מוזילה ת'נדרבירד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף Mozilla Thunderbird)
Mozilla Thunderbird
צילום מסך של מוזילה ת'נדרבירד
צילום מסך של מוזילה ת'נדרבירד
צילום מסך של מוזילה ת'נדרבירד
מפתח קרן מוזילה
מחזור חיים 28 ביולי 2003 – הווה (20 שנה) עריכת הנתון בוויקינתונים
גרסה אחרונה 115.10.1 (18 באפריל 2024) עריכת הנתון בוויקינתונים
גרסת בטא 74.0 בטא 1
ב־17 בפברואר 2020 (לפני 4 שנים, חודשיים ו־8 ימים)
מערכת הפעלה חוצה-פלטפורמות:
Microsoft Windows,
Mac OS X,
לינוקס,
אנדרואיד
נכתבה בשפות C++, C, JavaScript עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג רישיון הרישיון הציבורי הכללי של גנו,
הרישיון הציבורי הכללי המוקטן של גנו,
הרישיון הציבורי של מוזילה
קוד מקור https://hg.mozilla.org/comm-central עריכת הנתון בוויקינתונים
קטגוריה לקוח דואר אלקטרוני
www.mozilla.org/thunderbird
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מוזילה ת'נדרבירדאנגלית: Mozilla Thunderbird) היא תוכנת דואר אלקטרוני המפותחת על ידי קרן מוזילה כתוכנת קוד פתוח.

גרסאות התוכנה מתורגמות לעברית במקביל או בתוך זמן קצר על ידי הסניף הישראלי של קרן מוזילה[1]. התוכנה מופצת בגרסאות עבור מערכות ההפעלה לינוקס, חלונות ו־macOS, וכן ניתן להשתמש בקוד המקור שלה על מנת להדר גרסאות עבור מערכות הפעלה נוספות.

תכונות עיקריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

Thunderbird מיועדת להיות תוכנת דואר אלקטרוני וקבוצות דיון פשוטה ונוחה לשימוש. התוכנה מאפשרת להתקין הרחבות שונות אשר מוסיפות לה שלל תכונות שלא קיימות בה במקור.

  • ניהול תיבת דואר: התוכנה מאפשרת לנהל מספר חשבונות דואר וקבוצות דיון במקביל. היא תומכת בתכונות כגון חיפוש מהיר, תיקיות חיפוש וסינון הודעות מתקדם ועוד שלל תכונות אשר מקלות על ניהול ומציאת הודעות.
  • סינון דואר זבל: התוכנה מכילה מסנן דואר זבל אשר מקל על ההתמודדות עם דואר זבל. בנוסף, ספר הכתובות של המשתמש משמש כרשימת כתובות המורשות לשלוח למשתמש דואר.
  • אבטחה: התוכנה מספקת מגוון גדול של אפשרויות אבטחה. בין היתר, היא מאפשרת חיבור מאובטח באמצעות TLS לשרתי דואר על מנת להצפין את התעבורה בפרוטוקולי הדואר השונים - POP3, SMTP ו-IMAP. היא גם תומכת בצורה טבעית בפרוטוקול ה-S/MIME לדואר אלקטרוני מאובטח (מה שמאפשר הצפנה וחתימה על הודעות דואר). ניתן גם להוסיף תמיכה בשיטות אבטחה נוספות על ידי שימוש בהרחבות שונות.
  • קריאת RSS: התוכנה תומכת בקריאה נוחה של עדכוני חדשות בפורמט RSS.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרויקט, הושק במקור ב-2002, בשם "Minotaur" זמן קצר לאחר השקת פרויקט "פיניקס" (השם המקורי של דפדפן "פיירפוקס"), אך לא הצליח לצבור תאוצה. עם ההצלחה של "פיירפוקס", לעומת זאת, גדל הביקוש ללקוח דואר שיצטרף אליו, והעבודה על Minotaur קמה לתחייה תחת השם החדש של Thunderbird, והועברה לערכת הכלים החדשה שפותחה על ידי צוות "פיירפוקס".

ב-7 בדצמבר 2004 שוחררה גרסה 1.0, שזכתה ליותר מ-500,000 הורדות בשלושת הימים הראשונים ליציאתה, ו-1,000,000 בעשרה ימים הראשונים[2].

ב-23 בדצמבר 2004, הוכרז על פרויקט "Lightning " אשר שילב גם פונקציונליות של לוח שנה (כולל תזמון, משימות וכו').

עבודה משמעותית על "ת'נדרבירד" החלה עם ההכרזה, במרץ 2005, כי מגרסה 1.5 ואילך חבילת היישומים ה־"Mozilla Application Suite" הראשית תתוכנן סביב יישומים נפרדים באמצעות ערכת כלים חדשה. בניוגד לגישת ה-All-in-One הקודמת של רקן מוזילה, זאת כדי לאפשר למשתמשים לערבב ולהתאים את יישומי מוזילה עם חלופות. חבילת "Mozilla Application Suite" המקורית ממשיכה להתפתח כ-SeaMonkey[3].

ב-19 בפברואר 2008 חברת "Mozilla Messaging" החלה את פעילותה, כחברה בת של קרן מוזילה, האחראית לפיתוח דואר אלקטרוני ומוצרי תקשורת דומים. ההתמקדות הראשונית שלה הייתה בפיתוח הגרסה הבאה Thunderbird 3 (גרסת האלפה הראשונה הושקה במאי 2008). הגרסה הושקה רשמית בדצמבר 2009. בין החידושים שלו היו: מערכת חיפוש הודעות חדשה, שמציעה כלי מיון מתקדמים, כולל חיפוש בעזרת כלי קו זמן ואפשרות להשתמש בהשלמה אוטומטית; לחיצה כפולה על הודעה שתפתח אותה תחת לשונית חדשה בתוך החלון הראשי במקום לפתוח חלון חדש. שיפורים במנהל התוספות, בניהול התיקיות, בפס הכלים, ובהצגת תקציר ההודעות; ושיפור השילוב של תיבת דואר מבוססת ג'ימייל[4].

ב-4 באפריל 2011, "Mozilla Messaging" מוזגה לקבוצת "Mozilla Labs" של קרן מוזילה.

ביולי 2011 הושקה גרסה חדשה של "ת'אנדרבירד". בכדי ליישר קו עם הדפדפן "פיירפוקס", זכתה הגרסה החדשה למספר 5, למרות שהגרסה הקודמת הייתה 3. הגרסה כללה: טיפול בתוספים בדף מיוחד שמציג מנהל תוספות חדש ומאורגן, שזהה כמעט לחלוטין לזה של פיירפוקס, וכולל הפניה לתוספים שמתאימים לדפדפן; מהירות עבודה גבוהה; אפשרות להזיז את הלשוניות השונות שנפתחות באופן חופשי ממקום למקום; אשף הגדרת חשבון חדש, שעל ידי הזנת שם המשתמש והסיסמה בלבד מאתר את ההגדרות הנדרשות לפתיחת החשבון בצורה אוטומטית; הצגת גודלם של קבצים מצורפים בהודעת הדואר (תוסף שהוא חיוני במיוחד עבור שירותי דואר שקובעים מגבלת נפח בעת שליחת הודעה חדשה); ולמעלה מ-390 תיקונים שונים בפלטפורמה עצמה במטרה לשפר את המהירות, הביצועים והיציבות של ת'אנדרבירד[5].

ב-6 ביולי 2012, תזכיר סודי של קרן מוזילה הודלף ופורסם. התזכיר ציין כי מוזילה תפסיק לתמוך בפרויקט ופיתוח נוסף של תכונות חדשות יישאר בידי הקהילה. התזכיר היה מיועד לפרסום ב-9 ביולי 2012. מוזילה הודיעה שהיא שומטת את העדיפות של פיתוח "ת'נדרבירד", מכיוון שהמאמץ המתמשך להרחיב את מערך התכונות של "ת'נדרבירד" היה ברובו עקר. מודל הפיתוח החדש שהציעה כלל רק "מהדורות תמיכה מורחבות", המספקות עדכוני אבטחה ותחזוקה, תוך שהיא מאפשרת לקהילה להשתלט על פיתוח תכונות חדשות[6].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]