Quake 4

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קווייק 4
Quake IV
עטיפת המשחק
עטיפת המשחק
כללי
תאריך הוצאה
18 באוקטובר 2005
Microsoft Windows
NA18 באוקטובר 2005
EU21 באוקטובר 2005
לינוקס
WW20 באוקטובר 2005
Xbox 360
NA18 בנובמבר 2005
EU2 בדצמבר 2005
OS X
NA24 במרץ 2006
EU14 באפריל 2006
Steam
WW4 באוגוסט 2011
סוגה פעולה - גוף ראשון
פיתוח id Software
Raven Software
הוצאה לאור id Software
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה Activision
Bethesda Softworks
סדרה Quake עריכת הנתון בוויקינתונים
דרישות תוכנה
מנוע משחק id Tech 4 (מנוע של המשחק דום 3)
מצבי משחק שחקן יחיד, מרובה משתתפים
דירוג BBFC: 18
ESRB: M
OFLC: MA15+
PEGI: 18+
פלטפורמות Microsoft Windows
לינוקס
OS X
Xbox 360
מדיה DVD, הורדה דיגיטלית (דרך סטים)
המשחק הקודם Quake 3: Arena
המשחק הבא Enemy Territory: Quake Wars
דרישות מערכת
מעבד פנטיום 4 או AMD Athlon XP תואם 2GHz (מומלץ: 2.5 GHz)
זיכרון 512MB (מומלץ: 1GB)
כרטיס מסך 64MB תומך בתלת מימד וב DirectX 9.0c (מומלץ: 256MB)
מקום פנוי 3.2GB
בקרים מקלדת ועכבר
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

4 Quake הוא משחק מחשב שפותח על ידי Raven Software, בסדרת המשחקים Quake שפותחה על ידי חברת id Software. הכותר שייך לסדרת המשחקים Quake, המשחק מהווה את הכותר הרביעי בסדרה, אשר ממשיך את העלילה מהמקום בו הפסיקה במשחק השני (לשלישי לא הייתה עלילה, משום שהוא התבסס על משחק מרובה משתתפים ברשת האינטרנט), ויצא ב-18 באוקטובר 2005 למחשב האישי ומאוחר יותר גם לפלטפורמות נוספות.

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעוד שהכותר הקודם בסדרה, Quake 3: Arena, התמקד כמעט במלואו במשחק מרובה משתתפים ברשת האינטרנט, ב Quake 4 הדגש העיקרי הוא על הקמפיין לשחקן יחיד, כאשר עלילתו ממשיכה את עלילת Quake 2 מהמקום בו הפסיקה. המוטיבים המרכזיים במשחק הם מדע בדיוני צבאי ואימה, ובמסגרתו השחקן מגלם דמות של נחת חלל המבצע משימות קרביות יחד עם חברי צוותו על כוכב לכת עוין. את המשימות ניתן לבצע לבד, כאשר השחקן חמוש בארסנל רחב למדי של כלי נשק וציוד (רובם הופיעו במשחקי Quake הקודמים), או ביחד עם חברי צוות נוספים (NPCs - דמויות בלא שחקן), בדומה למשחקי Call of Duty. הלוחמים המצטוותים אל השחקן יסייעו לשחקן להילחם באויבים לאורך השלב, אך חלקם גם ישמשו כחובשים קרביים, וירפאו את השחקן כאשר נקודות החיים שלו יורדות, או כטכנאים, המתקנים את שריונו ומספקים שיפורים ושכלולים שונים לכלי נשקו. גם הבינה המלאכותית של האויבים השתפרה, והם יכולים לאגף את השחקן, להשתגר ממקום למקום ואף לזמן אויבים אחרים לעזרתם. בעוד שרוב המשימות מתרחשות בחללים סגורים כמתקנים צבאיים של האויב החוצני, מחסנים או מפעלי תעשייה, חלק מהשלבים מתרחשים על פני השטח של כוכב הלכת והשחקן יוכל להיעזר ברק"מ כטנקים או מכונות הליכה משוריינות על מנת לעבור אותם.

הנשק במשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשחק, יש מגוון רחב של כלי נשק לשימוש, של בני האדם ושל היסטוריגים.[1]

  • אקדח - הנשק הראשון שמקבל השחקן כבר בתחילת המשחק. לאקדח יש תחמושת בלתי מוגבלת (ולכן אין צורך לטעון) ויש אפשרות לטעון את הירייה כדי שהיא תעשה יותר נזק (דורש מהשחקן ללחוץ רצוף כמה שניות ואז לשחרר).
  • תת מקלע - הנשק השני שאותו מקבל השחקן, לנשק הזה יש כוונת שמדייקת את היריות. בנוסף במהלך המשחק הנשק משופר כך שהמחסנית מסוגלת לנשוא פי 2 כדורים יותר.
  • רובה ציד - רובה ציד טיפוסי, בדרך כלל שימושי להריגת זומבים. החיסרונות שלו הם הטעינה האיטית שלו והירייה האיטית מאוד שלו. במהלך המשחק המחסנית שונתה, כך שהטעינה אחרי השיפור מהירה בהרבה.
  • Nailgun - מקלע מסתובב רב קנים. נשק קלאסי מ־Quake הראשון שחזר למשחק זה. יתרונו הוא עוצמתו וחסרונו שהוא יורה לאט (אך מהר יותר מרובה הציד). לנשק נוספו שני שיפורים במהלך המשחק - מחסנית יותר גדולה וכוונת שמראה איפה נמצאים האויבים.
  • Hyperblaster - רובה אוטומטי חזק שמשתמש בפעימות אנרגיה במקום בקליעים רגילים. לאחר שיפור במהלך המשחק, כדורים שנורו מרובה זה שפוגעים בקיר חוזרים בזווית שהם פגעו (אפקט ריקושט, כמו קרני האור ובדומה לנשק מסוים מאחת ההרחבות של Quake 2) כך מתאפשר סיכוי יותר גדול לפגיעה באויבים.
  • מטול רימונים - משגר רימונים. שימושי נגד בוסים בהיעדר נשק חזק יותר, ונגד אויבים רחוקים.
  • רובה חשמל - נשק שיורה זרם חשמלי. במקור היה ניסוי של הסטרוגים ליצור נשק חדש.
  • Railgun - רובה חזק המשמש לצליפה, שיורה פגזים במהירות כדי ליצור נזק גבוה לאויב אך גם בקצב ירייה איטי מאוד (כ-3.5 שניות בין ירייה). נחשב לאחד מכלי הנשק החזקים במשחק ומשתמשים בו בעיקר כרובה צלפים וכנשק קטלני נגד בוסים.
  • משגר רקטות - משגר טילים נגד האויב. החיסרון הוא שאם אתה קרוב מדי לפיצוץ הטיל גם אתה נפגע. שימושי נגד בוסים ואויבים מעופפים בהיעדר נשק חזק/מדויק יותר. לנשק זה יש שיפור במלך שלב מתקדם במשחק והוא במקום לשגר כל פעם טיל אחד, ניתן לשגר מהר 3 טילים ברצף.
  • Dark Matter Gun - הנשק החזק ביותר במשחק. מבוסס על BFG10K מהמשחקים הקודמים (שהוא בעצמו מבוסס על ה BFG 9000 ממשחקי DOOM) נשק זה יורה כדור אנרגיה חזק מאוד שיכול להרוג המון אויבים במכה. החסירון שלו הוא זמן ההמתנה הארוך בין כל ירייה.

משחק מרובה משתתפים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחקיות במצב זה זהה למשחקיות של קודמו, Quake 3: Arena, ומציעה מגוון מצבי משחק: קרב "כולם על כולם", תפיסת דגל, קבוצה נגד קבוצה, אחד על אחד וכו'. ניתן גם שם להשתמש במהלכים מיוחדים מקוויק 3 כמו קפיצת טיל וקפיצה הצידה. מצב מרובה המשתתפים של המשחק, המבוסס על מודל לקוח-שרת, זהה לזה של Doom 3, אך הותאם ליותר שחקנים בשרת משחק. כמו קודמו, קוויק 4 הוא בין המשחקים המשוחקים ביותר בתחרויות משחקי מחשב וספורט ממוחשב כגון: Cyberathlete Professional League ו Electronic Sports World Cup. id, מפתחת המשחק, עורכת בכל שנה את כנס ה-QuakeCon ועורכת גם היא תחרויות במשחק במסגרת כנס זה.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתיו קיין לוחם בסייבורג סטרוגי

עלילת המשחק, הממשיכה את העלילה של Quake 2, מתרחשת בשנות השישים של המאה ה-21, במהלך המבצע המכונה "מבצע אוברלורד חייזרי" נגד כוכב לכת חוצני עוין - כוכב הסטרוגים (Stroggos). גיבור המשחק, קורפורל (רב"ט) מתיו קיין, הוא נחת חלל, חבר בצוות "רינו" כחלק מכוח הפלישה של בני האדם לכוכב הסטרוגים ומשימתו יחד עם הצוות היא להבטיח שהסטרוגים לעולם לא יגיעו יותר לכדור הארץ (לאחר נפילת מקרון במשחק השני). בדומה למשחק השני, החללית מתרסקת באמצע שדה הקרב, ומתיו וצוותו חייבים לבצע משימות שונות שמטרתם לחבל, להרוס ולהשמיד מתקנים צבאיים של הסטרוגים תוך כדי חזרה לספינת האם.

הקמפיין מתחלק לשני חלקים:

מבצע: יתרון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחלק הראשון הצוות מקבל הוראה להתגנב ולהשמיד את הנקסוס - מתקן צבאי חשוב ביותר של הסטרוגים, בעזרתו חיילי הסטרוגים נשלטים ומקבלים פקודות. הצוות שולח פצצה אלקטרו-מגנטית לתוך המבנה, אשר מסוגלת להשמיד את כל האלקטרוניקה במבנה ולהשבית את מערך התקשורת של הסטרוגים. בדרך למבנה, כלל הצוותים האחרים אשר אמורים ללוות את צוות רינו חוסלו לחלוטין. בתוך בניין הנקסוס, מתנהל קרב קשה והתוכנית נכשלת. טכנאי הצוות, שטראוס מפעיל את תוכנית ב', שבה קיין חודר למתקן הטטרה-נוד ואמור להשמיד את מערך התקשורת באמצעות חימום יתר של הרכיבים על ידי כיבוי מתקני הקירור. אך גם תוכנית זו נכשלת לאחר שקיין נופל בשבי בידי לא אחר מאשר מאקרון - שהוחזר לחיים, משופר ובנוי מחדש. לאחר הנפילה בשבי, הוא מועבר למתקן בו הופכים בני אדם לסטרוגים (סטרוגיפיקציה; Stroggification): תחילה גופו של קיין נסרק והמידע מוזן למסד נתונים. לאחר מכן, קיין מקבל זריקת סטרואידים ואנטיביוטיקה על מנת שישרוד את התהליך כולו. בהמשך, רגליו נקטעים על ידי מסור ומוזרקים אליו חומרים אשר מונעים ממנו לאבד דם ולשרוד. בהמשך, במקום רגליו הקטועות, קיין מקבל זוג רגליים ביוניות משוריינות, לחזהו מוצמד שריון וחלק מאמותיו מוחלפות באמות ביוניות. קיין מועבר לתחנה הבאה, בה מוזרק אל מוחו צ'יפ ותאי עצב מהונדסים, אשר מאפשרים לו להבין את שפת הסטרוגים באופן מיידי והופכים אותו ביולוגית לסטרוג שלם. בתחנה הבאה והאחרונה, הצ'יפ אשר אמון על שליטה מלאה בגופו אמור להתחיל לפעול, אך בטרם שזה קורה, הצוות של קיין מחלץ אותו משם. במהלך המנוסה מהבניין, אנדרסון, הרופא של חוליית רינו, נפל קורבן למלכודת שבה הוא נתפס בשבי על ידי הסטרוגים ולא ידוע מה עלה בגורלו. קיין מגלה שגם אם הפצצה הייתה מתפוצצת, זה לא היה מספיק כדי להשמיד את הנקסוס. קיין ממשיך ללחום במגוון אויבים - זומבים, חיילי סטרוג סייבורגים, ובמפקד שלו - לשעבר, שכן הוא גם הפך לחייל סטרוגי, וחוזר לספינת הפיקוד.

מבצע: התקווה האחרונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחלק השני, מפקדיו של קיין מגלים שהתוספות המכניות שיפרו בהרבה את יכולותיו ומתגבשת תוכנית חדשה להשמיד את הנקסוס. ליבת הנקסוס מוגנת על ידי שלושה טרמינלים (מסופים): טרמינל נתונים ברשת, טרמינל עיבוד נתונים וטרמינל אחסון נתונים. רק קיין יכול להיכנס לטרמינלים האלו ולכבות אותם. לאחר משימה ארוכה ומפרכת הוא מגיע אל ליבת הנקסוס, שם הוא פוגש במאקרון, נלחם בו ומחסל אותו סופית. לאחר מכן הוא הורס את ליבת הנקסוס, חוזר אל ספינת האם ושם הם חוגגים והמשחק נגמר - לא לפני שקיין מקבל פקודות חדשות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Quake 4 בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ לכל כלי הנשק יש תחמושת משלהם ואינם משתמשים בתחמושת של שום נשק אחר.