הרישיון הציבורי הכללי של גנו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף GNU GPL)
סמליל מהדורה 3 של הרישיון
סמליל מהדורה 3 של הרישיון

הרישיון הציבורי הכללי של גנו, הידוע בעיקר כ־GNU GPL (ראשי תיבות באנגלית של GNU General Public License), או בקיצור GPL, הוא רישיון לתוכנה חופשית, שנכתב במקור על ידי ריצ'רד סטולמן בעבור פרויקט גנו והפך מאז לאחד הרישיונות הפופולריים לתוכנה חופשית.

ה-GPL הוא בראש ובראשונה רישיון Copyleft, שמשמעו שיצירות נגזרות ישמרו תחת אותם תנאי רישיון. תחת הפילוסופיה הזאת, ה-GPL מעניק לתוכנת מחשב זכויות של תוכנה חופשית ומשתמש ב-Copyleft כדי להבטיח שהחירות תישמר, גם אם העבודה שונתה או שודרגה.

מטרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מטרת הרישיון היא לשמור על החופש של תוכנה שהופצה ככזו, מבלי שאחר יוכל לנכס אותו לעצמו או "לקטוף" את פירות המאמץ של אחרים. למקבל תוכנה בעלת רישוי שכזה יש את החופש להריץ את התוכנה לכל מטרה שהיא, לחקור וללמוד את התוכנה, לשנות ולשפר אותה, להעתיק ולהפיץ את התוכנה בכל צורה שהיא, ובלבד שישמר החופש שלה.

הרישיון לא מונע מכירה של תוכנה. רישיון תוכנה חופשית בהכרח יתיר שימוש מסחרי בתוכנה. אולם באותה מידה אין אפשרות למנוע מאחרים להפיץ את אותה התוכנה, ולכן בפועל ברוב המקרים תוכנות ברישיון זה זמינות בחינם, ועסקים שמפיצים תוכנות בצורה הזאת בדרך כלל מתמקדים בגביית תשלום על שירותים הנלווים לתוכנה כמו שיפור, עדכון, תחזוקה, הפצה, שיווק, ייעוץ ותמיכה.[1]

ה־GPL מחייב לשחרר את הקוד רק למשתמשים בתוכנה ולא לציבור הרחב, כך שאם עושים שימוש בתוכנה באופן אישי, אין צורך לשחרר את הקוד. כמו כן, אם חברה מסוימת עושה שינויים בתוכנה אבל לא משחררת את השינויים ללקוחות אלא רק משתמשת בהם בצורה פנימית, החברה לא מחויבת לשחרר את הקוד המעודכן לציבור.[2][3]

על מנת למנוע בלבול, נוסח הרישיון עצמו אינו נמצא תחת רישיון ה-GPL. הרישיון שמור בזכויות יוצרים שאוסרות לשנות את הרישיון. אך לפי ה-FAQ של GPL, כל אחד יכול לשנות את הרישיון כל עוד משתמשים בשם אחר לרישיון, לא מזכירים את השם "גנו" ומסירים את המבוא.[4]

וריאציות רישיונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרסאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לרישיון היו עם השנים שלוש גרסאות שונות. שלוש הגרסאות דומות במטרותיהן, אולם שונות בפרטים הטכניים. קרן התוכנה החופשית ממליצה לכתוב על תוכניות, שהקוד בהן מופץ תחת תנאי הרישיון מגרסה <מסוימת> או כל גרסה מאוחרת יותר, כדי לאפשר שימוש בהם אם וכאשר הקרן תוציא גרסה חדשה יותר של הרישיון.

גרסה 1[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגרסה הראשונה של הרישיון נכתבה בשנת 1989. היא כיום כמעט לא בשימוש (פרט למודולי פרל רבים אשר רישיון השימוש של רבים מהם הוא הרישיון האומנותי או ה־GPL מגרסה 1 ומעלה).

גרסה 2 (GPLv2)[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנתיים לאחר מכן, בשנת 1991, נכתבה גרסה 2. גרסה זו תיקנה מספר בעיות טכניות. במקביל לה נכתב רישיון ה־LGPL. בשנת 1999 יצאה גרסה 2.1 של ה־LGPL עם מספר תיקונים טכניים. שתי הגרסאות הללו נפוצות בשימוש עד היום, מכיוון שמשתמשים רבים מסתייגים מגרסה 3 של הרישיון.

גרסה 3 (GPLv3)[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרסה 3 נכתבה באמצע שנות ה־2000, בתהליך ניסוח שארך מעל לשנה. הגרסה הסופית יצאה בשנת 2007. הגרסה החדשה כללה תיקונים רבים, כגון התאמה טובה יותר לחקיקה מחוץ לארצות הברית, פתרון בעיות בשימוש ביחד עם קוד ברישיון אפאצ'י 2.0, ועוד. LGPL ו־AGPL (גרסאות 3 של שניהם) נוסחו בהסתמך על נוסח ה־GPL, בתוספת סעיף החרגה אחד. אולם היו גם כמה שינויים שנויים במחלוקת. בפרט החמרת היחס למגבלות פטנטים ולמגבלות ניהול זכויות דיגיטלי. כל הקוד של פרויקט גנו, וכן של פרויקטים נוספים (כגון סמבה) שינו את הרישיון לגרסה 3.0. אחרים (כגון רוב מפתחי ליבת לינוקס) סירבו לשנות את הרישיון.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

רישיונות דומים לתוכנה חופשית:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]