I Kissed a Girl

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"I Kissed a Girl"
סינגל בביצוע קייטי פרי
מתוך האלבום One of the Boys
יצא לאור 6 במאי 2008
פורמט תקליטורהורדה דיגיטלית
הוקלט 2007–2008
סוגה פופ
שפה אנגלית
אורך 3:00
חברת תקליטים קפיטול
כתיבה פרי, ד"ר לוק, מקס מרטין, קתי דניס
לחן לוק, דניס, פרי, מרטין
הפקה ד"ר לוק
כרונולוגיית סינגלים של קייטי פרי
"I Kissed a Girl"
(2008)
"Hot n Cold"
(2008)

I Kissed a Girlעברית: נישקתי בחורה) הוא סינגל הבכורה של הזמרת האמריקאית קייטי פרי מתוך אלבומה One of the Boys. השיר הגיע לראשי המצעדים ביותר מ-20 מדינות, בהן ארצות הברית, קנדה, שוודיה, אוסטרליה, הממלכה המאוחדת, ניו זילנד, דנמרק, גרמניה ואירלנד. כמו כן הגיע השיר למקום הראשון במצעד העולמי המאוחד והיה מועמד לפרס גראמי ולפרסי המוזיקה של MTV.

ב-26 ביוני 2008 היה השיר ללהיט האלף במספר לעמוד בראש מצעד הבילבורד.

וידאו קליפ[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-16 במאי 2008 נחשף לראשונה הקליפ, אותו ביימה קינגה בורזה, באתר המייספייס של פרי. בקליפ פרי ולצדה נשים אחרות, רוקדות לצלילי השיר בלבוש חושפני. בסוף הקליפ מתעוררת פרי לצד גבר, אותה מגלם בן-זוגה במציאות דאז, הזמר טרוויס מקוי (סולן להקת ההיפ הופ ג'ים קלאס הירוז). בכורתו הטלוויזיונית של הקליפ נערכה בתוכנית "Total Requests Live" בערוץ MTV, במקביל להופעה של פרי בתוכנית ולראיון עמה.

הקליפ שהוקרן פעמים רבות בערוץ MTV ובערוץ VH1, כבש את המקום הרביעי במצעד הלהיטים של VH1 בתוך שבוע. השיר וכמו כן הקליפ שלו זיכו את פרי בחמש מועמדויות בטקס פרסי המוזיקה של MTV לשנת 2008, בהן בקטגוריות "הקליפ הנשי הטוב ביותר" ו"האמן החדש הטוב ביותר", אולם היא לא זכתה באף אחת מהקטגוריות. הקליפ זכה לפרודיות רבות ולעשרות מיליוני צפיות ב-YouTube.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

"I Kissed a Girl" זכה לביקורות מעורבות. כתב הרולינג סטון, שזיכה את אלבומה של פרי בשני כוכבים מתוך חמישה אפשריים, תיאר את השיר כ"להיט מועדונים בסגנון הגל החדש", והוסיף כי המילים הכביכול "נועזות" שמציגה פרי, המספרות על מעלליה ההומוסקסואליים, נועדו "רק על מנת למשוך את תשומת לבו של הבחור". המגזין ואתר האינטרנט "AllMusic" שיבח את "הקצב הקליט, בסגנון גארי גליטר", אך האשים את המפיקים בהיותו "מעידה כבדה הקוברת את קולה של פרי תחת האפקטים השונים, כך שכל השיר מתמוגג למערבולת צלילים חסרת זהות, שמתאימה להשמעה בתוכניות טלוויזיה, בקדימונים לסרטים, או בקניונים".

לעומת זאת, רבים זיכו את השיר בביקורות חיוביות; הבלוג "Critics Magazine" כינה אותו "להיט מיידי", ובאתר "About.com" נכתב כי "הליווי הקצבי של המפיק ד"ר לוק הופך את 'I Kissed a Girl' לשיר מושלם לפריצה לתודעה". העיתון "שיקגו סאן-טיימס" התייחס בחיוב למילות השיר, וקבע כי "העובדה שהשיר מעורר עניין כה רב, היא סימן לכך שהחברה שלנו מתחילה לקבל את העובדה שתמיד יש יותר מ'קופסה' אחת לבדוק".

הצלחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר הושמע רבות בערוצי המוזיקה השונים, בהם MTV ו-VH1. עם צאתו דורג במקום ה-76 במצעד ה"בילבורד" האמריקאי, ועד סוף יוני 2008 כבש את פסגת המצעד, בה נותר במשך שבעה שבועות רצופים. השיר זינק למקום הראשון במצעד ה-"iTunes" עוד קודם לכן, ב-3 ביוני. כמו כן, הוא הגיע למקום הראשון במצעד התוכנית "TRL" ב-MTV, ובמצעד הפופ של VH1. הסינגל מכר יותר מ-2.5 מיליון הורדות בארצות הברית בלבד.

בקנדה, הסינגל הופיע לראשונה במקום ה-55 במצעד "100 הלהיטים הגדולים" הקנדי. ב-12 ביוני השיר הגיע עד למקום הראשון, מזנק 26 מקומות מהמקום ה-27. כמו כן, במצעד ה-"iTunes" הקנדי, השיר נותר במקום הראשון במשך 6 שבועות רצופים.

בניו זילנד, השיר ראה בכורה במקום ה-38, וטיפס עד למקום השלישי באותו השבוע. ב-11 באוגוסט, 8 שבועות לאחר הופעתו הראשונה במצעד, "I Kissed a Girl" הגיע לבסוף למקום הראשון. הוא זכה בתואר זהב לאחר מכירות של יותר מ-7,500 עותקים.

באוסטרליה, נכנס השיר ב-30 ביוני למקום ה-11, כתוצאה מהורדות באינטרנט בלבד, וכעבור שבועיים כבש את המקום ראשון, כל זאת עוד בטרם יציאתו הרשמית במדינה. בכך היה לסינגל השני בהיסטוריה שהצליח לעשות זאת. לאחר ששוחרר לבסוף, זכה הסינגל בתקליט זהב וזמן קצר לאחר מכן בתקליט פלטינה.

בישראל דורג השיר במקומות גבוהים במצעדים. השיר שהה במשך שמונה שבועות רצופים במקום הראשון, ואף זכה בתואר שיר השנה 2008 בגלגלצ וברדיוס 100FM. לכבוד מאורע זה הקליט הזמר עברי לידר גרסת כיסוי לשיר, אשר מאירה אותו באור שונה, בהיותו מושר בפי גבר הומוסקסואל.

מיקומי שיא[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר זכה להצלחה במצעדים והגיע למקום ראשון ביותר מ-20 מצעדים בעולם, בישראל הסינגל הגיע למקום שלישי במצעד השבועי של מדיה פורסט אך הגיע למקום ראשון במצעד השבועי של גלגלצ ואף זכה בתואר שיר השנה של התחנה.

‏  מצעדים ודירוגים
מדינה מצעד מיקום שיא
אוסטריה Ö3 אוסטריה טופ 40‏ 1[3]
אוסטרליה מצעד הסינגלים האוסטרלי 1
אירופה אירופה הוט 100 1
איטליה מצעד הסינגלים האיטלקי 1[4]
אירלנד מצעד הסינגלים האירי 1
ארצות הברית בילבורד הוט 100 1
בולגריה BAMP 3
בריטניה מצעד הסינגלים הבריטי 1
גרמניה GfK – טופ 100 1[5]
דנמרק היטליסטן 1[6]
הולנד מצעד 40 הסינגלים ההולנדיים 1
הונגריה Rádiós Top 40 9
ישראל מדיה פורסט ישראל 3
נורווגיה VG-lista 1[7]
ניו זילנד המצעד הניו זילנדי הרשמי 1[8]
סלובקיה ČNS IFPI 4[1]
ספרד PROMUSICAE 19[9]
פולין ZPAV 2
פינלנד המצעדים הפיניים הרשמיים 4[10]
פלנדריה אולטראטופ 50 1
צ'כיה Rádio Top 100 1[2]
צרפת SNEP 5[11]
קנדה קנדה הוט 100 1
שוודיה סוורייטופליסטן 1[12]
שווייץ המצעד השווייצרי 1

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא I Kissed a Girl בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ [1]
  2. ^ [2]
  3. ^ מידע על I Kissed a Girl, באתר המצעד האוסטרי, ארכיון
  4. ^ מידע על I Kissed a Girl, באתר המצעד האיטלקי, ארכיון
  5. ^ מידע על I Kissed a Girl, באתר המצעד הגרמני
  6. ^ מידע על I Kissed a Girl, באתר מצעד דנמרק
  7. ^ מידע על I Kissed a Girl, באתר המצעד הנורווגי
  8. ^ מידע על I Kissed a Girl, באתר המצעד של ניו זילנד
  9. ^ מידע על I Kissed a Girl, באתר המצעד הספרדי
  10. ^ מידע על I Kissed a Girl, באתר המצעד הפיני
  11. ^ מידע על I Kissed a Girl, באתר המצעד הצרפתי, ארכיון
  12. ^ מידע על I Kissed a Girl, באתר המצעד השוודי