזה של קונדיק על חברת סיאנוג'ן מתוך אתר Cyanogenmod, 18 בספטמבר 2013
  2. ^ לדוגמה, ר' כאן דיון בעובדה שאנשי החברה דחו הכללה של תוכנת מצלמה מכיוון שהרישיון שלה לא אפשר להם ליצור עותקים קנייניים וסודיים שלה.
  3. ^ The apparent end of CyanogenMod‏, 7 בדצמבר 2016, כתבה בLWN.net
  4. ^ כן, זה אנחנו - ההכרזה הראשונית באתר LineageOS, 24 בדצמבר 2016
  5. ^ ר' קישורים לשניהם מדף הקהילה באתר סיאנוגן מוד
  6. ^ אתר קהילת המפתחים XDA