Loose

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Loose
אלבום אולפן מאת נלי פורטדו
יצא לאור 9 ביוני 2006
הוקלט 2005-2006
סוגה פופ, רית'ם אנד בלוז, היפ-הופ
שפה שפות מרובות עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 63:42
חברת תקליטים Mosley Music Group/Geffen Records
הפקה טום פנוזיו, טימבלאנד, נלי פורטדו, נאיט הילס, ניסן סטיוארט, לסטר מנדז וריק נולאס
כרונולוגיית אלבומים של נלי פורטדו
Folklore
(2003)
Loose
(2006)
Mi Plan
(2009)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Looseעברית: משוחרר) הוא האלבום השלישי של זמרת הפופ הקנדית נלי פורטדו, שיצא לאור ביוני 2006. המפיקים המוזיקליים טימבלנד ודנג'ה אחראים להפקה של רוב האלבום. האלבום זכה להצלחה ברחבי העולם ונכון ליולי 2008 נמכרו 8.1 מיליון עותקים ברחבי העולם (בקירוב).

על האלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפעם הראשונה, פורטדו שיתפה פעולה עם מבחר מגוון של מפיקים, מה שהוביל לשיתופי פעולה רבים בשירי האלבום. רוב האלבום הופק על ידי טימבלנד ויד-ימינו, דנג'ה. פורטדו מתארת את האלבום כ'שילוב של רית'ם אנד בלוז והיפ הופ, אך בעל אלמנטים של מוזיקת שנות השמונים'. על האלבום היא אמרה 'מודרני, פופי, מסתורי, יותר אמריקאי ונעים לאוזן הצעירה'.

תשומת הלב רבה הופנתה לתדמית החדשה של פורטדו. בשני אלבומיה הראשונים הוצגה פורטדו כאמנית עצמאית, אולם באלבום זה, טענו הביקורות,[דרוש מקור: מי?] עברה פורטדו כל מה שאמנית פופ עוברת, ומנסה לנסה להפוך לסמל סקס.[דרושה הבהרה] האלבום עצמו קיבל בעיקרו ביקורות חיוביות. הגרדיאן תיארו את האלבום כ"חלקלק, חכם ומפתיע".

בטקס פרסי הג'ונו לשנת 2007 זכה האלבום בקטגוריית "אלבום השנה", הסינגל "Promiscuous" זיכה אותה ב"סינגל השנה" ופורטדו הוכתרה כאמנית השנה. בטקס פרסי המוזיקה הבריטית זכתה פורטדו בפרס "האמנית הבינלאומית הטובה ביותר" ובטקס פרסי המוזיקה של MTV אירופה קיבלה פורטדו את פרס "אלבום השנה".

רשימת רצועות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. "Afraid" עם אטטיוד (נלי פורטדו, טים קליטון, נייט הילס, טים מוסלי) – 3:35
  2. "Maneater" (פורטדו, גים בינז, הילס, מוסלי) – 4:18
  3. "Promiscuous" עם טימבלנד (פורטדו, קליטון, הילס, מוסלי) – 4:02
  4. "Glow" (פורטדו, הילס, מוסלי, ניסן סטיורט) – 4:02
  5. "Showtime" (פורטדו, הילס) – 4:04
  6. "No Hay Igual" (פורטדו, הילס, מוסלי, סטיורט) – 3:35
  7. "Te Busqué" עם ג'ואנס (פורטדו, ג'ואנס, לסטר מנדז) – 3:38
  8. "Say It Right" (פורטדו, הילס, מוסלי) – 3:43
  9. "Do It" (פורטדו, סטיורט, מוסלי) – 3:41
  10. "In God's Hands" (פורטדו, ריק נולס) – 4:12
  11. "Wait for You" (פורטדו, הילס, מוסלי) – 5:11
  12. "All Good Things (Come to an End)" (פורטדו, הילס, כריס מרטין, מוסלי) – 5:11

הצלחה במצעדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

"Loose" הפך לאלבומה המצליח ביותר של פורטדו במשך כל הקריירה שלה, והגיע לפסגת מצעדי מכירות האלבום במספר מדינות. בקנדה, הגיע האלבום למקום הראשון לאור מכירות של יותר מ-34,000 עותקים בשבוע הראשון. בסוף שנת 2006 הוכתר האלבום כהאלבום השלישי הנמכר ביותר בקנדה, והאלבום הנמכר ביותר של אמנית, עם מכירות של 291,700 עותקים. בנוסף, במאי 2007 קיבל האלבום מעמד פלטינה מחומשת עבור מכירות של יותר מ-500,000 עותקים בקנדה בלבד.

בארצות הברית זכה להצלחה דומה כשנכנס הישר למקום הראשון במצעד הבילבורד עם מכירות של 219,000 עותקים, ובסוף 2006 קיבל מעמד פלטינה. עד אוקטובר 2007 מכר האלבום שני מיליון עותקים בארצות הברית בסך-הכל. אף על פי שאלבום הבכורה של פורטדו, "Whoa, Nelly!" הצליח להיכנס רק למקום ה-24, לקח לאלבום שנה להגיע למעמד פלטינה כפולה, הישג ש"Loose" לא הצליח לעבור. בבריטניה, "Loose" מכר 33,000 עותקים בשבוע הראשון, ונכנס למקום החמישי במצעד מכירות האלבומים. בשבוע ה-43 הצליח האלבום להגיע למקום הרביעי וקיבל מעמד פלטינה כפולה עבור מכירות של יותר מ-600,000 עותקים. במאי 2008 נאמר כי האלבום מכר 900,000 עותקים בבריטניה. באוסטרליה הגיע האלבום למקום הרביעי במצעד המכירות וקיבל מעמד פלטינה כפולה עבור מכירות של יותר מ-140,000 עותקים. בגרמניה האלבום זכה להצלחה חסרת תקדים, ומכר מיליון עותקים בגרמניה בלבד והפך לאלבום השנה.

ברחבי העולם, "Loose" הוא האלבום ה-13 הנמכר ביותר לשנת 2006, בשל מכירות של יותר ממיליון עותקים. בנובמבר 2007, מכר האלבום ברחבי העולם 8 מיליון עותקים והגיע למעמד זהב ופלטינה ב-25 מדינות העולם.

סינגלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

# שם תאריך
1. "Promiscuous" אפריל 2006 (ארצות הברית, אוסטרליה) — אוגוסט 2006 (בריטניה)
2. "No Hay Igual" אפריל 2006 (ספרד, אמריקה הלטינית)
3. "Maneater" יוני 2006 (אירופה) — ספטמבר 2006 (ארצות הברית, אוסטרליה)
4. "Te Busqué" יולי 2006 (ספרד)
5. "Say It Right" אוקטובר 2006 (ארצות הברית ואוסטרליה) — מרץ 2007 (אירופה ובריטניה)
6. "(All Good Things (Come to an End" נובמבר 2006 (אירופה ובריטניה) — אפריל 2007 (ארצות הברית ואוסטרליה)
7. "In God's Hands" יוני 2007 (בריטניה ואוסטרליה)
8. "Do It" אוגוסט 2007 (ארצות הברית) — נובמבר 2007 (בריטניה ואוסטרליה)

Promiscuous[עריכת קוד מקור | עריכה]

"Promiscuous" (בעברית: "מופקרת"), הידוע גם כ"Promiscuous Girl", היה לסינגל הראשון באמריקה הצפונית בתחילת שנת 2006, לסינגל השני באמצע 2006 באירופה ולשלישי באמריקה הלטינית בסוף 2006. הסינגל זכה להצלחה גדולה כשנכנס לראש מצעדי הפזמונים בקנדה וארצות הברית, וזכה בפרס הבילבורד עבור "שיר הפופ הטוב ביותר לשנת 2006".

מילות השיר מדברות על מערכת יחסים בין שני אנשים, כאשר הגבר (טימבלנד) מפלרטט עם האישה (פורטדו). זה היה אחד מהשירים הראשונים עליהם עבדה פורטדו עם טימבלנד ותיארה את שיתוף הפעולה כ"משהו שעדיין לא נעשה". במילות השיר מוזכר סטיב נאש, שחקן כדורסל מפורסם, מה שגרם להשערות שבין נש לפורטדו הייתה מערכת יחסים, אך שניהם הכחישו את העניין. בנוסף, טימבלנד מציג את עצמו כתומאס קראון. "The Thomas Crown Affair" הוא סרט המציג את תומאס קראון, איש עסקים פלרטטן.

"Promiscuous" זכה לביקורות חיוביות בעיקר. מגזין הרולינג סטון כתב שהשיר הוא נקודת השיא באלבום "Loose", ושיתוף הפעולה עם טימבלנד זכה לשבחים. "All Music Guide" לעומת זאת, כתבו כי "לא משנה כמה פורטדו תנסה לשיר על סקס, היא לא תצליח להישמע סקסית". IGN כתבו כי השיר הוא "מטריד ומציק אך מדבק בו-זמנית".

הקליפ לשיר בוים על ידי "ליטל X" וכלל הופעות אורח של קרי הילסון, בריאה מיילס וג'סטין טימברלייק, בשל בקשתה של פורטדו שרצתה ליצור קליפ מועדונים מצליח.

הסינגל זכה להצלחה בינלאומית גדולה. בארצות הברית, "Promiscuous" הצליח להגיע לפסגת מצעד הבילבורד, ולהישאר שם שישה שבועות. בכך הפך לסינגל הראשון של פורטדו אשר הגיע לפסגה. גם בקנדה הצליח הסינגל להשיג את המקום הראשון. באוסטרליה הגיע הסינגל למקום השני, ובבריטניה למקום השלישי. הסינגל מכר בכל העולם 5,114,000 עותקים.

Maneater[עריכת קוד מקור | עריכה]

עטיפת הסינגל "Maneater"

הסינגל הראשון באירופה ואסיה היה "Maneater" (בעברית: "טורפת גברים"), שוחרר במאי 2006, זכה להצלחה כשנכנס למקום הראשון במצעדי הפזמונים בבריטניה והצליח להיכנס לחמשת המובילים ברוב מדינות אירופה. באוסטרליה היא השיר לסינגל השני, והצליח להגיע למקום השלישי, בארצות הברית היה הסינגל ללהיט מועדונים אך לא זכה להצלחה מסחרית כמו הסינגל הקודם, "Promiscuous" ולכן התמקם רק במקום 15 במצעד הבילבורד. השיר הפך לחביב על המבקרים. הקליפ לשיר בוים על ידי אנתוני מדלר וצולם בקליפורניה. הקליפ הכיל עלילה, והראה את פורטדו מחפשת כלב, ונתקלת במועדון ריקודים לילי. במשך כל השיר היא רוקדת ולבסוף מוצאת את הכלב האבוד. הסינגל מכר בכל העולם 4,684,000 עותקים.

No Hay Igual[עריכת קוד מקור | עריכה]

"No Hay Igual" (בעברית: "אין דבר ששווה"), הוא שיר שבעיקרו בשפה הספרדית, לכן שוחרר כסינגל שני באמריקה הלטינית ומאוחר יותר שוחרר גם בספרד בלבד. הסינגל נחל הצלחה בארצות הלטיניות ונכנס למקום הראשון במצעד הסינגלים במקסיקו ולמקום השביעי בקולומביה.

Te Busqué[עריכת קוד מקור | עריכה]

"Te Busqué" (בעברית: "חיפשתי אותך"), שיר נוסף אשר בחציו הוא בשפה האנגלית, ואילו הפזמון, אשר אותו שר הזמר הספרדי ג'ואנס, בספרדית. השיר היה לסינגל הראשון בספרד ולרביעי באמריקה הלטינית. הסינגל נחל הצלחה, בעיקר בספרד שם נכנס אל פסגת מצעדי הפזמונים, גם בזכות השתתפותו של ג'ואנס בשיר, זמר ספרדי פופולרי.

Say It Right[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – Say It Right

"Say It Right" היה לסינגל השלישי בארצות הברית ואוסטרליה והרביעי באירופה ואסיה. הסינגל, אשר זכה לביקורות מוצלחות, נחשב לסינגל הכי מצליח בשנת 2007 (7,884,000 עותקים), ובנוסף לסינגל המצליח ביותר של פורטדו וחברת התקליטים שלה, "Geffen Records".

הביקורות שיבחו את השיר ואת ההפקה. About.com נתנו לשיר ארבעה כוכבים מתוך חמש וטענו כי השיר חייב להיכנס ל-40 המובילים לפחות. IGN Music תיארו את השיר כ"אחד הרגעים המבריקים באלבום" ו"חזרה מרנינה לשנות השמונים". All Music Guide החשיבו את השיר כ"השיר גורם לך להרהר במחשבותיך, ויכל היה להשתלב בקלות באחד מאלבומיה הקודמים של פורטדו".

הווידאו קליפ עבור "Say It Right" בוים על ידי צמד הבריטים רנקין & כריס וצולם במקומות שונים בלוס אנג'לס, קליפורניה לקראת סוף אוקטובר 2006. הקליפ הכיל בעיקר סצנות של טימבלנד ופורטדו, ובסצנות אחרות נראית פורטדו רוקדת לצלילי השיר. פורטדו עצמה תיארה את הקליפ כחזרה לשנות השמונים עבורה, בשל העובדה שהוא מזכיר לה את הקליפ של אני לנוקס ודייב סטיורט.

הסינגל נכנס הישר למקום הראשון במצעד הבילבורד בארצות הברית והפך לסינגל השני של פורטדו אשר מצליח להיכנס לפסגת המצעד. הסינגל הצליח להישאר בעשרת הגדולים במשך 14 שבועות. בנוסף, הסינגל הצליח להעלות את רף המכירות של האלבום "Loose", והחזיר אותו הישר לעשרת האלבום הנמכרים בארצות הברית. בקנדה השיר נכנס גם כן למקום הראשון במצעד. באוסטרליה הגיע הסינגל למקום השני וקיבל מעמד פלטינה. גם באירופה נחל הסינגל הצלחה גדולה מאוד ונכנס למקום הראשון ברוב המדינות האירופאיות. בבריטניה הסינגל הגיע למקום העשירי.

All Good Things (Come to an End)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – All Good Things (Come to an End)

הבלדה All Good Things (Come to an End) נכתבה על ידי פורטדו, דנ'ה, טימבלנד וסולן להקת קולדפליי, כריס מרטין. השיר יצא כסינגל שלישי באירופה ורביעי באוסטרליה, השיר לא יצא בארצות הברית, ולמרות זאת נכנס למצעד הרשמי. בגרסה המקורית של השיר, מרטין היה חלק מקולות הרקע של השיר, אולם לאור בקשת חברת התקליטים שלו הקולות הוסרו מהגרסה הסופית. הקליפ לשיר צולם בפוארטו ריקו ומראה את פורטדו בסצנות עם בן זוגה בחוף הים. הסינגל זכה להצלחה גדולה בבריטניה והגיע למקום הרביעי במצעד הפזמונים. ב-15 מדינות אירופאיות הגיע הסינגל למקום הראשון. באוסטרליה הסינגל הגיע למקום ה-12, ובארצות הברית הגיע למקום 86 במצעד הבילבורד. הסינגל מכר בכל העולם 4,589,000 עותקים.

In God's Hands[עריכת קוד מקור | עריכה]

"In God's Hands" היה לסינגל הבא מהאלבום ושוחרר רק באוסטרליה ובמדינות אירופה. הסינגל לא נכל הצלחה גדולה בעולם ונכנס רק למקום 116 במצד הבריטי.

Do It[עריכת קוד מקור | עריכה]

"Do It" היה לסינגל הבא בכל העולם, אמנם לא זכה להצלחה גדולה כקודמיו. הוא נכנס רק למקום 88 במצעד הבילבורד בארצות הברית ומקום 75 במצעד הבריטי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]