G20

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
20 הכלכלות הגדולות בעולם
אוסטרליהאוסטרליה אוסטרליה
איטליהאיטליה איטליה
אינדונזיהאינדונזיה אינדונזיה
ארגנטינהארגנטינה ארגנטינה
ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
ברזילברזיל ברזיל
גרמניהגרמניה גרמניה
דרום אפריקהדרום אפריקה דרום אפריקה
קוריאה הדרומיתקוריאה הדרומית קוריאה הדרומית
הודוהודו הודו
בריטניהבריטניה הממלכה המאוחדת
טורקיהטורקיה טורקיה
יפןיפן יפן
מקסיקומקסיקו מקסיקו
הרפובליקה העממית של סיןהרפובליקה העממית של סין  סין
ערב הסעודיתערב הסעודית ערב הסעודית
צרפתצרפת צרפת
קנדהקנדה קנדה
רוסיהרוסיה רוסיה
האיחוד האירופיהאיחוד האירופי האיחוד האירופי
ספרדספרד ספרד  - אורחת קבועה בפורום

בסגול: מדינות ה-G20, בתכלת: חברות האיחוד האירופי שאינן מיוצגות בפני עצמן, בוורוד: מדינות אורחות בכנס ב-2016

פורום G20 (שם רשמי: The Group of Twenty Finance Ministers and Central Bank Governors) הוא פורום שחברים בו שרי האוצר ונגידי הבנקים המרכזיים של 20 כלכלות: 19 מבין הכלכלות הגדולות בעולם, וכן האיחוד האירופי. יחד מהוות כלכלות ה-G20 כ-90% מהתוצר הלאומי הגולמי העולמי, 80% מהסחר העולמי (לרבות סחר פנימי באיחוד האירופי) ושני שלישים מאוכלוסיית העולם.

ה-G20 הוא פורום לשיתוף פעולה וייעוץ בנושאים הקשורים למערכת הפיננסית הבינלאומית. הפורום חוקר, סוקר ומקדם דיונים בקרב מדינות מפתח מפותחות ומתפתחות, במטרה לקדם את היציבות הפיננסית העולמית וכן לתת מענה לבעיות שהן מעבר לתחום אחריותה של כל מדינה בנפרד.

ספרד היא אורחת קבועה בפורום.

הארגון[עריכת קוד מקור | עריכה]

פורום ה-G20 פועל ללא מזכירות קבועה וצוות. בראש הארגון עומדת אחת ממדינות הפורום, המתחלפת מדי שנה, תוך הקפדה שהמדינה העומדת בראש הארגון תהא מאזור שונה בעולם מזו שקדמה לה. הנהלת הארגון כוללת שלוש מדינות – זו המכהנת בראשות הארגון, זו שקדמה לה, וזו שצפויה להחליפה. שלוש מדינות אלו מכונות "טרויקה" (קרי הנהגה משולשת). המדינה המכהנת בראשות הארגון ממנה מזכירות לתקופת כהונתה, המרכזת את עבודתו של הארגון ואחראית לארגון מפגשי הפורום. תפקידה של הטרויקה להבטיח את המשכיות רצף עבודת הארגון וניהולו למשך שנות כהונתה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רעיון הקמת ה-G20, שהחליף את ה-G33, שבעצמו החליף את ה-G22, הועלה לראשונה בפסגת ה-G-7 שנערכה בקלן שבגרמניה, ביוני 1999. הארגון נוסד באופן רשמי ב-26 בספטמבר 1999, במהלך פסגת שרי האוצר של מדינות ה-G-7. פסגת הפתיחה של הארגון התקיימה ב-15-16 בדצמבר 1999 בברלין.

בשנת 2006 הנושא המרכזי של פסגת ה-G20 היה "יצירת שגשוג בר-קיימא" (בתרגום חופשי). הנושאים שנדונו בפסגה זו כללו רפורמות מקומיות להשגת "צמיחה מתמשכת", רפורמה בבנק העולמי ובקרן המטבע הבינלאומית, והשפעתם של השינויים הדמוגרפיים ביחס להזדקנות האוכלוסייה על הכלכלה העולמית.

טרוור אנדרו מנואל, שר האוצר של דרום אפריקה, כיהן כיו"ר פסגת ה-G20 שנערכה בשנת 2007 בארצו. גידו מנטגה, שר האוצר של ברזיל כיהן כיו"ר פסגת ה-G20 שנערכה בשנת 2008 בארצו. ברזיל העלתה לדיון מספר נושאים וביניהם התחרות בשווקים פיננסיים, אנרגיה נקייה, והתפתחות כלכלית ואלמנטים פיזיקליים של צמיחה ופיתוח. בהצהרה שהשמיע נשיא ארצות הברית ג'ורג' ו. בוש, בעקבות מפגש שרי האוצר של ה-G7 ב-11 באוקטובר 2007, הוא אמר כי בפסגה הבאה של ה-G20 תהיה חשיבות במציאת פתרונות למשבר הכלכלי העולמי. יוזמה של הנשיא הצרפתי, ניקולא סרקוזי, וראש ממשלת בריטניה, גורדון בראון, הובילה לפסגה מיוחדת של מנהיגי מדינות פורום ה-G20, ב-15 בנובמבר 2008, שעסקה בהתמודדות עם המשבר הכלכלי של 2008 ובמציאת פתרונות לו.

אתרי מפגש פורום ה-G20[עריכת קוד מקור | עריכה]

פסגת מנהיגי מדינות ה-G-20 בוושינגטון די. סי., ארצות הברית בנובמבר 2008

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא G20 בוויקישיתוף