Half-Life

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
מחצית חיים
Half-Life
עטיפת המשחק
עטיפת המשחק
כללי
תאריך הוצאה

מחשב אישי:
19 בנובמבר 1998

פלייסטישן 2:
16 בנובמבר 2001
סוגה יריות בגוף ראשון
פיתוח Valve Software
Gearbox Software
הוצאה לאור Sierra Entertainment
סטים
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית, ספרדית, סינית מפושטת, סינית מסורתית, איטלקית, צרפתית, גרמנית, קוריאנית עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה Sierra Entertainment
סדרה Half-Life
דרישות תוכנה
גרסה 1.1.2.2/8684 (יצאה ב-3 באוגוסט 2020)
מנוע משחק GoldSrc
מצבי משחק שחקן יחיד, מרובה משתתפים
דירוג ESRB: Mature (M)
BBFC: 15
ELSPA: 15+
OFLC: M
USK: 16
פלטפורמות Windows
פלייסטיישן 2
OS X
לינוקס
מדיה CD-ROM ,DVD, הורדה
המשחק הבא Half-Life: Opposing Force
דרישות מערכת
מעבד 133MHz Intel Pentium או יותר טוב
זיכרון 24MB (מומלץ 32MB)
כרטיס מסך SVGA, עומק צבע גבוה (16-ביט)
מערכת קול כרטיס קול תומך
בקרים מקלדת,עכבר,שלט קונסולה
half-life.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Half-Life (בתרגום חופשי לעברית: "זמן מחצית החיים") הוא המשחק הראשון בסדרת משחקי המחשב Half-Life, שפותחה על ידי חברת Valve. סדרה זו נחשבת לאחת מסדרות משחקי הפעולה מגוף ראשון המצליחות והמוכרות ביותר אי פעם.

המשחק כלל מאפיינים מתקדמים יחסית למשחקים אחרים בתקופתו, כגון תנועות פה בזמן דיבור השחקן, בינה מלאכותית מתקדמת ועיצוב שלבים מקורי וחדשני. המשחק הוצג בתערוכת E3 במסדרון צדדי, ותוך זמן קצר הפך למשחק השנה ונחשב לאחד המשחקים הטובים ביותר עד היום. המנוע הגרפי של המשחק, המבוסס על מנוע המשחק Quake, היה בסיס טוב לתוספים (מודים) רבים שהמפורסם שבהם הוא Counter Strike. למשחק יצאו מספר חבילות הרחבה (Blue Shift, Opposing Force).

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – Half-Life (סדרת משחקים)#כלי נשק

במהלך המשחק השחקן נדרש להשתתף בקרבות ולפתור חידות שונות. בניגוד לרוב משחקי הפעולה, המשתמשים בסרטוני מעבר, "האף-לייף" משתמש בסצינות מתוסרטות מראש המתרחשות תוך כדי משחק. למשחק כמעט ואין קטעי מעבר והשחקן כמעט ולא מאבד את שליטתו בדמות ראשית (גורדון פרימן) לטובת קטע מעבר כלשהו.

בניגוד למשחקים קודמים מאותה הסוגה, המשחק אינו מחולק ל"שלבים" אלא לפרקים (Chapters) ובתוכם שלבים קטנים יותר שנטענים כאשר השחקן מגיע לאזור מסוים באמצע המפה וניתן לעבור ביניהם.

המשחק מכיל מספר חידות שהשחקן חייב לפתור, כגון ניווט במבוך של מסועים, שימוש בתיבות סמוכות ושלל חפצים הניתנים להזה למען קידום השחקן לשלב הבא. חידות מסוימות כרוכות בשימוש בסביבה כדי להרוג את האויב, כמו להפעיל שסתום שחרר קיטור רותח על אויביו. ישנם כמה בוסים, שבהם השחקן מביס יצור חזק ואימתני בעימות ישיר. יצורים מסוימים כאלו לעיתים עומדים במרכז עלילתו של פרק מסוים, והשחקן צפוי, בדרך כלל להשתמש באמצעים שונים ומתוחכמים על מנת לחסל אותם, לדוגמה הפעלת להביורי ענק או הפעלת מקור חשמל ומשיכת היצור לתוכו, ולא רק באמצעות האש. לקראת סוף המשחק, מקבל השחקן אפשרות להגדיל באופן משמעותי את המרחק אליו הוא יכול לקפוץ, וכתוצאה מכך המשחק עושה שימוש באלמנטים של משחקי פלטפורמה.

לאורך המשחק השחקן לרוב ילחם לבדו, אך לעיתים הוא גם יזכה לסיוע זמני בדמותם של מאבטחים ומדענים ששרדו; מאבטחים יסייעו לשחקן בעימות חמוש, בזמן שמדענים (אך גם מאבטחים) יעזרו לגורדון בלעבור לשלב חדש או ישפכו אור על מידע חדש שקשור למאורעות המשחק. בנוסף לכך קבלת עזרתם הכרחית לצורך פתיחת דלתות נעולות או אזורים שהגישה אליהם היא למדענים מורשים בלבד.

ככל משחק יריות, האף-לייף מציג שורה רחבה של כלי נשק שונים, חלקם מבוססים על כלי נשק שקיימים במציאות כמו אקדח גלוק, אקדח תופי של קולט, תת-מקלע MP5 או רובה ציד SPAS-12, וחלקם כלי נשק עתידניים שפותחו במעבדות בלאק מסה (למשל רובה גאוס ורובה זרם חשמלי) או כלי נשק חייזריים שמקורם מיצורים מעולם זן. הנשק הראשון שהשחקן מקבל והעיקרי במשחק הוא Crowbar - מעין לום שגורדון מקבל בחלק מוקדם של המשחק, נשק שהפך עד מהרה לסמל של סדרת המשחקים כולה.

מצב מרובה משתתפים (מולטיפלייר)[עריכת קוד מקור | עריכה]

Half-Life כולל בתוכו מצב מרובה משתתפים אשר מאפשר ליצור חדרי משחק (שרתים) ולכניסה לחדרים קיימים. מצב מרובה משתתפים כולל בתוכו 2 מצבי משחק מובנים: מצב כולם נגד כולם (Deathmatch) או מצב קבוצה נגד קבוצה (Team Deathmatch). בתוספת הספרייה Meatamod מצבי המשחק נרחבים, ממצב משחק של זומבי עד מצב משחק של סופר הירו (כוחות כמו ספיידרמן, סופרמן וכו').

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גורדון פרימן
צילום מסך מתוך "האף לייף"

עלילת המשחק מתרחשת במתחם המעבדות "מכון המחקר בלאק מסה", הנמצא בניו מקסיקו שבארצות הברית, ומוצגת לנו דרך עיניו של דוקטור גורדון פרימן, פיזיקאי בן 27 מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס שנקרא למעבדות "בלאק מסה" כדי להשתתף בניסוי מיוחד. גורדון, שמגיע לניסוי באיחור, נשלח ללבוש את חליפת האב"כ האישית שלו, המכונה "HEV" (ראשי תיבות של Hazardous Environment Suit), ולרדת אל אולם הניסויים שם מתברר כי הניסוי עוסק בבדיקת יהלומים מעולם החייזרים "זן" (Xen) בספקטרומטר אנטי-מאסות. הניסוי משתבש ויוצר תגובה פיזיקלית הגורמת ליצירת קרע בין-מימדי במרחב בין כדור הארץ לעולם החייזרים. למספר רגעים, פרימן עובר למימד הזן ורואה מספר צורות חיים חוצניות לפני שהוא מתמוטט ומתעלף.

לאחר שפרימן מתעורר הוא רואה כי כל המעבדה הרוסה לגמרי ושבנוסף לכך, חייזרים מאותו עולם "זן" פלשו למעבדות בלאק מֵסַה וזורעים בה הרס וחורבן. מהמדענים ששרדו את האסון הוא מגלה כי הקשר אל העולם החיצון נותק לגמרי ולכן גורדון נשלח על ידיהם אל פני השטח להזעיק עזרה, אך בדרך רצופת הסכנות והמכשולים הוא נתקל בצבא ארצות הברית אשר במקום לעזור שולח חיילי קומנדו "להעלים" את כל הראיות הקשורות לתקרית, כולל כל האנשים שהיו עדים לה והצליחו לשרוד.

פרימן נלחם בחיילי הקומנדו ובחייזרים כדי להגיע אל מחוץ למתחם המעבדות שם הוא מגלה כי מדענים ממחלקת ה "למדא" (אות יוונית המסמלת את קבוע הדעיכה) מצאו דרך כלשהי להפסיק את הקשר בין עולם "זן" לבין כדור הארץ ולעצור את הפלישה. גורדון מנסה להגיע לקצה השני של המבנה על מנת לסייע להם, בזמן שהוא מנצל מערכות שונות של המעבדות על מנת להביס יצורים אימתניים ולעבור מכשולים שונים בדרכו, תוך כדי כך הוא מגלה שנשלחו במיוחד בשבילו מתנקשים בחליפות שחורות שמצטיינים בזריזותם ותוך כדי המאבק בהם חיילי הקומנדו מצליחים לתפוס אותו, לנטרל אותו ולהשליך את גופתו למדחס אשפה. גורדון מאבד את הכרתו, מתעורר בדיוק כשמדחס האשפה מתחיל לפעול ומצליח להימלט לחלק ישן יותר של המעבדות.

כשגורדון חוזר אל פני השטח הוא מגלה כי החייזרים וכוחות הצבא נלחמים בלי הפסקה וגורדון מחליט לנצל זאת כדי להגיע למתחם "למדא". החייזרים גוברים על כוחות הצבא והצבא מחליט ליסוג תוך כדי הפגזה של כל מתחם המעבדות על מנת להשמיד אותו. למרות זאת גורדון מצליח להגיע אל מתחם "למדא" שם המדענים פיתחו את טכנולוגיית השיגור שגרמה לפלישת החייזרים מלכתחילה. אחרי פגישה עם אחרוני המדענים באזור, לגורדון מתגלה הסיבה מדוע לא ניתן לסגור את הקרע הבין-ממדי: ישות חזקה ומסתורית מעולם "זן" משאירה את הפורטל המרכזי פתוח. משום כך, גורדון חייב לחסל את הישות הזו על מנת לעצור את הפלישה, לכן המדענים פותחים שער פורטל חדש המאפשר לגורדון להיכנס אל עולם ה"זן".

גורדון מצליח להיכנס אל עולם הזן ופוגש שם באותם היצורים שפגש בבלאק מסה ואף יצורים חזקים ואימתניים מהם. הוא מגלה בנוסף לכך כי הוא לא האדם היחיד שהצליח להיכנס לשם - גופות רבות של מדענים כמותו בחליפות HEV פזורות ברחבי העולם. לאחר שהוא מצליח לחדור למתקן צבאי סודי של החייזרים ממנו מייצרים חייזרים לוחמים חדשים, הוא מועבר משם למערה שם הוא נלחם נגד הניהילנט' ('Nihilanth), שליט עולם ה"זן" - ישות תבונית למדי עליה המדענים מבלאק מסה דיברו מקודם. לאחר קרב ארוך וממושך שבסופו הוא משמיד את ניהילנט' גורדון מאבד את הכרתו.

לאחר שגורדון מתעורר, הוא מוצא את עצמו ללא כלי הנשק שלו במימד אחר פוגש את הג'י-מאן - אדם מסתורי שבקושי נראה במשחק - מדבר אל גורדון ונותן לו 2 אפשרויות: לעבוד בשבילו ולהבטיח לעצמו חיים טובים יותר, או לא לעבוד בשבילו - ולהיכנס לקרב נגד מפלצות שלא יהיה לו סיכוי לנצח. אם גורדון מסכים, הג'י מאן מכניס אותו לקיפאון של 20 שנה (שבסופם מתחילה עלילת המשחק השני).

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכון המחקר "בלאק מסה" האויבים
  • ד"ר גורדון פרימן: פרימן הוא גיבור המשחק (אך לא בכל חבילות ההרחבה), והעלילה תמיד מוצגת אך ורק דרך עיניו. פרימן הוא בעל תואר דוקטור בפיזיקה תאורטית מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס, בן 27 בעת התרחשות עלילת המשחק. מלבד פרטים אלה, מעט מאוד ידוע על חייו של גורדון, מאחר שהוא אינו מדבר כלל במהלך המשחק, והדמויות כמעט ולא מתייחסות אל חייו האישיים.
  • מדענים: מופיעים במהלך המשחק כדמויות הלובשות חלוקי מעבדה לבנים. הם אינם חמושים, ומסייעים לשחקן לזמן קצר לתפעל מערכות או לפתוח דלתות שאין לו הרשאה לפתוח אותן. המדענים מיוצגים במשחק על ידי שישה מודלים תלת-מימדיים שונים, ושמותיהם אינם ידועים לשחקן, אם כי במשחקי ההמשך מתגלים השמות והפרטים של חלק מהמדענים שעבדו עם פרימן, ושרדו את האסון. המדענים מדובבים על ידי הארי ס. רובינס ומייקל שפירו.
    • ד"ר איליי ואנס: מדען שעבד עם גורדון פרימן במעבדות בלאק מֵסַה. מופיע בתחילת המשחק כאחד מהבודדים שניצלו לאחר התקרית, ומסייע לפרימן לצאת החוצה מחדר הניסויים ההרוס.
    • ד"ר אייזק קליינר: פיזיקאי שעבד עם גורדון פרימן במעבדות בלאק מֵסַה.
  • אנשי אבטחה: מופיעים במהלך המשחק כדמויות הלובשות את מדי כוח האבטחה של מתחם המעבדות. הם חמושים באקדח מסוג גלוק 17, ומסייעים לשחקן לזמן קצר להתגבר על אויבים הנמצאים בסביבה. אנשי האבטחה מיוצגים במשחק על ידי ארבעה מודלים תלת-מימדיים שונים, ושמותיהם אינם ידועים לשחקן. אנשי האבטחה מדובבים על ידי מייקל שפירו.
    • בארני קלהון: איש אבטחה שמשמש כפרוטגוניסט של חבילת ההרחבה Blue Shift. במהלך המשחק הוא נצפה רק פעם אחת, במהלך מסלול הרכבת שמובילה את פרימן אל מתחם הניסוי.
  • החייזרים: מהווים את האויב העיקרי במשחק. מרבית החייזרים המופיעים במשחק הם יצורים שמקורם ממימד "זן", הם מגיעים בגדלים שונים ובצורות שונות, אך רובם בעלי אינטליגנציה פרימיטיבית למדי ודפוסי התנהגות של חיות טרף. הם מונהגים על ידי ישות תבונית ורבת-עוצמה המכונה ניהילאנט', שנחשב לאחרון מבין בני גזע חייזרי תבוני מסתורי לאחר שעולם הבית שלו הוכחד.
    • וורטיגונאוטים: הוורטיגונאוטים הם בני גזע חייזרי תבוני שעבר שטיפת מוח על ידי הניהילאנט', ומשועבד על ידו. הם החייזרים היחידים במשחק שמחזיקים ביכולת דיבור כלשהי, ותוקפים את השחקן באמצעות זרם חשמלי.
    • זומבים: מדענים מתים שראשם נאכל על ידי חייזרי "זן" המכונים "ראשי סרטן" (Headcrabs), וגופם נתון לשליטתם. כפות ידיהם הפכו למפלצתיות ומצוידות בטפרים, בהם הם משתמשים על מנת לתקוף את השחקן.
  • יחידת HECU (ראשי תיבות של Hazardous Environment Combat Unit): יחידת קומנדו של צבא ארצות הברית המתמחה בלוחמת אב"כ, ונשלחת למתחם המעבדות לאחר האסון כדי "לטהר" את השטח - חייזרים ואנשי צוות כאחד, כולל כל מי שהיה עד לאסון. ברשות חיילי הקומנדו אמצעי לחימה מגוונים, והם חמושים בתתי-מקלע מסוג MP5 (חלקם מצוידים במטול רימונים) וברובה ציד SPAS-12. בנוסף לכך, עומדים לרשותם גם מכונות ירייה נייחות, מסוקי קרב וכלי רק"מ שמהווים מכשול עבור השחקן. הם מופיעים כחיילים לבושים במדים מנומרים-לבנים, חלקם חובשי כומתות, וחלקם מצוידים במסכות אב"כ. רובם מדובבים על ידי קלי ביילי, ומיעוטם ע"י הארי ס. רובינס ומייקל שפירו.
  • יחידת המבצעים החשאיים (Black Ops): יחידה המורכבת מסוכנות חשאיות העובדות עבור ה-CIA, ומהווה איום הן על פרימן וצוות המחקר והן על חיילי ה-HECU. הן לבושות בשחור, כולל מסכת אב"כ שחורה המסתירה את פניהן. הן זריזות במיוחד, ויכולות לקפוץ למרחקים ארוכים. הן חמושות באקדחי גלוק 17 ורימוני יד, ואינן מדברות כלל במהלך המשחק. הן מופיעות רק בשני שלבים.

G-man[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך המשחק רואה השחקן דמות מסתורית שמופיעה במקומות שונים במשחק, ומשפיעה בדרכים על עלילתו. דמות זו ידועה בכינוי ג'י-מאן (G-man). מעט מאוד ידוע לגבי זהותו או מעשיו של ג'י-מאן. לרוב נראה שהוא צופה בשחקן בעודו מתקדם דרך שלבי המשחק, ולעיתים הוא עוסק בפעולות שוליות כגון יישור עניבתו או שיחה בטלפון סלולרי. ג'י-מאן תמיד נושא מזוודה, שתכולתה המדויקת אינה ידועה. הג'י-מאן מופיע במלואו רק בסוף המשחק, כאשר הוא מדבר עם השחקן ישירות. הוא מופתע מהצלחתו של גורדון וטוען שיש לו עתיד מזהיר. ג'י-מאן מציע שתי אפשרויות: משרה שתממש את מלוא הפוטנציאל של גורדון או מלחמה שהוא בטוח שאין לו סיכוי לנצח בה. השחקן יכול לבחור כל אחת משתי האפשרויות האלו (אם הוא בוחר לעבוד עבור ג'י-מאן, המשחק נגמר בכך שפרימן מוכנס למצב קיפאון, ואם הוא מסרב, השחקן משוגר לאזור מלא בחייזרים עוינים והמשחק נגמר).

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

Half-Life היה הפרויקט הראשון של המפתחת Valve, אשר הוקמה בשנת 1996 על ידי שני פורשים מחברת מיקרוסופט - מייק הרינגטון וגייב ניוול.

השניים החליטו ליצור משחק יריות בגוף ראשון בהתבסס על מנוע המשחק Quake של חברת איד, אך לבסוף שכתבה החברה את המנוע תוך הוספת אפיונים חדשים כגון אנימציית שלד (Skeletal Animation) ותמיכה ב-Direct3D[1]. כ-70% משורות הקוד של המנוע המקורי שוכתבו כדי ליצור את מנוע המשחק של Half-Life, שנקרא GoldSrc.

Valve התקשתה למצוא מפיצה שתתמוך במשחק בטענה שהפרויקט שאפתני מדי עבור חברה קטנה וצעירה. למרות זאת, מפיצת המשחקים Sierra התעניינה בהפצת משחק יריות בגוף ראשון הפועל על מנוע Quake, וזו החתימה את Valve הצעירה על חוזה הפצה.[2]

אחד ממעצבי המשחק טען שמשחק היריות DOOM השפיע רבות על מרבית אנשי הצוות שעבדו על Half-Life. למעשה, ניואל טען כי אחת המטרות בפיתוחו של Half-Life הייתה לפתח את בניית העולם והמרחב במשחקי מחשב, יותר מאשר שעשו זאת משחקים כגון DOOM ו-Quake.

ההשראה לעולם המשחק הגיעה ממשחקי המחשב DOOM, Quake ו-Resident Evil, מהנובלה "הערפל" מאת סטיבן קינג (שבהשראתו אף נקרא שם הקוד המקורי של המשחק, Quiver), ומכמה פרקים מתוך הסדרה The Outer Limits משנת 1963. העלילה פותחה ברובה על ידי התסריטאי של חברת Valve, סופר המדע הבדיוני מארק ליידלו.

המשחק הוצג בתערוכת E3 של שנת 1997 במסדרון צדדי, אך במהירות הפך להצלחה, בדגש על מערכות האנימציה והבינה המלאכותית שהוצגו בתערוכה.[3]

תאריך ההשקה המקורי של Half-Life היה לקראת סוף 1997 במטרה להתחרות ב-Quake 2, אך ההשקה נדחתה לבקשת Valve על מנת לשייף ולשפר את המשחק. בתערוכת E3 של שנת 1998 המשחק זכה להתעניינות ציבורית רחבה יותר לאחר שהוכרז "המשחק הטוב ביותר למחשב האישי" ו"משחק הפעולה הטוב ביותר" בכנס.[4] עם זאת, תאריך ההשקה של המשחק נדחה שוב ושוב מספר פעמים עד שיצא לשוק בנובמבר 1998.

שמות של אלמנטים רבים במשחק לקוחים מעולם המדעים המדויקים:

פסקול[עריכת קוד מקור | עריכה]

Half-Life Soundtrack
פסקול מאת קלי ביילי
יצא לאור 19 בנובמבר 1998
סוגה פסקול של משחקי וידאו
שפה אנגלית, ספרדית, סינית מפושטת, סינית מסורתית, איטלקית, צרפתית, גרמנית, קוריאנית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 36:24
חברת תקליטים Valve
הפקה Valve
כרונולוגיית אלבומים של קלי ביילי
Half-Life
(1998)
Half-Life 2
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פסקול המשחק הולחן על ידי קלי ביילי וכולל 27 רצועות באורך כולל של 36 דקות ו-24 שניות. הפסקול הגיע כלול בדיסק המשחק. ב-24 בספטמבר 2014 הפסקול יצא לאור באופן דיגיטלי בסטים ובעלי עותק של המשחק יכולים להוריד את הפסקול בחינם.[5]


Half-Life Soundtrack
מס' שם משך
1. Adrenaline Horror 2:12
2. Vague Voices 2:14
3. Klaxon Beat 1:02
4. Space Ocean 1:38
5. Cavern Ambience 1:42
6. Apprehensive 0:25
7. Bass String 0:11
8. Hurricane Strings 1:35
9. Diabolical Adrenaline Guitar 1:47
10. Valve Theme [Extended] 1:25
11. Nepal Monastery 2:10
12. Alien Shock 0:38
13. Sirens In The Distance 1:15
14. Nuclear Mission Jam 2:03
15. Scared Confused Short 0:18
16. Drums & Riffs 2:06
17. Hard Technology Rock 1:42
18. Steam In The Pipes 1:58
19. Electric Guitar Ambience 1:27
20. Dimensionless Deepness 1:27
21. Military Precision 1:23
22. Jungle Drums 1:52
23. Traveling Through Limbo 1:19
24. Credits Closing Theme 1:42
25. Threatening Short 0:40
26. Dark Piano Short 0:19
27. Sharp Fear Short 0:10
משך כולל:
36:24

הרחבות, משחקי המשך, גרסאות אחרות, רימייקים ומודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – Half-Life: Opposing Force, Half-Life: Blue Shift

2 חבילות הרחבה פותחו על ידי חברת Gearbox Software למחשב האישי: Half-Life: Opposing Force ו - Half-Life: Blue Shift. החבילה הראשונה, Opposing Force, מתמקדת באירועים מנקודת המבט של צבא ארצות הברית (דמויות האויב במשחק המקורי). השחקן מגלם במשחק זה את רב"ט אדריאן שפרד, אשר נשלח יחד עם צוות נחתים לנטרל את מתקן המחקר תת-קרקעי "בלאק מסה" באזור ניו מקסיקו. אף על פי כן, לאחר שמטוס התובלה של צוות הנחתים נורה ומופל שפרד מופרד מיתר חברי הצוות שלו, והוא מצטרף בהמשך לניצולים הפזורים ברחבי המתקן אשר נלחמים על חייהם.[6] החבילה השנייה, Blue Shift מתמקדת בגיבור אחר - הגיבור במשחק זה הוא אחד המאבטחים בבלאק מסה, "בארני קלהון" שהיה מועסק בתור המאבטח של "בלאק מסה". לאחר תקלה מדעית שנגרמת ב"בלאק מסה" שגרמה לפלישת חייזרים, קלהון חייב להילחם ולהגיע למקום מבטחים. Blue Shift הביאה איתה גם שדרוג גרפי בדמות מודלים וסאונדים משופרים שזמינים גם למשחק המקורי ונקרא HD Pack. עם זאת המשחק קיבל הערכה שלילית מידי השחקנים מרחבי העולם, מכיוון שהוא היה חסר תוכן חדש וזהה לגרסאות הקודמות: Half-Life ו-Half-Life: Opposing Force.‏[7] חבילת הרחבה שלישית יצאה לגרסת הפלייסטיישן 2 : Half-Life: Decay. ההרחבה נתנה אפשרות למשחק ביחד עם עוד שחקן כנהוג בפלייסטיישן.

ערך מורחב – Half-Life 2

משחק ההמשך, Half-Life 2, היה בגדר תעלומה עד שנחשף לעיני הציבור בתערוכת ה-E3 של שנת 2003. המשחק יצא בסופו של דבר ב-16 בנובמבר 2004 ועלילתו מתרחשת מספר שנים (בין עשר לעשרים שנה) לאחר סיום המשחק הראשון המקורי. המשחק יוצא מנקודת ההנחה שגורדון פרימן קיבל את הצעתו של הג'י-מאן בסוף המשחק הקודם, לעבוד בשבילו. לאחר מותו של ניהילנט', שערים החלו להיפתח בכל העולם, ומפלצות מתחילות לעבור בהם מהצד השני, כולל החייזרים מעולם Xen מהמשחק הקודם שפולשים לכדור הארץ במלוא העוצמה. ה"קומביין", גזע חייזרי תבוני, פולש לכדור הארץ דרך השערים האלו ומביס את כל צבאותיו תוך שבע שעות (כפי שנחשף בספר המתעד את יצירת המשחק, “Half-Life 2: Raising the Bar”). הקומביין משתלטים על כדור הארץ וממנים את דוקטור ברין לשליט הראשי. המשחק רובו מתרחש ב"עיר 17" שנמצאת ברוסיה ובה ד"ר ברין נמצא.[8]

ב-2006 שוחרר משחק ההמשך: Half-Life 2: Episode One וכמו כן הוכרז שהוא היה המשחק הראשון מתוך טרילוגיה. ואכן שנה מאוחר יותר יצא הפרק השני כחלק מחבילה שנקראה The Orange Box.

כ10 שנים אחרי שחרור הפרק השני והמתנה ממושכת של השחקנים לפרק השלישי, ב-25 באוגוסט 2017 הכותב הראשי של הסדרה מארק ליידלו שחרר את הסיפור בכתב לפרק השלישי. אמנם פרסום זה אינו רשמי, אך תואם ברמה מאוד גבוהה לדמויות המשחק ותואם למאורעות הקודמים של הסדרה.[9]

ובכל זאת, עדיין לא ידוע מה יהיה גורלו של הפרק השלישי, או משחק ההמשך, אם יהיה.


ערך מורחב – Black Mesa

בשנת 2004 החברה Valve הוציאה גרסה חדשה למשחק - רימייק למשחק בשם Half-Life: Source. המשחק הוא בדיוק אותו המשחק כמו האף לייף רק עם מנוע ה-Source המשופר. עם זאת הטקסטורות נשארו אותם טקסטורות חוץ מהמים שמציגים אפקט ריאליסטי הרבה יותר ותמיכה ב-HDRR.‏ Half-Life Deathmatch: Source הואמצב מרובה משתתפים לגרסת ה-Source של Half-Life. המשחק זכה לביקורות מעורבות. ב-IGN אהבו את הממשק המשתמש החדש, ואפשרויות טכניות אחרות, אך ציינו שלא קיבל הרבה שיפורים בהשוואה למשחקי Valve אחרים אשר עברו פורט מנוע ל-Source. ב-GameSpy אמרו שאף שהוא היה "בונוס קטן וכיפי", הוא היה "בוודאי לא השדרוג הגרפי הגדול שכמה אנשים חשבו שיכול להיות". בעל חברת Valve, גייב ניוול, אמר שהשלמת ריימק של Half-Life על ידי מעריצי המשחק, על ידי שימוש במנוע Source "לא רק אפשרי, אלא בלתי נמנע ...". ואכן כך היה: ב-2012 יצא לאור הרימייק Black Mesa שהחל כשילוב של שני פרויקטים התנדבותיים עצמאיים, כל אחד במטרה לשחזר לחלוטין את המשחק Half-Life תוך שימוש במנוע Source. המשחק כולל את רוב הפרקים המקוריים ב-Half-Life, מתחילת המשחק, עד לפני שיגור לעולם החייזרי Xen, שהושמט כיוון שהמפתחים יוציאו את המשחק המלא בחנות הסטים.[10] לאחר שחרור המשחק, ההתרשמות הראשונית מהמשחק הייתה חיובית מאוד.[11][12]

Valve רכשה בשנת 1999 עד שנת 2003 מודים למשחק:

בגרסאות הקודמות הם אומנם נחשבו כמודים אך בגרסאותיהם החדשות (החל מגרסה 1.5 של קונטר סטרייק) הם כבר "הוצמדו" למשחק המקורי או ששווקו כמשחקים עצמאיים תוצרת וואלב. הגרסה החדשה ביותר של המשחק היא 1.8 ששווקה ומתאימה גם ל-Counter-strike: Condition Zero (המשחק האחרון שהשתמש במנוע ה-GoldSrc)

ReHLDS[עריכת קוד מקור | עריכה]

ReHLDS
Half-Life
מפתח Asmodai
מחזור חיים 5 ביוני 2015 – הווה (8 שנים ו־45 שבועות)
גרסה אחרונה 3.3 (15 ביוני 2017)
מערכת הפעלה Windows, לינוקס
נכתבה בשפות C++
סוג רישיון הרישיון הציבורי הכללי של גנו
קטגוריה ספריית DLL
dedicated-server.ru
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Rehlds, היא ספריית DLL ל-HLDS (מנוע הרצת שרתים שמתבססים על Half-Life) המחליפה את קובצי המנוע ונועדה לספק גרסה יותר יציבה מהגרסה הרשמית של המנוע, שיפור הביצועים (שימוש ב-SSE לטובת מתמטיקה ווקטורית למשל) וטיפול בשגיאות שיש במנוע המקורי שלא מטופלות על ידי Valve עקב סיום תמיכה רציפה במשחק. כיום, רוב שרתי ה-HLDS מורצים על גבי תוספת מנוע זה.

קבלה וביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Metacritic:‏ 96/100 (מחשב); 87/100 (פלייסטיישן 2)
  • GameRankings:‏ 94/100 (מחשב), 83/100 (פלייסטיישן 2)

Half-Life זכה לשבחים רבים ולדירוגים גבוהים. גרסת המחשב האישי של המשחק מחזיקה בציון של 96/100 באתר Metacritic, לפי ממוצע של 24 ביקורות, כולן חיוביות. גרסת הפלייסטיישן 2 מחזיקה בציון של 87/100, על פי ממוצע של 24 ביקורות, 22 חיוביות ושתיים מעורבות.

השבחים הופנו כלפי הצגת העלילה והמשחקיות של המשחק, ורבים מהמבקרים מצאו את הסיפור סוחף, את הצגת העולם מרשימה ומגוונת, ואת השילוב המתוחכם בין מאפיינים השונים ממשחקי יריות גוף ראשון אחרים. ג'ייסון בייטס מהאתר IGN, שהעניק למשחק ציון של 9.5/10, טען ש"הסוד האמיתי של האף-לייף הוא במאפייני הסיפור והמשחקיות שלו". "הוא לוקח כל מאפיין ממשחקי היריות בגוף ראשון, בודק אותו מחדש, משפר אותו, ו"דוחס" אותו עם השאר על מנת ליצור משחק מפתיע באופן תדיר, עקבי מבפנים, ותמיד מהנה".[13] קלווין האבל מהאתר Gamerevolution, אשר העניק למשחק ציון של A, הגיב בחיוביות ש-Half-Life אינו זונח את עלילתו לטובת שיטוט במפות וזירות קרב ענקיות, תוך כדי אזכור לגלגני למשחק Unreal. רון דאלין מ-GameSpot, אשר העניק את הציון 9.4/10, טען שהעלילה אומנם סטנדרטית למדי ושהמשחק הוא לא משחק מעולה בגלל העלילה שלו, אלא בגלל הדרך בה הוא מציג אותה.[14] עיצוב השלבים והמקומות במשחק התקבלו בצורה טובה, כשמבקרים רבים מציינים לטובה את האסטרטגיה וטקטיקות שבהם השחקן נדרש להשתמש והגיוון בעיצוב המפות.

כמו כן המשחק זכה לתארים רבים של "משחק השנה", "משחק הפעולה הטוב ביותר", ואף בתואר "המשחק הטוב ביותר בכל הזמנים" מפי מגזינים רבים דוגמת GameSpot, IGN ועוד. בגיליון שיצא בשנת 2005 למגזין PC Gamer, הכריז המגזין על Half-Life למשחק הטוב ביותר בכל הזמנים (כאשר למקום השני הגיע המשחק DOOM). הוא גם זכה להיכנס לספר השיאים של גינס של שנת 2008 בתואר משחק המחשב הנמכר ביותר בכל הזמנים (Best-Selling First-Person Shooter of All Time).

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Half-Life בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ http://uk.gamespot.com/features/halflife_final/part2.html
  2. ^ http://uk.gamespot.com/features/halflife_final/part24.html
  3. ^ http://uk.gamespot.com/features/halflife_final/part34.html
  4. ^ http://uk.gamespot.com/features/halflife_final/part4.html
  5. ^ Half-Life Soundtrack - Steam (באנגלית)
  6. ^ http://www.gamespot.com/pc/action/halflifeopposingforce/index.html
  7. ^ Half-Life: Blue Shift, GameSpot (באנגלית)
  8. ^ Half-Life 2, GameSpot (באנגלית)
  9. ^ Clockpunk Studios, Epistle 3, Marc Laidlaw, ‏2017-08-25 (באנגלית)
  10. ^ "Resurrection looms for Half-Life". BBC News (באנגלית בריטית). 2012-09-03. נבדק ב-2020-07-18.
  11. ^ http://www.bagofgames.com/2012/09/black-mesa-review/
  12. ^ Impressions: Black Mesa is awesome, Destructoid (באנגלית)
  13. ^ Half-Life Review - IGN (באנגלית), נבדק ב-2020-07-18
  14. ^ http://uk.gamespot.com/pc/action/halflife/review.html