Outlast

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף אאוטלסט)
אאוטלסט
Outlast
כללי
תאריך הוצאה 4 בספטמבר 2013
5 בפברואר 2013
18 ביוני 2014
סוגה הישרדות אימה
פיתוח Red Barrels
הוצאה לאור Red Barrels עריכת הנתון בוויקינתונים
ארץ מקור קנדה עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית, רוסית, פולנית, פורטוגזית ברזילאית, ספרדית, איטלקית, גרמנית, צרפתית, יפנית עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה Red Barrels
סדרה אאוטלסט עריכת הנתון בוויקינתונים
דרישות תוכנה
מנוע משחק Unreal Engine 3 עריכת הנתון בוויקינתונים
מצבי משחק שחקן יחיד
דירוג 18
פלטפורמות

Microsoft Windows Linux PlayStation 4

Xbox One
המשחק הבא Outlast 2 (משחק וידאו) עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אָאוּטְלַסְטאנגלית: Outlast) הוא משחק בסוגת הישרדות אימה, המוצג בגוף ראשון ומיוצר על ידי החברה Red Barrels לתשתיות ה-Xbox One, Windows ופלייסטיישן 4.

לאור הצלחת המשחק, חבילת הרחבה בתשלום (DLC) בשם Outlast Whistleblower שוחררה באותה השנה. עלילתה מתרחשת לפני ובמקביל לעלילת המשחק.

בשנת 2017 עלה לאוויר משחק ההמשך Outlast 2 ובשנת 2022 עתיד לצאת משחק שלישי שיהווה אתחול לסדרה בשם The Outlast Trials. בנוסף אליהם, שש חוברות קומיקס בשם "The Murkoff Account" שוחררו במטרה לגשר בין עלילות המשחק הראשון לשני.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת המשחק הראשי[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיתונאי מיילס אפשר (Miles Upshur) מקבל הודעת אימייל שחושפת ניסויים בבני אדם שנערכים במוסד בשם בית החולים הפסיכיאטרי "הר מאסיב", בית חולים פסיכיאטרי בבעלות פרטית השייך לתאגיד "מארקוף", הידוע לשמצה לאור שמועות על ניסויים לא אתיים בבני אדם. מיילס מגיע לבית החולים ולהפתעתו, הוא מגלה בית חולים ללא שמירה, וכל הכניסות אליו סגורות.

כאשר חדר למרפאה דרך חלון, רואה מיילס את הזוועה המתחוללת בבית החולים: גופות מבותרות פזורות בכל מקום והחולים האלימים מסתובבים במסדרונות. בחיפושיו בבית החולים, מיילס נתקל בכריס ווקר, הדומה למוטנט גדול ממדים שרודף אחרי מיילס לאורך המשחק כדי להרוג אותו. מיילס מצליח לברוח ממנו ופוגש באב מרטין, אחד המטופלים במוסד הסוגד לישות בשם וולריידר (Walrider). האב מרטין מאמין שמיילס הוא "המבשר" שיפיץ לעולם את הבשורה על הוולריידר ומונע ממנו לברוח מבית החולים מתוך רצון שמיילס יתעד את הוולריידר במצלמה שלו. האב מרטין מראה למיילס צילומי אבטחה מבית החולים, בהם ישות בלתי נראית תוקפת חוליית אבטחה שנשלחה למוסד על ידי התאגיד בעצמו.

מיילס מגלה במהרה שהוולריידר הוא מעין אסופת ננו-חלקיקים שמופעלות דרך מוח של מארח - אדם בשם בילי הופ היכול לשלוט על הוולריידר בטכניקה של חלימה מודעת, כל זאת בזמן שהגוף האנושי של בילי מוחזק בתוך מכשיר בשם "המנוע המורפוגני", פרויקט הדגל של מארקוף לשליטה בבני אדם. מתברר שכל המטופלים בבית החולים (כולל כריס ווקר והאב מרטין בעצמם) הם נסיינים של המנוע המורפוגני, אך בגלל חוסר התאמה שפיותם התדרדרה וגופם התעוות בלי היכר.

מיילס ממשיך בדרכו בבית החולים בחיפוש אחר דרך בריחה ובדרך נתקל בתאומים, שני חולים קניבלים שמעוניינים לאכול את מיילס, אך בפקודת האב מרטין לא פוגעים בו וכן בד"ר ריצ'רד טרגר, עובד לשעבר במארקוף שגם הוא היה נסיין במנוע המורפוגני ובעקבות זאת הפך לסדיסט שאוהב לבצע ניסויים סדיסטיים על בני אדם. מיילס מצליח להרוג את טרגר ולברוח. בהמשך, מיילס חוזה באב מרטין נקשר לעמוד בצורת צלב על ידי סוגדיו ונשרף למוות כאות נאמנות לוולריידר.

מיילס מגיע למעבדה הראשית של בית החולים ופוגש בד"ר רודולף ורניקי, המדען הראשי במוסד והמייסד של פרויקט "וולריידר" המפציר בו לכבות את המכשירים שמחזיקים את בילי בחיים בתאו על מנת לעצור את הוולריידר. מיילס עושה זאת, אך מותקף על ידי הוולריידר, שמטיח אותו בחוזקה בקרקע ושובר את רגלו. מיילס מצליח לברוח ונתקל בכריס ווקר בשנית, אך הוולריידר הורג אותו ומתמוסס מול מיילס ההמום. בהגיעו ליציאה מהמוסד, הוא נתקל בד"ר ורניקי ובאנשי אבטחה מטעם מארקוף שיורים במיילס למוות (במטרה למנוע ממנו לחשוף את התיעוד על המוסד ועל התאגיד לציבור), אך מתברר שהוולריידר החליף מארח וכעת מיילס הוא הוולריידר החדש. לאחר מכן המסך מחשיך ומיילס הורג את ד"ר ורניקי ואת צוות האבטחה.

Outlast Whistleblower[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת ההרחבה עוקבת אחר ווילון פארק, יועץ תוכנה עצמאי העובד בבית החולים על פרויקט המנוע המורפוגני. לאחר שחזה בזוועות המנוע ובמטופלים שהשתגעו בעקבותיו, ווילון שולח למיילס את המייל אודות בית החולים במטרה שיחשוף את פעילות מארקוף לציבור, אך הוא נחשף על ידי התאגיד ונכלא בבית החולים בתור מטופל במנוע המורפוגני. לאחר שהוולריידר משתחרר ומחולל כאוס בבית החולים, ווילון מנצל את ההזדמנות ומצליח לברוח משוביו.

במנוסתו, ווילון פוגש בפרנק מניירה, קניבל ואחד המטופלים במארקוף שמנסה "לאפות" אותו בתנור, אך מצליח לברוח ממנו. בהמשך, ווילון מגיע לאגף המקצועי ונתקל באדי גלוסקין, רוצח סדרתי ומטופל במארקוף שרוצח את קורבנותיו ובונה מחלקי גופתם בובת "כלה" עבורו. גלוסקין מנסה לתלות את ווילון, אך בגלל כשל מכני הוא נתלה בעצמו ומשופד למוות. כשהשחר עולה, כוח תקיפה מטעם מארקוף מגיע למוסד במטרה להרוג את כל המטופלים. ווילון מצליח לברוח מהם אל עבר היכל הכניסה של בית החולים, שם הוא פוגש את ג'רמי בלייר, מנהל המוסד שבכוחותיו האחרונים דוקר אותו במטרה למנוע ממנו לחשוף את האמת על התאגיד לציבור. ווילון שורד את הדקירה והוולריידר תוקף את בלייר והורג אותו. ווילון מצליח להגיע ליציאה מהמוסד ונכנס לרכב של מיילס אפשר, החונה סמוך לשער. ווילון מנסה להניע את הרכב ולצאת מהמוסד, ומיילס, כעת הוולריידר החדש דוחף את הרכב החוצה ומסייע לו לברוח.

באפילוג, ווילון מתיישב מול המחשב הנייד והמצלמה שלו, מתכונן להעלות את כל התיעוד על מארקוף לרשת במטרה לחשוף אותם לציבור. אדם לא ידוע (שבקומיקס "The Murkoff Account" שמו מתברר להיות סיימון פיקוק, עובד לשעבר בתאגיד ובעצמו נסיין במנוע המורפוגני) עומד למולו ומסביר לו שאם יעשה זאת, מארקוף ירדפו אותו ואת משפחתו עד קץ הימים. ווילון בוחר בכל זאת להעלות את התיעוד לרשת והמשחק מסתיים.

אופן המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

השחקן משחק בתור העיתונאי מיילס אפשר ובתור המתכנת ווילון פארק (בחבילת ההרחבה) בגוף ראשון. מיילס ו-ווילון נושאים עמם מחברת שבה הם רושמים הערות במהלך המשחק ומצלמת וידאו. בגלל העובדה שמיילס ו-ווילון לא בעלי ידע בלחימה, הם לא יכולים להשתמש בנשק, והמצלמה היא הדבר היחיד באמתחתם.

המצלמה מצוידת באמצעי לראיית לילה, שבלעדיו לא ניתן לנוע במסדרונות האפלוליים של בית החולים. עם זאת, בעת השימוש באמצעי לראיית הלילה הסוללה נגמרת במהירות, מה שמאלץ את השחקן לחפש אחר סוללות ברחבי בית החולים.

התהליך של המשחק כולל פתרון לחידות פשוטות, תנועה חשאית ורגעים שבהם השחקן נאלץ לברוח מרודפיו. מיילס ו-ווילון עצמם לא מסוגלים להילחם (למעט רגעים מתוסרטים מראש) ועל כן הברירה היחידה שיש לשחקן היא לברוח, להתגנב או להסתתר מהאויבים השונים בארונות בגדים, מתחת למיטות, לוקרים ובמקומות מבודדים אחרים.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מיילס אפשר - דמות הפרוטגוניסט במשחק הראשי. עיתונאי עצמאי החוקר כבר תקופה ארוכה אודות השמועות על מארקוף. בעקבות הודעת אימייל מווילון פארק, מיילס מגיע לבית החולים במטרה לתעד את הניסויים שהתאגיד מבצע על בני אדם. במהלך מנוסתו מבית החולים הוא נתקל במטופלים ובצוות בית החולים הרוצים במותו, וכן בוולריידר בעצמו. בסוף המשחק, הוולריידר עוזב את גופו של בילי הופ ומשתלט על גופו של מיילס, בכך מיילס הופך להיות הוולריידר החדש.
  • ויילון פארק - דמות הפרוטגוניסט בהרחבה Outlast Whistleblower. יועץ תוכנה עצמאי העובד עם תאגיד מארקוף על פיתוח המנוע המורפוגני. ויילון הוא זה שכתב למיילס את המייל שבו סיפר על מאונט מאסיב, והדברים הנוראים שעושים למטופלים שם. בגלל המייל, ויילון נכלא בתור מטופל בבית החולים, אך מצליח לברוח בעזרתו של הוולריידר (מיילס) ובסוף ההרחבה הוא מפרסם את האמת על מארקוף לציבור, למרות הסיכון הכרוך בכך. לא ידוע מה עלה בגורלו לאחר אירועי ההרחבה.
  • ד"ר רודולף ורניקי - המדען הראשי במוסד והמייסד של תוכנית "הוולריידר". במקור הגיע לארצות הברית מגרמניה במסגרת "מבצע מהדק נייר" במסגרתו ארצות הברית גייסה מדענים מגרמניה הנאצית ואוסטריה לשורותיה. אף על פי שהציבור חשב שהוא מת (מארקוף הנפיקו עבורו תעודת פטירה מזויפת) הוא חי ומתנייד בעזרת כיסא גלגלים ממונע ומחולל חמצן מפאת גילו המתקדם. משמש כאנטגוניסט משני במשחק הראשי ונהרג על ידי מיילס (הוולריידר החדש) בסוף המשחק.
  • ג'רמי בלייר - האנטגוניסט הראשי בהרחבה Outlast Whistleblower. ג'רמי בלייר הוא מנכ"ל המוסד והאדם שחושף את הבגידה של ווילון פארק וכולא אותו בבית החולים במטרה למנוע ממנו להוציא את האמת על מארקוף לאור. נהרג על ידי הוולריידר (מיילס) בסוף ההרחבה.

דמויות עוינות במשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • חולים - מטופלים פסיכיאטריים מעוותים גופנית בבית החולים הר מאסיב. די מסוכנים. רודפים אחרי השחקן, עד שמאבדים אותו. לאחר מכן, החולים בודקים את המקומות האחרונים שבהם השחקן נראה. יכולים להרוג במכה אחת. נפגשים באופן קבוע. לפי ביטוייהם, הם תוקפים את השחקן, כי הם חושבים שהוא אחד הרופאים שביצעו עליהם ניסויים.
  • האב מרטין - אחד מהחולים, סוגד לולריידר ואינו מסוכן לשחקן. בתחילת המשחק מרדים את מיילס בזריקת סם בצווארו ובכך מונע ממנו לברוח מהר מאסיב. הוא רואה במיילס שליח, שיכול לספר לציבור על הוולריידר. רוב הזמן במשחק, השחקן יצטרך למלא אחר בקשותיו של האב מרטין. לקראת סוף הסיפור גורם לסוגדיו לשרוף את עצמו על צלב. מרטין חשב שמעשה זה יגרום לוולריידר לבוא ומיילס יוכל לתעד אותו במצלמה. לפני מותו נותן לשחקן את המפתחות למעלית, כדי לעזור לו לצאת מבית החולים.
  • כריס ווקר - האויב הראשון שפוגש השחקן. במהלך הפגישה הראשונה הוא אינו מסוכן, אבל בכל שאר הפגישות הורג עם שתי מכות. שונה מהחולים הרגילים בגודל וקורא למיילס חזרזיר. אכזרי מאוד: תולש את הראשים של האנשים שפוגש ושומר אותם. ממסכמים שניתן למצוא, מתברר שכריס הוא יוצא צבא ארצות הברית שבגלל טראומה קשה החל לרצוח בני אדם, ובעקבות הרציחות הוא אושפז בבית החולים הר מאסיב. ניתן לראות שכריס השחית את הפנים של עצמו כי חשב שכך הוא יכול לראות יותר טוב. בסוף המשחק נהרג על ידי הוולריידר.
  • התאומים - שני חולים עירומים עם סכינים, שמנסים להרוג את השחקן. אפילו שלא מסוגלים לרוץ, עדיין מאוד מסוכנים, כיוון שהם הולכים בשקט, יכולים לפתוח דלתות, להרוג במכה אחת ובדרך כלל מתפצלים, כדי לסרוק את כל הדרכים אפשריות שבהן השחקן היה יכול לסגת. בפגישה הראשונה, למרות האיסור של האב מרטין לגעת במיילס, דנים כיצד להרוג אותו (כמו כן דנים מי מקבל את הכבד ואת הלשון). אבל אז החליטו לתת לשחקן קודם לברוח, מתוך מחשבה שזה יהיה הוגן. בסופו של דבר מתברר שהם בדקו האם השחקן ראוי להפיץ את האמונה של האב מרטין. לאחר מכן הפסיקו להיות אלימים.
  • ד"ר ריצ'רד טרגר - עובד לשעבר בתאגיד מארקוף. נרמז שבעבר היה חבר קרוב של ג'רמי בלייר והשניים נהגו לשחק גולף יחד. בעקבות תלונה על הטרדה מינית שהוגשה נגדו, ניסה לתקוף את "הפולים" (פול מאריון ופאולינה גליק, סוכנים במארקוף), אך הם השיבו מלחמה וריצ'רד נכלא בתור נסיין במנוע המורפוגני, מה שעיוות את גופו וגרם לו לאבד את שפיותו. כעת הוא רופא מטורף שמבצע ניסויים וניתוחים בבני אדם. בהתחלה נראה לשחקן כבעל ברית, אך במהרה קושר את מיילס וחותך לו שתי אצבעות. טרגר מלווה את העינויים בדיוניים מטורפים וצוחק על הידידות בין מיילס לאב מרטין. לא פחות מסוכן מכריס ווקר, כיוון שמסוגל להרוג בשתי מכות עם המספריים הענקיות שלו. טרגר הרבה יותר חכם משאר האויבים, כיוון שהוא יכול לפתוח דלתות ולא לרמוס אותן, למצוא דרכים עקיפות (במרדף אחר מיילס) ולבדוק את המקום שבו הוא השחקן היה יכול להסתתר. מאוחר יותר, נמחץ למוות בין דלתות המעלית במהלך המרדף.
  • וולריידר (Walrider) או "בילי" - ערפל שחור שעשוי מננו-חלקיקים, אשר מופיע רק בסוף המשחק מתחת לבית החולים מאונט מאסיב. לפני זה ניתן לראותו על הצג בחדר הבקרה, בביוב ובפארק שברשות בית החולים. לא ניתן לזיהוי על ידי צלילים, משום שהוא לא יכול לדבר או לשבור דלתות (מחלחל מתחתיהן). מאוד מסוכן, והרג במכה אחת. עם זאת, הגיבור יכול להבחין בו מרחוק, דרך האמצעי לראיית לילה שבמצלמה. לדברי מיילס בפנקסו: "על פי מסמכים הוא עכשיו בן 23. הוא נראה יותר בן 50". בסוף המשחק, הוולריידר נוטש את גופו המת של בילי ומשתלט על מיילס.
  • אדי גלוסקין - רוצח סדרתי ומטופל בבית החולים. בתור ילד, עבר התעללות מינית על ידי אביו ודודו ובבגרותו החל לרצוח נשים שונות עד שאושפז בבית החולים. במהומה שמתפתחת בגלל בריחת הוולריידר, אדי רוצח מטופלים אחרים במטרה לבנות מחלקי גופתם בובת "כלה" עבורו. מופיע בהרחבה Outlast Whistleblower ובטעות משופד למוות על ידי מכונה שבנה כדי לתלות אנשים.
  • פרנק מניירה - קניבל שאושפז בהר מאסיב במטרה לשמש כנסיין במנוע המורפוגני. מופיע בהרחבה Outlast Whistleblower. במהלך ההרחבה, הוא זורק את ווילון לתוך תנור במטרה לאפות ולאכול אותו, אך ווילון מצליח לברוח ממנו. סיפור מקורו והסיבה שהגיע להר מאסיב לא ידועים.

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק הוא המשחק הראשון של האולפן Red Barrels. אף על פי שחלק מצוות המשחק עבד בעבר בחברת Ubisoft על פיתוח המשחקים "הנסיך הפרסי", "Assassin's Creed", ספלינטר סל ואנצ'רטד. המשחק נוצר תוך 14 חודשים על ידי צוות של עשרה אנשים[1]. מנכ"ל האולפן, פיליפ מורין סיפר שבמשך 18 חודשים האולפן לא מצא מימון עבור המשחק ולכן הצוות עבד לאורך התקופה בלי לקבל שכר. בסופו של דבר, מימון למשחק ניתן על ידי Canada Media Fund בשווי של 1.36 מיליון דולר קנדי[2].

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

נכון לשנת 2016, המשחק מכר יותר מ-4 מיליון עותקים[3].

האתר Metacritic העניק למשחק מספר ציונים:

גרסת המחשב האישי קיבלה ציון של 80/100[4].

גרסת הפלייסטיישן 4 קיבלה ציון של 78/100[5].

גרסת ה-Xbox One קיבלה ציון של 80/100[6].

גרסת הנינטנדו סוויץ' קיבלה ציון של 77/100[7].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ The Outlast Trials “is like a TV series”, offering new challenges for players and developer alike, PlayStation.Blog, ‏2021-09-03 (באנגלית אמריקאית)
  2. ^ From zero to 15 million: The story of Outlast, GamesIndustry.biz, ‏2018-05-14 (באנגלית)
  3. ^ Red Barrels Shares Original Outlast Sales Figures, Talks About the Ending, PlayStation LifeStyle, ‏2016-10-19
  4. ^ Outlast, Metacritic (באנגלית)
  5. ^ Outlast, Metacritic (באנגלית)
  6. ^ Outlast, Metacritic (באנגלית)
  7. ^ Outlast: Bundle of Terror, Metacritic (באנגלית)