Daydream (אלבום)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Daydream
אלבום אולפן מאת מריה קארי
יצא לאור 3 באוקטובר 1995
הוקלט 1995
סוגה R&B
שפה אנגלית
אורך 46:42
חברת תקליטים קולומביה
הפקה קארי, וולטר אפאנאסייף, ג'רמין דופרי
כרונולוגיית אלבומים של מריה קארי
Merry Christmas
(1994)
Daydream
(1995)
Butterfly
(1997)
סינגלים מ-Daydream
  1. "Fantasy"
    תאריך יציאה: 12 בספטמבר 1995
  2. "One Sweet Day"
    תאריך יציאה: 14 בנובמבר 1995
  3. "Open Arms"
    תאריך יציאה: 5 בדצמבר 1995
  4. "Always Be My Baby"
    תאריך יציאה: 9 במרץ 1996
  5. "Forever"
    תאריך יציאה: 10 במרץ 1990
  6. "Underneath the Stars"
    תאריך יציאה: 5 באפריל 1996

Daydreamעברית: חלום בהקיץ) הוא שם אלבומה החמישי של הזמרת האמריקאית מריה קארי, אשר יצא לאור למכירה עולמית בשנת 1995.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

האלבום הוא אחד מרבי המכר של קארי, ומכירותיו עומדות על 10 מיליון עותקים בארצות הברית ו- 25 מיליון עותקים בעולם. כמו כן, הוא נחשב לאחד האלבומים הנמכרים ביותר אי פעם לזמרת.[דרוש מקור] האלבום נכנס פעמיים למקום הראשון למצעד האלבומים של הבילבורד האמריקאי, פעם בשנת 1995 ופעם בשנת 1996. נוסף לכך, הוא נכנס בסוף אותה שנה לרשימת חמשת האלבומים הנמכרים ביותר. "Fantasy", הסינגל המוביל שיצא לאור ב-1995 הוכרז כשיר המושמע ביותר לשנת 1995, על אף יציאתו בחודש ספטמבר אותה שנה. שניים מתוך הסינגלים אשר יצאו לאור בהמשך, "One Sweet Day", ו-"Always Be My Baby", נכנסו לרשימת חמשת השירים המושמעים ביותר לשנת 1996.

הצלחתו הרבה של האלבום התבטאה בתהליך הוצאת הסינגלים מתוכו. "One Sweet Day", הלהיט המשותף שלה עם בויז טו מן, שהה 16 שבועות בראש המצעד האמריקאי - יותר מכל שיר אחר בהיסטוריה. כמו כן, קארי הצעידה שני שירים מהאלבום אשר נכנסו ישירות למקום הראשון במצעד האמריקאי ("Fantasy", "One Sweet Day"). בנוסף, הישג נוסף ברשותה הוא הצעדת, "Always Be My Baby" הישר אל המקום השני.

באלבום זה קארי התנסתה לראשונה גם בבימוי, וביימה בעצמה את הקליפים לסינגלים "Fantasy", ו-"Always Be My Baby".

כל שירי האלבום נכתבו והופקו על ידי קארי בסיוע של מפיקים וכותבים נוספים, למעט הרצועה "Open Arms", שהיא גרסת כיסוי לשירה של להקת ג'ורני, משנת 1982.

בזכות האלבום, קארי הייתה מועמדת לשישה פרסי גראמי בשנת 1996, אך היא הפסידה לאלאניס מוריסט שפרצה באותה שנה עם אלבום הבכורה שלה. בין היתר, הועמד האלבום לפרס גראמי לאלבום השנה.

בישראל הגיע האלבום למעמד זהב לאחר מכירות של 20,000 עותקים. במצעד של רשת ג' הגיעו "One Sweet Day", ו-"Always Be My Baby", למקום הראשון ואילו "Fantasy", ו-"Open Arms", למקום השני.

רשימת השירים באלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. "Fantasy"
  2. "Underneath the Stars"
  3. "One Sweet Day"
  4. "Open Arms"
  5. "Always Be My Baby"
  6. "I Am Free"
  7. "When I Saw You"
  8. "Long Ago"
  9. "Melt Away"
  10. "Forever"
  11. "Daydream Interlude"
  12. "Looking In"

שימוש בדגימות מתוך שירים אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשלושה שירים מתוך האלבום נעשה שימוש בדגימות מתוך שירים אחרים.

מכיל דגימות מתוך השיר "Genious Of Love", של להקת טום טום קלאב.

מכיל דגימות מתוך השיר "Tell Me If You Still Care", של להקת דה אס או אס באנד.

מכיל דגימות מתוך השיר "Sound Bwoy Bureill", של להקת סמית'-אן-ויסין.

ביקורות והשפעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

האלבום זכה לביקורות חיוביות מצד המבקרים. במהלך השנים הוא הוכרז על ידי ארגון היכל התהילה של הרוק אנד רול לאחד מ-200 האלבומים הטובים ביותר. כמו כן, הוא נכנס למקום ה-69 ברשימת 1000 האלבומים הטובים ביותר אי פעם של מגזין המוזיקה האמריקאי, הרולינג סטון.

השפעתו של האלבום על סגנון הרית'ם אנד בלוז והראפ ניכרת מאוד בכך שהוא היה ראשוני מסוגו ופורץ דרך. בצעד מפתיע לאותן שנים, קארי בחרה לשלב בגרסת הרמיקס של הרצועה המובילה "Fantasy", את הראפר או די בי. השילוב יוצא הדופן היה ראשון מסוגו בכך שזמרת מבצעת גרסה חדשה לשיר על ידי הוספת ראפר לרמיקס. השיר מעולם לא יצא על גבי האלבום עצמו, אלא בסינגל שיצא למכירה. רק באלבומה הבא של קארי, Butterfly היא שילבה ראפ ביצירותיה באופן ממשי. גרסת הרמיקס הפכה להצלחה ברדיו והושמעה תדירות. מאז, בזכותה, הדבר הפך לתופעה מקובלת בתרבות המוזיקה האמריקאית והעולמית.

טריוויה על השירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • באלבומה האחד-עשר E=MC2, קארי בחרה לשלב באחד מהבתים של השיר "For The Record", שהוקדש למעריצים, את שם השיר "Underneath the Stars".
  • באלבומה התשיעי Charmbracelet, קארי בחרה לשלב באחד מהבתים של השיר "Lullaby", את שמות השירים "Melt Away", ו-"Long Ago".
  • "Daydream Interlude", היא רצועה שמשלבת חלקים מהטקסט של "Fantasy", ומשלבת במיקס שיצר דייוויד מוראלס מספר סגנונות מוזיקליים.
  • "Looking In", הרצועה האחרונה, היא הרצועה האישית ביותר באלבום. היא משמשת כרמז לאלבום הבא של קארי, Butterfly שבתקופתו נחשף הסיפור מאחורי השיר.
  • על פי ראיונות משותפים בין קארי לבויז טו מן, הרקע לכתיבת "One Sweet Day", היה לאחר ששניהם גילו כי כתבו שירים שעוסקים באותו נושא (מות אדם יקר) ומבחינה טקסטואלית היה דמיון בין השירים, שלבסוף שולבו יחד לשיר אחד.
  • רבים מהרימקסים שנעשו לשירים שיצאו כסינגלים מהאלבום, התבססו על ז'אנר מוזיקת הדאב.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]