RoboCup

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

RoboCup Federationעברית: רובוקאפ) הוא ארגון בינלאומי, רשום בשווייץ (1997), שמטרתו המוצהרת היא לקדם טכנולוגיות של רובוטיקה ובינה מלאכותית על ידי הצבת מטרת-על: לפתח, עד שנת 2050, קבוצת כדורגל של רובוטים הומנואידים אוטונומיים שיכולה לנצח את אלופת העולם בכדורגל. הנחת העבודה היא כי בניית קבוצה כזו תגרום ליצירת טכנולוגיות כלליות, שיזלגו לתחומים אחרים. ההשראה להצבת מטרת העל באה ממרוץ החלל ותוכנית אפולו (להביא אדם לירח ולהחזירו בחזרה, מתוך כוונה בין השאר ליצור התפתחות משמעותית בטכנולוגיות תקשורת, מחשבים, ואלקטרוניקה).

על מנת לדחוף לקראת מטרה זו, מארגן הארגון תחרויות בינלאומיות שנתיות במגוון גדול קטגוריות (כולל, כדורגל). התחרויות כוללות אלפי משתתפים, מאות נבחרות ומאות רובוטים, והן אירוע הרובוטיקה הגדול בעולם. הדגש בכל הקטגוריות הוא על עבודה עצמאית של הרובוטים, ללא התערבות אנושית. בקטגוריות לבוגרים, המשתתפים הם לרוב מתארים ראשון, שני, ושלישי. הקטגוריות לצעירים מיועדות לתלמידי חטיבת ביניים ותיכונים.

תמונות של הרובוטים של הפקולטה להנדסה מאוניברסיטת בר-אילן מתחרים בתחרות רובוקאפ 2012 שהתקיימה במקסיקו סיטי.

בישראל, מייוצג הארגון על ידי הוועדה הלאומית הישראלית, בראשות ד"ר אלי קולברג ופרופ' גל קמינקא מאוניברסיטת בר-אילן. פרופ' קמינקא היה הישראלי הראשון שהשתתף בתחרות החל משנת 1997, כחלק מקבוצות אמריקאיות בליגת הכדורגל לבוגרים, ואף היה אחד מראשי הכנס ב־2002. ד"ר קולברג היה הראשון לעמוד בראש קבוצה ישראלית, ב־1999, כחלק מהליגה לצעירים. החל משנה זו, יוצגה ישראל על ידי קבוצות לצעירים. בין הפעילים בליגה לצעירים, המרצה יוסי חזן מהמרכז האוניברסיטאי אריאל.

ב־2009 השתתפה ישראל לראשונה בליגת הכדורגל לבוגרים, על ידי נבחרת מהמחלקה למדעי המחשב ב אוניברסיטת בר-אילן בראשות פרופ' גל קמינקא וד"ר קולברג, ודורגה בין ה-16 הטובות בעולם בליגת הרובוטים דמויי-אדם (Humanoids) הסטנדרטיים (Standard Platform League). הנבחרת (BURST: Bar ilan University Robot Soccer Team) העפילה לאליפויות העולם גם בתחרויות ב־2010, ו- 2011. ב־2011 נמנעה הופעת הנבחרת, כמו גם הנבחרות לצעירים, בתחרויות בטורקיה עקב חשש מבעיות אבטחה. מאז, השעתה הקבוצה את פעילותה בליגה זו.

ב-2012 השתתפה נבחרת RoBIU מהפקולטה להנדסה מבר-אילן, בליגת הרובוטים דמויי אדם בגודל קטן (Humanoid Kid-Size League) שהתקיימה במקסיקו. היא הגיעה עד לשלב רבע הגמר, ודורגה בין ה-8 הטובות בעולם. הנבחרת הוזמנה לבית הנשיא להציג את הרובוטים שלה בכנס הצגת פרויקטים לחדשנות בתחום המדע והטכנולוגיה.

קטגוריות בתחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

התחרות כוללת ארבע קטגוריות עיקריות:

  • רובוקאפ כדורגל (בוגרים)
  • רובוקאפ הצלה (בוגרים)
  • רובוקאפ בבית - אינטראקציה עם סביבה אנושית (בוגרים)
  • רובוקאפ צעירים - תחרויות לתלמידי תיכון. בקטגוריה זו מספר תתי קטגוריות, כולל כדורגל, ריקוד, ועוד.

היסטוריית התחרויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

התחרויות נערכות מדי שנה במדינה אחרת. התחרויות נערכו עד כה במיקומים הבאים:

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא RoboCup בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא טכנולוגיה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.