אייפוד טאץ'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף IPod Touch)
iPod Touch
אייפוד טאץ', דור שישי
אייפוד טאץ', דור שישי
מידע כללי
סוג נגן מוזיקה ומחשב כף יד
מפתח אפל
יצרן פוקסקון, אפל עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הפצה
מידע טכני
מערכת הפעלה הדור הראשון: iOS 3.1.3
הדור השני: iOS 4.2.1
הדור השלישי : 5.1.1 iOS
הדור הרביעי: 6.1.6 iOS
הדור החמישי: iOS 9.3.3
הדור השישי: 12 iOS
הדור השביעי: 12 iOS
מעבד Apple A10 Fusion
נפח אחסון 32GB, 64GB, 128GB, 256GB
מסך 4 אינץ', מסך Retina ברזולוציית 1136X640 פיקסלים
סוללה סוללת יוני ליתיום עריכת הנתון בוויקינתונים
קישוריות

Wi-Fi ‏(802.11a/b/g/n/ac)

בלוטות'
מידות
רוחב 58.9 מ"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
גובה 123.4 מ"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
עובי 6.1 מ"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
www.apple.com/ipodtouch
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

iPod Touch (אייפוד טאץ') הוא נגן מוזיקה ומחשב כף יד בעל מסך מגע מסדרת אייפוד של חברת אפל, המשמש כפלטפורמת Wi-Fi ניידת. המכשיר הושק לראשונה בספטמבר 2007. שמו של המכשיר ניתן לו בגלל מסך המגע, שהוא ממשק המשתמש העיקרי של המכשיר. המסך מאפשר ריבוי נקודות המגע המורגשות על ידי הזרם החשמלי שעובר באצבע. ה-iPod טאץ' מקביל ל-אייפון, מלבד העובדה שאינו מבצע תקשורת סלולרית. כמעט כל יישום הקיים לאייפון תואם לו, בזכות השימוש באותה מערכת הפעלה - iOS. למכשיר חיישנים שמזהים אם המכשיר במצב אופקי או אנכי, ומאפשרים למכשיר לבצע סיבוב מסך בהתאם. הדור האחרון של ה-iPod Touch מכיל מסך ברזולוציה של 640x1136 פיקסלים, מצלמת וידאו HD ותמונות, גירוסקופ ומעבד Apple A8, בדומה ל-אייפון 6. הגרסה החדשה ביותר של האייפוד כיום היא האייפוד טאץ' בדורו השביעי, הדומה לאייפון 5 במראהו. כל מכשירי הסדרה כוללים את מערכת ההפעלה iOS שנמצאת גם אצל האייפון והאייפד, כל המכשירים גם כוללים אינטרנט אלחוטי חינמי Wifi המאפשר גלישת באינטרנט דרך נתב אינטרנט או מודם ביתי כלשהו הכולל חבילת גלישה ותמיכה בתשדורת Wi-Fi .

ממשק משתמש[עריכת קוד מקור | עריכה]

ממשק המשתמש של המכשיר מבוסס על מסך עם כפתורים בטכנולוגיית כפתור מרובה (Multi-כפתור), ומרבית הפעילויות והשליטה מבוצעות בעזרת הכפתורים. נוסף על המסך קיימים כפתור כיבוי, וכפתור Home אשר מעביר את האייפוד אל המסך הראשי. לאייפוד חיישן הטיה (ג'יירו) אשר מזהה הטיה של המכשיר בשני צירים, ומשנה את כיוון המסך בהתאם לזווית בה האייפוד נמצא.

לממשק התצוגה הראשית של האייפוד קוראים ספרינגבורד (Springboard) המאפשרת גלישה בין כל האפליקציות המותקנות על המכשיר. לכל אפליקציה יש צלמית ולחיצה עליה תגרום להפעלת אפליקציה.

מסך המגע מאפשר שליטה מלאה על המכשיר באמצעות מגע בלבד, כאשר ניתן לבצע מגוון פעולות בהתאם לצורת הלחיצה על המכשיר, וכמות האצבעות הלוחצות.

מספר האצבעות שיטת המגע תוצאת הפעולה
אצבע אחת לחיצה בחירה והפעלת האובייקט שנלחץ (למשל - הפעלת תוכנה או בחירת מקש)
הזזה גלישה בין מספר רשומות (בהתאם לכיוון התזוזה)
שתי אצבעות צביטה (קירוב האצבעות זו אל זו) הקטנת זום
פרישה (הרחקת האצבעות זו מזו) הגדלת הזום
שלוש אצבעות כשמופעל Voice Over (מצב נגישות לעיוורים) לחיצה גלילה מטה
סיבוב המכשיר כשהמשטח המרכזי שלו ניצב למשטח הרצפה סיבוב התמונה

המקלדת של האייפוד תומכת במספר מגעים בו זמנית (Multi-Touch) ויישומים למכשיר יכולים להשתמש בעד חמש אצבעות בו זמנית על המסך על מנת לתפעל את היישומים. הקלדת מלל מתבצעת על ידי לחיצה על האותיות המופיעות על גבי המסך כמקלדת וירטואלית.

דורות iPod Touch[עריכת קוד מקור | עריכה]

דור תמונה מקום שינויים שהוצגו חיבור תאריך ההפצה המקורי דרישות מינימליות זמן סוללה (שעות)
ראשון 8, 16, 32 GB מעבד בעל 412 Mhz בעל 128 MB זיכרון RAM. סוללה שהספיקה לכ-5 שעות וידאו וכ-22 שעות אודיו. הגיע בגדלים של 8, 16, 32 GB. מידות: אורך-110 מילימטרים, רוחב-61.8 מילימטרים, עובי-8.5 מילימטרים, משקל-115 גרם. רזולוציה: 480:320 קישוריות: WIFI. עם דפדפן מובנה, תמיכה ב-YouTube, מסך נגיעה וגישה אלחוטית לחנות של אייטונס. USB
(FireWire לטעינה בלבד)
5 בספטמבר 2007 מק: 10.4
חלונות: XP
שמע: 22
וידאו: 5
שני 8, 16, 32 GB המעבד שופר ל-620 Mhz הסוללה שופרה ל-6 שעות וידאו ו-36 שעות אודיו. נוספה גם קישורית בלוטות', נוספו רמקולים מובנים וגם מקשי הגברה והנמכה לשליטה בווליום. מגיע בגדלים של 8, 16, 32 ו-64, עקב פניות של הציבור ובדיקה מקיפה רוב הציבור העדיף את הנפחים של ה-8 ג'יגה ושל ה-32 ג'יגה לכן אפל ראו בכך להסיר את הדגם בנפח של ה-16 ג'יגה. ישנה גם תוכנת ה-Nike+ וחנות התוכנות באופן מובנה. נוסף שבב Bluetooth שלא פותח עד גרסת הקושחה לאייפון בגרסת 3.0. USB
9 בספטמבר 2008 מק: 10.4
חלונות: XP
שמע: 36
וידאו: 6
שלישי 8,32,64 GB המעבד שופר ל-833 Mhz זיכרון ה RAM הוגדל ל 256 MB מגיע בגדלים 8, 32, 64 GB, בגדלים 32,64 GB ישנו שיפור של עד 50% במעבד. מגיע עם גרסה 3.1.2 מובנה. USB
9 בספטמבר 2009 מק: 10.4
חלונות: XP
שמע: 36
וידאו: 6
רביעי 8,32,64 GB המעבד שופר לApple A4-1 Ghz של אפל, הסוללה שופרה ל-7 שעות וידאו ו-40 שעות מוזיקה. מגיע בגדלים 8, 32, 64 GB. מידות: אורך-110 מילימטרים, רוחב-58.9 מילימטרים, עובי-7.2 מילימטרים, משקל-101 גרם. עוצמת ואיכות הרמקול שופרו בהרבה בכך שהרמקול הועבר לתחתית המכשיר. רזולוציה: 960×640, מיקרופון מובנה, מצלמה אחורית 0.7 מגה-פיקסל ומצלמה קדמית VGA, מצלמה אחורית הכוללת יכולת להסריט באיכות HD, מצלמה קדמית המאפשרת שיחות וידאו על גבי רשת WIFI באמצעות אפליקצית ה-FaceTime. ב-12 באוקטובר 2011 יצא גם בצבע לבן. USB
1 בספטמבר 2010 מק: 10.4
חלונות: XP
שמע: 40
וידאו: 7
חמישי 32,64,16 GB מצלמת 5 מגה פיקסל עם נורת פלאש, מעבד A5, מסך 4". מגיע בשישה צבעים - לבן, שחור, כחול, צהוב, ורוד ואדום, תומך בסירי, סוללה משופרת.

מגיע בנפח זיכרון של: 32GB,64GB,16GB. בנוסף, הגודל של המסך ושל המכשיר שונה, אפל הוסיפה את אותו המכשיר בדגם 16GB אבל ללא מצלמה ועם כמה שינויים טכניים בפנים האייפוד טאץ'.

USB
12 בספטמבר 2012 מק: 10.6.8
חלונות: XP
שמע: 40
וידאו: 8
שישי 32,128,64,16 GB מצלמת 8 מגה פיקסל עם נורת פלאש, מעבד A8. מגיע בשישה צבעים - אפור חלל, זהב, כסף, כחול, ורוד ואדום. מגיע בנפח זיכרון של: 32GB,128GB,64GB,16GB.

הוצג נפח אחסון חדש בגודל 128GB.

שביעי 28 במאי 2019

תוכנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מערכת ההפעלה של ה-iPod Touch (כמו גם האייפון) נקראת "iPhone OS" (או "iOS" בגרסה הרביעית של המכשיר). אפל אישרה שמערכת הפעלה זו היא גרסה מיוחדת של מערכת ההפעלה Mac os X אשר מיועדת לריצה על ה-iPod. ההבדל בין השתיים הוא בממשק המשתמש: האייפוד משתמש בשכבה הנקראת Cocoa Touch, בניגוד למערכת המקורית המשתמשת ב-Cocoa. פרט לכך, מערכת ה-iPod, בדומה למק, מבוססת על אותם יישומים, פרויקטים וקובצי מקור.

תוכנת ה-iPhone OS כוללת בתוכה רכיב תוכנה שנקרא "Core Animation" הנמצא גם ב-Mac OS X 10.5, רכיב התוכנה האחראי על הרצת האנימציות של ממשק המשתמש באופן מהיר. מערכת ההפעלה משתמשת בפחות מחצי גיגה של זיכרון.

גרסה 3.0 מכילה למעלה מ-1,000 תוספות חדשות, כגון: הקלטת תזכורות, תמיכה בשליחת הודעות מולטימדיה (MMS), ממשק עברי רשמי, העתקה, סימון, הדבקה וגזירה של טקסט.

גרסה 3.1.3 היא הגרסה האחרונה התומכת באייפוד 1G.

גרסה 4.0 מכילה תוספות חדשות, כגון: ריבוי משימות, תיקיות, מגוון מסכי רקע, ועוד. ישנן תוספות שאינן פעילות במכשירי הדור השני, בהתאם להחלטה של אפל.

גרסה 4.2.1 היא הגרסה האחרונה התומכת באייפוד 2G והגרסה הראשונה שאפל שחררה גם לאייפד ביחד עם שאר המכשירים.

בגרסה 4.3.3 הכילה תיקוני באגים רבים וגם מאפיינים חדשים, כולל פונט חדש לרשימות. גרסה 4.3.3 כללה תיקון לבאג שגרם לתוכנה להמשיך את שירותי המיקום גם כששירותים אלו מכובים.

גרסאות 4.3.4 ו-4.3.5 תיקנו חורי אבטחה בדפדפן ה-safari

גרסה 5.0 פיצלה את יישומי אייפוד למוזיקה ווידאו, הוסיפה שירותי ענן מתקדמים והסירה את הדרישה לחבר למחשב בכל סינכרון או הפעלה ראשונית של המכשיר. יישום תזכורות נוסף ואפשרות לנהל הודעות טקסט בין כל המכשירים המריצים את מערכת ההפעלה iOS. גרסה זו מביאה בסך הכל 200 שיפורים למערכת ההפעלה.

גרסה 5.1 הכילה תיקוני באגים.

גרסה 5.1.1 היא הגרסה האחרונה אשר תומכת באייפוד 3G.

גרסה 6.0 מגיעה עם למעלה מ-200 חידושים לעומת הגרסה הקודמת, מביאה את אפליקציית המפות החדשה ומסירה את אפליקציית יוטיוב בעקבות הפסקת הסכם השותפות בין אפל לגוגל.

גרסה 7.0 היא שונה ביותר ושנויה במחלוקת, הכוללת עיצוב שונה בתכלית עם שלל תכונות חדשות. גרסה זו תומכת באייפוד טאץ' 5 בלבד.

יישומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המכשיר כולל מספר יישומי מערכת: לוח שנה, תמונות, צפייה במניות, שירות מפות, נתוני מזג אוויר, שעון, מחשבון, פתקים, הגדרות, Appstore, iTunes, דוא"ל ודפדפן ספארי. ניתן לרכוש ולהתקין יישומים ומשחקים נוספים במכשיר דרך App Store. תוכני מוזיקה ניתן לרכוש דרך iTunes.

כל מתכנת המתמצא במערכת יכול לפתח יישום המתאים לאייפוד, להעבירו לבחינה לאנשי אפל, ואם עבר את אישורם היישום עולה לאתר וכל משתמש יכול להוריד אותו על פי התנאים שסוכמו. חלק מהיישומים ניתן להוריד בחינם וחלק מהיישומים עולים כסף (בסכומים שונים ליישום). עבור כל הורדה מקבל המתכנת סכום כסף כפי שסוכם עם אנשי אפל. אפשרות זו הביאה לכך, שנכון לינואר 2011, עומדים מאות אלפי יישומים לרשות בעל האייפוד. בין היישומים הפופולריים ניתן למנות סינכרון עם חשבונות דואר רשת ועם תוכנת ה-Outlook, השתלטות מרחוק על המחשב האישי של בעל האייפוד ויכולות (מוגבלות) של משיכת קבצים. בחלק מהיישומים ניתנת גרסה פשוטה בחינם (לעיתים משולבות בה פרסומות) ורק עבור הגרסה המורחבת ונטולת הפרסומת יש לשלם.

חלק מהבנקים פיתחו יישום שמאפשר ללקוחותיהם גישה לחשבון שלהם וביצוע פעולות בחשבון (כולל מסחר בניירות ערך בבורסה) באמצעות האייפוד.

קיימים יישומים חינמיים כמו סטנזה ו-iBooks המאפשרים קריאת ספרים אלקטרוניים על המכשיר ובכך הופכים אותו גם לקורא ספרים אלקטרוני.

הכתיבה של יישומים למכשיר נעשית באמצעות שפת התכנות Objective c ובסביבת הפיתוח Xcode, שבמערכות ההפעלה של מחשבי אפל. באופן הזה מחייבת אפל את המתכנתים לקנות את מחשביה ואת מערכת ההפעלה שלה. אפל חוסמת כל דרך ליצור יישומים למכשיר באמצעות סביבות פיתוח שמתרגמות את הקוד לשפת התכנות Objective c. מהלך זה חוסם ניסיונות של חברות לפתח כלי פיתוח חלופיים לאייפון כדוגמת Monotouch של חברת נובל, שנועד לאפשר למתכנתי דוט נט ליצור יישומים למכשיר, או Flash CS5 אייפון שנועד לפתח יישומים לאייפוד באמצעות פיתוח אדובי פלאש.[1]

סינכרון והעברת נתונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכשירי אייפוד מיועדים על ידי אפל להסתנכרן ולהעביר נתונים דרך תוכנת iTunes בלבד. באמצעותה ניתן להעביר לאייפוד יישומים, מוזיקה, סרטונים, רינגטונים ותמונות. הצורך לעבוד מול iTunes בלבד הובילה את חלק מהניסיונות לפריצת iOS. החל מגרסה 5.0 ניתן לסנכרן באמצעות Wi-Fi.

פריצת המכשיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – פריצת iOS

מכשירי אייפוד תוכננו על ידי אפל כך שיריצו רק תוכנות שאושרו בחתימה מוצפנת על ידי אפל. גורמים שונים יצרו תוכנות המאפשרות לערוך שינוי קל בקושחה (firmware) של המכשיר, כך שיעקוף את בדיקת החתימה. פריצת המכשיר מאפשרת, בגרסאות שונות, שליטה מלאה על מראה המכשיר באמצעות ערכות נושא, והתקנה של תוספים וכלים שימושיים למערכת ההפעלה, תוספים אגב שחלקם אומצו על ידי אפל במהלך השנים, בנוסף בעזרת הפריצה ניתן להתקין כלים המאפשרים התקנה של תוכנות הזמינות בחנות ה-App Store של אפל בלי לשלם עליהן (דבר שהפך את הפריצה לפופולרית מאוד). אפל טוענת כי פריצת המכשיר אינה חוקית ותביא לביטול האחריות עליו; אולם ספריית הקונגרס בארצות־הברית קבעה ביולי 2010 כי הליך הפריצה אינו מפרות זכויות היוצרים המכוסות ב"חוק המילניום הדיגיטלי" (DMCA). כלל זה אינו חל על הורדת תוכנות בלי תשלום. בין מפתחי פורצי התוכנה לאפל מתנהל מאבק מתמשך בו עדכוני תוכנה או קושחה של אפל מחוללים במערכת ההפעלה של המכשיר שינוי המבטל את הפריצה ומסיר תוכנות שהורדו בחסותו, כשמפתחי תוכנות הפריצה עמלים על דרכים לעקוף שינויים אלו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אליקו יצחקי, מלחמת הפלאש מחריפה: אפל חוסמת את אדובי, באתר ynet, 11 באפריל 2010