Scribd

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: לא ברור, כתוב בצורה אנקדוטלית.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: לא ברור, כתוב בצורה אנקדוטלית.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
Scribd
נתונים כלליים
מייסדים Trip Adler, Jared Friedman עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 2007–הווה (כ־17 שנים)
מיקום המטה סן פרנסיסקו עריכת הנתון בוויקינתונים
משרד ראשי ארצות הברית
ענפי תעשייה הוצאה לאור עריכת הנתון בוויקינתונים
 
www.scribd.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Scribd היא פלטפורמת שיתוף קבצים שנוסדה ב-2007 על ידי טריפ אדלר וג'ארד פרידמן. בימינו זוהי ספרייה דיגיטלית שמציעה שירות מנוי עם ספרים מובילים, כולל רבי מכר קלאסיים, שבסיסה בסן פרנסיסקו, קליפורניה. Scribd כוללת גם יצירות שנתרמו על ידי משתמשים ברחבי העולם. זהו אתר גדול עם יותר מ-80 מיליון קוראים פעילים המגיעים לאתר מדי חודש.

באתרי Scribd מאוחסנים למעלה משני מיליון קבצים, מצגות ושרטוטים. ניתן לחפש מסמכים על פי מילות מפתח ולהוריד מסמכים בפורמטים נפוצים כמו doc, pdf ו-rtf.

אחרי העלאת מסמך ניתן להזמין חברים אחרים ברשת Scribd לצפות בו.

מן היתרונות המרכזיים שבשימוש באתר זה היא העובדה שהעלאת הקבצים לרשת אינה פוגעת בקישורים הקיימים בתוך המסמכים והם ממשיכים להיות פעילים, וכן שלכל מסמך ומסמך ניתן להוסיף תגיות (גם בעברית) המאפיינות אותו ומקילות על החיפוש.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקמה (2007–2013)[עריכת קוד מקור | עריכה]

Scribd התחיל כאתר לשיתוף מסמכים.[1] בעודו בהרווארד, אדלר קיבל השראה להקים את Scribd לאחר שלמד על התהליך הארוך הנדרש לפרסום מאמרים אקדמיים.[2] לאביו, רופא בסטנפורד, נאמר שייקח 18 חודשים עד שהמחקר הרפואי שלו יפורסם. אדלר רצה ליצור דרך פשוטה לפרסם ולשתף תוכן כתוב באינטרנט. הוא הקים יחד עם ג'ארד פרידמן את Scribd והשתתף בשיעור הפתיחה של Y Combinator בקיץ 2006. שם, Scribd קיבלה מימון ראשוני בסך 120,000$, ולאחר מכן הושקה בסן פרנסיסקו במרץ 2007.[3]

Scribd כונתה "YouTube למסמכים", ואפשרה לכל אחד לפרסם בעצמו באתר באמצעות קורא המסמכים שלו. קורא המסמכים הופך קובצי PDF, מסמכי Word ו-PowerPoint למסמכי אינטרנט ניתנים לשיתוף בכל אתר אינטרנט המאפשר הטמעה. בשנתה הראשונה, Scribd גדלה במהירות ל-23.5 מיליון מבקרים (נכון לנובמבר 2008).[4] הוא גם דורג כאחד מ-20 אתרי המדיה החברתית המובילים על פי Comscore.

ביוני 2009 השיקה Scribd את חנות Scribd, המאפשרת לכותבים להעלות ולמכור בקלות עותקים דיגיטליים של עבודתם באינטרנט.[5] באותו חודש, האתר שיתף פעולה עם Simon & Schuster למכירת ספרים אלקטרוניים ב-Scribd. העסקה הפכה מהדורות דיגיטליות של 5,000 כותרים לזמינים לרכישה ב-Scribd, כולל ספרים של מחברים רבי מכר כמו סטיבן קינג, דן בראון ומרי היגינס קלארק.

באוקטובר 2009 השיקה Scribd את קורא המסמכים הממותג שלה עבור חברות מדיה כולל הניו יורק טיימס, לוס אנג'לס טיימס, שיקגו טריביון, האפינגטון פוסט ועוד.[6]

באוגוסט 2010 החלו מסמכים בולטים רבים שהתארחו ב-Scribd להפוך לוויראליים, כולל פסיקת California Proposition 8, שקיבלה למעלה מ-100,000 צפיות תוך כ-24 דקות, והתביעה של HP נגד המעבר של מארק הרד ל Oracle.

הרשמה למנויים (2013–הווה)[עריכת קוד מקור | עריכה]

באוקטובר 2013 השיקה Scribd רשמית את שירות המנוי הבלתי מוגבל שלה לספרים אלקטרוניים. דבר זה נתן למשתמשים גישה בלתי מוגבלת לספריית הספרים הדיגיטליים של Scribd תמורת תשלום חודשי קבוע.[7] החברה גם הכריזה על שותפות עם HarperCollins שהפכה את כל רשימת הקטלוג של HarperCollins לזמינה בשירות המנויים.[8] לדברי שנטל רסטיבו-אלסי, מנהלת הדיגיטל הראשית ב-HarperCollins, זו הייתה הפעם הראשונה שהמוציא לאור מוציא חלק כה גדול מהקטלוג שלה. במרץ 2014, Scribd הכריזה על עסקה עם לונלי פלאנט, המציעה את כל הספרייה שלהם דרך שירות המנויים.[9]

ספרי שמע (אודיו בוקס)[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנובמבר 2014, Scribd הוסיפה ספרי שמע לספריית המנויים שלה.המגזין Wired ציין כי זה היה שירות המנויים הראשון שמציע גישה בלתי מוגבלת לספרי אודיו, ו"זה מייצג שינוי הרבה יותר גדול באופן צריכת התוכן הדיגיטלי ברשת". באפריל 2015, החברה הרחיבה את קטלוג ספרי האודיו שלה כשעשתה עסקה עם Penguin Random House. צעד זה הוסיף 9,000 ספרי שמע לפלטפורמה, כולל כותרים של מחברים כמו לנה דנהאם, ג'ון גרישם, ג'יליאן פלין וג'ורג' ר.ר מרטין.

קומיקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפברואר 2015, סקריבד הוסיפה קומיקס לשירות המנויים שלה. החברה הוסיפה 10,000 ספרי קומיקס ורומנים גרפיים ממו"לים כולל מארוול, ארצ'י, בום! Studios, Dynamite, IDW ו-Valiant. אלה כללו סדרות כמו שומרי הגלקסיה, דרדוויל, X-O Manowar והנוקמים. עם זאת, בדצמבר 2016, קומיקס בוטלו מהשירות עקב ביקוש נמוך.

iPaper[עריכת קוד מקור | עריכה]

iPaper הוא ממשק פלאש שבעזרתו ניתן לשלב מסמכים בפורמטים רבים בתוך דפי אינטרנט וכן להמיר חזרה את המסמכים לפלאש ולצפות בהם בפורמט המקורי שלהם.

פורמטים נתמכים:

  • Adobe PDF (.pdf)
  • Adobe PostScript (.ps)
  • Microsoft Word (.doc, .docx)
  • Microsoft PowerPoint (.ppt, .pps, .pptx)
  • Microsoft Excel (.xls, xlsx)
  • OpenOffice Text Document (.odt, .sxw)
  • OpenOffice Presentation Document (.odp, .sxi)
  • OpenOffice Spreadsheet (.ods, .sxc)
  • All OpenDocument formats
  • Plain text (.txt)
  • Rich text format (.rtf)

Scribd Groups[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאפשר ליצור ולקבץ חברים כקבוצה ייעודית לקבוצת מסמכים מסוימת.

מתחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתחרים ל-Scribd הם Google Docs, OpenFloodgate, issuu ו-Calaméo

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Scribd בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Andy Orin, Behind the App: The Story of Scribd, Lifehacker, ‏2014-06-11 (באנגלית)
  2. ^ Jill Krasny, Scribd: The Library of the Future?, Inc., ‏24 ביוני 2014
  3. ^ Scribd | Interview with its Co-Founder & CEO – Trip Adler, Cleverism, ‏2014-12-10 (באנגלית)
  4. ^ Erick Schonfeld, Scribd Had A Blowout Year, And So Did the Web Document, TechCrunch, ‏2008-12-31 (באנגלית אמריקאית)
  5. ^ Stone, Brad (2009-05-17). "Site Lets Writers Sell Digital Copies". The New York Times (באנגלית אמריקאית). ISSN 0362-4331. נבדק ב-2024-02-06.
  6. ^ MediaFile » Blog Archive » From the desk of [your news outlet and Scribd | Blogs |], web.archive.org, ‏2009-10-10
  7. ^ Metz, Cade. "Scribd Challenges Amazon and Apple With 'Netflix for Books'". Wired (באנגלית אמריקאית). ISSN 1059-1028. נבדק ב-2024-02-07.
  8. ^ Bosman, Julie (2013-10-01). "HarperCollins Joins Scribd in E-Book Subscription Plan". The New York Times (באנגלית אמריקאית). ISSN 0362-4331. נבדק ב-2024-02-07.
  9. ^ Anthony Ha, Scribd's Subscription E-Book Service Moves Into Travel With The Full Lonely Planet Library, TechCrunch, ‏2014-03-26 (באנגלית אמריקאית)