Galaxy Zoo

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Galaxy Zoo
סוג פרויקט מדעי התנדבותי
תקופת הפעילות 12 ביולי 2007 – הווה (16 שנים)
מייסדים Chris Lintott, צוות Galaxy Zoo
שירותים עיקריים סיווג מורפולוגי של גלקסיות עבור מחקר מדעי
הרשמה כדי להשתתף
http://www.galaxyzoo.org
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גלקסי זוּאנגלית: Galaxy Zoo, תרגום חופשי לעברית: גן חיות לגלקסיות) הוא אתר אינטרנט ויישומון מבית היוצר של Zooniverse project. האתר משתף מאות אלפי גולשים בכל העולם במחקר גלקסיות ובעיקר סיווג מורפולוגי של גלקסיות[1]. בין השאר משתתפים בפרויקט: אוניברסיטת אוקספורד, אוניברסיטת נוטינגהאם, אוניברסיטת פורטסמות', אוניברסיטת ייל, אוניברסיטת ג'ונס הופקינס ועוד. האתר פועל גם בשפה העברית.

תחילת הפרויקט[עריכת קוד מקור | עריכה]

גלקסיית טבעת שסווגה על ידי משתמש באתר

הצורך בשיתוף מתנדבים בפרויקט נוצר כשהתקבלו צילומים של עשרות מיליוני גלקסיות מ"סקר השמים של סלואן". והחוקרים החלו למיין גלקסיות לקריטריונים פשוטים, והתברר, שיכולת ניתוח התמונות האנושית, גבוהה לאין ערוך מיכולת המחשב. כך שמחשבים משוכללים לא היו מסוגלים לנתח את התמונות, ולעומת זאת בן אדם ללא הכשרה, עם הדרכה פשוטה, יכול בקלות למיין את התמונות למספר קריטריונים בסיסיים. כך שבמקום שמדענים יבזבזו עשרות אלפי שעות למיין גלקסיות יוכלו גולשים לעשות זאת במהירות ובאותה יעילות.

בהשראת פרויקט דומה של נאס"א לחקר התווך בין-כוכבי, קבוצת המדענים הקימו אתר אינטרנט שנותן לכל אחד את האפשרות לסווג גלקסיות. הסיווג היה לגלקסיות אליפטיות, גלקסיות ספיראליות בכיוון השעון ונגד כיוון השעון, וגלקסיות מתמזגות. תוך שנה התקבלו 50 מיליון סיווגים, על ידי 150,000 אנשים. מחקר של הנתונים הראה שהגולשים סיווגו סיווגים טובים כמו אלה שנעשו על ידי אסטרונום מקצועי.

ממצאים ותגליות[עריכת קוד מקור | עריכה]

"האובייקט של הני" ו־IC 2497
גלקסיות אפונה מ־Galaxy Zoo

הנתונים שנאספו שימשו בסיס למספר רב של מאמרים מדעיים, וחוקרים אששו והפריכו בעזרתם תאוריות על התפתחות של גלקסיות[2]. בנוסף במהלך הפרויקט התגלו עצמים מעניינים והופנו אליהם טלסקופים מקצועיים כדי לחקור אותם. מהנתונים שנאספו הסיקו החוקרים, בין השאר, שאין כיוון סיבוב מועדף של גלקסיות בכלל היקום[3], אך גלקסיות שכנות נוטות להסתובב לאותו כיוון.

קבוצת משתמשים באתר גילתה סוג חדש של גלקסיות שכונו "גלקסיות אפונה"[4] - הגלקסיות שנמצאו הן ירוקות, עגולות וקטנות יחסית (כ־10,000 שנות אור). החוקרים חושבים שמדובר בגלקסיות צעירות שנוצרים בהם כוכבים בקצב מהיר מאוד, ולמעשה הן מהוות את אזורי יצירת הכוכבים היעילים ביותר ביקום. גלקסיות אלו קלות לאיתור על ידי מחשב, אך ללא האנשים ששמו לב אליהם החוקרים היו 'מפספסים' אותן בשל נדירותן היחסית[5].

אובייקט נוסף שנמצא על ידי משתמשים באתר הוא האובייקט של הני. מורה הולנדית בשם הני ון ארקל זיהתה כתם ענק (כ־50,000 שנות אור) ומסתורי של גז שזוהר באור ירקרק, וקראה לו Voorwerp (אובייקט בהולנדית). האובייקט נמצא ליד הגלקסיה IC 2497 בקבוצת הכוכבים אריה קטן. החוקרים לא ידעו לומר מהו האובייקט והפנו אליו טלסקופים כדי לחקור אותו, ההשערה הראשונית הייתה שמדובר בענן של גז מיונן מאוד. ליינון ברמה גבוהה של גוף ענק צריך להיות מקור אנרגטי במיוחד, החוקרים העלו השערה שמדובר בקוואזר שנכבה ובענן אנחנו רואים "הד" מהאור של הקוואזר[6].

פרויקטים נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר ההצלחה הגדולה של הפרויקט הבינו החוקרים שאפשר לבקש יותר מהמשתתפים, ואף לקחת את הרעיון לפרויקטים נוספים. בפרויקט Galaxy Zoo 2 נדרשו הגולשים לסווג ברמה הרבה יותר גבוהה. בין השאר התבקשו המשתתפים לסווג את צורת הגלקסיה, מספר זרועות הגלקסיה והצורה שלהן. בנוסף התבקשו המשתתפים לדווח על גלקסיות מיוחדות כמו גלקסיית טבעת, גלקסיה לא-סדורה ועידוש כבידתי. ב־14 חודשי הפעילות של Galaxy Zoo 2 התקבלו 60 מיליון סיווגים, על ידי 250,000 משתמשים.
בגרסה החדשה של Galaxy Zoo נוספו תמונות מטלסקופ החלל האבל, שמביא תמונות מאזורים הרבה יותר מרוחקים בחלל. תמונות אלו יכולות לתת לנו מידע על התפתחות היקום.

בנוסף יצרו החוקרים פרויקטים נוספים לחקר החלל:

פרויקטים נוספים:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Galaxy Zoo בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]