Norwegian Wood (This Bird Has Flown)‎

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף Norwegian Wood)
"Norwegian Wood (This Bird Has Flown)‎"
שיר בביצוע הביטלס
מתוך האלבום Rubber Soul
יצא לאור 3 בדצמבר 1965
הוקלט 12 ו-21 באוקטובר 1965
סוגה פולק-רוק
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 2:05
חברת תקליטים פרלופון
כתיבה לנון-מקרטני
לחן ג'ון לנון, פול מקרטני עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה ג'ורג' מרטין
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"Norwegian Wood (This Bird Has Flown)‎" (או בקיצור "Norwegian Wood"; בעברית: עץ נורווגי) הוא שיר פולק-רוק של להקת הביטלס. הוא נזקף לזכותם של לנון-מקרטני, אך נכתב בעיקר על ידי ג'ון לנון, בעוד פול מקרטני סייע בכתיבת המילים ובלחן לקטע מקשר. השיר יצא לאור ב-3 בדצמבר 1965 באלבום Rubber Soul ואורכו הוא 2:05 דקות. בשיר משולבת נגינת סיטאר של ג'ורג' האריסון שהפכה אותו לשיר המוקדם ביותר של להקת רוק שבו מופיע כלי זה.

המילים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לנון החל בהלחנת השיר ב-1965 באמצעות גיטרה אקוסטית, בעת ששהה בחופשה בהרי האלפים השווייצריים עם אשתו סינתיה. בסוף שנות ה-70 הסביר לנון שהשיר נכתב על מערכת יחסים שהייתה לו מחוץ לנישואיו. הוא ציין שתמיד היה מעורב בכל מיני מערכות יחסים נוספות מחוץ לנישואיו והיה מנסה להסוות ככל האפשר את העובדה ששירים שכתב התבססו על מערכות יחסים אמיתיות שלו. עם זאת, הוא אינו זוכר מי הייתה האישה שבגינה הוא כתב את "עץ נורווגי"[1].

מקרטני סיפר בספר מ-1997 שההשראה לשם השיר הגיעה מחדרי מגורים של אותה התקופה, שהקירות והרהיטים בהם עוצבו מעצי אורן זולים, והשם עץ נורווגי נאמר בלשון סגי נהור. הוא ציין שלפי תפיסת עולמם דאז, הגבר היה זקוק לנקמה על כך שהאישה מותירה אותו לישון בחדר האמבטיה, ולכן עלה במוחו הרעיון לספר על הצתת בית העץ[2].

ההקלטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקלטת השיר נערכה באולפני אבי רוד ב-12 ו-21 באוקטובר 1965. האריסון סיפר בשנות ה-90 בסרט The Beatles Anthology על שנת 1965, שבה נחשף לנגינת הסיטאר. הוא החליט לקנות סיטאר, אך הוא נותר כמעט ללא שימוש עד שהאזין לאלבום של ראווי שנקר, שמשך אותו להתנסות יותר בנגינה בכלי. בהקלטת "עץ נורווגי", כשחברי הלהקה חיפשו אלמנט מוזיקלי נוסף, הוא החליט לשלב באופן בלתי מתוכנן את הסיטאר וחש שהשילוב היה מוצלח במיוחד. מאז הפך האריסון לחובב נלהב של התרבות ההודית ומדיטציה טרנסצנדנטלית, והרבה להשתמש בסיטאר באלבומי הביטלס.

בהקלטה שר לנון בשני ערוצים וניגן בגיטרה אקוסטית, מקרטני ניגן בגיטרה בס ושר קולות רקע, האריסון ניגן בסיטאר מוכפל לשני ערוצים ורינגו סטאר ניגן בתוף מרים, מאראקס ומצלתיים זעירות.

מצעדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מצעדי כל הזמנים
ארגון שם מיקום
כאן 88 מצעד שירי הביטלס של כאן 88 25[3]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Sheff, David (2000). All We Are Saying: The Last Major Interview with John Lennon and Yoko Ono. New York: St. Martin's Press. ISBN 0-312-25464-4, עמוד 178
  2. ^ Miles, Barry (1997). Paul McCartney: Many Years From Now. New York: Henry Holt & Company. ISBN 0-8050-5249-6, עמוד 270
  3. ^ מצעד שירי הביטלס של כאן 88