Taylor Swift

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Taylor Swift
אלבום אולפן מאת טיילור סוויפט
יצא לאור 24 באוקטובר 2006
הוקלט 2005–2006
סוגה קאנטריפופ רוק
שפה אנגלית
אורך 40:28
חברת תקליטים ביג משין
הפקה נייתן צ'פמן, רוברט אליס אוראל
כרונולוגיית אלבומים של טיילור סוויפט
Taylor Swift
(2006)
The Taylor Swift Holiday Collection
(2007)
סינגלים מ-Taylor Swift
  1. "Tim McGraw"
    תאריך יציאה: 19 ביוני 2006
  2. "Teardrops on My Guitar"
    תאריך יציאה: 19 בפברואר 2007
  3. "Our Song"
    תאריך יציאה: 10 בספטמבר 2007
  4. "Picture to Burn"
    תאריך יציאה: 3 בפברואר 2008
  5. "Should've Said No"
    תאריך יציאה: 18 במאי 2008

Taylor Swiftעברית: טיילור סוויפט) הוא אלבום הבכורה של הזמרת-היוצרת האמריקאית טיילור סוויפט. האלבום יצא לאור ב-24 באוקטובר 2006, על ידי ביג משין רקורדס, כשסוויפט הייתה בת 16. סוויפט כתבה שירים לאלבום במהלך השנה הראשונה שלה בתיכון, חלק מהם במשותף עם ליז רוז וכותבים נוספים.[1] סוויפט התנסתה עם מספר מפיקי מוזיקה ותיקים בנאשוויל, אך בסוף החליטה לשכור את מפיק הדמואים שלה נתן צ'פמן.[2] מבחינה מוזיקלית, האלבום הוא בסגנון מוזיקת קאנטרי, ומבחינה מילולית, הוא עוסק במערכות יחסים רומנטיות, שכמה מהן כתבה סוויפט מהתבוננות במערכת יחסים לפני שחוותה אחת בעצמה, ונוגע במאבקיה האישיים של סוויפט בתיכון.

חמישה סינגלים יצאו מהאלבום, כולם הגיעו למעמד פלטינה מטעם איגוד תעשיית ההקלטות האמריקאי (RIAA).‏ "Tim McGraw" יצא כסינגל המוביל, והגיע לעשרת הגדולים במצעד שירי הקאנטרי של בילבורד. "Teardrops on My Guitar" יצא כסינגל השני, והפך לשיר המצליח ביותר באלבום, כשהגיע למקום ה-13 במצעד הבילבורד הוט 100. "Our Song" יצא כסינגל השלישי מתוך האלבום, והפך לשיר הראשון של סוויפט שכבש את פסגת מצעד הקאנטרי של בילבורד, מה שהפך את סוויפט לאדם הצעיר ביותר שיצר וביצע לבדו שיר שהגיע למקום הראשון במצעד.[3] "Picture to Burn" ו-"Should've Said No" יצאו כסינגלים והרביעי והחמישי מהאלבום, והצליחו במצעדי הקאנטרי בארצות הברית. סוויפט קידמה את אלבומה על ידי הופעות חימום לראסקל פלאטס, ג'ורג' סטרייט, קני צ'סני ובראד פייזלי, טים מקגרו ופיית' היל.[4][5]

Taylor Swift התקבל באופן חיובי על ידי המבקרים, ששיבחו את הכישרון של סוויפט בגיל כה צעיר. האלבום זכה להצלחה מסחרית והשיק את הקריירה של סוויפט במוזיקת קאנטרי. בארצות הברית, שהה האלבום בפסגת מצעד אלבומי הקאנטרי במשך 24 שבועות, והגיע למעמד פלטינה מחומשת מטעם איגוד תעשיית ההקלטות האמריקאי (RIAA), עם מכירות של מעל 5 מיליון עותקים. Taylor Swift נשאר 277 שבועות במצעד הבילבורד 200, מה שהופך אותו לאחד מ-12 האלבומים שנשארו בזמן הארוך ביותר בהיסטוריה של המצעד. האלבום הצליח גם מחוץ למדינת האם של סוויפט, בעיקר בקנדה, באוסטרליה, ובבריטניה. האלבום מכר למעלה משישה מיליון עותקים.[6]

ביולי 2022, מגזין התרבות רולינג סטון דירג את אלבום הבכורה זה ברשימתם "100 אלבומי הבכורה הטובים ביותר בכל הזמנים" במקום ה-32.[7]

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

סוויפט פיתחה עניין בשלב מוקדם של חייה במוזיקת קאנטרי ובכתיבת שירים. כשהייתה בת אחת-עשרה, היא ומשפחתה בקרו בפעם הראשונה בנאשוויל, טנסי, בניסיון להשיג חוזה הקלטה, אך ללא הצלחה. חברות התקליטים לא התעניינו בה משום שהייתה צעירה מדי. סוויפט אמרה מאוחר יותר בנוגע לחברות התקליטים שדחו אותה:

אני יכולה להבין. הם פחדו לחתום עם בת 13. הם פחדו לחתום עם בת 14. ואז הם פחדו לחתום עם בת 15. ואז הם חששו לחתום עם בת 16. ואני בטוחה שאם לא הייתי חותמת עם סקוט בורצ'טה [ראש חברת התקליטים ביג משין רקורדס] כולם היו חוששים לחתום גם עם בת 17.

סוויפט הייתה אחד האמנים הראשונים שבורצ'טה החתים.[8]

פיתוח ומוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סוויפט כתבה את "Tim McGraw" במהלך שנת הלימודים הראשונה שלה בתיכון, בידיעה שהיא והחבר שלה, ברנדון בורלו, שהיה בשנתו האחרונה ללימודים, ייפרדו בסוף השנה כשהוא יעזוב לקולג'. השיר מתאר בצורה נוסטלגית קיץ רומנטי ותקווה של סוויפט שכאשר בורלו "יחשוב על טים מקגרו", הוא יחשוב עליה ועל "Can't Tell Me Nothin", השיר של מקגרו האהוב עליה ביותר. ‏"Picture to Burn" מתאר נערה זועמת לאחר פרידה. סוויפט אמרה שאף על פי שהשיר מדבר על ”פשוט להיות עצבנית”, והוא ”כן לחלוטין, באופן אכזרי”; היא נתנה לו גם גוון קומי. השיר הקצבי מלא בבנג'ו ובתופים, והפזמון מצוין על ידי גיטרות עם דיסטורשן ושירה חזקה.

סוויפט כתבה את השיר האוטוביוגרפי "The Outside" בגיל שתים-עשרה, הגיל בו היא החלה לכתוב שירים. כמו רבים מהשירים האחרים שנכתבו בשלב מוקדם, השיר מתאר את האומללות והבדידות שסוויפט חוותה כשאהבתה למוזיקת קאנטרי גורמת לה לניכור מחבריה לכיתה. סוויפט כתבה את "Tied Together with a Smile" ביום שנודע לה שאחת מחברותיה הטובות ביותר היה בולימית, עובדה שזעזעה אותה. היא סיפרה, ”איך יכול שלמישהו שנראה כל כך חזק יש חולשה נוראה, נוראה כל כך? משהו שהורג אותה”. המילים ל"Tied Together with a Smile" מתארות בחורה יפה המנסה להסתיר את הסערה הפנימית והבכי שלה. סוויפט ציינה, ”תמיד חשבתי שאחת הבעיות הגדולות ביותר של נערות אמריקאיות היא התמודדות עם חוסר ביטחון”. היא כתבה את "Should've Said No" ברגע האחרון לפני תחילת המאסטרינג והקליטה אותו תוך לילה אחד.

ההשראה ל-"Mary's Song (Oh My My My)" הייתה הנישואין הארוכים של שכניה. סוויפט כתבה את "Our Song" לתחרות כישרונות בשנת הלימודים הראשונה שלה בתיכון ללא כוונות לכלול אותו באלבום. מאוחר יותר החליטה לכלול אותו באלבום כיוון שהיא ”פשוט ידעה שיש משהו לגביו”. היא הסבירה, ”כתבתי אותו על הבחור ההוא שיצאתי איתו, ואיך שלא היה לנו שיר. אז פשוט הלכתי וכתבתי לנו אחד”. השיר ממוקם בסוף האלבום בשל המילים שבסופו, המבקשות ל"נגן אותו [האלבום] שוב". "Invisible" הוא בלדה המתארת את הקושי וכאב הלב של מישהי שמאוהבת באדם שנמצא בקשר עם מישהי אחרת, ובקושי שאף על פי שהיא תאהב אותו יותר ממי שהוא בקשר איתה, הוא לא שם לב אליה.

סינגלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

"Tim McGraw" יצא כסינגל המוביל מתוך Taylor Swift ב-19 ביוני 2006. השיר זכה להערכת המבקרים על הדרך בה ביצעה סוויפט את השיר. "Tim McGraw" זכה להצלחה מסחרית, הגיע למקום הארבעים במצעד הבילבורד הוט 100 ולמקום השישי במצעד שירי הקאנטרי של בילבורד. כמו כן, הגיע למעמד פלטינה לפי איגוד תעשיית ההקלטות האמריקאי (RIAA) עבור משלוחים של 2 מיליון עותקים.

"Teardrops on My Guitar" יצא לאור כסינגל השני מתוך Taylor Swift ב-19 בפברואר 2007. השיר זכה לשבחי המבקרים עבור הפזמון הקליט שלו ועבור פוטנציאל המעבר שלו לפופ. השיר נהנה גם מהצלחה מסחרית, כשהפך לשיר המצליח ביותר באלבום במצעד הבילבורד הוט 100, שם הגיע למקום השלושה-עשר. השיר הפך ללהיט הראשון של סוויפט שזכה להצלחה גם במצעד הפופ, שם הגיע למקום העשירי. כמו כן, הגיע למעמד פלטינה כפולה לפי איגוד תעשיית ההקלטות האמריקאי (RIAA) עבור משלוחים של 3 מיליון עותקים. השיר הגיע למקום הארבעים וחמישה במצעד הקנדי ולמקום החמישים ואחת במצעד הבריטי.

"Our Song" יצא לאור כסינגל השלישי מתוך האלבום. השיר זכה לביקורות משבחות, שתיארו אותו כ-”פנינה”. "Our Song" הגיע למקום השישה-עשר במצעד הבילבורד הוט 100 וכבש את פסגת מצעד שירי הקאנטרי של בילבורד. כמו כן, הגיע למעמד פלטינה מרובעת לפי איגוד תעשיית ההקלטות האמריקאי (RIAA). השיר הגיע למקום השלושים במצעד הקנדי והיה השיר המצליח ביותר באלבום במדינה זו.

"Picture to Burn" יצא לאור כסינגל הרביעי מתוך האלבום. "Picture to Burn" השיר זכה להערכת המבקרים בשל מילותיו המשקפות פמיניזם. השיר היה הסינגל הרביעי ברציפות של סוויפט שנכנס לעשרת הגדולים במצעד שירי הקאנטרי של בילבורד. כמו כן, הוא הגיע למעמד פלטינה כפולה לפי איגוד תעשיית ההקלטות האמריקאי (RIAA).

"Should've Said No" יצא לאור כסינגל החמישי ואחרון מתוך האלבום. בארצות הברית, "Should've Said No" הפך לסינגל השני של סוויפט שכבש את פסגת מצעד שירי הקאנטרי של בילבורד. כמו כן, הגיע למעמד פלטינה כפולה לפי איגוד תעשיית ההקלטות האמריקאי (RIAA). השיר הגיע למקום השמונה-עשר במצעד הניו זילנדי.

רשימת רצועות[עריכת קוד מקור | עריכה]

Taylor Swift — מהדורה סטנדרטית
מס' שםכותב(ים) משך
1. Tim McGraw טיילור סוויפט, ליז רוז 3:54
2. Picture to Burn סוויפט, רוז 2:55
3. Teardrops on My Guitar סוויפט, רוז 3:35
4. A Place in This World סוויפט, אנג'לו פטרגליה, רוברט אליס אורל 3:22
5. Cold as You סוויפט, רוז 4:01
6. The Outside סוויפט 3:29
7. Tied Together with a Smile סוויפט, רוז 4:11
8. Stay Beautiful סוויפט, רוז 3:58
9. Should've Said No סוויפט 4:04
10. Mary's Song (Oh My My My) סוויפט, רוז, בריאן מאהר 3:35
11. Our Song סוויפט 3:24
Taylor Swift — מהדורה דיגיטלית של Best Buy (רצועת בונוס)
מס' שם משך
1. I Heart ? (Orrall) 3:15
Taylor Swift — מהדורה משופרת (קטעי וידאו בונוס)
מס' שם משך
1. Tim McGraw (וידאו קליפ) 4:00
2. Taylor's Grand Ole Opry Debut 2:56
Taylor Swift — מהדורת דלוקס (רצועות בונוס)
מס' שםכותב(ים) משך
12. I'm Only Me When I'm with You סוויפט, אורל, אנג'לו 3:35
13. Invisible (Orrall) סוויפט, אורל 3:26
14. A Perfectly Good Heart סוויפט, ברט ג'יימס, טרוי ורג'ס 3:42
15. Taylor Swift's 1st Phone Call with Tim McGraw   4:44
Taylor Swift — מהדורת דלוקס (בונוס DVD)
מס' שם משך
1. Tim McGraw (וידאו קליפ)  
2. Tim McGraw (בהופעה חיה ב-Grand Ole Opry)  
3. Tim McGraw (בהופעה חיה ב-Yahoo! וריאיון)  
4. Teardrops on My Guitar (וידאו קליפ)  
5. Teardrops on My Guitar (מאחורי הקלעים)  
6. Our Song (וידאו קליפ)  
7. Our Song (מאחורי הקלעים)  
8. A Place in This World (סדרת Short Cut של Great American Country)  
9. Picture to Burn (וידאו קליפ)  
10. Taylor's Home Movie  
Taylor Swift — מהדורת דלוקס טארגט (DVD בונוס)
מס' שם משך
11. Taylor's Performance on the "Soul2Soul II Tour" - Tim McGraw and Faith Hill Tour 2007 10:12
Taylor Swift — מהדורה מחודשת 2008 (רצועות בונוס)
מס' שם משך
15. Teardrops on My Guitar (גרסת פופ) 2:58
Taylor Swift — מהדורה מחודשת משופרת 2008 (סרטוני בונוס)
מס' שם משך
1. Tim McGraw 4:00
2. Teardrops on My Guitar 3:45
Taylor Swift — מהדורת קריוקי (CD / DVD)
מס' שםכותב(ים) משך
1. Tim McGraw סוויפט, רוז 3:52
2. Picture to Burn סוויפט, רוז 2:57
3. Teardrops on My Guitar סוויפט, רוז 3:24
4. A Place in This World סוויפט, אורל, אנג'לו 3:22
5. Cold as You סוויפט, רוז 4:01
6. The Outside סוויפט 3:27
7. Tied Together with a Smile סוויפט, רוז 4:11
8. Stay Beautiful סוויפט, רוז 3:58
9. Should've Said No סוויפט 4:04
10. Mary's Song (Oh My My My) סוויפט, רוז, מאהר 3:35
11. Our Song סוויפט 3:27
12. I'm Only Me When I'm with You סוויפט, אורל, אנג'לו 3:33
13. Invisible סוויפט, אורל 3:24
14. A Perfectly Good Heart סוויפט, ברט ג'יימס, טרוי ורג'ס 3:42

מיקומי שיא[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  מצעדים ודירוגים (2006–2012)
מדינה מצעד מיקום שיא
אוסטרליה מצעד האלבומים האוסטרלי 33
מצעד אלבומי הקאנטרי 2
אירלנד מצעד האלבומים האירי 59
ארצות הברית בילבורד 200 5
מצעד אלבומי הקאנטרי 1
בריטניה מצעד האלבומים הבריטי 81
ניו זילנד המצעד הניו זילנדי הרשמי 38
סקוטלנד מצעד האלבומים הסקוטי 71
קנדה מצעד האלבומים הקנדי 14

מצעדי סוף שנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  מצעדי סוף שנה (2007)
מדינה מצעד מיקום שיא
ארצות הברית בילבורד 200 19
מצעד אלבומי הקאנטרי 3
‏  מצעדי סוף שנה (2008)
מדינה מצעד מיקום שיא
ארצות הברית בילבורד 200 5
מצעד אלבומי הקאנטרי 2
‏  מצעדי סוף שנה (2009)
מדינה מצעד מיקום שיא
ארצות הברית בילבורד 200 24
מצעד אלבומי הקאנטרי 6
‏  מצעדי סוף שנה (2010)
מדינה מצעד מיקום שיא
ארצות הברית בילבורד 200 62
מצעד אלבומי הקאנטרי 19
‏  מצעדי סוף שנה (2011)
מדינה מצעד מיקום שיא
ארצות הברית בילבורד 200 164
‏  מצעדי סוף שנה (2023)
מדינה מצעד מיקום שיא
ארצות הברית בילבורד 200
מצעד האלבומים העצמאיים 45[9]

מצעדי עשור[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  מצעדי עשור (2000–2009)
מדינה מצעד מיקום שיא
ארצות הברית בילבורד 200 53
מצעד אלבומי הקאנטרי 9

מצעדי כל הזמנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

‏  מצעדי כל הזמנים
מדינה מצעד מיקום שיא
ארצות הברית בילבורד 200 18
בילבורד 200 (נשים) 9

נתוני מכירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקום תארים מכירות
אוסטרליה (ARIA)[10] פלטינה 70,000
ארצות הברית (RIAA)[11] פלטינה 7× 7,000,000
הממלכה המאוחדת (BPI)[12] זהב 167,000[13]
קנדה (Music Canada)[14] פלטינה 100,000
סיכום
בכל העולם 9,604,000צלבון כפול[15][16]
צלבון כפול מכירות + הזרמת מדיה בלבד

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Taylor Swift (CD). Taylor Swift, ביג משין רקורדס, 2006.
  2. ^ Morris, Edward, "When She Thinks "Tim McGraw," Taylor Swift Savors Payoff", CMT.com, ‏1 בדצמבר 2006
  3. ^ "Taylor Swift No. 1 on iTunes", Great American Country, ‏19 בדצמבר 2007
  4. ^ Morris, Edward, "Taylor Swift Joins Rascal Flatts Tour", CMT.com, ‏18 באוקטובר 2006
  5. ^ Waldholz, Chantal, "Taylor Swift Accepts Pinnacle Award at CMAs, Reminisces About Opening Up for George Strait, Brad Paisley and More", Life and Style magazine, ‏7 בנובמבר 2013
  6. ^ Harris, Chris, "Taylor Swift Scores First Chart-Topping Debut With Fearless", MTV, ‏19 בנובמבר 2008
  7. ^ David Browne,Jon Dolan,Jon Freeman,Will Hermes,Christian Hoard,Julyssa Lopez,Mosi Reeves,Jody Rosen,Rob Sheffield,Noah Shachtman, David Browne, Jon Dolan, Jon Freeman, Will Hermes, 100 Best Debut Albums of All Time, Rolling Stone, ‏2022-07-01 (באנגלית אמריקאית)
  8. ^ Hiatt, Brian, "Taylor Swift in Wonderland", rollingstone.com, ‏25 באוקטובר 2012
  9. ^ Independent Albums 2023, Billboard, ‏2023 (באנגלית)
  10. ^ http://www.aria.com.au/pages/ALBUMaccreds2012.htm, web.archive.org, ‏2020-08-07
  11. ^ Gold & Platinum, RIAA (באנגלית אמריקאית)
  12. ^ BPI
  13. ^ Charts analysis: Taylor Swift feels the love on streaming services | Analysis | Music Week, web.archive.org, ‏2019-08-31
  14. ^ Gold/Platinum, Music Canada (באנגלית אמריקאית)
  15. ^ Taylor Swift - "Should've Said No" Sales, טוויטר, ‏5 בפברואר 2020
  16. ^ Taylor Swift: The Receipts, ATRL, ‏3 בפברואר 2021