IPTV

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לעדכן ערך זה.
ייתכן שהמידע המצוי בדף זה אינו מעודכן, אתם מוזמנים לסייע ולעדכן את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעדכון הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לעדכן ערך זה.
ייתכן שהמידע המצוי בדף זה אינו מעודכן, אתם מוזמנים לסייע ולעדכן את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעדכון הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.

IPTV (ראשי תיבות של Internet Protocol Television) היא מערכת שנועדה להעביר שירותי טלוויזיה דיגיטליים ללקוחות הרשומים אליה. העברת שירותים אלו מתבצעת באמצעות פרוטוקול IP על בסיס תשתיות פס רחב, קידודי וידאו כגון MPEG-2, ותקני שידור, כגון DVB.

השם IPTV אינו חד משמעי ובדרך כלל מתייחס למערכות שמאפשרות ללקוחות לקבל ולהציג תכנים ב-Streaming Video מעל Multicast או Unicast. לעיתים מבלבלים אותו עם שירותי הטלוויזיה הניתנים בתצורת OTT (ראשי תיבות של המונח: "Over the Top"), שאינם מנוהלים על גבי הרשת.

הטכנולוגיה מושכת אליה את חברות הטלפוניה בעולם לאחר שהללו איבדו את הכנסותיהן בשנים האחרונות לרשת האינטרנט וספקי הכבלים שהחלו לספק שירותי טלפון מבוסס אינטרנט. חברות הטלפון מקוות שבעזרת IPTV הן יוכלו להציע ללקוחות שרותי טלוויזיה ולזכות בנתח שוק חשוב זה. מערכות שמספקות שרותי אינטרנט, טלפוניה וטלוויזיה נקראות מערכות Triple-Play.

טכנולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יתרונות טכנולוגיית ה-IPTV:

  • אין צורך בפריסת רשת ייעודית (מועבר על גבי רשת האינטרנט)
  • אינטראקטיביות (הידודיות) מלאה
  • אפשרות קלה לשתילת פרסומות המבוססות אזור גאוגרפי
  • שירותים מתקדמים כגון: VOD, Time Shifting ועוד.

בשידורי IPTV גופי שידור נוהגים להעביר את החומרים המשודרים אל אתרי ביניים, בהם יש שרתי מחשב ייעודיים אשר מפיצים את השידורים ללקוחות באזור הקרוב אליהם פיזית. כך העומס מתחלק על פני מספר שרתים, והשירות ללקוחות מהיר יותר. שיטת ביזור זאת נקראת CDN (ראשי תיבות של Content Delivery Network).

בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בישראל הושק שירות ה-IPTV של סלקום tv ב-2014. מאז החלו מפעילי תוכן נוספים לפעול בתחום ה-IPTV, ובהם פרטנר TV, ו-STINGTV. כשלוש שנים מהשקת שירות ה-IPTV הראשון בישראל, מספר המנויים לכל פלטפורמות ה-IPTV בישראל עמד ב-2017 על כ-201 אלף מנויים.[1][2]

אבולוציה של שימוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

תעבורת האינטרנט הנכנסת והיוצאת בצרפת חווה עלייה משמעותית. התעבורה הנכנסת לספקיות האינטרנט הגדולות גדלה ביותר מ-25% משנה לשנה, והגיעה ל-35.6 Tbit/s בסוף 2021. התעבורה היוצאת גדלה גם היא ב-12.5% והגיעה ליותר מ-2.9 Tbit/s. הא-סימטריה בין שני סוגי התעבורה הללו גדלה, בעיקר בשל הצריכה הגוברת של תוכן מולטימדיה, כגון הזרמת וידאו ואודיו, וכן הורדות גדולות של קבצים.

מבחינת חלוקת התעבורה, חמישה ספקים, בהם נטפליקס, גוגל, אקמאי, פייסבוק ואמזון, אחראים ל-51% מהתנועה ללקוחות של ספקיות אינטרנט גדולות בצרפת. הריכוז המוגבר הזה מדגיש את המעמד הדומיננטי של שחקנים אלה בשוק התוכן. נטפליקס במיוחד צורכת 20% מתעבורת האינטרנט בצרפת בשנת 2021, ובכך מגדילה את הפער מול ספקי תוכן אחרים.[3]

[4]צמיחה בשוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

שוק האינטרנט פרוטוקול הטלוויזיה (IPTV) עד לצמיחה מרשימה, עם שווי של 72.24 מיליארד דולר בשנת 2020 ותחזית של 194.21 מיליארד דולר עד 2026. המעבר הזה נעשה על ידי מעבר ממצבי שידור מסורתיים לסטרימינג באינטרנט ו-IPTV משחק תפקיד חיוני באבולוציה זו. התקדמות הטכנולוגיה, הביקוש הגובר לערוצים בהבחנה גבוהה ווידאו על פי דרישה, ויוזמות ממשלתיות במדינות מתפתחות מזינים את הצמיחה הזו. אסיה-פסיפיק ממצבת את עצמה כשוק מפתח עם אימוץ הולך וגובר של IPTV הודות לחדירת פס רחב ושינוי הרגלי צריכת תוכן. לסיכום, IPTV פורחת ומעצבת את עתיד הטלוויזיה[5]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אלכסנדר כץ, כבר 10% מהשוק המקומי: 154 אלף לקוחות לסלקום TV, באתר אייס, ‏22-11-2017
  2. ^ רפאלה גויכמן, מנכ"ל פרטנר: "הגענו ל-40 אלף לקוחות בפרטנר טי.וי", באתר דה מרקר, ‏17-12-2017
  3. ^ Héloïse Famié-Galtier, Rapport Arcep : l’état d’Internet en France en 2022, BDM, ‏2022-06-30 (ב־)
  4. ^ The rapid growth of IPTV - dh vip plus, ‏2024-02-09 (באנגלית אמריקאית) (ארכיון)
  5. ^ Elijah, La croissance fulgurante de l'IPTV : Vers une révolution du streaming télévisuel, iptv canadian, ‏2023-05-28 (ב־Canadian French)