Quake 3: Arena

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קוויק 3: הזירה
Quake 3: Arena
כללי
תאריך הוצאה 2 בדצמבר 1999
סוגה פעולה גוף ראשון
פיתוח id Software (למחשב האישי)
הוצאה לאור Suntendy Interactive Multimedia Co.,Ltd. עריכת הנתון בוויקינתונים
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה Activision, אלקטרוניק ארטס לפלייסטישן
סדרה Quake עריכת הנתון בוויקינתונים
דרישות תוכנה
מנוע משחק id Tech 3
מצבי משחק מרובה משתתפים, שחקן יחיד
פלטפורמות Windows, מקינטוש, לינוקס, דרימקאסט, פלייסטיישן 2
מדיה CD-ROM, הורדה דיגיטלית (דרך סטים), Cydia, Google Code
המשחק הקודם Quake 2
המשחק הבא Quake 4
דרישות מערכת
מעבד פנטיום 233MHz עם הרחבת MMX או AMD K6-2 תואם
זיכרון 64MB
כרטיס מסך מאיץ תלת מימד תואם OpenGL בעל 8MB זיכרון
מקום פנוי 25 מגה בייט למנוע, 400 מגה בייט למשחק המלא
בקרים מקלדת ועכבר
www.quake3arena.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Quake 3: Arena ("קוויק 3: הזירה", ידוע גם בתור Q3A, Q3 או Quake 3) הוא משחק פעולה בסגנון יריות גוף ראשון. המשחק פותח על ידי חברת id Software והופץ על ידי חברת Activision למחשב האישי ולמספר קונסולות שונות. המשחק, למרות היותו שייך לסדרת Quake הנודעת, אינו מהווה המשך לא למשחק ה-Quake המקורי ולא לכותר הבא אחריו (שהוא בעל עלילה שונה), אלא ממוקד במשחק מרובה משתתפים ברשת האינטרנט, בדומה למשחקים כגון Counter Strike ובמיוחד המתחרה הראשי שלו - Unreal Tournament.

המשחק זכה להצלחה רבה, והוא בין המשחקים המשוחקים ביותר בתחרויות משחקי מחשב וספורט ממוחשב כגון: Cyberathlete Professional League ו Electronic Sports World Cup. המשחק היה מאז שנת 2000 המשחק הרשמי של התחרות הגדולה ביותר בתחום הגיימינג - Cyberathlete Professional League, שם מדי שנה שחקנים התחרו ביניהם בצורה תחרותית על פרסים כספיים נכבדים. בעונה של 2004 ושל 2005 הוא הוחלף במשחק Painkiller, אך ב-2006 חזר להיות המשחק הרשמי. id, מפתחת המשחק, עורכת בכל שנה את כנס ה-QuakeCon ועורכת גם היא תחרויות במשחק במסגרת כנס זה.

פרו גיימרים (אנשים המרוויחים כסף מלשחק במשחקי וידאו) רבים צמחו מתוך קהילת המשחק והם בין ותיקי המשחק, כגון: Fatal1ty (ג'ונתן וונדל), av3k, ZeRo4 ועוד.

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כפי שצוין לעיל, המשחק מתמקד במשחק מרובה משתתפים ברשת האינטרנט. השחקן יכול להגדיר לעצמו שם שחקן ומראה חיצוני מתוך שלל דמויות, ששמות חלקן לקוחים ממשחקים אחרים תוצרת id. כמשחק רשת שפועל על מודל לקוח-שרת, השחקן יכול לבחור עם כניסתו למצב מרובה המשתתפים שרת משחק, כאשר לכל שרת יש את מצב המשחק שלו, וכמה משתתפים הוא מכיל. יש כמה סוגי מצבי משחק: Free For All, קרב המוני "כולם על כולם" בו המנצח הוא זה שצבר את מירב ההריגות; Team Deathmatch, בו ישנן "קבוצה אדומה" ו"קבוצה כחולה" שנלחמות זו נגד זו, בו הקבוצה המנצחת היא זו שהצליחה לצבור את מירב ההריגות; Tournament, קרב אחד על אחד; ומצב משחק "תפוס את הדגל" (Capture the Flag) שהתווסף מאוחר יותר.

קצב המשחק מאוד מהיר, מה שנותן דגש מאוד גדול על זריזות ידיים ומחשבה מהירה (ולעיתים חוסר מחשבה) בניגוד למשחקים כמו Counter Strike בו קצב המשחק איטי בהרבה ודורש מחשבה רבה יותר. כך למשל, שחקן עלול למצוא את עצמו מת משחקן שירה טיל לעברו כאשר הראשון עוד לא הספיק להיכנס למשחק ולבצע צעד. לכן, השחקן צריך לזוז ללא הפסקה, להשתמש עד מיצוי בארסנל כלי הנשק שלו ולדעת להתחמק מהר. כמו כן, בחלק מהמפות של המשחק גם יש חלל שצריך להיזהר מליפול לתוכו מה שמוסיף עוד אתגר למשחקיות. במשחק יש דגש גדול על עניין הגיב - השחתת גופת היריב, לכן בין השחקנים נהוג ששחקן שהרג שחקן אחר וביצע בו גיב (או שחקן ש"גיבגב" מידית שחקן אחר) יחשב כאילו השפיל אותו. הנשק והחיזוקים במשחק פזורים ברחבי המפה, חלקם קלים להשגה ואילו כלי הנשק ה"כבדים" והחיזוקים החזקים נמצאים במקומות קשים להשגה, ולכן בהרבה מקרים יתחוללו קרבות סביב אותו החפץ. כלי הנשק שעומרים בפני השחקן הם:

  • מסור יד - כפפת יד אליה מצורף מסור מסתובב, לרוב השחקן משתמש בה כשאין תחמושת בכלל. הריגה עם הכפפה הזאת נחשבת הישג.
  • רובה אוטומטי - הנשק הראשון שהשחקן מקבל, לרוב משתמש בו עד שהוא מוצא משהו חזק יותר.
  • רובה ציד.
  • מטול רימונים.
  • משגר טילים, שניתן לבצע בו מהלך מיוחד הנקרא "קפיצת טיל".(Rocket jump) השחקן מכוון את הטיל לרצפה ויורה, והשחקן בעצמו משוגר גבוה יותר.
  • רובה חשמלי.
  • Railgun - רובה שמשמש כרובה צלפים.
  • רובה פלזמה אוטומטי.
  • BFG10K - תותח פלזמה, הנשק החזק ביותר במשחק. הוצג בקוויק 2 אך פעולתו שונה כאן - פעולתו דומה לזו של משגר הטילים, רק יותר מהיר ויותר חזק.

מערכה לשחקן יחיד[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק מציג גם מערכה לשחקן יחיד. העלילה בו פשוטה: אתה גלדיאטור חלל בידי גזע חייזרי, ועליך להתמודד בזירות שונות נגד יריבים מכוכבים אחרים. במערכה לשחקן יחיד יש 7 פרקים (Tiers), ובכל אחד מהשישה הראשונים יש 4 מפות: 3 מסוג Free for all, ומפת "בוס" במצב Tournament, וה-Tier השביעי הוא ה"בוס הגדול". המשחקיות באופן כללי זהה לזו של המשחק מרובה משתתפים, פרט לכך שבמקום להילחם נגד אנשים אמיתיים ברשת האינטרנט, השחקן נלחם נגד בוטים המופעלים על ידי אינטליגנציה מלאכותית, בעלי רמות קושי שונות (מהקל ביותר - I Can Win ועד לNightmare הקשי ביותר) שנעשים יותר ויותר קשים לחיסול מפרק לפרק.

מנוע המשחק ומודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תמונת מסך מהמפה הראשונה במשחק - המראה משקפת את השחקן
ערך מורחב – id Tech 3

מנוע המשחק, id Tech 3, נחשב חדשני ופורץ דרך כמו רוב מנועי המשחקים תוצרת id. המנוע היה הראשון שהשתמש במערכת הצללות על ידי סקריפטים, במשטחים רב שכבתיים, שימוש במודלי md3, ובאנימציות vertex. כמו כן, היו גם חידושים על פני מנועים קודמים: שימוש בפורטלים, מראות, פגיעות קליעים וכן הציג תמיכה תאורטית במצב גוף שלישי. המנוע היה בסיס טוב לתוספים (מודים) שונים, המפורסמים מהם: Rocket Arena, Urban Terror, DeFraG ו OpenArena, שהוא רימייק בקוד פתוח המבוססת על הפצת המנוע שנקראת ioquake3. כמו כן, מפתחי משחקים רבים השתמשו במנוע זה לפיתוח משחקים עצמאיים, דוגמת Call of Duty הראשון, Medal of Honor הראשון, ועוד. אלמנטים מסוימים - כגון פקודות הConsole - עדיין משמשים סדרות משחקים רבות.

המשחק שוחרר גם לאייפון, למערכת סימביאן ולאנדרואיד עבור טלפונים סלולריים.

קוד המקור של המשחק שוחרר על ידי מפתחת המשחק בשנת 2005,[1] תחת הרישיון הציבורי הכללי של גנו.

מודים מפורסמים למשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Challenge ProMode Arena (בקיצור CPMA) - מוד לצרכים תחרותיים ומדגיש יותר את הצד התחרותי במשחק. משוחק באופן רשמי בליגות גיימינג מקצועיות ותחרויות Quake רשמיות.
  • Rocket Arena (בקיצור RA3) - מוד בו כל השחקנים מתחילים עם כל כלי הנשק ומטרתו היא להוציא כמה שיותר שחקנים מחוץ למשחק על ידי הריגתם.
  • Excessive Plus - מוד שניתן להתאמה אישית רבה ומטרתו העלאת יכולות המשחק לשיאים חדשים
  • DeFraG
  • Urban Terror (בקיצור Q3UT4) - מוד דומה לקונטר סטרייק עם משחקיות מציאותית, כלי נשק מציאותיים וסביבה מציאותית בו יש 2 קבוצות של מחבלים ושוטרים שמנסים לסכל את התוכניות של המחבלים.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק זכה לביקורות חיוביות מאוד. הביקורת שהתפרסמה באתר GameSpot שיבחה את המשחק על עיצוב השלבים המקורי והחדשני, הגרפיקה המתקדמת והאפקטים שנראים טוב.[2] אתר IGN ביקר את המשחק על חוסר מקוריות, אבל התרשם לטובה מהעיצוב המושקע ומהמפות.[3] אתר Eurogamer הגדיר את המשחק כ "מהמם" והתרשם לטובה מגרפיקת התלת מימד החדשנית, ומהמשחקיות המאוזנת והמעניינת של המשחק.[4]

בגלל האלימות הרבה שבו והדם הרב שנשפך, איגוד ESRB דירג את המשחק לגילאי 17+ (דירוג M) וכך עשו גם ארגוני דירוג ובקרת הורים אחרים.

Quake Live[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – Quake Live

הכותר האחרון בסדרת Quake נכון לעכשיו. זהו בעצם משחק מבוסס Quake 3 שפותח על ידי חברת id כמשחק דפדפן. הוכרז בכנס QuakeCon של שנת 2007, שוחרר ב-2010 באופן רשמי, ומציג תכונות חדשות לצד המשחקיות הישנה והטובה של Quake 3.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]