Human Suspension

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

סספנשן הוא הליך של תליית בני אדם בעזרת ווים אשר מוחדרים לגוף על ידי ניקובו. פירסים אלו זמניים ומבוצעים זמן קצר לפני ביצוע התלייה.

תליית סופרמן

צורת ביצוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

התהליך עדין במיוחד ומתבצע לרוב על ידי אנשים המומחים בתחום התלייה על מנת להימנע מפציעות רציניות. תליית בני אדם מצריכה קבוצה של אנשים האחראיים על ההכנה להליך ועל ביצועו. זמן התלייה עצמו קצר משמעותית ביחס לזמן ההכנות, אם כי לעיתים הנתלה נשאר תלוי במשך שעות מרובות. גוף הנתלה נסקר בתחילה על מנת להחליט על מיקום הווים, מספרם, והגודל הרצוי שלהם על מנת להרים את הנתלה. פעמים רבות, הווים ממוקמים מסביב לכתפיים, בזרוע העליונה ובגב וכמו כן מסביב לברכיים. מציאת המקום הנכון לתקיעת הווים והמיקום הנכון מצריכה הבנה בסיסית בגאומטריה והבנה מעמיקה באנטומיה והפיזיולוגיה של גוף האדם וכן בעמידות העור. אם מספר הווים נמוך מדי העור לא יהיה מסוגל לשאת את משקל הגוף וייקרע.[1] המשקל שכל וו נושא חייב להיות שווה בכל הגוף. מנגנון של גלגלות וחבלים משמש לנשיאת הנתלה לאחר תקיעת הווים בגוף. ההרמה מתבצעת באיטיות ובזהירות על מנת להרים את הנתלה לגובה של 30–60 ס"מ גובה אשר בו יישאר הנתלה באוויר ללא תנועה, לזמן שנקצב מראש. אולם, על פי סוג התלייה, לעיתים יהיה חופש תנועה מסוים לגוף התלוי.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טקסי תלייה בוצעו בתחילה על ידי שבט ה-Mandan הממוקם לאורך גדות נהר המיזורי. תליה מסוג ה-Oh-Kee-Pa גזורה למעשה מטקס זה. תליות מודרניות קרובות למדי לאומנות מיצג אשר גם בה, פעמים רבות משתמשים האומנים בגופם לצורך הצגת האומנות.

ציוד ההרמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גלגלות ואמצעי הרמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יש שני סוגים עיקריים של שיטות הרמה, השיטה הדינמית והשיטה הסטטית. בדינמית משתמשים בעיקר בחבלים או אמצעים דומים וכן יש אמצעי אחד ארוך שמחבר את הנתלה אל אמצעי ההרמה. בהרמה סטטית, כל וו מחובר לאמצעי ההרמה בנפרד. אמצעי ההרמה עצמו מחובר לרוב לעץ, תקרה, פיגומים וכו'. בנוסף, נעשה גם שימוש בכננת או בגלגלת לביצוע ההרמה עצמה.

סוגי הרמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חזה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תליית חזה אשר לעיתים בשל טעות מכונה גם תליית "O-Kee-Pa" היא תלייה בה הווים ממוקמים בחזה. לרוב, שני ווים משמשים לתלייה זו. תלייה מסוג זה נהוגה בקרב טקס ה- Okipa של שבט ה-Mandan אשר מבצעים אותה כטקס התבגרות לגברים צעירים. כמו כן, מבוצע הטקס על ידי שמאנים המחפשים גורלות של אנשים. מתוך מתן כבוד לשבט ה-Mandan people השם "O-Kee-Pa" לא משמש ככינוי לפוזייצית תלייה זו.

קוֹמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תליית קוֹמה היא תלייה אשר בה הווים ננעצים בחזה, בטורסו וברגליים לרוב בשני טורים. בפוזיציה זו הנתלה עם הפנים למעלה. שמה של תלייה זו נובע מתמונה דומה אשר הייתה בסרט עם שם זהה.

ברכיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתלייה זו, ננעצים הווים בברכיים והנתלה מוצא עצמו במצב אנוכי כשראשו קרוב לרצפה וברכיו למעלה. אין סטנדרט למיקום הווים בתלייה זו והיא תלויה כמעט לגמרי באנטומיה של הנתלה. לעיתים מתייחסים לתלייה זו כתליית פוקנר על שם אלן פוקנר אשר נחשב למייסד המודרני של תחום התלייה והוא לפי הסברה הראשון שבצע תלייה זו. סגנון תלייה זה חדש למדי אבל צובר פופולריות. תלייה זו לא נחשבת למעוררת כאבים רבים, אבל החסרונות שלה כוללים כאבים בגב תחתון וכן לעיתים קילוף של העור באזור הבירכיים. תוצאה נוספת של תלייה זו היא לחץ דם שעולה במוח בשל הפוזיציה ההפוכה של הגוף. לחץ זה מעודד לעיתים חוסר התמצאות וכן לכאבי ראש.

התאבדות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תליית התאבדות היא תלייה אשר בה הווים ננעצים בגב העליון כך שהנתלה תלוי במצב אנכי מתוח. סוג זה של תלייה נקרא התאבדות כיוון שהפוזיציה של הנתלה דומה למישהו שתלה עצמו.

תחיית מתים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתליית קימה מן המתים, הנתלה מוחזק לרוב בשני טורים של ווים אשר לרוב נעוצים בבטן. בפוזיציה זו, נראה הגוף כאילו קם מן המתים כיוון שהפנים מופנים כלפי מעלה והגב מכופף לאחור.

צליבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תלייה מסוג זה, היא וריאנט של תליית התאבדות אשר בה הווים מחוברים גם לזרועות כך שנדמה שהתלוי נמצא על צלב כשזרועותיו מוטלות בצדדים.

סופרמן[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתליית סופרמן, הגוף נתלה הפוך לתליית קומה, הווים ממוקמים בחלק האחורי של הרגל לרוב בשני טורים כך שהנתלה תלוי עם פניו כלפי מטה. תלייה מסוג זה נקראת סופרמן בשל הדמיון הקיים בינה לבין סופרמן בעת מעופו.

אחר[עריכת קוד מקור | עריכה]

קיימות גרסאות נוספות של התלייה אשר בהן ננעצים בין וו אחד לתריסר ווים. פוזיציית לידה מחדש מתבצעת עם ארבעה עד שישה ווים אשר ננעצים בגב והגוף בתנוחה עוברית עם פנים למטה. פוזיציות אחרות כוללות תלייה מהשוקיים, ברכיים ואף הישבן. קיימת גם אפשרות להתלות מהפנים. בתליית מלאך ננעצים שמונה ווים בגב ולגוף נוצר קו מתאר של מלאך.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Human Suspension בוויקישיתוף

https://www.ynet.co.il/entertainment/article/rkVDjiFHu#autoplay

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Body-piercing team hooks crowd with performance.(הקישור אינו פעיל) By Mary Lochner. Issue date: 11/1/05.