טווין פיקס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף Twin Peaks)
טווין פיקס
Twin Peaks
פתיח הסדרה
פתיח הסדרה
סוגה דרמה המשכית, מתח, אימה, סוריאליזם
יוצרים מארק פרוסט, דייוויד לינץ' עריכת הנתון בוויקינתונים
כותבים Tricia Brock, דייוויד לינץ', מארק פרוסט עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי דייוויד לינץ', מארק פרוסט עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים קייל מקלכלן
מייקל אונטקין
שרילין פן
לארה פלין בויל
ריצ'רד ביימר
מדשן אמיק
דיינה אשברוק
פגי ליפטון
ריי וייס
פייפר לאורי
ג'ואן צ'ן
קימי רוברטסון
שריל לי
הת'ר גראהם
פסקול אנג'לו באדלמנטי
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 3
מספר פרקים 48
תוכנית המשך

טווין פיקס 2017

טווין פיקס: אש הולכת איתי
הפקה
מפיק דייוויד לינץ' עריכת הנתון בוויקינתונים
מפיקים בפועל מארק פרוסט, דייוויד לינץ' עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה פרופוגנדה פילמז, ספלינג טלוויז'ן עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה Republic Pictures, הולו עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה אנג'לו בדלמנטי עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק כ-48 דקות
שידור
רשת שידור ABC (סדרה מקורית) showtime (סדרת המשך)
רשת שידור בישראל הערוץ הראשון yes oh
תקופת שידור מקורית 8 באפריל 199010 ביוני 1991
קישורים חיצוניים
האתר הרשמי
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

טווין פיקס (Twin Peaks) היא סדרת טלוויזיה אמריקאית שנוצרה בידי הבמאי דייוויד לינץ' והסופר, הבמאי והמפיק מרק פרוסט. העלילה מתרחשת בעיר הדמיונית טווין פיקס שבצפון-מזרח וושינגטון. הצילומים עצמם נערכו בצפון-מערבה של המדינה.

הסדרה שודרה ב־ABC מ־8 באפריל 1990 ועד ל־10 ביוני 1991. מספר פרקים נכתבו ובוימו על ידי לינץ' ופרוסט, אך רובם בוימו על ידי במאים-אורחים. הסדרה הופקה על ידי חברת ההפקות של אהרון ספלינג וכללה 30 פרקים ששודרו במשך שתי עונות. אורך רוב הפרקים הוא 48 דקות, חוץ מהפרקים הפותחים את העונה הראשונה והשנייה, שאורכם 113 דקות. בשנת 2017 שודרה עונה שלישית לסדרה המתרחשת 25 שנה אחרי סוף העונה השנייה.

סקירה כללית[עריכת קוד מקור | עריכה]

העונה הראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טווין פיקס מגוללת את סיפורו של סוכן האף.בי. איי. דייל קוּפר (גולם בידי קייל מקלכלן) והחקירה שהוא עורך בנוגע להרצחה של נערה מקומית בשם לורה פאלמר. הסדרה מציירת פורטרט של עיירה אמריקאית קטנה עם קהילה של אנשים פשוטים שקשורים מאוד אחד לשני. הפרק הראשון צולם בעיירות האמיתיות נורת' בנד וסנוקוולמי, לא הרחק מסיאטל, למרגלות הרי רכס קסקייד.

התקדמותה האיטית של החקירה גורמת לכל תושבי טווין פיקס לרצות לבחון היטב את כל צעדיהם של הסוכן קופר ושל האנשים ממשרד השריף, מה שלא עוזר לחקירה. הסדרה מושפעת מאופרות סבון בהצגה הרגשנית של התלבטויותיהן המוסריות של הדמויות. למעט חריגות בודדות, כל פרק ייצג יום אחד מתוך הכרונולוגיה של העלילה. העונה הראשונה כללה 8 פרקים בלבד, כשהחיפוש אחר רוצחה של לורה פאלמר הוא הכוח המניע של הסדרה.

הסדרה נחשבה בזמנה למהפכנית מבחינה אומנותית וטכנולוגית לגבי תוכנית טלוויזיה, עם סטנדרטים חסרי תקדים של הפקה, כשלינץ' מקפיד לשמור בכל העת על רמה של הפקה קולנועית. היא נחשבת מבחינה זו לאימן הרוחנית של סדרות כמו הסופרנוס, הבית הלבן ועמוק באדמה.

הסדרה זכתה להצלחה גדולה בגלל הכתיבה האינטליגנטית, הדמויות הביזאריות, הפופולריות של הסוכן דייל קופר והאווירה המסתורית/הומוריסטית. הצלחת הסדרה הפכה לסוג של טירוף בתקופה שלאחר הסיום המעורפל של העונה הראשונה, וכוכביה ויוצריה הופיעו בקביעות בתוכניות אירוח ובראיונות. הסדרה הייתה מועמדת ל־8 פרסי אמי ב־1990 אך לא זכתה ולו באחד.

העונה השנייה וסרט הקולנוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

22 פרקים נקבעו לעונה החדשה, כמעט פי 3 מזו שקדמה לה. לחץ מצידם של אנשי ההפקה לגלות לציבור את זהות רוצחה של לורה פאלמר, והעסקתם של כותבים חדשים, גרמו להתרחקותו היחסית של לינץ' מן הסדרה. לינץ' היה מעוניין לכל אורך הדרך שהרוצח לא יתגלה לעולם. כשהרוצח נתגלה סוף סוף, רוב מעריצי הסדרה התאכזבו מכך שהפן העל־טבעי שלה שהיה מרומז בלבד בעבר, עבר אל קדמת הבמה.

השחקן קייל מק'לאכלן, שגילם את דייל קופר, הטיל וטו על הרומן שהכותבים תכננו בין קופר לבין אודרי הורן, בטענה שדמות מוסרית כל כך כמו קופר לעולם לא תהיה מעורבת ברומן עם תלמידת תיכון. הכותבים נאלצו להוסיף עלילות־משנה חדשות כדי לחפות על חסרונו של הרומן.

קו העלילה הפך ליותר ויותר אבסורדי, ורבים טענו שהסדרה איבדה את האינטליגנציה והקסם של העונה הראשונה. לאחר ירידה חדה ברייטינג, הרשת הודיעה על תקופת המתנה, הודעה שברוב המקרים מובילה לביטולה של הסדרה. לאחר קמפיין מסיבי של גרעין המעריצים הגדול שעוד נשאר לסדרה, הוחלט להקרין את ששת הפרקים שנותרו עד לסיומה. סיומה הלא ברור של הסדרה הזכיר את הסיום המעורפל של העונה הראשונה וממשיך להעסיק את המעריצים עד היום.

סרט קולנוע בשם טווין פיקס: אש הולכת איתי (במקור: "Twin Peaks: Fire Walk With Me") יצא ב־1992 בבימויו של לינץ' והתרכז בסיפור היחיד שעניין את לינץ' לאורך כל הסדרה, סיפורה של לורה פאלמר. הסרט הציג את הרצח ואת כל האירועים שקדמו לו. גם המעריצים וגם המבקרים לא התלהבו בהתחלה מהסרט וטענו שהוא יותר מטריד ומבולבל ופחות הומוריסטי מן הסדרה, וגם שהוא אינו פותר את חידת סיומה של העונה השנייה, אלא רק מוסיף שאלות פתוחות. במשך הזמן הסרט הפך להיות מוערך יותר, וכיום איכותו אינה נחשבת לפחותה מזו של כל סרט אחר של לינץ'.

תקציר עלילת הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דייל קופר, מגולם על ידי קייל מק'לאכלן
לורה פאלמר, מגולמת על ידי שריל לי

גופתה של לורה פאלמר, הנערה המקובלת ביותר בטווין פיקס, נמצאת על ידי פיט מארטל כשהיא עטופה בפלסטיק. החדשות מועברות אל אנשי העיירה אשר מגיבים בצורות מגוונות. בינתיים, נערה נוספת בשם רונט פולאסקי נמצאת כשהיא צועדת במצב קטטוני לאורך פסי רכבת. סוכן האף.בי.איי דייל קופר נשלח כדי לחקור את הרצח. בבדיקתו הראשונית את הגופה מתגלה פתק עם האות R מודפסת עליו מתחת לציפורניה של לורה. הדבר מזכיר לו פרשייה דומה - תעלומת הרצח של הנערה תרזה בנקס שנה לפני כן בעיירה הסמוכה, דיר מדו - גם בה נמצא פתק עם אות תחת ציפורן הקורבן - ומבין שזהו תמרור אזהרה מהרוצח.

קופר מגלה די מהר כי ללורה היו תדמית ומערכות יחסים שונות ממה שהיה נראה בתחילה, ושהיא הייתה רחוקה מלהיות מה שאנשי העיירה חשבו עליה. לורה בגדה בחברה בובי בריגס עם האופנוען ג'יימס הארלי, מה שהיה ידוע לחברתה הטובה ביותר של לורה, דונה הייוורד. בנוסף, היא הייתה נרקומנית ועסקה בזנות. קופר גם מגלה בתוך יומנה של לורה שאריות של קוקאין, שבו השתמשה יחד עם בובי.

קופר משתכן במלון ששייך למשפחת הורן. אודרי הורן מתאהבת בקופר וכשהוא מגיע אל המועדון שבו השיגה לורה את הקוקאין, אודרי נכנסת אחריו בסתר. מתגלה שלורה גם עבדה כזונה, בין השאר בתוך אותו המועדון. דייל קופר חולם שהוא נמצא ב"חדר האדום", שם הוא פוגש את "האיש מן המקום האחר" (גמד) וכן את רוחה השבויה של לורה פאלמר, שלוחשת לתוך אוזנו את שם האיש שרצח אותה; אך כשהוא מתעורר, הוא לא מסוגל לזכור את השם.

המידע שקופר למד ממקורות על-חושיים הוביל אותו למספר חשודים, אך הוא יודע שהמפתח הוא מציאת יומנה הסודי של לורה. יומן זה נמצא בידי הרולד סמית', שלורה סמכה עליו. היומן הסודי מגלה שהחל מגיל מאוד צעיר לורה נוצלה בידי רוח ששמו בוב, ועיסוקיה בסמים ובסקס היו האמצעים כדי להימלט מבוב.

תוך שקופר צולל עמוק יותר לתוך חייה הסודיים והאפלים של לורה פאלמר, הוא נתקל באדם גידם שמגלה לו שבוב הוא חברו הוותיק לשתייה שאהב לצטט שירה והיה מעורב במספר פעילויות פושעות, אך מצד שני, אותו בוב כבר מת מזמן.

מאדי פרגוסון, שהיא בת-דודתה של לורה שגם דומה לה מאוד, מגיעה לבקר אצל הוריה של לורה. שני ההורים מתבלבלים לפעמים בינה לבין לורה. מאדי גם נעשית אובססיבית למצוא את רוצחה של לורה ומגלה שזהו לא אחר מאשר אביה של לורה, לילנד פאלמר. לילנד רוצח את מאדי, אך נעצר בידי דייל קופר, שמגלה שבלילנד נכנסה רוח רעה, ושרוח זו היא בעצם בוב. כשהוא תחת שליטתו של בוב, לילנד מטיח את ראשו בקיר תאו ורגעים ספורים לפני שהוא מת, נשמתו חוזרת למקומה.

קופר נשאר בטווין פיקס עוד זמן מה. זמן רב לפני כן, הוא שיחק משחק שחמט קטלני עם השותף והמנטור שלו, ווינדום ארל. ארל לקה בשיגעון ורצה למתוח את קופר, גם מפני שלקופר היה רומן עם אשתו. ווינדום ארל מגיע לטווין פיקס, ומתחיל לשחק עם קופר במשחק שחמט (לא פנים אל פנים, כמובן), כשכל פעם שהוא לוקח כלי, הוא רוצח אדם. קופר נקלע לפשיטה על מאורת סמים שמשתבשת ומושעה זמנית מהאף.בי.איי. הוא ממשיך להתחקות אחרי מקורותיו של בוב ולחקור את מסתורי היערות שסובבים את טווין פיקס, ווינדום ארל מתקין מיקרופון נסתר בתחנת המשטרה ולכן דייל קופר, מבלי דעת, עוזר לו בחיפוש אחר "הבקתה השחורה" (מקום רוחני ומסתורי בתוך היער). הוא מתאהב בנערה שמגיעה לעיירה, אנני בלקבורן (מגולמת בידי הת'ר גרהאם).

כשאנני מנצחת בתחרות "מיס טווין פיקס", ווינדום חוטף אותה אל "הבקתה השחורה", ש"החדר האדום" הוא, ככל הנראה, חלק ממנה. קופר נכנס לשם בחיפוש אחר אנני, וחווה מספר היכרויות ביזאריות. לקראת סיום הסדרה, הרוח הרעה בוב נכנסת בקופר והוא אינו מזוהה על ידי אף אחד מן הסובבים אותו.

גיבורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קבוצה שם הגיבור תפקיד מגולם על ידי
סוכנים פדרליים דייל קופר הגיבור המרכזי, סוכן FBI שחוקר את רצחה של לורה פאלמר. קייל מקלכלן
אלברט רוזנפילד סוכן ציני ומתנשא, מומחה רפואה משפטית. מיגל פרר
גורדון קואל הבוס של דייל קופר, סוכן כמעט חרש, שכל הזמן צועק. דייוויד לינץ'
סוכנות השריף של טווין פיקס
שריף הארי טרומן השריף של טווין פיקס. מאוהב בג'וזי פקארד. מייקל אונטקין
אנדי ברנן שוטר מוזר, מאוהב בלוסי מורן. הארי גואז
הואק שוטר ממוצא אינדיאני. מייקל הורס
לוסי מורן מזכירה טלפונית בתחנת המשטרה. קימי רוברטסון
משפחת פלמר
לורה פאלמר הנרצחת שרב הסדרה עוסקת בחייה המסתוריים. נערה שהייתה מאוד מקובלת בעיירה. שריל לי
לילנד פאלמר אביה של לורה פאלמר. במשך החלק הראשון של הסדרה מרבה לרקוד ולבכות על לורה. ריי וייס
שרה פאלמר אמה של לורה פאלמר. גרייס זבריצקי
מדי פרגוסון בת דודתה של לורה. דומה לה מאוד. שריל לי
משפחת הייוורד ד"ר ויליאם הייוורד הרופא של טווין פיקס. וורן פרוסט
אלן הייוורד אשתו של ד"ר הייוורד, מרותקת לכיסא גלגלים. מרי ג'ו דשנאל
דונה הייוורד חברתה הטובה ביותר של לורה פאלמר. לארה פלין בויל
משפחת הורן בנג'מין הורן איש עסקים מצליח. הבעלים של המלון "גרייט נורת'רן", לוקח חלק בכמה עסקים מלוכלכים. ריצ'רד ביימר
ג'רי הורן אחיו של בנג'מין הורן ושותף בעסקיו. דייוויד פאטריק קיילי
סילביה הורן אשתו של בנג'מין הורן. ז'אן ד'ארזי
אודרי הורן הבת של בנג'מין הורן. שרילין פן
ג'וני הורן הבן של בנג'מין הורן, סובל מפיגור שכלי. טופל על ידי לורה פאלמר. רוברט בואר 3
משפחת פקארד/מרטל ג'וזי פקארד אלמנה, מנהלת מפעל. מאהבתו של שריף טרומן. ג'ואן צ'ן
אנדרו פקארד בעלה של ג'וזי פקארד. לפי השמועות- מת. דן או'הרליהי
קתרין פקארד מרטל אחותו של אנדרו. מנהלת בסתר רומן עם בנג'מין הורן. פייפר לורי
פיט מרטל בעלה של קתרין מרטל. ג'אק ננס
משפחת בריגס גרלנד בריגס קצין בחיל האוויר האמריקאי. עסק בפרויקט סודי הקשור ליער של טווין פיקס. דון ס. דוויס
בטי בריגס אשתו של גרלנד בריגס. שרלוט סטיוארט
בובי בריגס מתבגר הסוחר בסמים, חברה של לורה פאלמר וספורטאי. מנהל רומן סודי עם שלי ג'ונסון. דיינה אשברוק
משפחת הורלי אד הארלי עובד בתחנת דלק. מנהל רומן סודי עם נורמה ג'נינגס. אוורט מקגיל
נדין הארלי אשתו של אד, שתומת עין. חזקה מאוד, אך אינפנטילית. וונדי רובי
ג'יימס הארלי אופנוען, האחיין של אד. בעבר ניהל רומן סודי עם לורה פאלמר. ג'יימס מרשל
משפחת ג'נינגס' נורמה ג'נינגס הבעלים של קפיטריה קטנה. מנהלת רומן סודי עם אד הארלי. פגי ליפטון
הנק ג'נינגס בעלה העבריין של נורמה. שוחרר מהכלא. קריס מלקי
אנני בלקבורן אחותה הקטנה של נורמה. הת'ר גרהאם
משפחת ג'ונסון ליאו ג'ונסון בעלה המכה של שלי ג'ונסון. סוחר סמים, קיים יחסי מין עם לורה פאלמר. הפך לצמח בעקבות תאונה ובמהלך הסדרה הוא מרותק לכיסא גלגלים. אריק דא רה
שלי ג'ונסון אשתו המוכה של ליאו. עובדת בקפיטריה של נורמה, מנהלת רומן עם בובי בריגס. מדשן אמיק
משפחת מילפורד דווין מילפורד ראש העיר הקשיש של טווין פיקס. ג'ון בוילן
דוגי מילפורד מפיק של עיתון הטווין פיקס, מתחתן לעיתים קרובות. טוני ג'אי
לנה באדינג מילפורד אשתו של דווין, מקסימה כל גבר בקרבתה. רובין ליבלי
משפחת רנו ז'אק רנו מבריח סמים קנדי, קיים יחסי מין עם לורה פאלמר. וולטר אולקביץ'
ז'אן רנו האח הגדול והמסוכן ביותר, פושע עם ניסיון מייקל פרקס
ברנרד רנו האח הקטן ביותר, מבריח סמים קלי וילוקס
אחרים מרגרט לנטרמן (האישה עם בול העץ) אישה שנושאת עימה בול עץ וטוענת שנשמת בעלה המת נמצאת בו. קתרין אי. קולסון
ווינדום ארל סוכן FBI לשעבר שהשתגע. התחיל לרדוף אחרי דייל קופר ולהרוג אנשים. קנאת וולש
ד"ר לורנס ג'קובי פסיכולוג, שלורה טופלה אצלו. ראס טמבלין
תומאס אקהרד שותפו לעסק של אנדרו פקארד. כנראה מאוהב בג'וזי פקארד. דייוויד וורנר
הרולד סמית מגדל צמחים אגורפובי, ידידה של לורה פאלמר. לני וון דולן
דניס בריסון סוכן של DEA, חוקר את פרשת הסמים נגד דייל קופר. מתלבש בדרך כלל בבגדי אישה. דייוויד דוכובני
דיק טרמיין עובד בחנות בגדים, מאהבה לשעבר של לוסי מורן איאן בוצ'נן
מייק נלסון חברו של בובי, ספורטאי. בעבר-חברה של דונה הייוורד. הארי הרשברגר
רונט פולאסקי זונה לשעבר, הייתה ביום מותה של לורה יחד איתה. פובי אוגוסטין
תרזה בנגס הקורבן הראשון. נמצאה כשנה לפני מותה של לורה. פמלה גידלי
תושבי הבקתה (רוחות) בוב רוח רעה שרדפה אחרי לורה פאלמר. מסוגל להשתלט על אנשים ולגרום להם לפעול בניגוד לרצונם. פרנק סילוויה
פיליפ מייקל ג'ררד מוכר נעליים גידם. נרדף על ידי בוב, כך מנסה להתנגד לו. אל סטרובל
אדם ממקום אחר גמד מהחדר האדום. מדבר ונע בצורה מוזרה. נוטה לדבר ברמזים. ממיקל ג'י. אנדרסון
ענק ענק המופיע בהזיותיו של קופר, עוזר לו לקדם את חקירתו. קרל סטרייקן
מיס טרמונד הסבתא של פארי. התפקיד לא ידוע. פרנסיס באי
פארי טרמונד ילד, אחד מתושבי הבקתה. התפקיד לא ידוע. אוסטין ג'אן לינץ'

אזכורים במדיה הישראלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפרק "גבעת פיכסה" של "זהו זה!" הוא פרודיה על הסדרה: החוקר קוטר מגיע למושב כדי לחקור את הרצח של ליאורה פרקר. כל הדמויות שהוא פוגש, כולל אילן אביה של ליאורה, מנסות לומר לו שוב ושוב שהאבא הוא הרוצח, אבל הוא מסרב לשמוע בטענה שזה מוקדם מדי לגלות זאת. בסוף מסתבר שליאורה בכלל לא נרצחה, היא פשוט הסתובבה בדיזנגוף סנטר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טווין פיקס בוויקישיתוף

אתרי מעריצים[עריכת קוד מקור | עריכה]