אגתה כריסטי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אגתה כריסטי
Agatha Christie
אגתה כריסטי
אגתה כריסטי
לידה 15 בספטמבר 1890
Ashfield, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 12 בינואר 1976 (בגיל 85)
Winterbrook, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Agatha Mary Clarissa Miller עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת, הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה ואירלנד עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה שולסיי עריכת הנתון בוויקינתונים
שם עט Mary Westmacott עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים השכלה פרטית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה רומן פשע, אוטוביוגרפיה, ספר הרפתקאות, ספרות בלשית עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם ספרותי תור הזהב של הספרות הבלשית עריכת הנתון בוויקינתונים
יצירות בולטות רצח רוג'ר אקרויד, מודעת הרצח, לקראת האפס, תעלומת סודות העבר, A Daughter's a Daughter, מסך המוות, מפקח הסקוטלנד יארד חוקר, רצח באישון הלילה, תעלומת הרעל הגנוב, קלפים על השולחן, הרצח בבית אנד, רצח בליל סופה, מוות על הנילוס, האליבי המושלם, רציחות האלפבית, רצח באוריינט אקספרס, עשרה כושים קטנים עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 1920–1976 (כ־56 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג
  • מקס מלוואן (11 בספטמבר 1930, 193012 בינואר 1976)
  • ארצ'י כריסטי (24 בדצמבר 1914אוקטובר 1928) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Rosalind Christie עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • גבירה מפקדת במסדר האימפריה הבריטית (1971)
  • פרס אנתוני (2000)
  • מפקדת במסדר האימפריה הבריטית (1956)
  • The Grand Master (1955)
  • עמית החברה המלכותית לספרות עריכת הנתון בוויקינתונים
agathachristie.com
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
אגתה כריסטי, 17 בספטמבר 1964

דיים אָגָתָה מרי קלאריסה כְּרִיסְטִיאנגלית: Agatha Mary Clarissa Christie‏; 15 בספטמבר 189012 בינואר 1976) הייתה סופרת ומחזאית בריטית, שהתפרסמה בעיקר בשל עשרות סיפורי הבלשים שכתבה. כתבה 93 ספרים ו-17 מחזות[1].

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אגתה כריסטי נולדה בטורקי שבמחוז דבון באנגליה. כריסטי הייתה הצעירה מבין שלושה ילדים שנולדו לפרדריק אלווה מילר, ברוקר אמריקאי עשיר, ולאשתו קלרה בוהמר שהייתה במקור מבלפסט, מתקשרת ידוע. הוריה היו זוג אמיד מהמעמד הבינוני-גבוה. אחותה מאדג' (קיצור של מרגרט) נולדה ב-1879, ואחיה לואיס (שנקרא "מונטי"), נולד ב-1880. אגתה נולדה עשר שנים אחרי אחיה.

ילדותה של כריסטי הייתה מאושרת ומספקת. היא הייתה מוקפת בהרבה נשים עצמאיות וחזקות. כריסטי גדלה בסביבה המאמינה בעל טבעי ובחוש השישי. היא קיבלה חינוך ביתי מהוריה שלימדו אותה קריאה, כתיבה, מתמטיקה ומוזיקה. למרות שאמה של כריסטי רצתה לחכות עד שתהיה בת שמונה כדי להתחיל ללמד אותה לקרוא, כריסטי לימדה את עצמה לקרוא הרבה קודם לכן וקראה ספרים רבים מגיל צעיר מאוד.

בגלל החינוך הביתי שלה, לא הייתה לה הזדמנות רבה ליצור קשרי חברות קרובים עם ילדים אחרים בעשור הראשון לחייה. בשנת 1901, כשהייתה בת 11, נפטר אביה ממחלת כליות כרונית ודלקת ריאות לאחר שהיה במצב בריאותי לקוי במשך זמן מה. הדבר ציין את סוף תקופת ילדותה. מצבה הכלכלי של המשפחה התדרדר. אחיה ואחותה התגייסו לצבא הבריטי ונשלחו לשרת במלחמת הבורים בדרום אפריקה. בשנה שלאחר מות האב קריסטי נשלחה לבית ספר רגיל בפעם הראשונה. היא נרשמה לבית הספר לבנות של מיס גאייר בטורקוואי, אבל אחרי שנים של אווירה חינוכית פחות מובנית בבית היא התקשתה להסתגל. לאחר מכן נשלחה לפריז ב-1905, שם למדה בשורה של פנימיות.

כריסטי חזרה לאנגליה ב-1910 בהיותה בת עשרים והחליטה לעבור לקהיר עם אמה החולה בתקווה שאקלים חם יותר יעזור לבריאותה. היא שהתה במצרים במשך שלושה חודשים. היא ביקרה באנדרטאות והשתתפה באירועים חברתיים במטרה להכיר בן זוג אך ללא הצלחה. עם חזרתה לאנגליה החלה לעסוק בכתיבה ובתיאטרון. היצירות הראשונות שלה עסקו בקשר בין שגעון וחלומות. היא ניסתה לפרסם אותם במגזינים שונים אך סורבה. למרות הסירובים המשיכה בניסיונות הכתיבה.

היא כתבה את הרומן הראשון שלה, שלג על המדבר, שנדחה אף הוא על ידי כל המו"לים אליהם היא שלחה אותו. לאחר הסרובים הרבים פנתה לסופר עדן פיליפוטס שגר בשכנות, והוא שכנע אותה להמשיך לכתוב ספרים נוספים.[2] בתקופה זו חייה החברתיים והרומנטיים של כריסטי התרחבו במידה ניכרת. היו לה כמה רומנים קצרי מועד, כמו גם אירוסין שבוטלו במהרה. בשנת 1913, היא פגשה את ארצ'יבלד "ארצ'י" כריסטי, קצין צבא. במלחמת העולם הראשונה ארצ'י נשלח לצרפת כקצין בחיל המעופף המלכותי. חתונתם התקיימה בערב חג המולד 1914, בעת חופשה שלו ,לאחר ששירת בצרפת במשך חודשים. בעת שירותו בצרפת, כריסטי השתתפה כחברה במחלקת הסיוע התנדבותי. היא עבדה למעלה מ-3,400 שעות בבית החולים של הצלב האדום בטורקוואי, תחילה כאחות ואחר כך כאסיסטנטית של רוקח. במהלך תקופה זו נתקלה בפליטים, במיוחד בלגים, והחוויות הללו יישארו איתה ויהוו השראה בכתיבתה המוקדמת.[3] בשנת 1918, ארצ'י נשלח בחזרה לאנגליה כקולונל במשרד האווירי, וכריסטי הפסיקה את עבודת ההתנדבות. הם התיישבו בווסטמינסטר ולאחר המלחמה עזב את הצבא והחל לעבוד בעולם הפיננסי של לונדון. בתם הבכורה, רוזלינד מרגרט קלריסה כריסטי, נולדה באוגוסט 1919. בתקופת לידתה החלה כריסטי לכתוב ספרי מתח. ספריה הצליחו מאוד והיא רכשה קהל קוראים נאמן.[4] במסגרת עבודתו של צ'רלי נסעה המשפחה למסע חובק עלם בדרום אפריקה, ניו זילנד, אוסטרליה והוואי.

ב 1926 נאלצה להתמודד עם מות אימה ועם עזיבתו של צ'רלי. הוא הודיע לה שהוא מאוהב באישה אחרת בשם ננסי נייל שב־1922 הייתה מחלוצות גלישת הגלים בעולם ונחשבת לאישה המערבית הראשונה שגלשה בעמידה.[5]

ב־4 בדצמבר 1926, לאחר ריב עם בעלה שעזב את הבית כדי לבלות את סוף השבוע עם אהובתו, נעלמה אגתה כריסטי. מכוניתה נמצאה ליד אגם בשם "הבריכה השקטה" במחוז סארי, על ידי נער צועני בשם ג'ק בסט. בבוקר ה-14 בדצמבר 1926, בעקבות שיחת טלפון של חדרנית בבית ההבראה היוקרתי "הארוגייט", נמצאה אגתה כריסטי שוהה במלון בשם נייל, בטענה שאינה זוכרת דבר ממה שקרה לה בימים האחרונים. הסברה המקובלת היא שכריסטי ביימה את היעלמותה ונרשמה במלון תחת שם המאהבת של בעלה במטרה לגרום למשטרה למצוא את בעלה במיטה לא לו, כפי שאכן קרה. על־פי סברה זאת, במשך 11 הימים שחלפו מאז היעלמותה ישבה כריסטי בחדרה במלון וקראה בעיתונים על מאמצי החיפוש אחריה ואחרי בעלה. לאחר שנמצאה, סירבה כריסטי לדבר במשך שנים על היעלמותה. היא התגרשה מארצ'יבלד כריסטי ב־1928 ונישאה כעבור שנתיים לארכאולוג הבריטי הנודע מקס מלוואן. מערכת יחסים זו הייתה מוצלחת מאוד.

בראשית שנות ה-70 החל מצבה הבריאותי להתדרדר וייתכן שסבלה מאלצהיימר. היא נפטרה בביתה שבווינטרברוק ב-12 בינואר 1976 והיא בת 85.

כתיבתה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כריסטי החלה לכתוב ספרי בלשים כששירתה כאחות במהלך מלחמת העולם הראשונה. על ספרה הראשון היא חתמה בשם אגתה כריסטי, אותו היא נשאה עד מותה. סיפור המתח הראשון שלה נכתב במסגרת תחרות סיפורים. לאחר זכייתה במקום הראשון בתחרות החליטה להתמסר לכתיבה, וב־1920 יצא לאור ספרה הראשון, "הרצח המסתורי בסטיילס". הרומן הראשון שהעניק לכריסטי פרסום עולמי היה רצח רוג'ר אקרויד שפורסם ב־1926; זה היה גם הרומן הראשון שלה שעובד למחזה בשם "אליבי". היא חיברה בסך הכול 78 רומנים בלשיים, רומן ריגול אחד, 19 מחזות והרבה סיפורי מתח קצרים. נוהגים לכנותה מלכת ספרי המסתורין, ותפוצת ספריה בעולם עצומה: 78 ספריה תורגמו ל־44 שפות, ומהם נמכרו כשני מיליארד עותקים, המקנים לה את שיא גינס במכירות לסופר.[6]

ב-1971 הוענק לכריסטי תואר אבירות D.B.E ‏(Dame Commander of the Order of the British Empire), במסגרת מסדר האימפריה הבריטית; מאז יש להקדים לשמה את התואר "דיים". כריסטי סבלה מדיסגרפיה[7], ומסופר שרבים מספריה נכתבו תוך הכתבתם לקלדנית. ספריה של כריסטי נודעים לא רק בשל המתח הסוחף שהם מציעים, אלא גם בשל סגנונם הקריא.

עלילות הסיפורים מתרחשות במקומות שונים בעולם. תיאורי המקומות העשירים שמופיעים בספריה נובעים גם מהצטרפותה של כריסטי למסעות המחקר של בעלה השני. על מסעות אלה היא כתבה גם זכרונות הומוריסטיים. עלילת אחד מספריה, שתרגום שמו באנגלית הוא "פגישה עם המוות" (1938), ובתרגומו העברי שמו "רצח בסלע האדום", מתרחשת בארץ ישראל ובעבר הירדן בתקופת המנדט.

סוגות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בנוסף לספרות הבלשית בה התמקדה, כתבה כריסטי שישה רומנים רומנטיים וכן אוטוביוגרפיה שפורסמה. חלק מיצירות אלה פורסמו בשם העט מרי וסטמאקוט. שניים מספריה הועידה לפרסום לאחר מותה, והם אכן יצאו לאור לאחר פטירתה, האחד בסדרת הרקול פוארו והאחר בסדרת הגברת מרפל[8].

רבים מספריה הפכו לסרטי קולנוע, כשהמפורסמים שבהם הם "רצח באוריינט אקספרס", "מוות על הנילוס" וסרט המופת "עד התביעה" בבימויו של בילי ויילדר ובכיכובם של צ'ארלס לוטון, טיירון פאואר ומרלן דיטריך[9].

בהתאם לנתוני Index Translationum תורגמו 7,236 ספרים של אגתה כריסטי והיא הסופרת המתוגרמת ביותר בעולם מבחינת מספר ספרים שתורגמו.

ספריה שתורגמו לעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

תרגומי ספריה לעברית הופיעו מסוף שנות ה־40. מראשוני התרגומים לעברית הוא הסיפור הקצר "בקתת הזמיר" שהופיע ב־1950 בקובץ סיפורים בשם "פניני ספרות" ועורר הד רב.

מאז שנת 1960 הופיע חלק נכבד מספריה בעברית בסדרת ספרי מסתורין שבהוצאת מ. מזרחי. ספריה שהופיעו בעברית מסוף תקופת המנדט ועד 1960, בהוצאות שונות, נחשבים לנדירים.

בשנת 2016 החלה הוצאת עם עובד בתרגום והוצאה לאור מחדש של ספריה בסדרה מיוחדת, בעריכת מאיה פלדמן ובתרגום מאת מיכל אלפון.

נכון ל־2023 יצאו לאור בסדרה זאת הספרים האלה: "הפרשה המסתורית בסטיילס", "רצח רוג'ר אקרויד", "רצח באוריינט אקספרס", "ולא נותר אף אחד", "מוות על הנילוס", "רציחות האלפבית", "רצח במעון הכומר", "מודעת רצח", "הגופה בחדר הספריה", "רעה תחת השמש".

ספרי הבלשים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אגתה כריסטי יצרה שתי דמויות מוכרות בעולם הספרות הבלשית: הראשון הוא הבלש הבלגי הרקול פוארו, הנקלע לפרשיות מסתורין ורצח ונחלץ לעזרת המשטרה והבולשת כדי לפתור את התעלומה. הדמות השנייה היא הגברת (במקור האנגלי: מיס – העלמה) ג'יין מארפל, ישישה אנגלית, המתגוררת בכפר שקט מאוד, ובנסיבות משונות נקרים בדרכה מעשי־פשע, ונודעות לה פרשות אפלות ופליליות. גם היא, כפוארו, מסייעת בידי המשטרה לפתור את התעלומות. ייחודם של פוארו ושל הגברת מארפל הוא באמונתם העזה שבכוח הניתוח ההגיוני, המסודר והקפדני ובעזרת הכרת הטבע האנושי ניתן לפתור כל "חידה" בלשית. שניהם סבורים שאין צורך שהבלש יתרוצץ ככלב ציד בעקבות טרפו. במרוצת השנים הציגה כריסטי עוד דמויות, כגון פארקר פיין והזוג טומי וטפנס.

רשימת ספרי הבלשים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחזות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כריסטי כתבה גם מחזות, שהידועים בהם הם "מלכודת העכברים" ו"עד התביעה". המחזה "מלכודת העכברים", שעלה על בימת התיאטרון הלונדוני לראשונה ב־1952 מוצג מאז ברציפות בעיר והוא המחזה שהוצג במשך הזמן הרצוף הארוך ביותר בהיסטוריה של התיאטרון.

רשימת מחזות (חלקית)[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתרבות הפופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב־2022 יצא לאור הרומן "The Christie Affair" (בתרגום מילולי: "פרשת כריסטי"), מאת הסופרת נינה דה גרמונט, ובהוצאת St. Martin's Press (אנ'). הספר יציג פרשנות מחודשת לסיפור 11 ימי היעלמותה של אגתה כריסטי.[11][12][13] הספר יעובד לסדרת טלוויזיה מוגבלת על ידי "Miramax TV", של "מירמקס", ואת התסריט תכתוב ג'וליט תאוהידי.[14]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אגתה כריסטי | פרויקט הסיפור הקצר, באתר shortstoryproject.com, ‏2021-10-06
  2. ^ התחבר/י או הירשם/הירשמי כדי לראות., באתר m.facebook.com
  3. ^ Biography of Agatha Christie, English Mystery Writer, ThoughtCo (באנגלית)
  4. ^ יוסף פינקלסטון, אגאתה כריסטי חוטפת מטוסים, מעריב, 25 בספטמבר 1970
  5. ^ On Surfing: Agatha Christie's Love of the Sea, The Home of Agatha Christie, ‏2021-07-23
  6. ^ The Queen Of Crime
  7. ^ מקור אחד שמציין זאת הוא מאמר על לקויות כתיבה של סופרים
  8. ^ ה. מיכאל, רקוויאם לתאים אפורים, דבר, 29 באוגוסט 1975
  9. ^ אל תספרו לידידיכם, דבר, 18 ביולי 1958
  10. ^ אתר למנויים בלבד עמרי הרצוג, "רצח במעון הכומר" של אגתה כריסטי: כמה מענג לקרוא סיפור בלשי פסטורלי, באתר הארץ, 29 ביוני 2021
  11. ^ De Gramont, Nina. The Christie Affair, St. Martin Press, February 1, 2022. ISBN 978-1-2502-7461-8
  12. ^ The Christie Affair. Kirkus Reviews. Retrieved December 2, 2021
  13. ^ THE CHRISTIE AFFAIR. Nina De Gramont official website. Retrieved December 2, 2021
  14. ^ Andreeva, Nellie (December 1, 2021). Agatha Christie Limited Series Based On ‘The Christie Affair’ Novel In Works At Miramax TV. Deadline Hollywood. Retrieved December 2, 2021