Five to One

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"Five to One"
שיר בביצוע הדלתות
מתוך האלבום Waiting For The Sun
יצא לאור 3 ביולי 1968
הוקלט פברואר-מאי 1968
סוגה פרוטו-מטאל, רית'ם אנד בלוז
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 4:24
חברת תקליטים אלקטרה רקורדס
כתיבה הדלתות
הפקה פול רוטשילד
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"Five to One" (בעברית: "חמישה בשביל אחד") הוא שיר שנכתב ובוצע בידי להקת הרוק האמריקאית הדלתות מתוך אלבומם השלישי Waiting For The Sun מ-1968. בניגוד לשירים האחרים באותו אלבום, שנימתם רגועה באופן יחסי, שיר זה עוצמתי הרבה יותר.

משמעות השיר איננה לגמרי ברורה. מילות השיר מזכירות מאבק, ומדברות על יחס של חמישה לאחד. תאוריות שונות קיימות בקשר למשמעות השיר: דור המבוגרים מול דור הצעירים; ילדי הפרחים מול אנשי הצווארון הלבן; שחורים מול לבנים. תאוריה אחרת גורסת כי מדובר על מספר ההרוגים הוייטנאמיים מול מספר ההרוגים האמריקניים במלחמת וייטנאם. ג'ים מוריסון, סולן הלהקה, טען כי השיר אינו פוליטי, ומשום כך כנראה שתאוריה זו אינה נכונה.

ככל הנשמע, היה מוריסון שיכור כלוט בעת הקלטת השיר. לקראת סוף השיר הוא משהק, מאבד את הקצב ומתבלבל במילים. כשביצעה הלהקה את השיר בהופעות חיות, בדרך כלל במחרוזת אחרי השיר Back Door Man, נהג מוריסון להוסיף ביטויים שצונזרו בגרסת האולפן של השיר.

השיר הוא אחד השירים המוכרים של להקת הדלתות, כמו גם שיר פופולרי בהופעותיהם, ולכן הוא מופיע ברוב אלבומי האוסף וההופעות של הלהקה. עם זאת, השיר לא יצא כסינגל.

בשנת 2000 השתמש זמר הראפ ג'יי זי בסמפול מהשיר כשהקליט את שירו "Takeover". מרילין מנסון ביצע גרסת כיסוי לשיר באותה שנה.


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]