Google+‎

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
+Google
סמליל גוגל פלוס
נתונים כלליים
סוג רשת חברתית
מייסדים חברת גוגל
תקופת הפעילות 28 ביוני 20112 באפריל 2019 (7 שנים ו־39 שבועות)
חברת אם גוגל
מוצרים עיקריים רשת חברתית מקוונת
הכנסות מוערכות בכ-18 מיליון דולר ארצות הברית (2011)
מנכ"ל Bradley Horowitz עריכת הנתון בוויקינתונים
 
http://plus.google.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גוגל+ או גוגל פלוסאנגלית: +Google או: ‏Google Plus) הייתה רשת חברתית באינטרנט, שהושקה ב-28 ביוני 2011 על ידי חברת גוגל ונסגרה ב-2 באפריל 2019. גוגל פלוס נסגרה לאור האתגרים הכרוכים ביצירה ובתחזוקה של Google+[1]. הרשת שילבה שירותים חברתיים קיימים של גוגל, והציגה גם שירותים חדשים. כמות המשתמשים ביולי 2012 עמדה על 250 מיליון משתמשים[2]. באוקטובר 2018 הודיעה גוגל כי השירות ייסגר עד אוגוסט 2019[3].

השימוש באתר היה חופשי וללא תשלום, ומאפשר למשתמשים ליצור פרופיל[4] ציבורי[5], ו"רשימות חברים" שאליהם ניתן לשלוח הודעות ולשתף עמם מידע, תמונות וסרטונים. בנוסף למוצרים ושירותים שונים שאותם פיתחה במיוחד עבור גוגל+, ריכזה חברת גוגל חלק גדול ממוצריה לתוך הפלטפורמה של גוגל+. +Google זמין גם כיישום שולחני וכאפליקציה למכשירי סמארטפון הפועלים על מערכות אנדרואיד ו-iOS.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרשת הושקה ביוני 2011, וכללה תכונות שונות כמו היכולת לפרסם תמונות ועדכוני סטטוס לקהילות המבוססות על תחומי עניין משותפים, קבוצות שונות של מערכות יחסים ב"מעגלים", הודעות מיידיות, וידאו צ'אט שנקרא Google Hangouts, שיתוף אירועים, תיוג מיקום ויכולת לערוך ולהעלות תמונות לאלבומים פרטיים המבוססים על ענן[6][7].

האייקון של Google+

ההצטרפות לשירות בעת ההשקה התאפשרה באמצעות הזמנות, אך יום לאחר ההשקה הודיעה גוגל על "ביקוש מטורף" ועל עצירת הרישום עד להודעה חדשה. ב-21 בספטמבר פתחה גוגל את גוגל פלוס לרישום חופשי[8].

ביום שלאחר השקת אפליקציית גוגל+ לאייפון הפכה התוכנה לאפליקציית החינם המבוקשת ביותר ב-חנות האפליקציות של אפל[9].

לאחר שבועיים מהשקתה הגיעה גוגל+ ל-10 מיליון משתמשים[10], תוך שלושה שבועות הגיעה ל-20 מיליון[11][12] ולמיליארד פריטים משותפים ביום[13]לאחר חודש הגיעה ל-25 מיליון משתמשים[14][15] והרשת החברתית כבר הושקה והפכה פתוחה בפני כולם. לאחר ארבעה חודשים מיום הקמתה, עברה פלוס את רף ה-43 מיליון משתמשים[16]. ב-19.1.12 לארי פייג' דיווח כי מספר הרשומים לגוגל+ עבר את ה-90 מיליון[17]. ב-11.4.12 עם ההכרזה על הממשק החדש של גוגל+, פורסם בבלוג הרשמי של החברה כי לרשת החברתית יש למעלה מ-170 מיליון משתמשים רשומים[18].

על פי ספר שפורסם ב-2016 על ידי עובד לשעבר של פייסבוק, חלק מקברניטי החברה ראו אז את הניסיון של גוגל להקים רשת חברתית, כאיום רציני על עתידה של פייסבוק. מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, מידר את עובדי החברה, מלבד מספר עובדים שהוטלה עליהם המשימה להציב את פייסבוק בקו אחד עם גוגל+.

זהו הניסיון הרביעי והגדול ביותר של חברת גוגל להתחרות ישירות בפייסבוק (לאחר גוגל באז ו-Orkut שפועלים חלקית[19], ו-Google Wave[20] שלא צלח[21]).

באוקטובר 2018 הודיעה גוגל כי השירות ייסגר עד אוגוסט 2019[22]. לאחר מכן עדכנה גוגל שהשירות ייסגר ב-2 באפריל 2019[23].

עיצוב מחדש[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-18 בנובמבר 2015, גוגל+ עברה עיצוב מחדש מתוך כוונה מוצהרת להפוך את האתר לפשוט ומהיר יותר, ולהפוך את התכונות החדשות של קהילות ואוספים ליותר בולטות, במקביל לביטול תכונות ישנות כמו שילוב ב-Hangouts. עד 24 בינואר 2017 משתמשים מהמחשבים השולחניים היו יכולים לגשת לחלק מהתכונות הישנות על ידי חזרה לגרסה הישנה.

סגירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גוגל סגרה את גרסת הצרכן של גוגל+ ב-2 באפריל 2019, ומחקה את האתר בחודשים הבאים לאחריו[24][25]. החברה הודיעה על מחיקת השירות ב-8 באוקטובר 2018, ובתחילה הצהירה כי הסגירה תבוצע עד סוף אוגוסט 2019, תוך ציון מעורבות נמוכה של המשתמשים ואתגרים בתחזוקת מוצר מוצלח שיעמוד בציפיות של הצרכנים. החברה ציינה כי 90% מפעילות המשתמשים נמשכה פחות מ-5 שניות, כמו גם היא חשפה פגם ב-API שיכול היה לחשוף נתוני משתמש פרטיים. גוגל מסרה כי לא נמצאה עדות לכך שנעשה שימוש בנתונים[26]. על פי ה"וול סטריט ג'ורנל" החשיפה למידע התגלתה באביב 2018 ולא דווחה על ידי החברה מחשש לבדיקה רגולטורית מעמיקה. העיתון כתב כי "המהלך תקע את המסמר האחרון בארון המתים של מוצר שהושק ב-2011 כדי לאתגר את פייסבוק, ונחשב לאחד הכישלונות הגדולים ביותר של גוגל"[27].

רכיבי ה-API של גוגל+ נסגרו ב-7 במרץ 2019. כיבוי מתקדם של ממשקי ה-API התחיל כבר ב-28 בינואר 2019[28]. השירות נסגר סופית ב-2 באפריל 2019, ונמחק בחודשים שלאחר מכן.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גוגל+ שילבה שירותים קיימים של גוגל, כגון Google Profiles, גוגל טוק, ‏Google Buzz,‏ Picasa ועוד.

  • שיטת המעגלים של גוגל - הצורה של גוגל+ שונה מדפוס הפעילות של פייסבוק. מהות השיטה היא שהמשתמש מחלק את אנשי הקשר שלו לקטגוריות (מעגלים) - חברים, משפחה וכדומה, וכך הוא יכול לבחור עם איזו קבוצה לשתף כל פרט ולראות עדכונים מקבוצה מסוימת. מעגלים היא הכלי הבסיסי ביותר של גוגל+, גם בניידים חכמים.
  • כפתור 1+ - ב-31 במרץ 2011 הכריזה גוגל על הפיצ'ר החברתי החדש שלה שיופיע בתוצאות החיפוש[29]. הפיצ'ר, שהורחב והפך לרשת חברתית בפני עצמה, הושק ונפתח לציבור ב-28 ביוני 2011[30]. אחד הדברים העיקריים במיזם הוא הכפתור "1+" המופיע במנוע החיפוש ובאתרים הנלווים, שעליו ניתן ללחוץ כאשר גולש נהנה מתוצאה במנוע החיפוש. אפשרות זו מתחרה בכפתור Like של פייסבוק. ה-API של הכפתור יצא ב-Google Code. כפתור "1+" הוא הכפתור הבסיסי ביותר של גוגל שקשור בגוגל+. גם בסמארטפונים
  • ניצוצות - אפשרות הניצוצות של גוגל+ מאפשרת לעקוב אחרי החדשות שמעניינות את הגולש בכל אתר ברשת, בכל קטגוריה קיימת או לפי מילות חיפוש. אפשר לשתף את הדבר המעניין שנמצא בניצוצות בזרם.
  • זרם - הזרם הוא גרסת גוגל+ להודעות המדוברות של פייסבוק. לכל מעגל יש זרם משלו. זרם הוא הכלי השני שגוגל+ מתבססת עליו וזמין גם בניידים חכמים.
  • Hangouts - שירות הצ'אט של +Google הכולל וידאו ושיחות ועידה רבות משתתפים[31], כמות משתתפים שאף מתחרה גדול לא מאפשר. בזמן השיחות המשתתפים יכולים לראות יחד סרטונים מ-YouTube, תכונה זאת נלקחה מהשירות המקביל של גוגל שנסגר בעקבות חוסר שימוש - Google Wave. בגרסה יותר מתקדמת, ישנה אפשרות להשתמש בשירות ללא YouTube ואף אפשרויות לשיתוף מסך וצפייה במסמכים. ניתן גם, להעניק שם ל-Hangouts, כך שגם מי שלא הוזמנו יכולים לכתוב את שם ה-Hangout ובמידה וזה קיים, אז הם יועברו ישירות אליו.

פרטיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגדרות הפרטיות שגוגל+ מאפשרת ליישם רחבות מאוד ומתאימות לאנשים שרוצים להגדיר רק לקבוצה מסוימת של אנשים שיקבלו את ההודעה. בנוסף, אם נבחרת קבוצה מסוימת, קיימת האפשרות לחסום את השיתוף החוזר, דבר שמקל על כותבי הסטטוסים.

בעקבות מחאה ברשת, לאחר שגוגל החלה להשעות חשבונות של משתמשים שלא הזדהו בשמם האמיתי[32] - הודיעה גוגל שתגלה התחשבות במשתמשי גוגל+ שיבקשו לבחור שם אחר[33].

הגירה והורדה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לא היה דרך רשמית לייבא אנשי קשר מפייסבוק לגוגל+[34], אך גוגל+ כללה אפשרות להזמין אנשי קשר מיאהו והוטמייל. בדומה למרבית מוצריה, גוגל אפשרה למשתמשי גוגל+ להוריד במרוכז את כל המידע שהמשתמש העלה, כך שלמעשה היא נתנה אפשרות קלה להגר למתחרות.

כלים עתידיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

גוגל הציגה את Google Games שהיה הצעד הראשון לכיוון משחקים חברתיים[35], בדומה לאלו הקיימים בפייסבוק. גוגל רכשה מאות משחקים מהחברה שיצרה את המשחק Farmville - זינגה וגם מהחברה שיצרה את אנגרי בירדס - רוביו. ושירות חדש נוסף נקרא Google Experts – "נסה לנסח או לתייג את שאלתך טוב יותר, כדי לעזור למישהו אחר לענות לך". גוגל קנתה רשת חברתית של אנשי עסקים, בשם Aardvark, ותכננה לייבא אותם לגוגל+ במטרה לשמש כמו השירות שמגיש דפי זהב. כאשר יש שאלה שרק בעל מקצוע יכול לענות עליה, מפרסמים שאלה, מתייגים אותה בנושא, ואיש מקצוע חזור לאותו אדם ששאל את השאלה. ויש את Google Business Profiles, פתרון מבית גוגל לדפי האהדה של פייסבוק.

תגובות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר השקת הרשת החדשה הביעו המשקיעים אמון רב בהצלחתה, ומחיר המניה של גוגל עלה בכ-13%, תוספת של כ-20 מיליארד דולר לשווי השוק של החברה[36].

ביום השקת השירות חסמה ממשלת סין את הגישה אליו, כחלק ממדיניות הצנזורה הרחבה של הממשל. הממשלה האיראנית חסמה גם היא את הגישה ל-+Google החל מ-11 ביולי 2011.

"גוגל פלוס" כשלד שסביבו בנויים כלל שירותי "גוגל"[עריכת קוד מקור | עריכה]

בניגוד לרשתות חברתיות אחרות, "גוגל פלוס" כרשת חברתית נבנתה מספר שנים אחרי ש"גוגל" כחברה כבר פעלה. תחום הליבה שסביבו קמה "גוגל", במקור, היה תחום החיפוש באינטרנט הטקסטואלי.

חברת "גוגל" נתנה מגוון גדול של שרותי רשת ובכללם: חיפוש טקסטואלי, חיפוש תמונות, אפליקציה לצפייה, העלאה וצפייה בווידאו – יו טיוב, אפליקציית מיפוי – "גוגל מאפס", "גוגל ארת'", "גוגל תצוגת רחוב", אפליקציית דואר אלקטרוניג'ימייל, אפליקציית אחסון ב"ענן", "כונן גוגל", פרסום מוכוון חיפוש מילות מפתח – "גוגל אדוורדס", אפליקציה לצפייה בבורסות הגדולות של העולם – "גוגל פייננס", אתר חדשות "גוגל ניוז". אפליקציה לניהול מסמכים עסקי, "גוגל דוקס", אפליקציית תרגום, אפליקציית דיגטיזציה וצפייה בספרים, אפליקציית תשלומים, "גוגל וואלט", אפליקציות שיתוף תמונות שיש להן מיקום גאוגרפי "פנורמיו" וGoogle Views ועוד.

בניגוד לרשתות חברתיות אחרות, חברת "גוגל" משתמשת באפליקציית "גוגל פלוס" לרוחב שירותי הרשת השונים שהיא מציעה.

ראשית, בגלל רוחב יריעת השירותים, ובעיקר נפוצות "ג'ימייל" – גוגל מאלצת את כל משתמשיה להשתמש ב"שם משתמש" שהוא שמם האמיתי. למעשה זה אחד הניסיונות הראשונים בתולדות האינטרנט "לפצח" את נושא האנונימיות ברשת ובעקיפין, "גוגל" הפכה להיות סוג של "מאמת זהות חברתי". מכיוון שכל שירותי הרשת מתבצעים לפי אותו שם משתמש, "גוגל" מנהלת "פרופיל משתמש" שיש בו המון נתונים על מגוון גדול של תחומי חיים ובעצם, יש לחברה סוג של "סולם דירוג אמינות בסייבר" שאין, ככל הנראה, לאף אחת ממתחרותיה.

שלד כלל שירותי הרשת של "גוגל" הוא מבנה הקשרים "החברתיים" המשתקף ב"גוגל פלוס". כך למשל, כבר היום כניסה ל"גוגל חיפוש" במכשירי ה"סמארפון" מתבצעת בדרך כלל, כאשר המשתמש נכנס כבר קודם ל"חשבון הגוגל שלו".

בהתאם, תוצאות החיפוש המוצגות הן פונקציה של המשתמש המסוים, תחומי ההתעניינות שלו, לאיזה דפי תאגיד הוא לחץ +1 בעברו, מיקומו הגאוגרפי, סוג המכשיר בו הוא משתמש, האם אנשים שנמצאים במעגלי ה"גוגל פלוס" שלו כן או לא סימנו +1 לדפים השונים וכדומה.

חלק ניכר מהאפליקציות משתמשות באותה הקצאת מרחב זיכרון ב"דאה סנטרים" של "גוגל" כולה וכך למשל מי שקנה 100 ג'יגה בייט מנוי שנתי, גם "כונן גוגל", גם "ג'ימייל", גם "פיקאסה" – חולקים כולם את אותה הקצאת זיכרון.

מנגנון סינון ההערות של "גוגל פלוס" הוכל על ההערות של "יו טיוב" החל מנובמבר 2013.

את שכבת התמונות של "גוגל פלוס" כמו גם של אפליקציית פנורמיו" ניתן להציג הן על "גוגל ארת'" והן על "גוגל מאפס".

אפליקציית חיפוש תמונות אישיות לפי תוכן התמונה, משמשת הן את התמונות שמאוחסנות ב"כונן גוגל" והן את התמונות ב"גוגל פלוס". אפליקציה זו עושה שימוש, בין השאר, בטכנולוגיה של "רשתות נוירונים רבודות" ופרוט מסוים על הנושא אפשר למצוא בגוגל תמונות.

"גוגל פלוס" והטיפול בכל נושא הצילום[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך נובמבר 2013, גוגל הכריזה כי בכוונתה לעשות מהפך בכל נושא הצילום. ההכרזה התייחסה הן לצילום עצמו, אבל, בעיקר, ליכולת לארגן את התמונות, לעבד אותן, למצוא אותן ולהפוך אותם ל"סיפורים מעניינים". המהפכה הזו כללה פיצ'רים שונים במסגרת אפליקציות ייעודיות אבל, רוב הפיצ'רים כלולים בתוך "גוגל פלוס". פיצ'רים אלו כוללים:

  1. ארגון התמונות: בכל פעם שאתה מעלה סדרת תמונות ל"גוגל פלוס" – "גוגל" מסדרת אותם "אוטומטית ב"אלבום".
  2. ארגון התמונות: גוגל הכניסו פיצ'ר אוטומטי שמנחש אלו תמונות בכל אלבום הן "המיטב" של אותו אלבום. אלגוריתם זה, ככל הנראה משקלל גם ניתוח "מתמטי" של התמונה, כמו למשל, פילוג צבעים וכדומה, אבל, ככל הנראה, גם זיהוי "דברים חשובים" בתמונה כמו למשל בן משפחה קרוב, ע"ב תיוג מוקדם ב"פיקאסה", בעל חיים בולט בתמונה, כמו אריה וכיוצא בזה. כאשר בוחרים מתוך "גוגל פלוס" להציג "תמונות", אוטומטית, התמונות יוצגו בחתך של "המיטב", מכל "אלבום" – פיצ'ר זה מאוד מקל להיזכר במהירות איזה תמונות נמצאות באיזה אלבום.
  3. חיפוש תמונות: כאשר בוחרים מתוך "גוגל פלוס" להציג "תמונות", אוטומטית נפתח חלון חיפוש שכתוב בתוכו: "חפש תמונות". הקלדה של נושא כלשהו בשדה זה וביצוע החיפוש גורמת ל"גוגל" לחפש את התמונות הקשורות לנושא זה – בכלל האלבומים השמורים ב"גוגל פלוס". לדוגמה: אם תקליד את שמו של הבן שלך – גוגל יציג את כל התמונות שהוא חושב שבהן מצולם הבן שלך, או שתייגת אותו בתמונות, או שכתבת טקסט מלווה לתמונות ששמו של הבן משולב בטקסט. מדובר באחד המנועים החזקים ביותר שיש כיום לחיפוש תמונות.
  4. סיפור הסיפור של התמונה באמצעות סרטוני אנימציה: "גוגל" הכניסה פיצ'ר אוטומטי ולפיו אם האלגוריתמים שלה מבינים שרצף תמונות כלשהו צולם כך שהרקע קבוע – "גוגל אוטומטית" יוצרים סרטון "גיף" של אוסף כלל התמונות ומצרפים אותו לאלבום שלך.
  5. סיפור הסיפור של התמונה באמצעות "סרטוני יו-טיוב": גוגל הכניסה פיצ'ר אוטומטי ולפיו אם האלגוריתמים שלהם זיהו רצף קטעי ווידאו ותמונות כשייכים לאותו נושא – הם יערכו אותו לסרטון "יו טיוב" ביחד עם מוזיקה ויצרפו לך לאלבום את הסרטון החדש.
  6. עריכת התמונות המקוריות: "גוגל" באופן אוטומטי מציעים לך שיפור" של התמונות – ניתן לקבל או לפסול את ההצעה.
  7. עריכת התמונות המקוריות: ניתן לערוך תמונות בתוך אפליקציית "גוגל פלוס" (אם כי פיצ'ר זה זמין רק בדפדפן כרום, נכון לנובמבר 2013).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Google+ בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ למה סוגרים את גוגל+?
  2. ^ חן אידן, האם גוגל פלוס מנצחת את פייסבוק?, באתר nrg‏, 18 ביולי 2012
  3. ^ Project Strobe: Protecting your data, improving our third-party APIs, and sunsetting consumer Google+‏, 8.10.18
  4. ^ בהתחלה גוגל נתנה להשתמש בפרופיל ציבורי אך הוא נמחק ב-31 לשביעי מקור
  5. ^ מיה אפשטיין, גוגל נגד פרטיות: לא תאפשר פרופילים פרטיים בגוגל פלוס, באתר TheMarker‏, 6 ביולי 2011
  6. ^ היכרות עם פרויקט Google+: שיתוף בחיים האמיתיים, חשיבה מחדש עבור האינטרנט, באתר הבלוג הרשמי של גוגל, ‏28 ביוני 2011
  7. ^ ריאן ליטל, המדריך למתחילים בגוגל+, באתר Mashable, ‏27 באוקטובר 2013
  8. ^ אסף לבנון‏, גוגל פלוס מתעדכנת ונפתחת, באתר וואלה!‏, 21 בספטמבר 2011
  9. ^ הראל עילם, גוגל+ הגיעה לאייפון - והפכה לאפליקציה החינמית הפופולרית ביותר, באתר כלכליסט, 20 ביולי 2011
  10. ^ "We are in the middle of our quarterly earnings call right now. Here are the r..." נבדק ב-2018-10-17.
  11. ^ סוכנויות הידיעות ובר בן ארי, גוגל פלוס: 20 מיליון משתמשים הצטרפו תוך שלושה שבועות, באתר TheMarker‏, 24 ביולי 2011
  12. ^ דורון רותם שני, גוגל+: שוברים שיאים וחוסמים חשבונות, באתר ערוץ 7, 24 ביולי 2011
  13. ^ פוסט של לארי פייג' בגוגל פלוס, 14 ביולי 2011
  14. ^ סוכנויות הידיעות, גוגל פלוס: 20 מיליון משתמשים הצטרפו תוך שלושה שבועות, באתר TheMarker‏, 22 ביולי 2011
  15. ^ רויטרס, גוגל פלוס הצליחה להגיע ל-25 מיליון משתמשים תוך חודש, באתר הארץ, 3 באוגוסט 2011
  16. ^ שלי דובילנסקי, למרות פייסבוק: גוגל פלוס חוצה את רף 43 מיליון המשתמשים, באתר nana10‏, 23 בספטמבר 2011
  17. ^ בתוך פחות משנה: גוגל פלוס מעל 90 מיליון חברים, אבל כמה באמת פעילים?, 22 ינואר 2012
  18. ^ Toward a simpler, more beautiful Google‏, 11 באפריל 2012
  19. ^ נועה פרג, ‏לא ממש חברתית: Orkut - הרשת הכושלת של גוגל, באתר גלובס, 9 בפברואר 2010.
  20. ^ אדר שלו, Google Wave - העתיד של המייל?, באתר ynet, 31 במאי 2009
  21. ^ יוסי גורביץ, סופו של Google Wave: גוגל עוצרת את הפרויקט, באתר כלכליסט, 5 באוגוסט 2010
  22. ^ Project Strobe: Protecting your data, improving our third-party APIs, and sunsetting consumer Google+‏, 8 באוקטובר 2018
  23. ^ אבי דוד, הרשת החברתית גוגל פלוס תסגר ב-2 באפריל; שמרו את התמונות והווידאו, 31 בינואר 2019
  24. ^ סגירת חשבונות Google+ לצרכנים (אישיים) ב-2 באפריל 2019, באתר Google עזרה, ‏30 בינואר 2019
  25. ^ רון אמדאו, Google+ תיסגר ב-2 באפריל, כל נתוני המשתמשים יימחקו, באתר ars technica, ‏31 בינואר 2019
  26. ^ ניצן סדן, סוס מת, אך בעייתי: מדוע עלינו לחשוש מדליפת המידע של גוגל פלוס?, באתר כלכליסט, 9 באוקטובר 2018
  27. ^ דאגלס מקמילן, רוברט מקמילן, גוגל חשפה נתוני משתמשים, חששה מההשלכות של גילוי לציבור, באתר וול סטריט ג'ורנל, ‏8 באוקטובר 2018
  28. ^ כיבוי ה-API של גוגל+, באתר Google+ Platform
  29. ^ יוסי ניסן, ‏גוגל נגד פייסבוק: משיקה שירות חברתי מתחרה ל-Like, באתר גלובס, 31 במרץ 2011
  30. ^ אסף שגיא, גוגל+: הצצה ראשונה, באתר ynet, 29 ביוני 2011
  31. ^ Hangouts
  32. ^ רוני לוין, גוגל השיקה את דפי העסקים בגוגל פלוס, באתר TheMarker‏, 8 בנובמבר 2011
  33. ^ מקור
  34. ^ Facebook blocks Google Chrome extension for exporting friends
  35. ^ tgspot, גוגל פלוס משחקים?, 25 יולי 2011.
  36. ^ Google+ Added $20 Billion To Google’s Market Cap, TechCrunch (באנגלית)