דלפי (שפת תכנות)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף Delphi)

דלפי (Delphi) היא שפת תכנות שפותחה על ידי אנדרס הלסברג, היא יישום מסחרי של שפת התוכנה Object Pascal. דלפי מופעלת בדרך כלל בתוך סביבת פיתוח ויזואלית מסוג RAD (פיתוח יישומים מהיר). דלפי מאופיינת היום בכך שקוד מקור בודד ניתן ליישום במספר מערכות הפעלה שונות בתכלית. דלפי משמשת לפיתוח של יישומים שולחניים מעל מערכות הפעלה חלונות (מיקרוסופט) ו-os x (אפל) מצד אחד, אבל גם מעל מערכות הפעלה למכשירים ניידים, טלפונים וטאבלטים, גם של אנדרואיד וגם של ios מצד שני. אומנם קיימת גרסה שניתן להפעיל על Linux אך היא גרסה ישנה (2001) שלא תומכת כרגע בכל היכולות החדשות.

שפת התוכנה Object Pascal היא שפה מדור רביעי, מונחת עצמים, המבוססת על פסקל. ישנם יישומים נוספים לשפת Object Pascal כמו Lazarus ו-Free Pascal שמופעלים כקוד פתוח. דלפי אינה קוד פתוח.

בתוך אותה סביבת פיתוח (RAD), ניתן גם להפעיל מהדרים (Compiler) של אותו יצרן מסוג Java כמו גם ++C ו-HTML5 Builder.

הסביבה ושפת התכנות פותחו עד שנת 2006 על ידי חברת בורלנד האמריקנית, שעשור לפני כן פיתחה את סביבת הפיתוח טורבו פסקל. המשך הפיתוח עד שנת 2008 בוצע על ידי חברת הבת Codegear ואז המוצר עבר לחברת Embarcadero שממשיכה לפתח את המוצר עד היום.

המתחרות העיקריות של דלפי הן C++‎ ומאוחר יותר גם C#‎ ו-Java. מתכנתים רבים טוענים כי לדלפי יתרונות רבים על פני מתחרותיה, בעיקר מבחינת גמישות ממשק המשתמש (GUI), יעילות תכנותית, מהירות ההרצה, ותמיכה מובנית במסדי נתונים[דרוש מקור]. אולם למרות יתרונותיה, דלפי לא הצליחה לכבוש את שוק ה-RAD שנשלט כיום בעיקר על ידי ויז'ואל סטודיו של מיקרוסופט.

לדלפי יש שני סוגי מערכות:

מערכת VCL שמתאימה רק לסביבות שולחניות של מיקרוסופט ותומכת בעברית וערבית (כתיבה מימין לשמאל) בצורה טובה.

ומערכת FMX שמתאימה גם לסביבה שולחנית וגם למערכות ניידות גם חלונות גם אנדרואיד וגם אפל אבל התמיכה בעברית אינה טובה.

גרסאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגרסה הראשונה של השפה יצאה לאור בשנת 1995, והייתה מיועדת לפיתוח בסביבת חלונות 16 ביט (Windows 3.1), הגרסה הבאה דלפי 2 שיצאה לאור שנה מאוחר יותר, תמכה בסביבת חלונות ב-32 ביט (בעיקר Windows 95 ואילך).

בשנת 2001 יצאה אף גרסה ללינוקס הידועה בשם Kylix. ב־2002 נוספה בה תמיכה ל־CLX component library, בשנת 2003 יצאה גרסה בשם Delphi.Net, התומכת בצורה מלאה בפלטפורמת NET. של מיקרוסופט. בגרסת 2005 שונה ה־IDE של סביבה זו שיהיה דומה לסביבת הפיתוח של NET. של מיקרוסופט, והוספו בה יכולות נוספות כגון תכנות בשפת #C ועוד. הגרסה הראשונה של דלפי תחת שם המחלקה Codegear יצאה ב-2007, והיא הכילה תמיכה במערכת ההפעלה ויסטה, שיפורים בפיתוח ויזואלי לאתרי אינטרנט בסיוע Ajax, וגרסה לשילוב עם PHP. בשנת 2008 מכרה בורלנד את Codegear לחברת Embarcadero Technologies.

גרסאות XE

בשנת 2010 יצאה הגרסה הראשונה של XE. בגרסאות XE משולבת טכנולוגיה של FMX - Fire Monkey (קוף האש). טכנולוגית קוף האש מפרידה בין מערכת ההפעלה והממשק הגרפי של מערכת ההפעלה. תוכנות שמשתמשות בקוף האש לא מפעילות את הממשק הגרפי של מערכת ההפעלה אלא מפעילות בצורה ישירה את הכרטיסים הגרפיים גם במחשבים השולחניים וגם במכשירי הטלפון הניידים.

גרסת XE4 אפשרה בצורה מובנית לכתוב ל-iPhone ול-Mac. גרסת XE5 אפשרה לכתוב למכשירי Android.

גרסת XE8 מ-2014 הייתה האחרונה מגרסאות אלו.

גרסאות DX (תומכות ב-64 ביט בצורה טובה בכל מערכות ההפעלה)

גרסת DX10 מ-2015 היא המשך ישיר לגרסאות ה-XE.

גרסאות 10.1, 10.2, 10.3 יצאו בשנים 2016, 2017, 2018 בהתאמה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]