Nomen nescio

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

Nomen nescio, או N.N. בקיצור, הוא מונח המשמש לציון אדם אנונימי או עלום שם. המונח לקוח מלטינית – nomen ("שם") ו-nescio ("אני לא יודע"), וביחד, מילולית, "אני לא יודע את השם".[1] השם הגנרי נומריוס נגידיוס ששימש בתקופה הרומית נבחר בחלקו מכיוון שהוא שיתף ראשי תיבות עם הביטוי הזה.

שימוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

שימוש אחד בשם זה הוא הגנה מפני פעולת תגמול בעת דיווח על פשע או הונאה של חברה. בהולנד, חשוד במשטרה שמסרב למסור את שמו מקבל "מספר N.N.". בגרמניה ובבלגיה ניתן לראות את הקיצור לעיתים קרובות גם ברשימות קורסים באוניברסיטאות, מה שמצביע על כך שקורס יתקיים אך זהות המרצה עדיין לא ידועה; פירוש הקיצור במקרה זה הוא nomen nominandum ("על השם יודיעו בהמשך"). לפיכך, המשמעות שונה מההגדרה לעיל והיא זהה ל-TBD (to be decided).

N. N. משמש בדרך כלל בניקוד משחקי השחמט,[2] לא רק כששם של משתתף אחד אינו ידוע באמת אלא כששחקן ללא שם עומד מול מאסטר, כמו במשחק סימולטני, לדוגמה. סיבה נוספת היא להגן על שחקן ידוע מפני העלבון של התבוסה הכואבת.

גנאלוגים משתמשים לרוב בקיצור כדי לסמן שם לא ידוע או לא ידוע חלקית (כמו N.N. Jones).

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Thode, Ernest (1992), German-English Genealogical Dictionary, Genealogical Publishing Com, p. 179, ISBN 978-0-8063-1342-9
  2. ^ Hooper, David; Whyld, Kenneth (1992), The Oxford Companion to Chess (2nd ed.), Oxford University Press, p. 274, ISBN 0-19-280049-3