PLoS

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף PLOS)
PLoS
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מטה הארגון Levi's Plaza עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסדים פטריק בראון, מייקל אייזן, הרולד א. ורמוס עריכת הנתון בוויקינתונים
מנכ"ל אליסון מאדיט עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות אוקטובר 2000 – הווה (כ־23 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.plos.org
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

PLOS (ראשי תיבות באנגלית של Public Library of Science – "הספרייה הציבורית למדע" בעבר קוצר כ-PLoS[1]) הוא מיזם תוכן חופשי העוסק בהוצאה לאור של מספר כתבי עת מדעיים בביולוגיה וברפואה.

היסטוריה ופעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרקע ליוזמה היה הטענה כי עלות הגישה (בין אם פיזית או באופן מקוון) לכתבי עת מדעיים, אותה קבעו מוציאים לאור פרטיים כדוגמת הוצאת אלסוויר, היא גבוהה[2]. התחושה הייתה כי הציבור משלם פעמיים: פעם עבור מימון המחקר ופעם עבור הגישה לתוצאות המחקר. לאור התפתחות האינטרנט ואמצעי ההפצה השונים נראה היה שאין הצדקה למחירים אותם גבו המוציאים לאור. תחילתו של מיזם PLOS בשנת 2001 בעצומת אינטרנט אשר הותנעה על ידי שני ביולוגים אמריקנים: פטריק בראון מאוניברסיטת סטנפורד ומייקל אייזן מאוניברסיטת קליפורניה בברקלי. העצומה קראה למדענים להצהיר כי יסרבו בעתיד לפרסם מאמרים מדעיים בכתבי עת הדורשים תשלום מהקוראים. בשיתוף עם הרולד א. ורמוס, חתן פרס נובל לפיזיולוגיה או לרפואה לשנת 1989, הוציאו השניים לאור את כתב העת הראשון בקבוצת PLOS ב-13 באוקטובר 2003. המיזם נתמך בראשיתו על ידי מענק מקרן מיסודם של גורדון ובטי מור שאף תמכה בו בהמשך.

ארגון PLOS מוציא לאור שבעה כתבי עת מדעיים (נכון לינואר 2013)[3]:

כתבי העת של PLOS יוצאים אחת לחודש, באינטרנט ובגרסה מודפסת, והמאמרים שבהם מתקבלים בהליך של ביקורת עמיתים, כמקובל ברובם המוחלט של כתבי העת המדעיים. בכתבי עת מסחריים מכסים כספי המינוי שמשלמים הקוראים חלק ניכר מהוצאות התפעול; ב-PLOS נדרשים מחברי המאמרים לשלם אגרת פרסום. מוסדות וקרנות מחקר רבים מקדישים סכומים מסוימים למדעניהם לפרסום מאמרים ב-PLOS, זאת בשל ההכרה בחשיבות התוכן החופשי במדע.

כל המידע המופיע ב-PLOS, טקסט ותמונות כאחד, מתפרסם תחת רישיון Creative Commons, המאפשר העתקה והפצה חופשיים, ללא קבלת רשות, בתנאי שנזכר המקור.

מאז השקתו של מיזם PLOS זכו כתבי העת שלו, ובמיוחד PLOS Biology, למקום של כבוד בקרב כתבי העת הביולוגיים ולמדד השפעה גבוה.

מטה הארגון נמצא בסן פרנסיסקו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא PLoS בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]