אדי ודר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אדי ודר
לידה 23 בדצמבר 1964 (בן 59)
אוונסטון, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה אדוארד לואיס סיוורסון השלישי
שם במה Jerome Turner עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות שיקגו, אילינוי, ארצות הברית
תקופת הפעילות מ-1979
מקום לימודים San Dieguito Academy, San Diego City College עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה רוק
גראנג'
סוג קול בריטון עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה גיטרה
חברת תקליטים ג'יי רקורדס, ריפבליק רקורדס עריכת הנתון בוויקינתונים
שיתופי פעולה בולטים פרל ג'אם
טמפל אוף דה דוג
בן או בת זוג Jill Vedder עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
חתימה חתימה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אדי ודר (אנגלית: Eddie Vedder; נולד בשם אדוארד לואיס סיוורסון השלישי ב־23 בדצמבר 1964) הוא זמר אמריקאי, הידוע כסולן וכותב המילים הראשי של להקת הגראנג' פרל ג'אם.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ודר נולד באוונסטון, פרבר ליד שיקגו, לקארן לי ודר ולאדוארד לואיס סיוורסון הבן. מוצאו גרמני ודני.[1] ב-1965 התגרשו הוריו, ועד גיל מאוחר לא ידע מי אביו הביולוגי, וחשב כי זהו אביו המאמץ. ודר הוא שם משפחתה של אמו, אותו אימץ לאחר מכן. במשך שנים נפוצה שמועה (שהופרכה לבסוף) שאביו האמיתי הוא ג'ים מוריסון. באמצע שנות ה-70 עברה המשפחה למחוז סן דייגו, קליפורניה. ביום הולדתו ה-12 קיבל ודר גיטרה כמתנה מאמו. בסוף שנות נעוריו התגרשו אמו ואביו המאמץ, ואמו ואחיו הצעירים חזרו לאזור שיקגו כאשר ודר נשאר עם אביו בקליפורניה כדי שלא יצטרך לעבור לתיכון אחר. לבסוף, נשר מהתיכון וחזר למשפחתו בשיקגו. ב-1984, חזר ודר לסן דייגו עם חברתו בט ליבלינג. הוא הקליט קלטות דמו בביתו ועבד במספר עבודות שונות ביניהן, עובד בתחנת דלק מקומית ושומר ביטחון במלון.

בשנת 1991 הקים ודר את פרל ג'אם יחד עם חברי להקת מאת'ר לאב בון, שנשארו ללא סולן לאחר מותו של אנדרו ווד במרץ 1991, אחרי שקיבל מידידו ג'ק איירונס (לעתיד, מתופף להקת פרל ג'אם) קלטת ובה לחנים לשירים שכתב סטון גוסארד ושלח אותה לגוסארד כשעליה הקליט את עצמו שר למלים שהוא עצמו כתב. הוא גם מנגן בגיטרה בחלק משירי הלהקה. הוא גם יודע לנגן על כלים אחרים, כגון היוקללה, תופים ומפוחית פה. ודר עד היום נחשב לכותב השירים המרכזי בלהקה ועד אלבומה הרביעי של פרל ג'אם No Code היה אחראי באופן בלעדי על כתיבת המלים לשירים. ודר נחשב לאחד מהזמרים הבולטים בסצנת הגראנג' וברוק בכלל. מבקרי מוזיקה רבים שיבחו את יכולותיו הווקליות, וטענו כי קולו האותנטי הוא אחד הייחודיים בימינו.

לווירד אל ינקוביץ' יש שיר בשם "My Baby's In Love With Eddie Vedder" (הבחורה שלי מאוהבת באדי ודר) באלבומו Running With Scissors.

ודר נישא לחברת נעוריו בט ליבלינג ב-1994. הזוג התגרש בשנת 2000. ודר יוצא כיום עם הדוגמנית ג'יל מק'קורמיק. יש לו בת אחת בשם אוליביה אשר נולדה ב-11 ביוני 2004. ודר הוא צמחוני.

בשנת 2007 כתב ודר את אלבום הסולו המלא הראשון שלו, שהיווה פסקול לסרט הקולנוע של שון פן - "Into the Wild". ודר כתב, הלחין, ניגן ושר את כל שירי הפסקול. באלבום זה ודר מתרחק מעט מהצליל הרוקיסטי המאפיין את שיריו בפרל ג'אם, והולך לכיוון של פולק אמריקאי עם דגש על גיטרות אקוסטיות. על כתיבת וביצוע השיר "Guaranteed" מתוך האלבום והסרט זכה ודר בפרס גלובוס הזהב בקטגוריית השיר המקורי הטוב ביותר. בשנת 2009 הקליט ביחד עם להקת פרל ג'אם את אלבומם התשיעי "Backspacer". בשנת 2010 כתב וביצע שיר פסקול לסרט "לאכול, להתפלל, לאהוב" בשם "better days". בשנת 2011 הוציא לאור ודר את אלבום הסולו הראשון שלו שאינו מהווה פסקול לסרט. האלבום נקרא "שירי יוקללי" (Ukulele Songs), ובו שר ודר שירים מקוריים וגרסאות כיסוי, ומלווה את עצמו בנגינת יוקללי.

"20/4/02"[עריכת קוד מקור | עריכה]

"20/4/02" הוא שיר שכתב ודר ב-2002. שם השיר מציין את התאריך שבו שמע אדי ודר על מותו של ליין סטאלי ובו ברגע כתב את השיר ("אז כל הטפשים שמביניכם שמסוגלים לשיר בדיוק כמוהו, הרגישו חופשיים לעשות זאת כעת, בגלל שהוא מת... זה לא יעליב אותו, רק אותי. כיוון שהוא מת"). השיר כלול באלבום אוסף השירים הנדירים הכפול של פרל ג'אם, "Lost Dogs" מ-2004, כאשר שמו אינו כלול ברשימת השירים, והוא מתחיל להתנגן בדקה השישית של הרצועה האחרונה של התקליטור השני. ודר הקליט את השיר לבדו כאשר הוא מלווה את עצמו בגיטרה אקוסטית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אדי ודר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]