אדם פולהארדט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית

אדם פולהארדטגרמנית: Adam Vollhardt)‏ (1910 – ?) היה עיתונאי גרמני שפעל בארץ ישראל בתקופה הקרובה לפרוץ מלחמת העולם השנייה במסגרת "סוכנות החדשות הגרמנית" (גר').

ראשית דרכו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדם פולהארדט נולד בגרמניה בשנת 1910. בצעירותו הפך לעיתונאי והיה כתב העיתון Deutcsher Dienst (השירות הגרמני). ביולי 1938 הגיע פולהארדט לארץ ישראל כשליח העיתון ועל מנת לסייע לפרנץ רייכרט, מי שניהל את סוכנות הידיעות הגרמנית (Deutsches Nachrichtenbüro) ושימש כסוכן של האס דה, שירות המודיעין של המפלגה הנאצית. תפקידו של פולהארדט היה לעזור לרייכרט בפעילותו בקרב הציבור הערבי בתקופת המרד הערבי הגדול.

פעילותו בארץ ישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפעילות בקרב ערביי ארץ ישראל רכש פולהארדט השפעה רבה על הנהגתם. הוא קיים פגישות עם מנהיגים ערבים ובישר להם כי: "שאלת פלסטין תיושב לשביעות רצון הערבים בשבועות הקרובים" והוסיף כי "יהיה זה פטאלי לעניינם, אם בשלב זה הם יראו סימנים של חולשה או תשישות." וכן כי "גרמניה מעוניינת ביישובה של הבעיה על הבסיס של קבלת דרישותיהם המלאות של הערבים". הוא גם הבטיח להם כי "הגרמנים יכולים להמשיך ולתמוך בעניין הערבי הפלסטיני באמצעות תעמולה".[1]

פעילות זאת לא נעלמה מעיני הבולשת הבריטית ה- CID ובתקופת המתיחות הבינלאומית שלקראת פרוץ מלחמת העולם השנייה נקטה ממשלת המנדט בצעדים נגד החתרנות הגרמנית בארץ. ב- 15 ביוני 1939, חודשיים וחצי לפני פרוץ המלחמה, נצטוו פרנץ רייכרט ואדם פולהארדט לעזוב את הארץ. על גורלו של פרנץ רייכרט לא נודע מאז דבר ואילו אדם פולהארדט המשיך לפעול בימי המלחמה במסגרת סוכנות הידיעות הגרמנית.

במלחמת העולם השנייה ומיד לאחריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שנסתיימה שליחותו בארץ ישראל שוגר פולהארדט כנציג סוכנות הידיעות הגרמנית לטוקיו בירת יפן, בעלת בריתה של גרמניה הנאצית. הוא שהה בה במשך תקופת מלחמת העולם. לאחר סיום המלחמה והוא אז בן 35 שנים, לא נזקפה לחובתו עובדת שירותו את המשטר הנאצי והוא המשיך להיות נציגה של סוכנות הידיעות הגרמנית ביפן. כראש הסוכנות הוא היה הנציג היחיד של כתבי החוץ שנוכח בטקס הכרזת העצמאות של הפיליפינים שנערך במנילה ב 1946.

בגרמניה המערבית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בגרמניה המערבית שלאחר המלחמה המשיך פולהארדט להתקדם בקריירה שלו. הוא היה לכתב "עיתון הערב של המבורג" (Hamburger Abendblatt) ובשנים 19561957 הוא כיהן כחבר ההנהלה של ועידת העיתונות הפדרלית (Bundespressekonferenz), איגוד של עיתונאים עצמאיים המדווחים לתקשורת המערב גרמנית על חדשות הפנים. בשנות השישים הוא נתמנה לדוברו ויועצו של איל התקשורת הגרמני אקסל שפרינגר וזה היה ככל הידוע תפקידו האחרון.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Nazis and Arabs באתר של מארק רוזנבליט.