Iris (שיר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: תרגמת.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: תרגמת.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
"Iris"
סינגל בביצוע גו גו דולס
מתוך האלבום Dizzy Up the Girl
יצא לאור 7 באפריל 1998
פורמט תקליטור, תקליטור עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה רוק אלטרנטיבי
אורך 290 שנייה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים Warner Bros.
הפקה רוב קוואלו, גו גו דולס עריכת הנתון בוויקינתונים
כרונולוגיית סינגלים של גו גו דולס
"Lazy Eye"
(1997)
"Iris"
(1998)
"Slide"
(1998)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"Iris" הוא שיר אשר בוצע ידי להקת הרוק האלטרנטיבית האמריקנית גו גו דולס. השיר נכתב במקור לפסקול הסרט "עיר של מלאכים" אשר יצא לאקרנים ב-1998. רק לאחר מכן השיר נכלל באלבום השישי של הלהקה, "Dizzy up the Girl". השיר תרם רבות להצלחתה של הלהקה. מלבד הפיכתו לאחד ממרכיבי הרוק האלטרנטיביים הגדולים ביותר בתקופתו, השיר נותר גם אחד מלהיטי הקרוסאובר הגדולים ביותר בתולדות המוזיקה הפופולרית, הגיע למקום הראשון בכל הפורמטים הללו והפך לשיר המושמע ביותר של 1998 בכל הפורמטים.

עם שחרורו, השיר היה לשני מבין שרשרת להיטים מפסקול הסרט (הראשון היה "Uninvited" של אלאניס מוריסט, והשלישי היה "המלאך" של שרה מקלכלן). השיר הגיע בתחילה למקום ה-66 במצעד ה-100 Airplay Billboard Hot (ב-18 באפריל 1998), ובהמשך הוא כיכב בפסגת המצעד Hot 100 Airplay במשך 18 שבועות. השיר הגיע למקום הראשון באוסטרליה, קנדה ואיטליה, מקום שלישי בבריטניה, והפך לאחד הסינגלים הנמכרים ביותר באירלנד בכל הזמנים. "Iris" הוא השיר הידוע ביותר של הלהקה וזכה לשבחי הביקורת.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר השלמת העריכה הראשונה בסרט "עיר המלאכים", המפיק המשותף בוב קוואלו ובנו המפיק המוזיקלי רוב קבאלו החליטו לקחת אמנים מוזיקליים על מנת ליצור את הפסקול. בוב לקח את אלניס מוריסט ואילו רוב לקח את Goo Goo Dolls. ג'ון רזניק (חבר הלהקה) הגיש לרוב שיר שכתב בשם "Iris". בראיון שנערך עם Songfacts בשנת 2013 הסביר הזמר רז'ניק כיצד כתב את השיר:

"חשבתי על המצב של הדמות של ניקולה קייג 'בסרט. הבחור הזה מוכן לחלוטין לוותר על אלמוות שלו, רק כדי להיות מסוגל להרגיש משהו מאוד אנושי. ואני חושב, 'וואו! איזה דבר מדהים זה חייב להיות לאהוב מישהו כל כך הרבה שאתה מוותר על הכל כדי להיות איתו.' זו מחשבה די כבדה. "

רזניק כינה את השיר על שם איריס דמנט (זמרת יוצרת), לאחר שהבחין בשמה בהופעה שהופיעה בעיתון LA Weekly.

הצלחה מסחרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם צאתו, "Iris" הפך למקום השני במחרוזת הלהיטים מפסקול הסרט. השיר עלה לראשונה במקום 66 במצעד הבילבורד הוט 100 של Airplay ב-18 באפריל 1998, ובסופו של דבר בילה שיא של 18 שבועות במקום הראשון בהוט 100 Airplay. עם זאת, לא הייתה הרשאה להכניסו ב-Billboard Hot 100 מכיוון שלא פורסם סינגל מסחרי. בדצמבר 1998, ממש אחרי שהשידור של השיר הגיע לשיאו, הכללים השתנו כדי לאפשר להעלות שירים בלבד לשידור. כתוצאה מכך השיר הופיע לראשונה והגיע למקום התשע ונשאר במצעד 14 שבועות. במצעד הרוק טראקס של המיינסטרים, "Iris" הגיע לשיא במקום השמיני. השיר היה הלהיט השני במקום הראשון במצעד הרצועות המודרניות, בעקבות להיטם "שם" מ-1995. "Iris" נשאר במקום הראשון במשך חמישה שבועות במצעד השירים האלטרנטיביים והגיע למקום הראשון במצעד 40 הגדולים של המיינסטרים במשך ארבעה שבועות. השיר בילה שיא של 17 שבועות במקום הראשון במצעד 40 הגדולים של בילבורד למבוגרים (ניצח את השיר "Don't speak של No Doubt שהגיע לשיא של 15 שבועות). Goo Goo dolls ביצעו את "Iris" ב-20 באוקטובר 2001, במדיסון סקוור גארדן, במסגרת הקונצרט לעיר ניו יורק לגיוס כסף לקורבנות התקיפות ב-11 בספטמבר.

"Iris" היה גם להיט בינלאומי גדול. השיא הגיע למקום החמישי במצעד הסינגלים האירי ומאז הפך לסינגל ה-19 הנמכר ביותר בכל הזמנים באירלנד. השיר הגיע לראשונה לשיא במקום 50 בבריטניה באוגוסט 1998 לפני שהגיע למקום 26 בשנה שלאחר מכן. ב-2 באוקטובר 2011, לאחר הופעות של אודישנים ב-The X Factor, השיר נכנס שוב למצעד הסינגלים בבריטניה במקום השלישי. בחודש מאי 2013, השיר הוצג במקום ה-12 לאחר שכוסה על ידי מתמודד ה-Got Talent של בריטניה רובי קנדי. במקום אחר הפך השיר ללהיט מספר אחד באיטליה (במשך שבועיים), באוסטרליה (במשך חמישה שבועות) ובקנדה (במשך שמונה שבועות), והוא הגיע לעשירייה הראשונה בפלנדריה והולנד.

שבחים ומורשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

מלבד הצלחת השיר במצעדים, "Iris" זכתה לשבחי הביקורת. בטקס פרסי הגראמי ה-41 קיבל השיר מועמדויות ל"תקליט השנה" ול"ביצועי פופ של צמד או קבוצה". השיר זיכה גם את ג'וני רז'ניק למועמדות "שיר השנה". הסינגל הועמד על ידי ארגון תעשיית ההקלטות באמריקה לפלטינה מרובעת ב-28 בפברואר 2018. השיר דורג במקום 39 ברשימת רולינג סטון עם 100 שירי הפופ הגדולים ביותר.

באוקטובר 2012 דורג "Iris" במקום הראשון במצעד "100 שירי הפופ המובילים 1992–2012" של בילבורד, שדירג את שירי המעלה הראשונים של 20 השנים הראשונות במצעד המיינסטרים. ברשימה הוצגו גם הלהיטים "Slide" של The Goo Goo Dolls, המדורגים במקום התשע, ו-"Name" במקום 24. The Goo Goo Dolls הם המוזיקאים היחידים שהיו להם שלושה שירים ברשימה, שניים שברו את העשירייה הראשונה ושלשתם דורגו בין 25 הראשונים.

מיקומי שיא[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  מצעדים ודירוגים
מדינה מצעד מיקום שיא
עולמי בילבורד גלובל 200 122
בילבורד גלובל ללא ארצות הברית 157

מצעדי סוף שנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  2023
מדינה מצעד מיקום שיא
ארצות הברית מצעד השירים הדיגיטליים – רוק 17[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Rock Digital Song Sales, Billboard, ‏2023 (באנגלית אמריקאית)