The Gentleman's Magazine

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
The Gentleman's Magazine
גיליון מאי 1759, פרי עטו של "סילבנוס אורבן"
גיליון מאי 1759, פרי עטו של "סילבנוס אורבן"
מו"ל אדוארד קייב עריכת הנתון בוויקינתונים
מייסד אדוארד קייב עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריכי הופעה 1731–1922 (כ־191 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מערכת לונדון עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

The Gentleman's Magazine ("המגזין של הג'נטלמן") היה כתב עת שהעורך והעיתונאי אדוארד קייב הוציא לאור לראשונה בלונדון בינואר 1731. הוא היה כתב העת המודפס הראשון בשפה האנגלית שהופץ בתפוצה ארצית ולא מקומית, וכפי הנראה היה הראשון מסוגו בעולם המערבי.

הכותרת המקורית הראשונה הייתה "המגזין של הג'נטלמן, או מקור המידע החודשי של הסוחר". החידוש של קייב היה ביצירת תמצית חודשית של חדשות ופרשנות על כל נושא שיש לציבור המשכיל עניין בו, ממחירי סחורות הגלם ועד לשירה בלטינית. רוב החומר בכתב העת היה מקורי ונכתב על ידי קבוצה של תורמים קבועים, אבל כלל גם ציטוטים נרחבים וסיכומים מכתבי עת וספרים אחרים. קייב, שערך את כתב העת תחת שם העט "סילבנוס אורבן" (Sylvanus Urban), היה הראשון להשתמש במונח "מגזין" (במקור מערבית דרך הצרפתית "מחסן") עבור כתב עת. בשער הופיע תמיד האיור (שעודכן עם השנים) של בית "שער סנט ג'ון" (St John's Gate, שריד למנזר) בקלרקנוול שברובע איזלינגטון שבלונדון. מבנה זה, שהיה ביתו של קייב, שימש בפועל כמשרדים של כתב העת.

קודם לייסוד The Gentleman's Magazine היו כתבי עת שהתמחו בתחומים מסוימים, אבל לא היו פרסומים מרובי תחומים כמוהו (אם כי היו קודם לכך ניסיונות כדוגמת "The Gentleman's Journal", שנערך על ידי פטר אנתוני מוטיו (Peter Anthony Motteux) ויצא לאור בשנים 1694-1692).

מקום העבודה הקבוע הראשון של סמואל ג'ונסון כסופר היה ב-The Gentleman's Magazine. בתקופה בה נאסר לדווח על הדיונים בפרלמנט תרם ג'ונסון בקביעות דוחות על הנעשה בפרלמנט בכותרת "דיונים של הסנאט של מגנה ליליפוטיה[1]". המשפטים שהופיעו בדוחות אלו אומנם שיקפו את עמדותיהם של המתדיינים, אבל הנוסח היו כולו פרי עטו של ג'ונסון.

קייב שהיה איש עסקים מוכשר, הצליח לפתח רשת הפצה נרחבת עבור The Gentleman's Magazine. כתב העת נקרא בכל רחבי העולם דובר האנגלית. העיתון נסגר בספטמבר 1907.

סדרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 1735-1731 The Gentleman's Magazine, או מקור המידע החודשי
  • 1833-1736 The Gentleman's Magazine, והכרוניקה ההיסטורית
  • 1855-1834 The Gentleman's Magazine של הסדרות החדשות
  • 1868-1856 הסדרות החדשות: The Gentleman's Magazine וסקירה היסטורית
  • 1907-1869 הסדרות החדשות: The Gentleman's Magazine

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ לילפוט היא מדינה פרי דמיונו של ג'ונתן סוויפט בספרו מסעי גוליבר