SIDE

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מזכירות המודיעין
Secretaría de Inteligencia
מפקדת הארגון בבואנוס איירס
מפקדת הארגון בבואנוס איירס
מפקדת הארגון בבואנוס איירס
מידע כללי
מדינה ארגנטינה עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום שיפוט ארגנטינהארגנטינה ארגנטינה
סוכנות אם נשיאות ארגנטינה
תאריך הקמה 4 ביוני 1946
תאריך פירוק 5 במרץ 2015
סוכנות מחליפה סוכנות הביון הפדרלית של ארגנטינה
מטה מרכזי רחוב 25 במאי, בואנוס איירס, ארגנטינה
עובדים חסוי
תקציב חסוי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מזכירות המודיעין של ארגנטינהספרדית: Secretaría de Inteligencia, בראשי תיבות: SI), המוכרת יותר בשמה הקודם SIDE (ראשי תיבות של Secretaría de Inteligencia de Estado, מילולית: "מזכירות המודיעין של המדינה"), הייתה סוכנות הביון העיקרית בארגנטינה כשראש הארגון עמד בראש קהילת המודיעין הארגנטינאית.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בראש הארגון עמד מזכיר המדינה לענייני מודיעין, שהיה חבר בקבינט. הארגון היווה סוכנות מבצעית לאיסוף מודיעין ולסיכול ריגול בארגנטינה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסוכנות הוקמה בשנת 1946 על ידי הגנרל חואן פרון כסוכנות ביון אזרחית ותפקדה גם כסוכנות למודיעין פנימי, כשמנהיגה הראשון היה רודולפו פרוידה. בתקופת המלחמה המלוכלכת (19741983) התפתחה הסוכנות לארגון משטרה חשאית ונעשה בה שימוש על ידי החונטה הצבאית לחיסול יריבים פוליטיים וביצוע האזנות סתר כנגדם. לאחר המהפכה הדמוקרטית בשנת 1983 הסוכנות לא פורקה ורבים מבכיריה לא הועמדו למשפט. בשני העשורים מאז 1990 הלך כוחה והתעצם והשפעתה על מערכת המשפט והביטחון במדינה. מקרים שונים טענו כי פקידי ממשל עשו שימוש בסוכנות כדי לפקח על פעילותם של עיתונאים ביקורתיים, פוליטיקאים, שופטים ותובעים.

בדצמבר 2014 מונה אוסקר פאריי לעמוד בראש הארגון, כדי להחליף את הקטור איקסוריאגה שכיהן קודם לכן כראש הסוכנות במשך 11 שנים.

בינואר 2015 הודיעה נשיאת המדינה כריסטינה פרננדס דה קירשנר כי בכוונתה לקדם חקיקה שתפרק את המזכירות ותקים במקומה סוכנות נפרדת תחת השם "סוכנות הביון הפדרלית", עקב פרשת הירצחו של התובע הפדרלי, אלברטו ניסמן.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא SIDE בוויקישיתוף