Don't Worry, Be Happy

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

Don't Worry, Be Happy היא אמרה באנגלית וגם שמו של שיר מפורסם שפירושם "אל תדאג, היה שמח". את השיר כתב והלחין המוזיקאי האמריקאי בובי מקפרין והוא מבוסס על ציטוט של הגורו ההודי מהר באבא.

מקור האמרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפוסטר בו מופיע מהר באבא מחייך עם הכיתוב "Don't Worry, Be Happy"
סטיקר של חסידי ברסלב ובו פרפרזה על הביטוי בתוספת הסיסמה נ נח נחמ נחמן מאומן

מהר באבא, אשר חינך לשמחת חיים, נהג להשתמש בביטוי זה פעמים רבות. במברקים ששלח לתלמידיו במערב נהג לצרף ביטוי זה. משנתו זכתה לפופולריות רבה בקרב ילדי הפרחים בשנות ה-60, אז השתרש הביטוי בעיקר בארצות הברית. הביטוי, כציטוט של באבא, הופיע על גלויות ואף כרזות רבות במהלך שנות ה-60 ופוסטרים שבהם נראה באבא עם חיוך רחב הפכו פופולריים גם כן.

מאוחר יותר גם הופיעו כרזות עם הסיסמה תחת ציור סמיילי, אשר זכו גם לגרסה סאטירית בה נראה הסמיילי עם כדור אקדח המפלח את ראשו, כאמירה נגד מנהגיהם חסרי האחריות של ההיפים, אשר עלולים להוביל לאסונות.

השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1988, בעת שביקר בובי מקפרין במועדון הג'אז "Tuck & Patti" בסן פרנסיסקו, הבחין בכרזת "Don't Worry, Be Happy" אשר נתנה לו את ההשראה לכתוב את השיר.[1][2]השיר פורסם באותה שנה וזכה לפופולריות עצומה. השיר, בסגנון א-קפלה, היה השיר הראשון מסגנון זה אשר היה בראש מצעד הפזמונים האמריקאי. עד היום הוא נחשב לשיר הא-קפלה המצליח ביותר בכל הזמנים. עם זאת, היה זה השיר הכמעט יחידי בו התפרסם מקפרין, ולאחריו התמקד בעיקר בקריירה מוזיקלית בתחום הג'אז והא-קפלה.

על אף הצלחת השיר, מקפרין עצמו נותר מאוכזב: בתודעתם של רבים הוא נותר "זמר של להיט אחד", על אף שיצירתו המוזיקלית מגוונת ומרובה עד עצם היום הזה - גם אם מתמקדת בז'אנר הנישה הא-קפלה. על אף שהלהיט עצמו גם הוא ללא כל ליווי אינסטרומנטלי, ומקפרין שר בו את כל הקולות, הוא מעיד כי מדובר בשיר פשוט ביותר שהוקלט לאחר אלתור של כמה דקות:

"בתוך שעה גמרנו את השיר. כאילו, מי חשב שזה מה שיקרה?... זה לא שאני לא אוהב את השיר. כל השירים הם כמו ילדיי: את כמה מהם אתה מעדיף להשאיר בקרבתך, ואת השאר אתה רוצה לשלוח מהבית לקולג' כמה שיותר מוקדם. זה משגע אותי, כי זה הרושם שיש להרבה אנשים עליי. שואלים אותי 'מה עשית מאז?', 'לא שמענו ממך'. ואני אומר: 'לא הקשבתם'."

מתוך אתר האינטרנט של בובי מקפרין

העובדה ששיר זה היה להיט גדול בו התפרסם מקפרין, שנעלם מאורות הזרקורים זמן קצר לאחר מכן, הובילה לשמועה סרקאסטית, שהפכה גם לאגדה אורבנית, הטוענת כי האיש ששר את "Don't Worry, Be Happy" התאבד.[3][4] למעשה, השמועות על התאבדותו של מקפרין היו כה עקשניות, עד שהביאו לפרסום הכחשה באתר הרשמי של האמן.

השיר הופיע או נוגן במקומות רבים וכן במספר סרטי קולנוע שהראשון שבהם היה "קוקטייל" בכיכובו של טום קרוז. חלק משימושיו הם לעיתים דווקא אירוניים הבאים להדגיש מצבים מסוימים כגון השמעתו בסרט "ג'ארהד 1" (אנ') [5] העוסק במלחמת המפרץ. בשנת 1988, ג'ורג' בוש האב השתמש בשיר בתעמולת הבחירות שלו לתפקיד נשיא ארצות הברית מבלי לקבל את אישורו של בובי מקפרין.[6] בובי מקפרין, שהיה דמוקרט, הצהיר שלא יצביע עבור ג'ורג' בוש והפסיק לבצע את השיר. השיר הוסר מתעמולת הבחירות.

טעות נפוצה גורסת כי בוב מארלי הוא המבצע של השיר, בשל החפיפה בין ערכיו של מארלי לבין מסרו של השיר. אולם, למעשה, השיר פורסם כשבע שנים לאחר מותו של מארלי, ואין לו שום קשר אליו.

גרסאות כיסוי בעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1991, לאחר מלחמת המפרץ, הושמעה במופע ערב חד פעמי קונבנציונלי פרודיה לשיר, תחת השם "דונט וורי, בי האפי", בביצוע מוני מושונוב, שלמה בראבא, גידי גוב, שלמה יידוב, יוני רכטר, ואלון אולארצ'יק. בפרודיה זאת, אדם שנסע לסין עם אשתו ובנו מייד עם פרוץ המלחמה כותב לאביו על המתרחש בסין ושואל לשלום הוריו. האב מספר לו שלמרות המלחמה הכול בסדר ואין מה לדאוג. [7][8]

בשנת 1999, השיר תורגם לעברית ובוצע על ידי אלון אולארצ'יק תחת השם "אל פחד, יהיה סחה".[9][10]

פרודיה נוספת לשיר Don't worry, be happy בשם "מה'כפת לי? אין ביבי!" [11] בוצעה בשנת 2022 בתוכניתו של ליאור שליין "גב האומה" על ידי ליאור שליין, אורנה בנאי, עינב גלילי, מאור כהן וליאור אשכנזי.

יש בארץ המון בעיות, אבל מה'כפת לי? אין ביבי!

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מילים לשיר Don't Worry, Be Happy - Bobby McFerrin, באתר שירונט
  2. ^ Bobby McFerrin - Don't Worry Be Happy (Official Music Video), נבדק ב-2023-06-19
  3. ^ Don't Worry, Be Dead, באתר Snopes.com
  4. ^ FAQ, באתר הזמר בובי מקפרין
  5. ^ Jarhead movie scene ( don't worry be happy), נבדק ב-2023-06-19
  6. ^ Julia Alimbekova, Meaning of Don't Worry, Be Happy by Bobby McFerrin & Song Story, Blimey, ‏2022-09-30 (באנגלית)
  7. ^ מערכונים ישראלים, מערכונים ישראלים: ערב חד פעמי, באתר מערכונים ישראלים, ‏יום שבת, 2 בדצמבר 2017
  8. ^ ערב חד פעמי קונבנציונלי - דונט וורי, בי הפי, נבדק ב-2023-06-19
  9. ^ אל פחד, יהיה סחה - חיפוש ב-Google, באתר www.google.com
  10. ^ מילים לשיר אל פחד יהיה סחה - אלון אולארצ'יק, באתר שירונט
  11. ^ מה'כפת לי? אין ביבי!, נבדק ב-2023-06-19


הקודם:
1988: סטינגBring on the Night
פרס גראמי לביצוע הפופ הווקאלי הטוב ביותר של גבר
1989: בובי מקפרין – "Don't Worry, Be Happy"
הבא:
1990: מייקל בולטון – "How Am I Supposed to Live Without You"