Ummagumma

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Ummagumma
אלבום אולפן מאת פינק פלויד
יצא לאור 25 באוקטובר 1969
הוקלט 1969
מקום הקלטה האוניברסיטה המטרופוליטנית של מנצ'סטר, אולפני אבי רוד, Mothers עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה אוונגרד, מוזיק קונקרט, רוק פסיכדלי, רוק ניסיוני, רוק מתקדם
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 86:11
39:24 (הופעה חיה)
46:37 (הקלטת אולפן)
חברת תקליטים Harvest Records
הפקה פינק פלויד, נורמן סמית'
כרונולוגיית אלבומים של פינק פלויד
More
(1969)
Ummagumma
(1969)
Atom Heart Mother
(1970)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Ummagumma הוא אלבום האולפן הרביעי של להקת פינק פלויד שיצא לאור ב-1969.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלקו הראשון של האלבום כולל ארבעה ביצועים מוארכים בהופעות חיות: יצירה מתוך אלבום הבכורה (Astronomy Domine), שתי יצירות מן האלבום השני (Set The Controls For The Heart Of The Sun ו - A Saucerful of Secrets) והיצירה "Careful With That Axe Eugene". היצירה האחרונה לא נכללה באף אלבום רשמי מלבד אלבום האוסף Relics ( אלבום שיצא מאוחר יותר וכלל מספר שירים ישנים שלא נכללו באלבומי סטודיו אחרים). ביצועים חיים אלו הוקלטו במועדון "אמהות" בברמינגהאם, ב-27 באפריל 1969, ובמכללה למסחר של מנצ'סטר, ב-2 במאי.

חלקו השני של האלבום הכפול מתחלק ל-4 חלקים, כשלכל חלק אחראי בלעדית אחד מחברי הלהקה. חלק זה נחשב לפסיכדלי במיוחד, וכולל כמות רבה של אפקטים (tape effects).

האלבום יצא לאור בבריטניה ב-25 באוקטובר של אותה השנה, וב-10 בנובמבר בארצות הברית. למרות היותו אלבום פסיכדלי, שלא פונה לקהל הרחב, הוא הגיע למקום ה-5 בבריטניה, ולמקום ה-74 בארצות הברית, והיה לאלבום הראשון של הלהקה שהצליח להתברג ב-100 האלבומים הנמכרים ביותר בארצות הברית.

בשנת 1983 התייחס דייוויד גילמור לתהליך היצירה של האלבום, כשנשאל על ההשראה ל-The Narrow Way, היצירה המשמעותית הראשונה שלו בלהקה:

ובכן, החלטנו לעשות את האלבום הארור, וכל אחד מאיתנו היה צריך לעשות חלק מוזיקלי בעצמו. זה היה רק מתוך ייאוש למעשה, בנסיון לחשוב על משהו לעשות, לכתוב בעצמי. מעולם לא כתבתי משהו לפני, פשוט נכנסתי לסטודיו והתחלתי לקשקש על זה, מנסה להקליט חלקים ולחברם ביחד. לא שמעתי את זה כבר במשך שנים. אין לי מושג כבר איך זה נשמע

דייוויד גילמור, מגזין "גיבורי גיטרה", מאי 1983

בשנת 1987 האלבום יצא לאור כתקליטור כפול. גרסה מוקלטת דיגיטלית מחדש (remastered) על שני תקליטורים שוחררה ב-1994. באף אחת מהגרסאות המאוחרות לא הופיעה תמונתה של אשתו הראשונה של ווטרס, אשר כן הופיעה על במקור.

עטיפת האלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

האלבום ידוע בגלל עטיפתו אשר עוצבה באפקט דרוסטה על ידי חברת היפנוסיס (שעיצבה את רוב עטיפות אלבומי הלהקה). העטיפה מראה את חברי הלהקה כאשר במסגרת שליד גילמור, מופיעה תמונת האלבום שוב ובה חבר להקה אחר יושב לידה וכך הלאה כשכל חברי הלהקה משנים את מקומם בתמונה. התמונה הפנימית האחרונה, עם חבר הלהקה הרביעי היא של אלבומם הקודם A Saucerful of Secrets.

בזמן שפינק פלויד למדו באוניברסיטה היה להם חבר שאמר "אני הולך לבית שלי לעשות אומגומה" מילת רמיזה שמסמלת את הסקס של אותו חבר. כשפינק פלויד סיימו בהקלטת האלבום הם לקחו את ההשראה מאותו חבר לשם האלבום.

בשנת 1987 האלבום יצא לאור כתקליטור כפול. גרסה מוקלטת דיגיטלית מחדש (remastered) על שני תקליטורים שוחררה ב-1994. באף אחת מהגרסאות המאוחרות לא הופיעה תמונתה של אשתו הראשונה של ווטרס, אשר כן הופיעה על במקור.

מבצעים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רשימת רצועות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבום ההופעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. Astronomy Domine - 8:29
  2. Careful With That Axe, Eugene - 8:50
  3. Set The Controls For The Heart Of The Sun - 9:12
  4. A Saucerful of Secrets - 12:48

אלבום הסטודיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. Sysyphus - 13:28
  2. Grantchester Meadows - 7:26
  3. Several Species of Small Furry Animals Gathered in a Cave and Grooving with a Pict - 4:59
  4. The Narrow Way - 12:17
  5. The Grand Vizier's Garden Party - 8:46

Sysyphus[עריכת קוד מקור | עריכה]

Sysyphus היא היצירה הראשונה באלבום והיא נכתבה ונוגנה על ידי ריצ'רד רייט. היצירה מבוססת באופו רופף על סיפורו של סיזיפוס, דמות מהמיתולוגיה היוונית, שנאלץ לגלגל סלע ממקום למקום בשאול, מפני מעשיו הזדוניים. אורך היצירה הוא 12 דקות, והיא נחלקת ל-4 חלקים:

  1. "Sysyphus Part 1" (רייט) - 1:08 - קטע מוזיקלי אפל שמנוגן על כלי המלוטרון.
  2. "Sysyphus Part 2" (רייט) - 3:30 - מוזיקת פסנתר מלנכולית שהופכת לסדרת תווים נמוכים.
  3. "Sysyphus Part 3" (רייט) - 1:49 - אוונגרד הכולל תופים, קולות וצרחות לא שגרתיות.
  4. "Sysyphus Part 4" (רייט) - 6:59 - החלק מתחיל במוזיקה עצובה המלווה בכלי קשת, לאחר מכן הקטע מתפתח למוזיקה פסיכדלית ואוונגרדית, ולבסוף היצירה נגמרת באופן דומה לחלק הראשון.

בכל שנות הלהקה, השיר בוצע בהופעה חיה 4 פעמים בלבד.

ז'אנר מוזיקלי: רוק מתקדם, אוונגרד. ביצוע: ריצ'רד רייט - אורגן פריסה, מלוטרון, פסנתר, גיטרת בס, טימפני, תופים, כלי הקשה, שירה בהילוך מהיר

Grantchester Meadows[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר כולל שירה ונגינת גיטרה אקוסטית של ווטרס. כמו כן, לאורך השיר ניתן לשמוע הקלטה של קולות מן הטבע, כגון ציוץ ציפורים וקולות של חיות נוספות.

המילים מתארות חלום על קיימברידג' שבבריטניה. מקום ילדותם של ווטרס, דייוויד גילמור וחבר הלהקה לשעבר סיד בארט. זוהי בלדת פולק של ווטרס שנכתבה בשנות ה-60 המאוחרות ובשנות ה-70 המוקדמות. השיר מזכיר בסגנונו את אלבום הסולו של ווטרס מ-1970.

השיר בוצע לראשונה בקונצרט של הלהקה, The Man and the Joureny בשם Daybreak. לאחר מכן הוא בוצע בשנות ה-70 המוקדמות בהופעות של הלהקה בהן השתתפו גם דייוויד גילמור וריצ'רד רייט.

ז'אנר מוזיקלי: פולק פסיכדלי, מוזיקה אקספרימנטלית ביצוע: רוג'ר ווטרס - גיטרה אקוסטית, שירה ואפקטים של טייפ

Several Species of Small Furry Animals Gathered in a Cave and Grooving with a Pict[עריכת קוד מקור | עריכה]

"Several Species of Small Furry Animals Gathered in a Cave and Grooving with a Pict" (ווטרס) - 4:59
היצירה נכתבה על ידי רוג'ר ווטרס שהקליט אותה בעצמו. בהקלטה הוא גם מדבר. השיר מתחיל בציוצי ציפורים (ניתן לשמוע גם ב-Grantchester Meadows) וממשיך בקולות לא שגרתיים (המזכירים את החלק השלישי של Sysyphus של ריצ'רד רייט). בשיר יש מסרים סמויים שרוג'ר אומר הפוך "That's was Pretty avant-garde wasn't it?" (זה היה מאוד אוונגרדי לא?).

השיר הוא בלמעשה רעשים של מכרסמים, ציפורים ועוד. אלה מדומים על ידי ווטרס בטכניקות שונות כגון הקשה על המיקרופון במהירויות שונות. לאחר מכן, ווטרס מדבר במבטא סקוטי מוגזם. ה-"Picts" שיש בשם השיר, הם בעצם הילידים של סקוטלנד. בסוף השיר, ניתן לשמוע את ווטרס אומר Thank you בקול חלש שקשה לשמוע.

בראיון ב-1970 אומר ווטרס: "זה לא באמת שום דבר, זאת שירה קונקרטית. אלה היו קולות שעשיתי. קול הסטירה נוצר בידי אדם ללא כלי נגינה.

סגנון מוזיקלי: מוזיק קונקרט ביצוע: רוג'ר ווטרס - קולות ואפקטי טייפ

The Narrow Way[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. "The Narrow Way Part 1" (גילמור) - 3:27
  2. "The Narrow Way Part 2" (גילמור) - 2:53
  3. "The Narrow Way Part 3" (גילמור) - 5:57

(בדרך הצרה) הוא שיר של פינק פלויד שנכתב על ידי דייוויד גילמור. השיר מחולק ל-3 חלקים, ונחשב לאחד הטובים של האלבום Ummagumma. השיר הוא היחיד עם מילים באלבום (יחד עם Grantchester Meadows של ווטרס). חלק 1- קטע קאנטרי אינסטרומנטלי. חלק 2- ריף גיטרה חשמלית אינסטרומנטלי בעל עוצמה על גבול המטאל. חלק 3- הקטע מתחיל במנגינה פסיכדלית ועוברת למילים והופך למנגינת רוק אינסטרומנטלית.

דייוויד גילמור, שכתב את השיר גם ביצע את כל כלי הנגינה.

חלק אחד נקרא בהתחלה, "Baby Blue Shuffle in D minor" שהלהקה ניגנה אותו ב-BBC ב-1968. זה גם השפיע על שני שירים מהפסקול, Zabriskie Point. בשירים Rain in the Country ו-Unknown Song. חלק שני הוא סולו גיטרה עוצמתי בסגנון הבי מטאל. הסולו ממשיך ומוביל למוזיקה אוונגרדית שבסוף מוביל לחלק השלישי. חלק שלישי מכליל את שירתו של גילמור. עד היום היצירה נחשבת כיצירה המשמעותית הראשונה שלו עם הלהקה.

סגנון מוזיקלי: רוק פסיכדלי, רוק מתקדם, אוונגרד ביצוע: דייוויד גילמור - גיטרות, שירה, גיטרת בס, פסנתר, אורגן ותופים.

The Grand Vizier's Garden Party[עריכת קוד מקור | עריכה]

יצירת אוונגרד בת שלושה חלקים של פינק פלויד, שנכתבה על ידי ניק מייסון ונכללה באלבום Ummagumma (היצירה היא האחרונה באלבום). לינדי, אשתו של מייסון, מנגנת באלבום בחליל. היצירה מבוססת על מסיבה שערך הסולטאן העות'מאני בגינתו, ומכאן שמה. היצירה מחולקת לשלושה חלקים המתארים את מסיבת הסולטאן (Entrance,Entertainment ו- Exit). החלק הראשון והשלישי נכתבו על ידי רון גיסין (שבהמשך כתב עם הלהקה את היצירה המוזיקלית Atom Heart Mother Suite).

  1. Entrance (כניסה) (מייסון) - 1:00 - נעימת חליל קצרה המלווה בתוף ומצלתיים ומהווה את הדקה הראשונה של היצירה.
  2. Entertainment (אירוח) (מייסון) - 7:06 - החלק מבוצע על ידי מייסון ומכיל כלי הקשה שונים, ביניהם טימפני ותוף.
  3. Exit (יציאה) (מייסון) - 0:38 - החלק האחרון והקצר ביותר הוא בדיוק כמו החלק הראשון ומסיים את Ummagumma.

סגנון מוזיקלי: אוונגרד, רוק פסיכדלי, רוק מתקדם ביצוע: ניק מייסון - תופים, כלי הקשה, מלוטרון לינדי מייסון - חליל

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]