Devotion

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Devotion
אלבום אולפן מאת אבישי כהן
יצא לאור 27 במרץ 1999
סוגה ג'אז, פוסט-בופ
חברת תקליטים Stretch Records
הפקה אבישי כהן (בשיתוף ג'ייסון לינדנר וג'ף בלרד)
כרונולוגיית אלבומים של אבישי כהן
Adama
(1998)
Devotion
(1999)
Colors
(2000)

Devotion (בתרגום חופשי: מסירוּת) הוא האלבום השני של אבישי כהן, שיצא במרץ 1999 בהוצאת Stretch Records האמריקנית בארצות הברית.

הסגנון של Devotion הוא בעיקרו ג'אז בשילוב מאפיינים רבים של מוזיקה אתנית וסוגות נוספות. ניתן לזהות באלבום רכיבים אוריינטליים, לטיניים, בלוז, פאנק, מוזיקה קלאסית, ועוד. כהן עצמו מסתייג משימוש במונחים כדי לתאר מוזיקה.[1] מעבר לסגנון האקלקטי המתבסס בג'אז ומושפע מהמורשת התרבותית של כהן, רבים מהלחנים מתאפיינים במשקלים מורכבים ופוליריתמיקה – כל אלו סימני הכר בולטים אצל כהן בקריירת הסולו שלו. האלבום כולו אינסטרומנטלי למעט השיר Linda De Me Corazon, ומלבדו והנעימה Candela City, כל הלחנים באלבום נכתבו על ידי כהן.

הרכב שישיית הנגנים העומד בבסיס האלבום מורכב מאותה שישיה (למעט אחד) שהיוותה את ההרכב המבצע העיקרי באלבומו הקודם Adama: כהן בעיקר על קונטרבס, הופמן על עוד וגיטרה, לינדנר על פסנתר, בלרד על תופים, דייוויס על טרומבון, ובמקום ווילסון משתתף ג'ימי גרין על סקסופון וחליל. בנוסף לשישיה העיקרית מתארחים אמנים נוספים.

El Capitan & The Ship At Sea נכתב בהקדשה ליוצר הג'אז הנודע הוראס סילבר, שברכה מאתו מעטרת את הערות האלבום.

The Gift נכתב בהקדשה לגדול הג'אז צ'יק קוריאה, הבעלים של חברת התקליטים Stretch Records שהפיקה את Devotion ואת קודמו Adama, ומי שבמידה לא מבוטלת אחראי לפריצה הגדולה של כהן לתודעה העולמית ושאיתו המשיך כהן לנגן במקביל לפיתוח קריירת הסולו שלו. באותה תקופה כהן ניגן בהרכבו Origin שכלל גם את בלרד ודייוויס. הפתיחה מבוססת על מנגינה ישראלית בשם "כל הכוכבים". [דרוש מקור][2]

Bass Suite #3 הוא סוויטה לבאס, שלישית במספר לאחר שתי סוויטת באלבום Adama, ובעלת שני חלקים. החלק הראשון מבוצע בקונטרבס, פתיחתו מנוגנת בקשת והמשכו בפריטה בליווי כלי הקשה, חליל וטרומבון. החלק השני, ברצועה החותמת את האלבום, מבוצע בגיטרת בס, ובסגנון פופ. מלודיית הבאס בחלק זה מהווה את בסיס הלחן לשיר It's Been So Long שנכתב על ידי כהן מאוחר יותר והוקלט באלבומו Aurora.

Ot Kain (אות קין) נכתב מתוך השראה משיר שכתב שי ימיני, חבר של כהן (מי שהוקדשה לו הרצועה Shay Ke באלבומו הבא של כהן, Colors). השיר הופיע בהערות האלבום.

ב-Angels of Peace כהן מנגן על פסנתר, הכלי הראשון שלמד בילדותו. הלחן מבוסס על מנגינה שסבו היה שר בימי שישי. זו ההקלטה הראשונה של כהן מנגן על פסנתר באלבומיו.

Ti-Da-Do-Di-Da הוא היצירה הראשונה שכתב כהן עבור רביעיית מיתרים. מלבד הופעת האורח של הרביעייה, שחברים בה אידה לוין (בתפקיד כינור ראשון), כרמית צורי (כינור שני), רוברט ריינהרט (ויולה) ופרד שרי (צ'לו), גם מתארח דני פרידמן על בלפון.

Linda De Mi Corazon הוא השיר היחיד באלבום שאינו אינסטרומנטלי, ומבוצע על ידי הזמרת קלאודיה אקוניה שגם ביצעה הופעת אורח ב-Adama. זהו שיר לאדינו המוכר יותר בשם Yo M'enamori D'un Ayre.[3] לימים הוקלט השיר בביצועו הווקאלי של כהן בעצמו באלבומו שעות רגישות. בחלק מאלבומיו והופעותיו כהן נוהג לבצע שירי לאדינו ועיבודים אינסטרומנטליים שלהם, חלק ממורשתו הספרדית שהועברה לו מאמו.

Musa מוקדש לבנו של עמוס הופמן, נגן העוּד שהשתתף גם ב-Adama וכן ברבים מאלבומיו הבאים של כהן, שלו (העוד) חלק מרכזי ביצירה לצד הנאי בביצוע אורח של ג'ושוע לוי.

Candela City הולחן על ידי ג'ייסון לינדנר, נגן הפסנתר באלבום, שמלבד Adama השתתף גם באלבומו הבא של כהן Colors.

רשימת השירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מס' שםלחן משך
1. El Capitan & The Ship At Sea Avishai Cohen 6:42
2. The Gift Avishai Cohen 7:19
3. Bass Suite #3 Part 1 Avishai Cohen 3:22
4. Ot Kain Avishai Cohen 6:34
5. Angels of Peace Avishai Cohen 2:55
6. Ti Da Doo Di Da Avishai Cohen 5:22
7. Linda De Me Corazon עממי 2:02
8. Deep Blue Avishai Cohen 5:36
9. Igor Avishai Cohen 0:04
10. Slow Tune Avishai Cohen 5:00
11. Negril Avishai Cohen 3:18
12. Musa Avishai Cohen 5:18
13. Candela City Jason Lindner 5:00
14. Bass Suite #3 Part 2 Avishai Cohen 2:52

המשתתפים באלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

אמנים אורחים:

רביעיית מיתרים:

  • אידה לוין (Ida Levin) – כינור ראשון
  • כרמית צורי (Carmit Zori) – כינור שני
  • רוברט ריינהרט (Robert Rinehart) – ויולה
  • פרד שרי (Fred Sherry) – צ'לו

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ”I don’t use any terms for any music. I think it makes the music smaller” –אבישי כהן, מתוך ראיון סמוך לצאת האלבום:
    http://jazzusa.com/an-interview-with-avishai-cohen
  2. ^ ”The beginning of the 'The Gift' is based on an Israeli melody called 'All The Stars'.” –מתוך תיאור האלבום וראיון כאן:
    http://www2.concordmusicgroup.com/artists/avishai-cohen
  3. ^ השיר מוכר גם בעיבודו לנוסח עברי תחת השם "צל לא צל". פרטים נוספים בזמרשת:
    http://www.zemereshet.co.il/song.asp?id=1852