משתמש:הנדב הנכון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שלום לכולם[עריכת קוד מקור | עריכה]

דברים להנצחה על המצבה שלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

על כתפי ענקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

המלצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

יותר קצבי מחוג ריתמיקה, יותר מלהיב מחוג הסרטן, יותר מהיר מחוג הסילון, יותר גדול מחוג המספרים השלמים:

מבחן גוגל[עריכת קוד מקור | עריכה]

כך חולפת לה תהילת עולם

  • הנדב: מקום שני (ושלישי!) מתוך כ-500,000 דפים •הנכון: מקום שביעי מתוך כ-1,300,000 דפים.

משתמש:הנדב הנכון/מיזם רמת גן[עריכת קוד מקור | עריכה]

קצת לוקל פטריוטיזם. כי לא יכול להיות שרק בתל אביב קרו דברים (עדכון: מסתבר שכן).

אהבה חדשה: תבניות, קטגוריות וויקינתונים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחד מעקרונות התכנות הבסיסיים דורש להימנע מכתיבת קוד זהה פעמיים, ודרישה זו תקפה גם למידע אנציקלופדי. במצב הנוכחי, אותו נתון עשוי להיכתב בערך שלוש פעמים ויותר: בפתיח, בגוף הערך, בקטגוריה ובתבנית, ואם נסתכל על כלל הוויקיפדיות נמצא את אותו נתון גם מעל מאה פעם. פתרון חלקי הוא שימוש בויקינתונים. כל פריט מידע נשמר במקום מוגדר ומשם נלקח לכל ויקיפדיה, כמספר הפעמים הנדרש לכל ערך. צורת עבודה זו תקל על התחזוקה (עדכון, תיקון טעויות והשחתות וכן ריכוז רפרנסים). בנוסף, אלפי עורכים, או לפחות ויקיגמדים, יוכלו כעת לתרום לכל ויקיפדיה, והמלאכה המייגעת של עדכון ומילוי תבניות תתחלק בין מספר גדול בהרבה של אנשים, חלקם בעלי ידע ממקור ראשון על הנושא. בפועל, ערך שנכתב על ידי כותב אמין זוכה למעט מאד ביקורת עמיתים וטעויות שהיו בו יישארו זמן רב (יש לי דוגמאות לטעויות מ-2006), חשיפת הערך לעורכים נוספים, אולי אפילו מומחים בתחום, תועיל מאד לעדכונו ולאמינותו. אפשרות עתידית היא כתיבת קצרמרים או לכל הפחות טיוטה לקצרמרים. כאן, החשיבה היא לאו דווקא על הויקיפדיה העברית אלא על כל ויקיפדיה שחסרים לה ערכים רבים.

עקרונות מנחים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • גלובליות: יש גרעין (או שלד) של מידע שצריך להופיע בכל הערכים בויקיפדיות השונות וכל העורכים צריכים לתרום לכל הויקיפדיות.
  • תקניות: בכל סוג של ערך צריכים להופיע פרטים מסוימים, רצוי בסדר מסוים. שימוש בתבניות (במובן הויקיפדי הרגיל וכן במובן של שלד של הערך) שמסתמכות על ויקינתונים יקל על השגת המטרה הזו, יותר מכל דף עזרה או סדנת הנחיה.
  • יעילות: יש להפחית את מאמצי הניטור, העדכון והתחזוקה לטובת הכתיבה.
  • תבניות אינן בעייתיות: בעיות כמעט אף פעם לא ינבעו מהשימוש בתבניות עצמן אלא מבעיה שהן מציפות (חוסר או טעות) שיתבטאו, כנראה, בערך בשלב כזה או אחר.
  • לכל ערך יש תבנית: האידאל הוא שבכל ערך, ויהא מופשט וחריג ככל שיהיה, תהיה תבנית. כלל האצבע הוא שלכל ערך בעל קטגוריה ("ראשית") ניתן לבנות תבנית שתשווה בינו לבין שאר הערכים בקטגוריה. ושוב, אין תבניות בעייתיות, יש כותבי תבניות בעייתיים.
  • ויקינתונים הוא חלק מוויקיפדיה העברית: כל נתון מוויקינתונים עשוי להופיע בערכי הוויקיפדיה העברית. עקב כך תיקון טעות בפריט ויקינתונים של ערך ליבה בו (וניטורו), משמעותי יותר מתיקון טעות בערך משני בויקיפדיה העברית עצמה. בנוסף, עבודה עם ויקינתונים חושפת שפע של טעויות בוויקיפדיות השונות. אני אשתדל לתקן באנגלית שהיא סוג של ויקפדיית האם, ואולי גם ב"אנציקלופדיית האם" של הערך - כלומר נתון שגוי אודות צייר איטלקי בויקיפדיה האיטלקית, אבל כל טעות בוויקנתונים דורשת תיקון, כשהאידאל הוא בצירוף מקור.
  • המידע בוויקינתונים מוגן יותר: טענה זו היא התרשמות שטחית ומחייבת בדיקה יסודית הרבה יותר. אך, עקרונית, למשחית הממוצע יהיה קשה יותר להגיע אליו, ופחות עניין לשנות אותו. שחזור בוויקינתונים פשוט יותר ועריכות חשודות בולטות יותר.

עוד תקניות (כי לתקניות מגיע פסקה משלה)[עריכת קוד מקור | עריכה]

התהליך יאפשר וידוא קיום נתונים שראוי שיהיו עבור כל סוג של ערך וכן אימות מלא שלהם בצורה שפחות תפריע לקורא (המקור יהיה בויקינתונים). בנוסף אפשר יהיה לתמוך במבנה מסודר יותר של הערכים עצמם - פתיח, תמונה, חלוקה לפרקים וכן הלאה. כך יתאפשר גם ניתוח חלקי לאיכות הערכים ומצב התחומים השונים בויקיפדיה.

חזון[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • בוטים מעדכנים תבניות, מוסיפים תבניות ואפילו כותבים ערכים על סמך ויקינתונים.
  • בוטים מוסיפים/מחליפים קטגוריות על סמך ויקינתונים.
  • ייעול ויקינתונים: מנתון כמו קואורדינטות אפשר לגזור רחוב, שכונה, עיר, מחוז, מדינה וכן הלאה. לחלופין, אפשר לזהות שגיאות - שנת פטירה הקודמת לשנת לידה.

משמעות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מידע מאופיין בסדר והאופן בו ניתן להציגו. מעצם הצלחת הצבת תבניות מוגדרות היטב בערכים (או הכישלון בכך) ניתן ללמוד על הערך עצמו. ככל שהתבניות יהיו מפורטות יותר מחד, אך קשורות זו לזו מאידך (האידאל הוא תבנית "אדם" אחת ממנה ייגזרו כל תבניות האמנים והאומנים למשל) ההקשר והמשמעות של הערך עצמו יוצגו בצורה טובה וברורה יותר. במקביל, דמיון בין תבניות שאפריוריות הן שונות, או שוני בין תבניות דומות, יביא לתובנות חדשות ובתמונה הגדולה יתרום יותר מהיתרונות "הסטנדרטיים" של התבניות.

מקרה מבחן: ערכים העוסקים בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

מספר העורכים הישראלים שמעדכנים את ויקינתונים הוא כנראה חד ספרתי, כך שגם בערכים אודות ישראל למרבית העדכונים אחראים כותבים זרים, או אולי אפילו בוטים. תחום בו עסקתי בו היה תאריכי לידה ושם מספר השגיאות לא מבוטל: לחלקן סיבות טובות - עגנון עצמו שיחה:שמואל יוסף עגנון#תאריך הולדתו שהפיל גם את בריטניקה, צבי יהודה שמקור הטעות באתר הכנסת, ושיחה:ג'וליאנו מר#תאריך לידתו שאני עדין לא מבין מה קורה שם. במקרים אחרים הטעויות מפתיעות כשלא מצאתי להן מקור כשמקורות אמינים דווקא נגישים. ככלל, בכל הנוגע לישראל כותב ישראלי ממוצע יידע יותר מכותב זר ממוצע: יש הרבה יותר מקורות מקוונים ופיזיים נגישים לו, והסבירות לידע ממקור ראשון גבוהה יותר. אני משער שהדבר נכון גם במקרה המשלים: בתחום הקשורים לארצות הברית עורך ויקינתונים אמריקאי יידע יותר טוב. עדין, קיימים מקרי ביניים (מבחינתנו, כעורכים ישראלים) כאשר להערכתי מספר לא מבוטל של ערכים אודות איטליה או סין, למשל, עודכנו בצורה פחות או יותר אוטומטית על ידי אנשים נטולי השכלה רלוונטית.

אילו תבניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. תבנית פרמטרית - זו התבניות החשובה ביותר שתמשוך לערך את כל הנתונים הרלבנטים מוויקנתונים. תופיע בצדו השמאלי של הערך.
  2. תבניות קישורים חיצוניים - בחלקו התחתון של הערך
  3. תבניות ניווט - בחלק התחתון של הערך, כאשר ניתן יהיה לבנות אוטומטית, למשל סגל קבוצה או ערים תאומות.
  4. תבנית פתיח - כנראה שלא יצדיק את המאמץ אלא אם יגיע משוגע לדבר.

אבל בואו נעשה קצת סדר[עריכת קוד מקור | עריכה]

אהבה ישנה: הפרויקט הפוזיטיביסטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחת המטרות של הפוזיטיביזם הלוגי הייתה בניית כל הידע האנושי (בעיקר המדעי) בצורה היררכית. מעבר לבעיות הלוגיות/פילוסופיות בדבר התכנות פרויקט כזה הוא חייב מאמץ אדיר של מומחים רבים בנושאים שונים והוא נעצר עוד בתחילתו. ויקינתונים יוכל להיות השלב הראשון, אם לא יותר מכך, בתחיית הפרויקט.

סטנדרטיזציה של הפילוסופיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיפור ההומור בויקיפדיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלמלא הסיפורים הקצרים בערכים הומור, בדיחה ודומיהם, היו מסווגים כבדיחות, לא הייתי יודע למה נכתבו. אחריותינו האנצקלופדית היא החלפתם!

הצלת כבודה של ויקיפדיה האנגלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הויקי האנגלית מושמצת כאן באופן קבוע ומשמשת עבור רבים כסמל לכל הדברים הרעים שיכולים לקרות לאנציקלופדיה. בעיני היא נהדרת, ובלי לזלזל בעבודה הבאמת מרשימה שנעשתה כאן, טובה בהרבה מויקי העברית. למעשה, אני מאמין שרבים מהשבחים שנוכסו לויקיפדיתנו ניתנו, לפחות בחלקם, לאחותינו הגדולה. אני חושש שאם אחינו בנכר ישמעו דעות אלו, רוחם תשבר, הם ינטשו את מלכאתם הטובה, ילכו לעשות סמים, יצפו בפורנוגרפיה ויסווגו את חיזבאלה כארגון שאינו ארגון טרור. כדי למנוע משבר זה אזום סקירה השוואתית של שתי הויקיפידיות, שתעזור לקבוע האם אנו אור לגויים, או שאולי, ורק בנושא הזה, הצליחו כל עמי העולם (במאמץ משותף, בגלל שהם התחילו קודם ובטח גם היה להם מזל) לעקוף אותנו.

שינוי מדיניות הפורנו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצבעות שחזור[עריכת קוד מקור | עריכה]

למחיקת ערכים ראויים נזק כפול: היא מונעת מהקוראים ערך טוב, ופוגעת מאד בכותבים. מאות ערכים נמחקו, חלקם מתקופות של סטנדרטים נוקשים יותר, אחרים בהצבעות מעוטות משתתפים. יש לבחון מחדש שורה של החלטות ישנות.

לא אוכל לא שותה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בגדול[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעיני, חשובה יותר איכות הערכים מנושאם. כך, אתמוך בהשארת ערך טוב על נושא איזוטרי מאד ואהיה אדיש בנוגע לגורל ערך קצר/כתוב רע כמעט ללא קשר לנושאו. אני גם מקבל את הרעיון שתועלת השארת הערך כמעט תמיד גדולה מהנזק שדורשת תחזוקתו (ותחזוקת דומיו שיעלו עקב התקדים), ובפרט תורמת ליצירת קהילה גדולה יותר ובריאה יותר.

על הקשר לאנציקלופדיות נייר[עריכת קוד מקור | עריכה]

שאלה מעניינת היא למה ערכים מסוימים לא נכנסו לאנציקלופדיות הנייר. התשובה היא קודם כלכלית-פרקטית: כותבים בתשלום + תשלום מוגבל = סלקציה חזקה. בדומה, גם הוצאות ההדפסה חייבות להיות קטנות מסכום מסוים, אחרת אף אחד לא יקנה את האנציקלופדיה, בטח אם היא תשתלט על חצי מהדירה. כמו תמיד, כדאי ללכת בעקבות נתיב הכסף ולשאול עד כמה הושפעה בחירת הערכים ממממניה ורוכשיה הפוטנציאלים של האנציקלופדיה. בכל מקרה, גם אם שיקולי העורכים טהורים, איננו כפופים לאותן מגבלות - הערכים נכתבים בחינם ועלות אחסנתם זניחה. ויקיפדיה כן מוגבלת ביכולתה לשמור על הערכים - ככל שיהיו יותר ערכים יותר קשה יהיה לוודא שכולם אמינים, כתובים היטב ושאינם סובלים מהשחתות. הדבר בולט בעיקר בערכי פוליטיקאים, ספורטאים וערכים מסחריים (ותכל'ס לחלק עצום מן הערכים יש אלמנט מסחרי) כאן יש סכנת הצפה של ממש, כאשר גם למושא הערך וגם ליריבו יש עניין בערך לא אובייקטיבי. לי לא אכפת שגורמים ישתמשו בויקי לתועלתם האישית כל עוד הם עושים זאת תוך שמירה על כללים מסוימים, מן הסתם, רובם לא יעשו זאת. אין לי נוסחה, אבל, הרעיון הכללי הוא שככל שהקהילה גדולה יותר, וכל שיכולות האימות, הניטור וההגהה משתפרות, כך ניתן להוריד את רף הכניסה. כאן, הבוטים עוסקים בעיקר בהגהה, בויקי האנגלית בוטים גם מנטרים ביעילות אדירה. זה רק עניין של זמן עד שבוטים יוכלו לערוך, מבנית אם לא תוכנית. ככל שיותר חומרים עולים לרשת, יכולות האימות גדלות. ככלל, עם כל חבר שנוסף לקהילה, בין אם הוא עשוי תאים או ביטים, ועם כל אתר איכותי שנפתח, אפשר להגדיל את מספר הערכים.

אליטיזם[עריכת קוד מקור | עריכה]

זה מה שבאמת מפריע לי. כפי שכתוב בערך עצמו, פערים מסוימים בין תרבות גבוהה ונמוכה נוצרו באופן מלאכותי וטפל, פשוט כדי לקבע ולהצדיק פער מעמדי. דוגמאת בולטות לכך הם גינוני נימוס מגוחכים, סטים של 13 מזלגות ולימוד שפות מתות, אבל כך גם הואדרו תחומי ידע ותרבות מסוימים ללא הצדקה של ממש. אני לא פוסל, עקרונית, פער בין תרבויות, אך לא מקבל כ"תרבות גבוהה" את מה שמזוהה ככזה כרגע בויקיפדיה (ויקי א' ו-ב'), או במערכת החינוך, לצורך העניין. משה רבינו אמנם חשוב יותר (נכון לעכשיו) מהארי פוטר, אך אינספור דמויות בדיוניות חשובות יותר מדמויות תנכיות (קינן, ירד) להן נפתח ערך. כך גם למרבית הצמחים (אלו שכבר מופיעים ואלו שיועלו ללא חשש), הקינוחים, המשוררים, המנצחים, לדמויות שוליות במיתולוגיות נשכחות ולאירועים הסטוריים השפעה נמוכה בהרבה מנושאי התרבות הפופולרית - כשלגבי מרבית הראשונים אני בספק אם הם נכללים אפילו במסלולים המקובלים לתואר שני.

את ההתנשאות על התרבות הפופלרית לא ניתן לנמק לוגית ולרוב אינה יותר מסנוביזם. זו יכולה להיות הצדקה שלא לקרוא ערכים מסוימים, אך לא למניעת כתיבתם. ויקיפדיה מגדירה מחדש מי כותב באנציקלופדיה, איך כותבים באינציקלופדיה ועל מה כותבים, אנחנו קובעים את הכללים החדשים, אין טעם לציות אוטומטי לתכתיבי אנציקלופדיית הנייר. גם לאזוטריה יש מקום בויקיפדיה (וחלקים נכבדים בתרבות הפופלרית כלל אינם איזוטרים), ומי שחושב אחרת מוזמן להקים לו את "אונת המלפפונים".

ויקי הקשת בענן[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעיה נוספת הקשורה לקודמת, גם אם לא זהה לה, היא הסירוב לערכים "לא ראויים" (מוסרית או משהו מעין זה). לדוגמא, ערס, כוסית, פאריס הילטון, דנוטה לאטו וכמובן ההתנגדות הגורפת לערכי פורנו. כאן, בדרך כלל, יש הסכמה שלערכים חשיבות אנציקלופדית מבחינת השפעתם (התרבותית, כלכלית) אך בגלל נושאם אין להם מקום. זוהי הפרה גסה של ה-NPOV. בצנזור ערכים אלה, מקדם המצנזר את עמדתו בצורה לא לגיטימית. אני מנחש שכמעט כל מי שבא לויקיפדיה עשה זאת כדי, או שבשלב מסוים התחיל, לקדם רעיונות או נושאים שהוא מאמין בהם. הדרך לעשות זאת היא בכתיבה (עובדתית, אנציקלופדית וכו') עליהם ולא על ידי מניעת הכתיבה מאחרים. גם כאן, שולחים המתנגדים לערכים מעין אלה את התומכים בהם לכתוב בשלל מקומות, אך הם אלו שצריכים לפתוח את "ויקי הקשת בענן" ולכתוב על דובוני אכפת לי, כלבלבים וצמר גפן מתוק. את התרבות האנושית נתן להבין רק אם מכירים את הצדדים השליליים שבה, ולא תמיד ברור אפילו מה הם אותם צדדים שליליים.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • כאן נמצא הקוד לתיבה שלמטה, כולם מוזמנים להעתיקו ו/או ולשנות אותו. בשביל להוסיף אותו לדף המשתמש, מומלץ לכתוב בדף המשתמש {{משתמש:הנדב הנכון/התיבה הנכונה}}

אני אשמח לשמוע על כל דף מעניין ולא מוכר ממרחבי הרשת וויקיפדיה.