Hotel California

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"Hotel California"
סינגל בביצוע האיגלס
מתוך האלבום Hotel California
יצא לאור 22 בפברואר 1977
סוגה רוק
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 6:31 דקות
חברת תקליטים אסילום
כתיבה דון פלדר (לחן), גלן פריי (מילים), דון הנלי (מילים)
לחן דון פלדר עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה ביל סימציק
כרונולוגיית סינגלים של האיגלס
"New Kid in Town"
(1976)
"Hotel California"
(1977)
"Life in the Fast Lane"
(1977)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Hotel California (בתרגום לעברית: מלון קליפורניה) הוא שיר של להקת האיגלס. השיר הוא שיר הנושא של אלבום הלהקה, Hotel California, אשר יצא לאור בדצמבר 1976. השיר יצא לאור לראשונה כסינגל בפברואר 1977. הזכויות על כתיבת השיר מתחלקות בין דון הנלי (מילים), גלן פריי (מילים), ודון פלדר (לחן). מתופף הלהקה, דון הנלי, משמש כסולן בשיר.

במאי 1977 דורג השיר בפסגת מצעד הפזמונים של בילבורד למשך שבוע אחד. השיר, אשר זכה בפרס הגראמי לשנת 1978, נחשב לאחת היצירות הפופולריות ברוק.

היסטוריה והכרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר מדורג בפסגת רשימות וסקרי-רוק רבים. מגזין הרולינג סטון, דרג אותו במקום ה-49 ברשימת 500 השירים הגדולים בכל הזמנים. השיר נמצא גם ברשימת "500 השירים שעיצבו את הרוק אנד רול". סולו הגיטרה בשיר, מדורג במקום ה-8 ברשימת "100 סולואי הגיטרה הטובים" של המגזין "Guitarist".

כאחד משיריה הפופולרים והידועים ביותר של להקת האיגלס, "Hotel California" הפך למרכיב מרכזי בקונצרטים של הלהקה; ביצוע של השיר מופיע באלבום החי של הלהקה משנת 1980, וגרסה אקוסטית שלו מופיעה באלבומם - Hell Freezes Over משנת 1994, דיסק מופע האיחוד, וגרסת וידאו. בגרסת של Hell Freezes Over, השיר מבוצע בעזרתן של שמונה גיטרות.

הסבר השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

על פני השטח, השיר מספר את סיפורו של מטייל יגע שנקלע למלון לילי, בשם Hotel California. המלון נראה מבחוץ מפואר ויוקרתי, אך כאשר האדם נכנס פנימה הוא מגלה שהוא במקום מוזר ומסתורי. האורחים במלון הם אנשים עשירים ומצליחים, אך הם גם נראים כמי שחיים בעולם אחר. המלון מוצג כמקום של מותרות, אבל גם כמקום של אפלה וסכנה.

לפי מילות השיר: "אתה יכול להחזיר את המפתחות מתי שתרצה אבל לעולם לא תוכל לעזוב". "You can check out anytime you like, but you can never leave".

השיר נחשב לאחד השירים המפורסמים והפופולריים בכל הזמנים, אך משמעותו אינה ברורה לחלוטין. יש אנשים שרואים בו שיר על הוללות והרס עצמי, בעוד שאחרים רואים בו שיר על התמכרות לסמים. יש גם מי שרואים בו שיר על הוליווד ועולם הפרסום והידוענות.[1]

יש הרואים בשיר אלגוריה על הדוניזם וחורבן-עצמי בתעשיית המוזיקה של דרום קליפורניה בשלהי שנות השבעים.[דרוש מקור] דון הנלי, אחד מכותבי השיר, קרא לשיר "ההסבר שלנו לחיים הגבוהים בלוס אנג'לס".

טבעו האבסטרקטי והמטפורי של השיר הוביל את מאזיניו למצוא הסברים אחרים לשיר, כולל מספר טענות, שהופצו בעל-פה ובאימייל. טענות אלו נדחו בידי הלהקה.[דרוש מקור]

המונח "קוליטס" - המופיע בשיר בבית הראשון הוא מונח ספרדי ל"זנבות קטנים", המתייחס לצמח הקנאביס.

לדברי גלן פריי, אחד מכותבי השיר, מילות השיר נכתבו בהשראת סגנון הכתיבה של דונלד פייגן ו-וולטר בקר מלהקת סטילי דן.[2] כמו כן, סטילי דן מוזכרת ברמיזה באחת משורות השיר ("They stab it with their steely knives, but they just can't kill the beast").

מיקום המלון[עריכת קוד מקור | עריכה]

חברי הלהקה נדרשו במשך השנים על ידי מעריצים לזהות היכן נמצא מלון קליפורניה. יש מלונות רבים בשם זה בארצות הברית בכלל ובקליפורניה בפרט, אולם אף אחד מהם לא זוהה עם השיר. המלון היחידי שמזוהה לחלוטין בעטיפת האלבום הוא מלון Beverly Hills Hotel שנמצא בשדרות סנסט בבוורלי הילס.

מיקומי שיא[עריכת קוד מקור | עריכה]

מצעדי סוף שנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  2023
מדינה מצעד מיקום שיא
ארצות הברית מצעד שירי הסטרימינג – רוק 14[3]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מה קרה במלון קליפורניה? – אנציקלופדיית אאוריקה
  2. ^ קמרון קרואו, Conversations with Don Henley and Glenn Frey, באתר The Uncool, אוגוסט 2003.
  3. ^ Rock Streaming Songs, Billboard, ‏2023 (באנגלית אמריקאית)