Macht Arbeit Frei?‎

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
האם העבודה משחררת?
Macht Arbeit Frei?‎
מראה הצבה בגן הפסלים, כוכב הירדן
מראה הצבה בגן הפסלים, כוכב הירדן
מידע כללי
פַּסל יגאל תומרקין
תאריך יצירה 1992 / 2000
נתונים על היצירה
מיקום גן הפסלים, כוכב הירדן;
גן אבו נבוט, תל אביב-יפו

"Macht Arbeit Frei?‎" (מגרמנית: "האם העבודה משחררת?") הוא פסל מאת האמן הישראלי יגאל תומרקין. הוא מכיל שלושה אלמנטים מרכזיים - פירמידה, דמות האמן השוכבת על גבי קרון ותלולית חלוקי אבן.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגרסה המוקדמת של העבודה "Macht Arbeit Frei?" הוצגה בסימפוזיון בגרמניה בשנת 1991. בשנת 1992 זכה תומרקין בפרס רודן מטעם מוזיאון האקונה הפתוח (Hakone Open Air Museum) ומוזיאון אוצוקושי גאהרה ביפן על עבודה זו. שתי גרסאות של העבודה מוצבות כיום בגן אבו נבוט בתל אביב-יפו ובגן הפסלים בכוכב הירדן.

הפירמידה, כתב תומרקין, "היא אבן-הפינה של החברה-האנושית. בה רוכזו כל הידע, הכוח והמשאבים של העולם העתיק: הנדסה, אמנות, לוגיסטיקה, טכנולוגיה, אספקה ואדמיניסטרציה".[1] תומרקין בחר לעצב את הכניסה לפירמידה באופן המאזכר את הכניסה למחנה הריכוז אושוויץ II - בירקנאו והופך אותה ל"בית חרושת ענק למוות".[2] גם שמה של העבודה "Macht Arbeit Frei?‎" - מאזכר את מחנה הריכוז בהיותו פרפרזה על הכתובת "העבודה משחררת" ("Arbeit macht frei"), שהופיעה בכניסה למחנה.

קרון המתכת, הניצב על גבי מסילת רכבת, נושא דמות שוכבת המתוארת כחנוטה חלקית וצלובה. פניה הם כפני האמן. מן הקרון נמתח כבל מתכת המושך אותו אל עבר הפירמידה. מעברו האחר של הקרון, במקביל לפירמידה, נמצאת מעין תלולית עשויה חלוקי אבן, המאזכרת את האסתטיקה של גני הזן היפניים.

הגרסה שהוצבה בכוכב הירדן שונה מן הגרסה המוצבת בתל אביב-יפו בכך שהפירמידה בתל אביב עשויה יציקת בטון הצבועה צהוב, לעומת הפירמידה בכוכב הירדן, העשויה לוחות מתכת חשופה. בנוסף, במקום תלולית חלוקי האבן יצר תומרקין אלמנט פיסולי מופשט העשוי יציקת מתכת.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Macht Arbeit Frei? בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ תומרקין, יגאל, "מצרים וארם-נהריים", מן האדמה עד לאמנות האדמה, זמורה ביתן בשיתוף המוזיאון הפתוח תפן, 1989, עמ' 50.
  2. ^ תומרקין, יגאל, פסלי תומרקין, גן אבו נבוט, יפו, חמו"ל, 2001, ללא מספרי עמודים.