Moon Time

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: אי דיוקים בערך. פרטים בדף השיחה.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: אי דיוקים בערך. פרטים בדף השיחה.
אתם מוזמנים לסייע ולתקן את הבעיות, אך אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
Moon Time
סוגה שעשועון טלוויזיה
מנחים דניאל איב
אושר סלים
משתתפים קהל הצופים
זוכים קהל הצופים
פרסים מאות עד אלפי שקלים
ארץ מקור הונגריה
שפות עברית
הפקה
חברת הפקה Telemedia InteracTV
עורכים דורי
נטי פיינברג
יובל כובש
תום
אתר צילומים רחוב בוסרמני 20, בודפשט, הונגריה
אורך פרק 120 דקות
שידור
רשת שידור ערוץ 10
תקופת שידור מקורית 4 ביולי 201322 בפברואר 2014

Moon Time היא תוכנית טלוויזיה מסוגת שעשועון רוויה בחידונים, ששודרה בערוץ 10 בשידור חי מבודפשט שבהונגריה. הפורמט שבו "Moon Time" משודרת משודר בכ-60 מדינות בעולם, כל מדינה בשפתה, ועם הצוות הלאומי שלה (מנחים ועורכי התוכנית). האולפנים, אנשי ההפקה והצלמים הם הונגרים.[דרוש מקור]

הרעיון הוא חידוש לרעיון שנוסה בעבר, בתוכנית מצלצלים, של שימוש ב"שעות המתות" שבלוח השידורים, בהן כמות הצופים מועטה ומחירי הפרסום זולים, כמקור הכנסה הממומן ישירות על ידי הצופים. העיקרון הכלכלי שמאחורי התוכנית הסתמך על העובדה שחלק מההוצאות התפעוליות של ערוץ הטלוויזיה כולל שידור בשעות בעלות מדרוג נמוך, וכל הכנסה שניתן לייצר בשעות אלה, מהווה רווח נקי.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקור הפורמט הוא בשידורים של ערוץ חידונים ייעודי בשם 9Live בגרמניה, אשר התיימר להיות ערוץ החידונים הראשון בעולם. השידורים החלו בספטמבר 2001. לאחר עלייתו של ערוץ זה, קמו ערוצים נוספים דומים ברחבי העולם, אשר שידרו אף הם תוכניות בפורמט זה. חלק מערוצים אלו שידרו באמצעות לוויין תקשורת באופן רציף לאורך היממה, וחלקם הועברו בשעות שידור "מתות" על ידי ערוצי טלוויזיה שונים, בתמורה לחלק מהרווחים.

סוג תוכניות זה הגיע לראשונה לערוץ 10 בשנת 2007. בשנה זו עלתה לשידור התוכנית מצלצלים. מאוחר יותר, העלו זכייניות ערוץ 2 תוכניות דומות גם הן. בשנת 2008, ירדו כל התוכניות מסוג זה משידור בישראל. בשנת 2013, הוחלט בערוץ 10 להעלות גרסה חדשה של התוכנית תחת השם Moon Time. בתחילה שודרה התוכנית שישה ימים בשבוע (למעט במוצאי שבת), עם תום שידור תוכניות הערב, סביב השעה 00:30. אורך התוכנית היה כשעתיים. בשלב מסוים הוחלט להעתיק את שעת השידור של התוכנית לשעה מאוחרת יותר, לאחר השידור החוזר של התוכנית לונדון וקירשנבאום. ב-7 בפברואר, שונה מעט הקונספט של התוכנית. שמה הוסב ל"חכם בלילה", וההנחיה בוצעה בזוגות. כמו כן השידור הצטמצם לסוף שבוע בלבד. עם זאת, בחודש זה החלה התוכנית להיות משודרת באופן בלתי סדיר, עד כי נעלמה לחלוטין, ללא כל הודעה רשמית מטעם ערוץ 10.

התוכנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

התוכנית היא תוכנית חידונים לקהל הצופים מהבית. התוכנית מוגשת על ידי מנחה צעירה ומצולמת באולפן צבעוני. רוב התוכנית מורכב ממונולוג ארוך ומאולתר של המנחה, שעיקרו שידול של הצופים להשתתף והסברים על החידות המוקרנות. סכומי הזכייה בתוכנית מוזכרים באופן תדיר, ואף מועלים ככל שהזמן עובר, וזאת על מנת לנסות ולשכנע הצופים להשתתף. מספר שיחות הטלפון המגיעות לאולפן מדוד מאוד, וזאת על מנת לתת לצופים הרגשה שאין להם מתחרים, ושהפרס עומד ומחכה רק להם. אפקט זה מועצם על ידי מונולוג מעודד של המנחה. הפסקול של התוכנית מורכב ממוזיקה המשתנה ככל שהחידה מתקדמת. בתחילה יש מוזיקה נעימה, אך ככל שהזמן מתקדם, המוזיקה מתחלפת למוזיקה המשרה אווירה מותחת. כמו כן יש שימוש באפקטים, כגון תופים, תקתוק שעון וצילצולי טלפון.

על מנת להשתתף בתוכנית, על הצופים להתקשר למספר טלפון בחו"ל, בעלות של שישה שקלים, ולענות על שאלת ידע כללי מהר ככל האפשר. הצופים המתקשרים מדורגים על פי המהירות בה ענו לשאלת הידע הכללי, והמועמד לעלות לשידור הוא העומד בראש הדרוג. באופן זה אין לכאורה כל אלמנט של מזל בתוכנית, והיא אינה נחשבת למשחק מזל. כלקח מהגרסה הקודמת של התוכנית, מצלצלים, ומהביקורת הרבה שהוטחה בה, מושם דגש על שקיפות בנוגע לתנאי ההשתתפות בתוכנית ואופן בחירת הצופה שעולה לשידור. כך למשל, מוצג על המסך חלק ממספר הטלפון של הצופה אשר נמצא בראש הדרוג. כמו כן מוצג באופן ברור כי ההשתתפות מותרת רק לבני 18 ומעלה.

החידות[עריכת קוד מקור | עריכה]

החידות בתוכנית מתחלקות לשני סוגים עיקריים:

  • חידות פשוטות, שמטרתן להראות לצופים שיש אפשרות קלה להרוויח את הפרס. דוגמה לכך היא בקשה למצוא שם של עיר או בעל חיים כלשהו במטריצת אותיות המופיעה על המרקע.
  • חידות אמביוולנטיות, הנתונות לפרשנות סובייקטיבית של הצופה, כגון סיכום של ספרות ומספרים הנמצאים בתבנית גאומטרית, כאשר חלק מהספרות מוסתר חלקית, ובתמונה מופיעים סימנים אשר נתונים לפרשנות.

המודל הכלכלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

התוכנית אינה מתיימרת להיות תוכנית איכות או להגיע למדרוג גבוה. מטרת התוכנית היא כלכלית – להגיע להכנסה מקסימלית ולהוצאה מינימלית.

ההכנסות מגיעות מהצופים המבקשים להשתתף בתוכנית. כל משתתף המבקש להשתתף, משלם עלות השתתפות של 6 שקלים. הצופה מתקשר ונדרש לענות על חידת ידע, במהירות המקסימלית. הצופה המהיר ביותר בכל תקופת זמן עולה לשידור.

על מנת לחסוך בהוצאות, התוכנית משודרת מאולפנים בהונגריה, אשר עלות השימוש בהם לשעה זולה ביחס לאולפנים בישראל.

בנוסף מסיבות כאלה ואחרות הפצה וצילום של תוכנית שכזו בארץ היא אינה חוקית[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ לי-אור אברבך, סופרים את המצלצלים, באתר nrg‏, 24 בדצמבר 2007 - כתבה אודות קודמתה של התוכנית, מצלצלים, ששודרה באותו פורמט