Grand Theft Auto: San Andreas

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף GTA: San Andreas)
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
גניבת מכוניות מקצועית: סאן אנדראס
Grand Theft Auto: San Andreas
עטיפת המשחק
עטיפת המשחק
עטיפת המשחק
כללי
תאריך הוצאה
26 באוקטובר 2004
פלייסטשן 2
NA26 באוקטובר 2004
EU29 באוקטובר 2004
AU29 באוקטובר 2004
JP29 בינואר 2007
Windows / Xbox
NA7 ביוני 2005
EU10 ביוני 2005
OS X
WW12 בנובמבר 2010[1]
פלייסטשן 3
NA11 בדצמבר 2012
EU12 בדצמבר 2012
iOS
WW12 בדצמבר 2013[2]
אנדרואיד
WW19 בדצמבר 2013[3]
Windows Phone
WW27 בינואר 2014[4]
סוגה פעולה והרפתקאות
פיתוח Rockstar North
הוצאה לאור WWRockstar Games
JPקאפקום (יפן)
ארץ מקור הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית, ספרדית, צרפתית עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה Take-Two Interactive
עיצוב אהרון גרבוט
סדרה Grand Theft Auto
דרישות תוכנה
גרסה newsteam r2 ‏(יצאה ב-9 בדצמבר 2014)
מנוע משחק RenderWare
מצבי משחק שחקן יחדמרובה משתתפים
דירוג 18 ‏(PEGI)
M ‏(ESRB)
AO ‏(ESRB, זמני - בעקבות Hot Coffee)
פלטפורמות פלייסטיישן 2, Microsoft Windows, ‏Xbox, ‏Xbox 360, ‏OS X, ‏פלייסטיישן 3, ‏iOS, ‏אנדרואיד ו-Windows Phone פלייסטיישן 4
מדיה DVD, הורדה דיגיטלית
המשחק הקודם Grand Theft Auto: Vice City
המשחק הבא Grand Theft Auto Advance
דרישות מערכת
מעבד פנטיום 3 או AMD Athlon
מומלץ: פנטיום 4 או Athlon XP
זיכרון 256MB
מומלץ: 384MB ומעלה
כרטיס מסך תומך Direct3D 8.1 בעל 64MB זיכרון גרפי
מומלץ: תומך Direct3D 9.0c בעל 128MB זיכרון גרפי
מקום פנוי 3.6GB עבור התקנה מינימלית, 4.7GB עבור התקנה מלאה
בקרים מקלדת ועכבר / שלט / ג'ויסטיק
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גניבת מכוניות מקצועית: סאן אנדראסאנגלית: Grand Theft Auto: San Andreas) הוא משחק פעולה-הרפתקאות משנת 2004 שפותח על ידי Rockstar North ופורסם על ידי Rockstar Games. זה המשחק החמישי בסדרת Grand Theft Auto, אחרי Grand Theft Auto: Vice City משנת 2002, וההתקנה השביעית בסך הכל. המשחק שוחרר באוקטובר 2004 עבור ה-PlayStation 2, ביוני 2005 עבור Microsoft Windows ו-Xbox, ובנובמבר 2010 עבור Mac OS X. המשחק מתרחש בסביבת עולם פתוח ששחקנים יכולים לחקור ולקיים איתה אינטראקציה בשעות הפנאי שלהם. המשחק עוקב אחר קארל "סי.ג'יי" ג'ונסון, אשר חוזר לביתו שבלוס סנטוס בעקבות רצח אימו. כאשר קארל חוזר לביתו, הוא מוצא את חברי ילדותו ומשפחתו באי-סדר, ומנסה להקים מחדש את כנופייתו הישנה ולהעצים אותה כבעבר. לאחר שקארל מגלה שחברי כנופייתו בגדו בו והם גם האחראים לרצח אימו, הוא מחליט לפעול לבד. מסעו של קארל לוקח אותו על פני המדינה הבדיונית סן אנדראס בארצות הברית, המבוססת בעיקרה על קליפורניה ונבאדה ומקיפה שלוש ערים מרכזיות: לוס סנטוס (בהשראת לוס אנג'לס), סן פיירו (סן פרנסיסקו) ולאס ונטורס (לאס וגאס). עם יציאתו, זכה המשחק להצלחה גדולה, הן במכירות והן בביקורות שקיבל. המשחק נמכר בלמעלה מ-27 מיליון עותקים ובכך הפך למשחק הווידאו הנמכר ביותר בשנת 2004, למשחק הווידאו הנמכר ביותר בקונסולת הפלייסטיישן 2, ולמשחק הווידאו הנמכר ביותר בכל הזמנים שמדורג על ידי ה-ESRB למבוגרים בלבד. המשחק שמר על פופולריות גם אחרי שמשחקים רבים יצאו אחריו בסדרה. למרות זאת, מחלוקות רבות התנהלו סביב המיניות שבמשחק והאלימות המוקצנת שבו. דמותו של השוטר טנפני ממוקמת במקום ה-87 ברשימת הנבלים הגדולים במשחקי וידאו, לפי IGN.[5] למשחק אין מצב מרובה משתתפים מובנה, אבל בזכות קהילת השחקנים נוצרו שני מצבים שמאפשרים לשחקנים לשחק ברשת; Multi Theft Auto: San Andreas, שהופץ לראשונה בשנת 2003, ו-San Andreas: Multiplayer שהופץ לראשונה בשנת 2006. למצבי משחק אלה אין מטרה מוגדרת (בניגוד למשחקים הבאים בסדרה), אך ניתן להשתמש במכניקות המשחק השונות יחד עם השחקנים הנוספים.

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

San Andreas בנוי בדומה לשני הכותרים אשר קדמו לו, "Vice City" ו-"Auto III". הכותר הוא משחק פעולה-הרפתקה בגוף שלישי המעניק לשחקן סביבה גדולה ופתוחה בה הוא מסוגל לנוע בחופשיות. ישנן דרכים רבות לנוע בעולם: בצורה רגלית ניתן ללכת, לרוץ, לשחות, לטפס ולקפוץ, וניתן להשתמש בנשק חם ואמצעי לחימה אחרים במהלך קרבות פנים מול פנים; בתחבורה ניתן לנהוג במכוניות[א], אוטובוסים[ב], סירות[א], רכבות[ב], אופנועים[ג], מטוסים[ג] ואופניים[ד].

הגדרת העולם פתוח מאפשרת לשחקן לבחור כיצד הוא רוצה לשחק את המשחק, ללא שום הכרח לבצע משימות ולעקוב אחר סיפור המשחק. אף על פי שהמשימות אשר עוקבות אחר סיפור המשחק פותחות תוכן חדש ואזורים נוספים, השחקן רשאי לבחור מתי הוא רוצה לבצע אותן ואם בכלל. המשימות מגוונות ובהן פעילויות פליליות רבות, כגון: תקיפה, ונדליזם, גנבה, פריצה, חטיפה, שוד, סחיטת דמי חסות, סחר בסמים, רצח, גנבת מכוניות, איומים ועוד. אם בוחרים שלא לעקוב אחר הסיפור ולא למלא את המשימות, ניתן לשוטט ברחבי העולם הראשוני הפתוח ולגנוב מכוניות, לטבוח באנשים, להרוס מבנים ולשדוד חנויות. עבירות אלו גוררות בדרך כלל קרב מזוין עם שוטרים מקומיים[ה] ובדרך כלל נגמר הדבר במות השחקן, אם כי ניתן כמו במשחקים קודמים לברוח מן המשטרה בכל מיני דרכים.

השחקן יכול לקחת חלק במגוון משימות צד אופציונליות אשר יכולות לשפר את תכונות הדמות ולספק מקור הכנסה נוסף לתחזוקה. מלבד המשימות הרגילות גם מהמשחקים הקודמים, הורדת נוסעי מונית, כיבוי שריפות, הצטרפות למשמר אזרחי והובלת פצועים לבתי חולים, ניתן למצוא במשחק זה גם משימות חדשות, פריצה, סרסורות, נהיגה במשאית, משלוחי פיצה, הובלת רכבות ועוד.

בתחילת המשחק לא כל האזורים והמקומות פתוחים לשיטוט על ידי השחקן, כגון מוסכים, מסעדות, חנויות וחדרי כושר, כדי לפתוח אזורים ומקומות נוספים על השחקן לבצע משימות, אשר קשורות לסיפור המשחק. בתחילת המשחק, ניתן לשוטט בלוס סנטוס ופרבריה בלבד, ערי המטרופולין הנוספות של סן אנדריאס נפתחות רק לאחר ביצוע משימות והתקדמות בסיפור המשחק. כאשר מנסה השחקן להגיע למקומות סגורים אשר טרם נפתחו, הוא נעצר על ידי כוחות SWAT.

פיתוח אישי של הדמות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשונה מהמשחקים הקודמים בסדרת GTA, במשחק זה יכול השחקן להתאים לעצמו את הדמות. השחקן יכול לשנות את דמות ברירת המחדל בעזרת רכישת בגדים ותכשיטים, שינוי תספורת וקעקוע על גופו של הדמות. במשחק זה, כוחותיו של הדמות נחלשים לאחר קרבות עם שוטרים או חברי כנופיות רחוב, וכדי לחזק את דמותו של הדמות על השחקן לשמור על בריאותו ולטפח אותו. כמו כן, לראשונה, יכול השחקן לפתח לדמותו שרירים ויכולות גופניות מתקדמות, זאת בעזרת אימונים בחדר כושר.[6] ככל שמשחקים יותר רוכשת דמותו מיומנות בנהיגה, שימוש בנשק חם, סיבולת לב ריאה במהלך קרבות. הדמות יכולה ללמוד גם שלושה סוגים שונים של לחימת קרב פנים אל פנים - איגרוף, ג'ו ג'וטסו והיאבקות.[6]

בנוסף, לדמות יכולת לשוחח עם מאות הולכי רגל במשחק ולפתח עימם דו-שיח, היות שחברת Rockstar פיתחה כ-4,200 שורות לדו-שיח.[7]

תוספות ושינויים אחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלא כמו המשחקים הקודמים בסדרת GTA, אשר בהם נדרשו מסכי טעינה כאשר נע השחקן בין ערים שונות, במשחק זה אין כל צורך במסכי טעינה בזמן תנועה ומעבר מעיר לעיר. מסכי טעינה במשחק זה מופיעים רק כאשר נכנס השחקן לחנויות או כאשר הוא מתחיל משימה. במשחק זו נוספה גם אפשרות "מצלמות משתוללות", כחלק מאפשרות זו משתנה נקודה המבט על הדמות בזמן מרדפים ובריחה מהמשטרה.

במשחק זה ניתן לראשונה גם לשחות, יכולת השחייה משפיעה באופן משמעותי על המשחק - שחקן שהיה נמצא במים היה טובע באופן מיידי, במשחק זה בפיתוח יכולת השחייה הדמות מסוגלת לשחות ולשמור על עצמה בחיים[ו]. במשחק זה נוספה גם האפשרות להחזיק בנשק כפול, וכן מוות מירי שוטרים או חברי כנופיות רחוב מהיר יותר, דבר שמצריך תגובה מהירה יותר של השחקן. מכיוון שעולם המשחק גדול נוספה האפשרות להציב יעד במפה המכוון אותך אליו בעזרת מסלול.

במשחק זה קיימים 240 סוגי כלי רכב שונים,[8] זאת לעומת 60 ב-"Auto III". בין כלי הרכב אשר נוספו במשחק ניתן למנות משאית זבל, מטאטא רחוב, קומביין תבואות ותרמיל ריחוף.[8] במשחק זה, השתפרה השליטה ברכבים, ונוספה גם אפשרות שימוש בנייטרוס בעת נהיגה במכוניות מרוץ.

להלן רשימת שינויים נוספים אשר נעשו במשחק:

  • השגת טריטוריות: במשחק זה נוספה אפשרות הנותנת לשחקן לכבוש טריטוריות נוספות לכנופיית הרחוב של דמותו. דבר זה מתבצע כאשר הדמות נכנסת לטריטוריה שלא בשליטת הכנופיה שלה, אש נפתחת לעברו ובמידה הוא מביס את היורים עליו ושורד, הופכת הטריטוריה לשלו.[9]
  • מיני-משחקים: במשחק זה נוספו מיני-משחקים רבים, אשר בעזרתם מסוגל השחקן להרוויח הכנסה נוספת, מלבד ביצוע שוד ומשימות. השחקן מסוגל להשתתף בתחרויות ומרוצים, ובכך להרוויח כסף, וכן להמר בקזינו.[10]

תקציר[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • קארל "סי-ג'יי" ג'ונסון - קארל הוא הדמות הראשית בסאן אנדריאס והיה מנהיג העבר של כנופיית "גרוב סטריט". עזב את עיר הולדתו, לוס סאנטוס, ועבר לליברטי סיטי (המבוססת על ניו-יורק). בהמשך, חוזר ללוס סאנטוס בעקבות רצח אימו, כדי לגלות את האחראי לרצח. עם חזרתו ללוס סנטוס, מואשם קארל ברצח, ובהמשך מנסה לטהר את שמו ולהחזיר את השליטה בלוס סאנטוס לכנופיית "Grove street", אך הכל מסתבך כאשר קארל מגלה כי חבריו ביג סמוק וריידר בגדו בו והצטרפו לבאלאס (הכנופיה היריבה). בהתחלה קארל מכיר את חברה של קנדל, סיזר, ולא מסתדר איתו אך בהמשך נהיה חברו הטוב.
  • שון "סוויט" ג'ונסון - שמו המקורי הוא Sean Johnson. האח הגדול של סיג'יי. הוא נמצא תחת חקירה על רצח, התעסקות עם כנופיות, פשעים במכוניות, ועוד. הוא מנהיג הכנופיה גרוב סטריט. הוא רב עוצמה ושהוא כועס אי אפשר לעצור אותו, לאחרי שקארל גילה שסמוק וריידר בגדו בו, הכל התגלה גם כמלכודת של הבאלאס, בעקבות זאת סוויט נעצר ונכנס לכלא ויוצא רק לקראת סוף המשחק, בהתחלת המשחק הוא לא בוטח כל כך בסי ג'יי וכועס עליו שעזב את המשפחה אך בהמשך המשחק הם מסתדרים.
  • מלווין "ביג סמוק" האריס - חבר ילדות של קארל, וחבר קרוב וותיק של משפחת ג`ונסון. יש לו את הקשרים הכי חזקים בסאן אנדריאס. הוא חווה המון עצירות ועסקים עם מערכת המשטרה, אך לעולם לא ישב בכלא יותר מדי זמן. הוא מין "בוס גדול" של סאן אנדריאס. הוא יעשה הכל על מנת לקבל עוד כבוד, ביחד עם ריידר, ביג סמוק בגד בכנופיה שלו מפני שהיא נחלשה והצטרף לבאלאס, בסוף אחרי שבוגד בכנופיה אימפריית הסמים שלו מתפרקת והוא נהרג על ידי קארל.
  • לאנס "ריידר" וילסון - חבר ילדותו של קארל. חבר בכנופיית "גרוב סטריט", בעל עבר פלילי רחב ומכור כבד לסמים, ביחד עם ביג סמוק בגד בכנופיה כי היא התחלשה והצטרף בבאלאס. נהרג על ידי קארל במרדף ימי, לאחר שבגד בו.
  • קנדל ג'ונסון - אחותו הקטנה של קארל. יוצאת עם מנהיג כנופיית "אזטקס". קשר שקארל מתנגד לקיומו אך בהמשך קארל וקנדל מסתדרים אחד עם השני.
  • סיזר ויאלפאנדו - מנהיג כנופיית "אזטקס". סיזר יוצא עם קנדל, אחותו של קארל. סיזר ערמומי ואוהב מרוצי מכוניות. סיזר אומר לקארל שיש לו בת דודה בשם קטלינה, שעוזרת לקארל בהמשך.
  • ג'פרי "או-ג'י לוק" כרוס - ראפר כושל. קארל מורה לסוויט, סמוק וריידר לעזור לגפ'רי להגיע רחוק, אך ג'פרי מחליט לבגוד בו.
  • פרנק טנפני - האנטגוניסט הראשי במשחק, שוטר מושחת, בעל ברית עם כנופיית "באלס". מאשים את קארל ברצח, ואחד האחראים לרצח אימו. מייסד ומנהיג יחידת C.R.A.S.H.‎ של המשטרה, כל העסק נפל אחרי שהתגלה כי טנפני הוא שוטר מושחת, במהלך מרדף במהלכו בורח מסוויט וקארל נופל פרנק מגשר גבוה ישר אל רחבת הגרוב סטריט, בהתחלה יוצא מרכבו, אך מת מפצעיו תוך שניות ספורות. סוויט משכנע את קארל לא לעשות לו ווידוא הריגה, כדי שיחשבו שנהרג בתאונה שגרתית.
  • אדי "אדוארד" פולאסקי - קצין מושחת, יד ימינו של פרנק. חבר ביחידת C.R.A.S.H.‎ של המשטרה. נהרג במהלך חילופי אש בינו לבין קארל במדבר.
  • ג'ימי הרננדז - חבר לשעבר ביחידת .C.R.A.S.H‎, ששיתף פעולה עם חבריה האחרים של היחידה, אך לבסוף מכר אותם ל-FBI, ונהרג בגלל זה על ידי אדי פולאסקי.
  • קטלינה - בת דודתו של סיזר, פושעת פמיניסטית משוגעת, שמשתפת פעולה עם קארל ומשלמת לו אחרי המשימות שלהם ביחד. קטלינה מאוהבת בקארל ומתלוננת על כך שאינו מתייחס אליה, ובסוף המשימות עם קארל היא מתחילה לצאת עם קלאוד, הפרוטוגוניסט של GTA 3, בשביל לגרום לקארל לקנא, דבר שלא מצליח לה. בסופו של דבר היא וקארל גומרים את הרומן ונפרדים לדרכם, ושמחים לא להיפגש שוב.
  • ווזי וו זי מו - ווזי הוא חבר טוב, אשר קארל מכיר אותו בהשתתפות מרוץ מכוניות. קארל עושה בשבילו משימות בסאן פיארו, בהמשך קארל מגלה שיש לווזי קזינו בלאס ונטוראס. ווזי הוא עיוור ולכן לובש משקפיים.
  • מארק "בי-דאפ" ויין - מארק הוא חבר לשעבר בגרוב סטריט. הוא בין הראשונים שעברו לעשן סמים בין הגרוב סטריט, מארק עבר לבאלאס אחרי שקארל חזר לשכונה שלו. ביג ביר עובד בשבילו ולאחר שקארל וסוויט מגיעים לבית שלו בגלן פארק, ביג בר אומר שנמאס לו לעבוד בשבילו ומרביץ לו.
  • בארי "ביג ביר" טורני - שמו המקורי הוא Barry Thorne. חבר ותיק בגרוב סטריט, אך בעקבות החלשותה של גרוב סטריט, ביג ביר נכנס לצרות והדרדר לסמים ועכשיו הוא השליח של בי דאפ. בהמשך הוא מפסיק לעבוד בשביל בי דאפ ומתחבר עם סוויט וקארל.
  • האמת - היפי משוגע. נוהג במכונית Camper עם ציורים של היפים, שמכונה The MotherShip. הוא מגדל שדה חשיש ליד ביתו, ומשלם לקארל בשביל שיעשה משימות בשבילו (גנבת קומביין, פריצה לבסיס צבאי סודי וגנבת נוזל ירוק מסתורי מרכבת משא).
  • גת'רו - שולט ומנהל את תחנת הדלק Xoomer בסאן פיירו. עובד במוסך שלל קארל בסאן פיירו ביחד עם חברו דווין.
  • דוויין - ניהל את עסקי מכירת הנקניקיות לפני שפגש את סיג`יי. קיבל את העבודה ביחד עם גת'רו לעזור לסיג`יי בעסקים עם המוסך.
  • ג'יזי - בי - ג'יזי בי הוא הסרסור והמנהיג של כנופיית לוקו סינדאקט. מעסיק את סיג'יי ובהמשך סיג'י הורג אותו בתוך המועדון שלו.
  • טי - בון מנדז - פושע מקסיקני מבוקש, הוא משתתף בכנופיה שהקים ריידר. חושד בקארל. ולבסוף סיזר וקארל הורגים אותו, נופל מהגדר למים ומת.
  • מייק טורינו - בהתחלה סיג'יי חושב שמייק נמצא בלוקו סינדאקט, אבל בהמשך נהיה חבר שלו. למייק יש את האדמה שלו ב-Tierro Robada, במזרח המדבר. הוא סוכן CIA, ומרבה לעקוב אחרי כל צעד של קארל. ודיי שמח שסי ג`יי עוזר לו במשימותיו.
  • זירו - זירו הוא חנון, שמנהל חנות אלקטרוניקה ב-Garcia שבסאן פייארו. היריב המושבע שלו הוא ברקלי (אותו השחקן לא זוכה לראות). קארל עוזר לו במרוץ מכוניות על שלט וברקלי עוזב את העיר.
  • מאד-דוג - מאד-דוג הוא זמר ענק, כאשר המנהל שלו נרצח הוא פנה לאלכוהול וסמים. בהמשך המשחק קארל גונב ממנו את הספר Rhyme Book ממנו ומביאים אותו ל-OG Loc. קארל פוגש אותו בלאס ונטורס שהוא מחליט להתאבד אך קארל מציל אותו, מחזיר את אחוזתו והורג את ביג פפא שאליו מכר את אחוזתו במהלך ההתדרדרות שמאד דוג חווה. מאז קארל והוא נעשים לחברים טובים.
  • קן רוזנברג - אותו עורך דין מפורסם של טומי ורסטי מוייס סיטי. כעת הוא השתחרר ממוסד גמילה מסמים ועכשיו מנהל את הקזינו של שלוש המאפיות בלאס ונטוראס.
  • קאנט פול - קנט עבר מוייס סיטי לסאן אנדרס. הוא ניהל להקה עם חמישה חברים.
  • מאקר - בא מאנגליה, מנצ`סטר כדי להקליט להיטים. באנגליה היה חבר בלהקת ריקודים. חוץ מכך, הוא מדבר במבטא אנגלי כבד, והוא הייפרסקסואל.
  • סלבטורה לאון - סלבטורה הוא מאפיונר שכנראה עובר לליברטי סיטי לאחר אירועי סאן אנדראס, קן רוזנברג מסתבך איתו. קארל בהמשך המשחק עובד בשבילו אך סלבטורה מבין שקארל לא באמת היה נאמן לו כמו שחשב לאחר ששודד את הקזינו שבו הוא שותף ביחד עם המאפיה הסינית שהיא האויבת שלו. לאחר שקארל שודד את הקזינו הוא אמר שהוא ירצח את המשפחה שלו, אך לא ישמעו ממנו יותר, נהרג על ידי קלאוד ספיד ב-gta 3 אחרי שבגד בו. אחד האויבים הגדולים ביותר של ווזי.

מיתוסים ואגדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עיירת הרפאים לאס ברוחס (בעברית: "המכשפות") היא עיירת רפאים במשחק, שמבוססת על עיירה אמיתית שבקליפורניה בשם calico ובה התושבים שרפו פעם למוות מכשפה. ולגבי מה שקורה במשחק: המקום נטוש כולו, השמיים סגולים בלילה והוא האזור היחידי במשחק שזוהר ככה בלי עזרה של אור, על גגות הבתים של העירייה ניתן לראות כיתובים מוזרים שבהם כתוב בגדול מספר פעמים SOS שהוא סמל לזעקה לעזרה.

דבר שני המאפיין את המקום הוא בית הקברות שבו שישה קברים שעל אחד מהם יש את הספרה 6 שהוא מספר השטן: 666 עוד דבר שניתן למצוא בעיריית הרפאים הוא דיווח מוזר שנשמע ברכב משטרה במקום מסוים קרוב לעירייה שתרגומו הוא: "יש לנו אישה היסטרית בלאס ברוגס היא טוענת שהיא מכשפה או משהו". בנוסף לכך עוד רמז הוא בור הנמצא בקרבת העיר ובו שישה שקים של מה שנראה כמו גופות. שחקנים רבים טוענים שהם שיחקו במשחק ונכחו במקום הם ראו את המכשפה הולכת לה ונעלמת דרך השער של בית הקברות של עיר הרפאים כאילו היא הולכת לה לעולם הבא, אך אין זה דבר נכון ונציג חברת Rockstar Games הוכיח טענה זו כשגויה.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוס סנטוס[עריכת קוד מקור | עריכה]
לוס סנטוס

המשחק מתחיל ב-1992, עם חזרתו של קארל ג'ונסון לעיר הולדתו לוס סנטוס לאחר שנודע לו שאמא שלו נרצחה. כשהוא עושה את דרכו לרחוב שבו גדל, "גרוב סטריט", הוא נעצר על ידי השוטרים - טנפני ופולאסקי - מיחידת C.R.A.S.H. שמסבירים לו שהם רצחו שוטר אחר - פנדלברי - ושיאשימו אותו ברצח אם הוא לא יסכים לעבוד בשבילם. קארל מגיע לבית הישן שלו ושם פוגש חבר ילדות, ביג סמוק, שמספר לו שההלוויה של אמא שלו כבר התחילה. קארל נוסע להלוויה ופוגש את אחיו סוויט, את אחותו קנדל, ועוד חבר ילדות שלו שמכונה ריידר. סוויט כועס על קארל שנטש את המשפחה ואת הכנופיה שלהם, "משפחות גרוב סטריט". אחרי שהוא רואה את הזעם של סוויט הוא מחליט להישאר בלוס סנטוס ולעזור לכנופיה לחזור לגדולה אחרי שהפכה לחלשה וקטנה בעקבות הסמים וסכסוכים בין המשפחות שמרכיבות אותה. קארל פוגש שוב ושוב את השוטרים, פרנק טנפני ואדי פולאסקי, ועושה בשבילם עבודות. הוא עוזר לחבר כנופיה נוסף, "OG Loc", לפתח את קריירת הראפ שלו בעזרת גנבת ספר חרוזים ורצח המנהל של ראפר מצליח בשם "מאד דוג" (פארודיה על סנופ דוג). בנוסף, קארל פוגש את החבר של אחותו קנדל, סיזר, מנהיג כנופיה מקומית ועל אף שהוא וסוויט מתנגדים לקשר תחילה השניים מתיידדים. בשלב מסוים, סוויט מחליט לנסות לאחד את המשפחות המסוכסכות כדי להחזיר לבמה את הכנופיה אבל במהרה מתגלה שהמשטרה הכינה מארב במקום. סוויט מנסה לאחד את המשפחות שוב, והפעם מארגן תקיפה נגד הכנופיה היריבה, הבאלאס. אבל לפני שקארל מצטרף הוא מקבל שיחת טלפון מסיזר. שניהם נפגשים וסיזר מראה לו את טנפני, פולאסקי, ביג סמוק, ריידר וחברי כנופיית באלאס יוצאים ממתחם חנייה ליד מכונית "סייבר" ירוקה, אותה מכונית ששימשה את הרוצחים של אמא של קארל. קארל מגיע לסוויט כשהוא מבין שלכנופיה שלו נטמנה מלכודת, וששני חברי הילדות שלו בגדו בו ואחרי קרב יריות ארוך סוויט וקארל נעצרים.

האזור הכפרי[עריכת קוד מקור | עריכה]

קארל מתעורר כשהוא אזוק במושב האחורי של מכונית משטרה. פולאסקי וטנפני משחררים אותו ומסבירים לו שסוויט נעצר, ושקארל ממשיך לעבוד בשבילם. הם מנחים אותו לרצוח עד מדינה שמתכנן להפליל אותם ולצלם את הראיות. קארל נפגש עם סיזר וקנדל ומבין שמסוכן מדי לחזור ללוס סנטוס, ולכן עליו להישאר בכפרים. סזאר מקשר אותו לקטאלינה, קרובת משפחה שלו שיכולה לעזור לו. קארל וקטאלינה יוצאים לשדוד תחנת דלק, בנק, חנות אלכוהול ומקום הימורים, וקטאלינה מתאהבת בקארל. לאחר מכן, אדם זר מורה לו להגיע לחווה מסוימת, ומתגלה שהאדם ששלח את קארל הוא היפי בשם "The Truth" (האמת), בעל החווה שמגדל מריחואנה. קארל מגיע ורואה שטנפני מעשן מהמריחואנה אבל עוזב מבלי לשלם וטרות' מסביר לקארל שיעבוד בשבילו כדי לשלם את החוב של טנפני. קארל נשלח לגנוב קומביין תבואות מחווה סמוכה. בנוסף קארל מתחיל להתחרות במרוצים מקומיים ופוגש את מארגן המירוץ, וו זי מו - מנהיג כנופיה סינית בסאן פיירו שמתכננת להיכנס גם ללאס ונטורס בעתיד. קארל מתחרה במירוץ נוסף, הפעם עם קטלינה וחברה החדש (קלוד, הפרוטגוניסט הראשי ב-GTA III). כשקארל מנצח, קטאלינה מעבירה לו את הבעלות על מוסך בסן פיירו ומספרת שהיא נוסעת עם חבר שלה לליברטי סיטי. קארל מגיע לחווה של טרות' פעם נוספת, ושניהם שורפים את שדות המריחואנה שלו אחרי שהמשטרה מגלה עליהם. קארל הורס מסוק משטרה שהגיע לעצור אותם ושניהם נוסעים לסאן פיירו ביחד עם מסמכי הבעלות על המוסך. סיזר וקנדל מצטרפים אליהם בהמשך.

סאן פיירו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קארל וטרות' מתחילים לעבוד על המוסך ומגייסים 3 חברים של טרות' - ג'טרו ודווין שיכולים לעזור עם המכוניות, וזירו - גאון טכנולוגי שמחזיק בחנות צעצועי מלחמה בשלט רחוק. טנפני ממשיך להציק לקארל ולתת לו משימות, בזמן שסיזר וקארל מגיעים לפגישה סודית של ריידר עם השותפים החדשים שלו שיצרו ארגון סחר בסמים בשם "לוקו סינדיקט" (סינדיקליסט משוגע). קארל מזהה את אחד מחברי הארגון, ג'יזי בי בתור הנקודה החלשה בגלל העיסוק שלו בתור סרסור, וקארל יוצר קשר עם ג'יזי ועושה כמה טובות בשבילו כדי להרוויח את האמון שלו. קארל מצליח להשתחל לארגון ופוגש עוד 2 חברים בו, טי-בון מנדז שמנהיג כנופיה מקומית בשם סאן פיירו ריפה, ומייק טורינו - סוחר סמים פשוט (לאחר מכן מתגלה שהוא סוכן ממשלה מושחת). בנוסף, קארל ממשיך לעזור לוו זי במשימות נגד כנופיות אחרות (בעיקר נגד הדה נאנג בויז, כנופיה וייטנאמית בסאן פיירו). וו זי מספר לקארל על פגישת לוקו סינדיקט שצפויה להתרחש, אבל מסביר לו שהוא צריך להרוג את ג'יזי ולהאזין לשיחות טלפון שלו כדי להבין איפה היא תתקיים. קארל מגיע למועדון של ג'יזי, ואחרי מרדף קצר הורג אותו ומקשיב לשיחת הטלפון שקיבל. הוא מודיע לסיזר איפה הפגישה תתקיים, והם מגיעים אליה, הורגים את טי בון ואחרי מרדף סירות גם את ריידר. קארל מבין שנשאר לו להיפטר רק ממייק טורינו, ושוב וו זי מגיע עם מידע שטורינו יעזוב את העיר במסוק. קארל מגיע למסוק, רודף אחריו ומפיל אותו. הוא נעזר שוב בוו זי כדי לאתר מפעל ששימש את הלוקו סינדיקט לייצר סמים, ומפוצץ אותו. בדיוק כשהעסק מתחיל להצליח, הוא מקבל שיחת טלפון מאדם מסתורי שמספר לו שהוא יודע דברים על סוויט. הוא מורה לו להגיע לחווה בטיירה רובאדה, במדבר.

המדבר[עריכת קוד מקור | עריכה]

קארל מגיע לחווה והאדם המסתורי יוצר איתו קשר בעזרת רמקולים. הוא מסביר לו שלפני שידבר איתו על אחיו, קארל צריך להראות לו "ממה הוא עשוי", ושולח אותו לנסוע במשאית 4X4 ברחבי המדבר כדי לבחון אותו. אחרי שקארל מצליח, הוא פוגש את האדם המסתורי ומתברר לו שזה היה מייק טורינו, שזייף את המוות שלו. טורינו מתגלה כסוכן ממשלה מושחת ולא כסוחר סמים שקארל חשב שהוא. טורינו שולח את קארל לבצע עבודות שחורות שהוא לא מסוגל לעשות בגלל התפקיד שלו ומעביר את קארל משימות מתישות במדבר כסוכן ממשלתי, ובסופו של דבר שולח אותו לשדה תעופה נטוש באזור ורדנט מידווס (Verdant Meadows) ומצווה עליו ללמוד לטוס, אחרת הוא ידאג לכך שאחיו יסבול בכלא. קארל מצליח ללמוד לטוס דרך קורס מזורז, וממשיך לעשות עבודות בשביל טורינו. מאוחר יותר הוא פוגש שוב את טרות' ששולח אותו לאזור 69 (פרודיה של אזור 51) כדי לגנוב טכנולוגיה חדשה שמפותחת במקום. קארל נשלח גם לשדוד דבר שנראה הכי חשוד מרכבת צבאית, וחוזר עם נוזל ירוק שטרות' ביקש. אחרי שסיים לעבוד במדבר, הוא מקבל שיחת טלפון מוו זי שמסביר לו שהכנופיה שלו נכנסה ללאס ונטורס וקנתה קזינו באזור.

לאס ונטורס[עריכת קוד מקור | עריכה]

קארל מגיע לקזינו, ושם וו זי מסביר לו שהוא רוצה שקארל יהיה השותף שלו. קארל מסכים, וממשיך לעזור לוו זי ולכנופיה שלו - הפעם מול אויב חדש: המאפיה האיטלקית. קארל נשלח להפחיד חבר במאפיה שקשור לאוטו שלו, ונוהג במהירות מופרזת כדי להפחיד אותו. בסופו של דבר הוא מגלה לו לאיזו משפחה הוא שייך ונשאר נכה ומרותק לכיסא גלגלים. קארל ווו זי מתכננים לשדוד את הקזינו של המאפיה ששייך למאפיונר מפורסם בשם סלבטורה לאונה. לכן קארל מתיידד איתו ועוזר לו במלחמה שלו נגד משפחות מאפיה יריבות. בנוסף, קארל מתחזה לבן זוגה של עובדת קזינו בשם מילי פרקינס ומקבל ממנה את כרטיס הזיהוי של הקזינו. לאחר מכן קארל, בסיבוב שגרתי בעיר רואה 2 אנשים מעודדים איש אחר לקפוץ מהגג ומזהה את האיש בתור מאד דוג, הראפר שקארל גנב ממנו את ספר החרוזים ורצח את המנהל שלו. קארל מצליח להציל את מאד דוג על אף שהוא קפץ, ומציע לו להיות המנהל החדש שלו. מאד דוג מסכים.

לפני השוד הגדול, קארל שוב פוגש את טנפני ופולאסקי שמבקשים ממנו להרוג עד מדינה שמחזיק בראיות נגדם, ומסבירים לו שהקריירה שלהם בסכנה. קארל פוגש את טנפני ופולאסקי במדבר אחרי שביצע את העבודה, אבל אז מגלה שהם מתכננים להרוג אותו ואת השוטר הרננדז שמסר ל-FBI מידע עליהם. הרננדז מוכה על ידי טנפני באמצעות את חפירה, וטנפני משאיר את פולסקי עם קארל כדי שיחפור את הקבר שלו ושל הרננדז. קארל מנסה לשכנע את פולאסקי שטנפני הוא הבעיה שלו בזמן שפולאסקי מצמיד לו אקדח לראש, ולפתע הרננדז שכנראה התעלף מהמכה וגרם לפולאסקי לחשוב שהוא מת, מתעורר ומנסה לתקוף את פולאסקי שהורג אותו. פולאסקי מבין שקארל יכול להרוג אותו ומנסה לברוח. אחרי מרדף מכוניות קארל מוציא את פולאסקי מהמכונית שלו ושואל אותו אם יש לו בקשה אחרונה. פולאסקי מבקש את אחות של קארל, שמתעצבן ורוצח אותו.

אחרי הרבה תכנונים קארל והכנופיה של וו זי שודדים את הקזינו. הם מצליחים במשימה שלהם, וקארל מקבל הרבה כסף כתמורה. סלבטורה מתקשר לקארל ומאיים עליו שירצח את כל המשפחה שלו, אבל קארל מתעלם וממשיך בעסקים בעיר. בסופו של דבר מאד דוג מסביר לו שהוא רוצה לחזור לבית שלו בלוס סנטוס אבל הוא לא יכול משום שהוא נתן אותו לסוחר סמים בשם ביג פאפה, בכיר בכנופיה מקומית בשם ואגוס. קארל והכנופיה של וו זי נוחתים באחוזה של מאד דוג אחרי צניחה, ומחזירים לו אותה אחרי קרב יריות גדול.

החזרה ללוס סנטוס[עריכת קוד מקור | עריכה]

טורינו יוצר קשר עם קארל ונותן לו עוד משימה מסוכנת - לגנוב מטוס קרב של הצבא ולהרוס 3 ספינות ריגול. אחרי שקארל משלים את המשימה, טורינו פוגש אותו באחוזה של מאד דוג ומבקש ממנו לענות לטלפון. בצד השני של הקו נמצא סוויט, שמודיע לקארל שהוא השתחרר מהכלא. טורינו מבקש מקארל לאסוף את אחיו, ואומר שהוא יצא מהחיים שלו לנצח. אבל כשקארל וסוויט חוזרים לשכונה, הם מגלים שהבאלאס שולטים במעוז של הכנופיה - רחוב גרוב סטריט. הם תוקפים את הבאלאס ומתחילים לגבש תוכנית כדי להרוג את סמוק. הם מגיעים לסוחר סמים שבגד במשפחות גרוב סטריט, ומרביצים לו עד שהוא מגלה להם איפה נמצא ביג סמוק. בסופו של דבר, הם מגלים שרק הסגנים של סמוק יודעים איפה המחבוא שלו. לאחר מכן, קארל מצטרף למאד דוג במרדף אחרי OG Loc, שהפך לראפר מצליח, בגד במשפחות ומחזיק בספר החרוזים של מאד דוג. הם מצליחים לסחוט ממנו את הספר. קארל ממשיך למחוק בעיות ישנות, ועוזר לסיזר ולכנופיה שלו להחזיר את השליטה ברחובות שהיו שלהם בעבר.

משפחת ג'ונסון צופה בטלוויזיה בבית של מאד דוג, ביחד איתו, עם טרות', סיזר ומאקר (כוכב רוק בריטי שקארל פוגש בלאס ונטורס). בטלוויזיה משודר המשפט של טנפני, שנמצא אשם בסחר בסמים ותקיפה מינית ביחד עם עוד פשעים. סוויט וסיזר מנחשים כמה שנים טנפני ישב בכלא, אבל אחרי כמה דקות עורכת הדין של טנפני מתראיינת ומודיעה שהוא לא הורשע בגלל חוסר בראיות. ברחובות פורצת מהומה ענקית (מבוססת על המהומות שפרצו בלוס אנג'לס ב-1992). בצל המהומה, קארל מבין שכדי להגיע לסמוק המשפחות צריכות להחזיר את השליטה בעיר, וקארל משתלט על חלקים נכבדים מהעיר.

קארל וסוויט מתכוננים לקרב האחרון מול ביג סמוק, וקארל מבקש מסוויט לבצע את המשימה לבד כדי לפצות על השנים שבהן נטש את הכנופיה שלו ואת המשפחה שלו. אחרי קרב יריות ארוך קארל מוצא את סמוק בקומה העליונה, והורג אותו. לפני המוות, סמוק מסביר לו שהוא הסתנוור מההזדמנות להרוויח כסף, ושהוא בטוח שאחרי המוות שלו יזכרו את השם שלו. קארל עצוב מהתחושה שהוא הרג את חבר הילדות שלו, אבל לפתע טנפני מופיע ומתכנן להרוג את קארל לפני שהוא בורח מהעיר כדי להינצל מהמהומות. בשנייה האחרונה קארל קורא לסוויט (שלא באמת היה שם) ומסיח את דעתו של טנפני, שמנסה לירות בו ומפספס. קארל לוקח נשק אבל טנפני שרף את הגנרטור של המחבוא וגרם לנפילת החשמל ולהתחלה של שרפה בבניין. קארל נלחם בחברי כנופיות באלאס וואגוס ומצליח לברוח מהבניין. ברגע שקארל מצליח לברוח, סוויט מטפס על הכבאית שטנפני נוסע בה ומנסה להגיע אליו ולהרוג אותו. קארל מבין שאחיו בסכנה, והוא רודף אחרי טנפני כדי להישאר קרוב לסוויט, שבסופו של דבר קופץ לרכב של קארל. שניהם ממשיכים את המרדף בכל רחבי העיר, כששוטרים מנסים להרוג אותם. סוויט עובר למושב הנהג וקארל מטפל בשוטרים. אחרי מרדף ארוך, טנפני מאבד שליטה ונופל מהגשר שמעל רחוב גרוב סטריט. טנפני פותח במונולוג ומסביר שלעולם לא יבינו כמה הוא תרם לעיר בכך שהוא "זרק את הזבל". קארל מגיע אליו ומתכנן לרצוח אותו, אבל סוויט מסביר לו שטנפני ימות מפצעיו ושאין צורך לעורר חשד ולהרוג אותו. קארל, המשפחה, סיזר וטרות' מתכנסים בבית של קארל וחוגגים אבל מבינים שהם עדיין צריכים לטפל בעסקים שלהם. מאד דוג קוטע אותם ומכריז שקיבל אלבום זהב. כולם מריעים לו, וקארל יוצא לרחוב כדי לראות מה מתרחש.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרסים
פרסי IGN לשנת 2004 משחק הפלייסטיישן 2 הטוב ביותר, משחק הפלייסטיישן 2 הטוב ביותר מסוגת האקשן, הסיפור הטוב ביותר של משחק פלייסטיישן 2
פרסי הטובים ביותר והגרועים ביותר של GameSpot לשנת 2004 משחק הפלייסטיישן 2 הטוב ביותר,[11] משחק האקשן-הרפתקאות הטוב ביותר,[12] בחירת הקהל - משחק האקשן-הרפתקאות הטוב ביותר לפלייסטיישן 2,[13] בחירת הקהל - משחק הפלייסטיישן 2 הטוב ביותר,[14] דיבוב הקולות הטוב ביותר,[15] המשחק המצחיק ביותר[16]
פרסי Spike TV למשחקי וידאו לשנת 2004 המשחק הטוב ביותר, הביצועים הטובים ביותר על ידי אדם (זכר), משחק האקשן הטוב ביותר, הפסקול הטוב ביותר

עם הפצתו, זכה המשחק לשבחים רבים, מספר מבקרים כינו אותו כ"המשחק הטוב ביותר שיצא אי פעם לפלייסטיישן 2". באתר Metacritic קיבל המשחק מגולשיו ציון של 94%,[17] וכן הוא דורג כאחד ממשחקי הווידאו הטובים ביותר, על פי גולשי האתר, לפלייסטיישן 2.[18] באתר IGN קיבל המשחק ציון של 9.9 מתוך 10, שזהו הציון הגבוה ביותר שניתן אי פעם באתר למשחק לפלייסטיישן 2.[10] באתר GameSpot קיבל המשחק ציון של 9.6 מתוך 10 ואת פרס בחירת העורך.[6]

מכירות והצלחה מסחרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-3 במרץ 2005 הגיע כותר משחק הווידאו ל-12 מיליון יחידות שנמכרו לפלייסטיישן 2, ובכך הפך לכותר משחק הווידאו הנמכר ביותר בהיסטוריה לפלייסטיישן 2 ונחשב למשחק השני הפופולרי ביותר בסדרת GTA (אחרי GTA V),[19] ונכון ל-26 במרץ 2008 הוא נמכר במעל ל-21 מיליון עותקים לכל הפלטפורמות בהן הוא שווק.[20] מהדורת ספר השיאים של גינס לשנת 2009 דירגה את "Grand Theft Auto: ככותר משחק הווידאו הנמכר ביותר בהיסטוריה לפלייסטיישן 2, עם 17.3 מיליון עותקים שנמכרו לקונסולה זו בלבד, ו-21.5 מיליון עותקים שנמכרו לכל הפלטפורמות להן הוא הופץ.[21] בשנת 2011, דווח כי המכירות עלו, עד כדי כך ש"Grand Theft Auto: הגיע למכירות של כ-27.5 מיליון עותקים לכל הפלטפורמות,[22] דבר ההופך אותו למשחק הנמכר ביותר בכל הזמנים שדורג למבוגרים בלבד על ידי ה-ESRB בלבד.

ב-2009 ציין ספר השיאים של גינס כי בהפקת המשחק השתתפו 861 מדבבים, כאשר מתוכם 174 משמשים כדמויות ראשיות או משניות, ו-687 משמשים כקולות משניים ורקע.[21]

הסברים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 בעיקר גנובות, אם כי ניתן גם לקנות
  2. ^ 1 2 לאחר השתלטות
  3. ^ 1 2 בעיקר גנובים, אם כי ניתן גם לקנות
  4. ^ בתחילת המשחק עצמו מקבל לרשותו השחקן זוג אופניים, ולאחר מכן ניתן לגנוב
  5. ^ כאשר העבירות שמבצע השחקן קטנות, כגון גנבת כלי רכב, מגיעים שוטרים מקומיים, אך כאשר העבירות גדולת, כגון הפצצות כלי רכב ומטוסים באמצעות בזוקה, מגיעים כוחות צבא ארצות הברית וה-FBI
  6. ^ אם כי עדיין ניתן לטבוע, זה במקרה שבו השחקן אינו שוחה ועל כן הוא נופל מחוסר היכולת לצוף

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Grand Theft Auto: San Andreas בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Take-Two Interactive Software — Investor Relations — Take-Two News Release, באתר Phx.corporate-ir.net
  2. ^ San Andreas Now Available for iOS, באתר Rockstar Games, ‏12 בדצמבר 2013
  3. ^ Grand Theft Auto: San Andreas Mobile Coming this December, באתר Rockstar Games
  4. ^ Save a family and a repair a reputation in ‘Grand Theft Auto: San Andreas’ for Windows Phone, באתר The Fire Hose ‏(Microsoft), ‏27 בינואר 2014(הקישור אינו פעיל, 30.07.2018)
  5. ^ 87. Officer Tenpenny
  6. ^ 1 2 3 Jeff Gerstmann, ‏Grand Theft Auto: San Andreas review, באתר Game Spot, ‏25 באוקטובר 2004(הקישור אינו פעיל, 30.07.2018)
  7. ^ Grand Theft Auto: San Andreas Weekend Update: Street Talking, באתר Game Spot, ‏23 באוקטובר 2004
  8. ^ 1 2 Vehicles Guide with images GTA: San Andreas, באתר G-UNLEASHED
  9. ^ GTA San Andreas — Gangs, באתר Gta-sanan.ucoz.net(הקישור אינו פעיל, 30.07.2018)
  10. ^ 1 2 Jeremy Dunham, ‏Grand Theft Auto: San Andreas review, באתר IGN, ‏25 באוקטובר 2004
  11. ^ GameSpot's Best and Worst of 2004: Best PlayStation 2 Game, ‏GameSpot
  12. ^ GameSpot's Best and Worst of 2004: Best Action-Adventure Game, ‏GameSpot
  13. ^ GameSpot's Best and Worst of 2004 - Reader's Choice: Best PS2 Action Adventure Game, ‏GameSpot
  14. ^ GameSpot's Best and Worst of 2004 - Reader's Choice: PS2 Game of the Year, ‏GameSpot
  15. ^ GameSpot's Best and Worst of 2004: Best Voice Acting, ‏GameSpot
  16. ^ GameSpot's Best and Worst of 2004: Funniest Game, ‏GameSpot
  17. ^ Grand Theft Auto: San Andreas, ‏Metacritic
  18. ^ PS2 Games, ‏Metacritic
  19. ^ Take-Two Interactive Software, Inc. Reports First Quarter Fiscal 2005 Financial Results, ‏Take-Two Interactive, ‏16 בינואר 2015
  20. ^ Recommendation of the Board of Directors to Reject Electronic Arts Inc.'s Tender Offer, ‏Take-Two Interactive Software, Inc., 26 במרץ 2008
  21. ^ 1 2 ספר השיאים של גינס 2009, "שיאי Grand Theft Auto: (עמ' 108 - 109)
  22. ^ Owen Good, ‏GTA IV Overtakes San Andreas in Lifetime Sales Correction, Kotaku, 15 בספטמבר 2011