The Black Keys

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
The Black Keys
The Black Keys מופיעים בפסטיבל South by Southwest
The Black Keys מופיעים בפסטיבל South by Southwest
מקום הקמה אקרון עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-2001
סוגה אינדי רוק
בלוז רוק
גראז' רוק
חברת תקליטים אלייב נטורלסאונד רקורדס, פאט פוסום רקורדס, וורנר רקורדס עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
theblackkeys.com
פרופיל ב-IMDb
חברים
דן אורבך (אנ')
פטריק קרני (אנ')
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
הבלאק קיז בהופעה בלאס וגאס, 2011
דן אורבך בהופעה של הבלאק קיז בלונדון, 2012
הבלאק קיז בהופעה במדיסון סקוור גארדן
בניו יורק, 2012

The Black Keysעברית: הקלידים השחורים) היא להקת רוק אמריקאית, המורכבת מהצמד דן אורבך (אנ') (שירה וגיטרות) ופטריק קרני (אנ') (תופים). הלהקה נוסדה בעיר אקרון שבאוהיו בשנת 2001. הלהקה, שהושפעה ממוזיקת הרוק והבלוז של שנות ה-70 ומאמנים כמו ג'ימי הנדריקס וג'יימס בראון, נחשבת כיום לאחת מלהקות האינדי רוק המצליחות ביותר.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דן אורבך ופטריק קרני נפגשו לראשונה בילדותם כאשר גרו באותה שכונה באקרון, אך הפכו לחברים רק בשנות העשרה שלהם בעזרת חבר משותף. אחרי שסיימו את בית הספר התיכון, שניהם למדו זמן קצר באוניברסיטה של אקרון. בשנת 2001, לאחר נשירתם מהלימודים, אורבך וקרני החלו לנגן יחד כלהקה ואף להקליט סקיצות. אחת הסקיצות שהקליטו זיכו אותם בהצעה להצטרף לחברת תקליטים עצמאית קטנה מלוס אנג'לס בשם Alive. תחת חסות הלייבל הם הוציאו את אלבום הבכורה שלהם שנקרא "The Big Come Up", ששילב שירים מקוריים, שיר בלוז רוק וגרסת כיסוי לשיר הרוק הפסיכדלי של הביטלס "She Said, She Said". על אף שהאלבום כמעט ולא נמכר, הוא משך תשומת לב מצד מבקרים וחברות תקליטים, והלהקה חתמה בחברת התקליטים Fat Possum Records, המתמחה באומני בלוז.

בנובמבר 2002, תוך מספר ימים מיום החתימה בחברה החדשה, הקליטה הלהקה את אלבומם השני "Thickfreakness". האלבום הוקלט במרתפו של קרני, תוך 14 שעות בלבד. האלבום יצא לחנויות באפריל 2003 וקיבל ביקורות חיוביות מהמבקרים. מגזין טיים דירג את האלבום כשלישי הכי טוב של אותה שנה.

בשנת 2004, הלהקה הקליטה במחסן נטוש את האלבום "Rubber Factory" שהפך את הלהקה למוכרת ברחבי ארצות הברית. האלבום קיבל שבחים מהמבקרים, הוכתר על ידי הניו יורקר ואנטרטיינמנט ויקלי לאחד מהאלבומים הטובים של השנה ואף הגיע למקום 143 במצעד הבילבורד 200. השירים שלהם השתתפו בסרטים ובפרסומות, והלהקה הופיעה כלהקת חימום לאמנים כמו פרל ג'אם ורדיוהד. ב-2005 הלהקה יצאה למסע קידום מכירות בארצות הברית, אירופה ואוסטרליה.

בשנת 2006 שחררה הלהקה את האלבום “Chulahoma: The Songs of Junior Kimbrough”, מיני אלבום של גרסאות כיסוי לשיריו של ג'וניור קימברו, אגדת דלתא בלוז והמייסד של Fat Possum Records. לאחר יציאת האלבום חתמה הלהקה בחברת התקליטים Nonesuch Records.

למרות שללהקה היו את האמצעים להקליט באולפן, הם החליטו לחזור להקליט את אלבומם החדש "Magic Potion" במרתפו של קרני. האלבום, שיצא ב-2006, כלל רק שירים מקוריים של הלהקה והמשיך את סגנונה המוזיקלי הרגיל.

אחרי שהפיקו והקליטו בעצמם באולפנים מאולתרים את כל אלבומיהם עד כה, ב-2008 החליטו הצמד להקליט את אלבום החדש "Attack & Release" באולפן מקצועי עם המפיק זוכה הגראמי דיינג'ר מאוס, החלטה שהפכה את הלהקה להצלחה גדולה. האלבום נכנס למקום ה-14 במצעד הבילבורד 200 והסינגל מתוכו "I Got Mine" נכנס למקום ה-23 במצעד השירים הטובים של השנה של המגזין רולינג סטון.

הפריצה המסחרית הגדולה הגיעה ב-2010, עת שחררו הצמד את אלבום האולפן השישי שלהם, "Brothers". הסינגל "Tighten Up", השיר היחיד מהאלבום שהופק על ידי דיינג'ר מאוס, הגיע למקום הראשון במצעד לשירי הרוק והמוזיקה האלטרנטיבית של בילבורד. השיר גם זכה בפרס גראמי על כשיר הרוק הטוב ביותר שבוצע בידי להקה, בעוד האלבום כולו זוכה לפרס האלבום הטוב ביותר בתחום המוזיקה האלטרנטיבית. האלבום הגיע למקום ה-3 במצעד הבילבורד 200, לאחר שמכר כ-73,000 עותקים בשבוע הראשון ליציאתו. האלבום מכר כ-1.5 מיליון עותקים בסה"כ, כולל 870,000 עותקים בארצות הברית, וזכה לאלבום פלטינה כפולה בקנדה, אלבום פלטינה בארצות הברית ואלבום זהב בבריטניה.

בין מרץ למאי 2011, שהו הצמד כ-41 ימים באולפן הקלטות בנשוויל, טנסי כדי להקליט את אלבום האולפן השביעי שלהם, "El Camino". גם אלבום זה הופק על ידי דיינג'ר מאוס. ב-3 בדצמבר 2011, כשלושה ימים לפני יציאת האלבום, התארחו הצמד בתוכנית סאטרדיי נייט לייב כאומנים אורחים, וקיבלו שבחים מהמבקרים על הופעתם. האלבום יצא ב-6 בדצמבר 2011 ונכנס למקום השני במצעד הבילבורד 200 עם מכירות של כ-206,000 עותקים בשבוע הראשון. הסינגל "Lonely Boy" נכנס למקום ה-64 בדירוג הבילבורד 100, ולמקום הראשון במצעד לשירי הרוק והמוזיקה האלטרנטיבית של בילבורד. מגזינים רבים, כמו "טיים" ו"הרולינג סטון" דירגו את האלבום כאחד האלבומים הטובים של השנה. בשנת 2012 יצא הצמד למסע הופעות באירופה וארצות הברית. הכרטיסים להופעה במדיסון סקוור גארדן נחטפו תוך כ-15 דקות. בטקס פרסי גראמי לשנת 2013, זכה האלבום בפרס אלבום הרוק הטוב ביותר, והשיר "Lonely Boy" זכה בפרס שיר הרוק הטוב ביותר ובפרס הופעת הרוק הטובה ביותר.

במאי 2014 יצא האלבום השמיני של ההרכב, "Turn Blue", גם הוא בהפקתו של דיינג'ר מאוס. לאלבום קדמו הסינגלים "Fever" ושיר הנושא, "Turn Blue".

ב-28 ביוני 2019 יצא האלבום התשיעי של ההרכב, "Let's Rock". לאלבום קדמו הסינגלים "Lo/Hi" ו-"Eagle Birds". השיר "Lo/Hi" היה הסינגל הראשון של ההרכב שהגיע למקום הראשון במצעד המיינסטרים רוק של בילבורד.

ב-13 באפריל 2021 הכריזה הלהקה על האלבום "Delta Kream", הכולל 11 קאברים לשירי קאנטרי, ויצא ב-14 במאי 2021.

ב-13 במאי 2022 יצא האלבום האחד עשר של ההרכב, "Dropout Boogie", והסינגל "Wild Child" מתוכו הגיע לראש מצעד המוזיקה האלטרנטיבית של בילבורד. ב-2 במרץ 2023 פורסם שכחלק ממסע ההופעות של האלבום תגיע הלהקה בפעם הראשונה לישראל להופעה ב-10 ביולי בלייב פארק בראשון לציון, ותארח על הבמה את נינט טייב.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • The Big Come Up, 2002
  • Thickfreakness, 2003
  • Rubber Factory, 2004
  • Magic Potion, 2006
  • Attack & Release, 2008
  • Brothers, 2010
  • El Camino, 2011
  • Turn Blue, 2014
  • Let's Rock, 2019
  • Delta Kream, 2021
  • Dropout Boogie, 2022

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא The Black Keys בוויקישיתוף