אדמיאל קוסמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אדמיאל קוסמן
לידה 20 באוגוסט 1957 (בן 66)
חיפה, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים בצלאל, אקדמיה לאמנות ועיצוב, אוניברסיטת בר-אילן עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אַדְמיאל מאיר קוֹסְמן (נולד ב-20 באוגוסט 1957) הוא משורר ישראלי, פרופסור למדעי היהדות באוניברסיטת פוטסדאם, והמנהל האקדמי של המכון להכשרת רבנים רפורמים ע"ש גייגר בברלין.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קוסמן נולד בשנת 1957 בחיפה. הוא נשוי בשנית ואב לארבעה. הוא מחלק את זמנו בין ירושלים לברלין. למד בישיבת נתיב מאיר, ולאחר מכן בישיבת הכותל אצל הרב שג"ר. לאחר שירותו הצבאי למד בבית-הספר לאמנות בצלאל.

קוסמן סיים את הדוקטורט במחלקה לתלמוד באוניברסיטת בר-אילן בשנת 1993 בהצטיינות יתרה. בשנת 1997 מונה למרצה בכיר, ובשנת 2003 התמנה לפרופסור מן המניין ולבעל הקתדרה ללימודים רבניים שהוקמה במחלקה ללימודי הדתות באוניברסיטת פוטסדם. משנת 2014 הוא מנהל את בית הספר לתאולוגיה יהודית בברלין.

בעבודתו הנוכחית הוא משלב הוראה בתחום האקדמי עם עבודת חינוך יהודי בסמינר לרבנים, וכמו כן הוא מתאם את לימודי הרבנים-לעתיד עם המסגרות שבהן התלמידים שוהים שנה או שנתיים בישראל. בנוסף לכך הוא מעורב בברלין ומחוצה לה בפעילות הקשורה לדיאלוג הבין-דתי.

קוסמן פרסם כחמישים מאמרים אקדמיים במחקר ההלכה, האגדה ובחקר הפנומנולוגיה של הדת, ומאות מאמרים פופולריים.

הוא ידוע גם כמשורר, ופרסם תשעה ספרי שירה: "ואחרי מוראות מעשה-השיר", מסדה, 1980; "בגדי נסיך", כתר, 1988; "סמרטוטים-רכים", 1991; "מה אני יכול", 1995; "הגענו-לאלוהים", 1998; "פירוש חדש-בס"ד", 2000. ארבעת הספרים האחרונים ראו אור בסדרת ריתמוס, הוצאת הקיבוץ המאוחד. "ארבעים שירי אהבה ושני שירי אהבה נוספים לאלוהים" (הקיבוץ המאוחד, 2003) ו"סידור אלטרנטיבי: לשבעים ואחד שירים חדשים" (הקיבוץ המאוחד, 2007) ראו גם הם אור בהוצאת הקיבוץ המאוחד (הספרים האחרונים יצאו בתבנית אלבומית בצירוף עבודות אמנות של מאיה כהן לוי), וספרו האחרון "קטעים איתך" (2011). כמו כן ערך יחד עם מירון איזקסון את האנתולוגיה לשירה אמונית "שירה חדשה" ("אפיריון", 1997).

בשנת 1991 זכה בפרס ברנשטיין לשירה, בשנת 1992 בפרס ראש הממשלה, ובשנת 2000 בפרס ברנר.

מבחר שירים משלו תורגם על ידי ליסה כץ ושלומית נעים-נאור ויצא לאור בהוצאת זפיר האמריקאית בספר בשם Approaching You in English, Zephyr Press 2011.

קוסמן הוא בעל הטור "אוצר קטן" בעיתון "הארץ", המתפרסם לסירוגין כבר למעלה מעשור ונודעה לו השפעה רבה על המגמה הכללית של ההתעניינות והשיבה הלא-אורתודוקסית אל ארון הספרים היהודי בארץ. במדור זה מגלה קוסמן נקודות-מגע אפשריות בין המקורות היהודים המסורתיים ובין אופני מחשבה הלקוחים מדתות אחרות ומההגות הפוסט-מודרנית - ומחברן לשאלות התרבות והדת האקטואליות.

מעבודותיו בתחום המחקר ראוי לציון ספרו "מסכת גברים: רב והקצב ועוד סיפורים: על גבריות, אהבה ואותנטיות" שראה אור בשנת 2002 ואחריו: "מסכת נשים: חוכמה, אהבה, נאמנות, תשוקה, יופי, מין, קדושה" שראה אור בשנת 2007 (בהוצאת כתר). ספרו העיוני השלישי "נשיות בעולמו הרוחני של הסיפור התלמודי" ראה אור בהוצאת הקיבוץ המאוחד בשנת 2008.

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרי שירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספרי עיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מסכת גברים: רב והקצב ועוד סיפורים על גבריות, אהבה ואותנטיות בסיפור האגדה ובסיפור החסידי, ושתי הערות על יצירות קולנוע, הוצאת כתר, 2002
  • מסכת נשים: חוכמה, אהבה, נאמנות, תשוקה, יופי, מין, קדושה - קריאה בסיפורים תלמודיים ורבניים ושני מדרשי שיר, הוצאת כתר, 2007
  • נשיות בעולמו הרוחני של הסיפור התלמודי, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2008
  • (2009) Men’s World: Reading Masculinity in Jewish Stories in a Spiritual Context
  • (Gender and Dialogue in the Rabbinic Prism (Studia Judaica; de Gruyter, New York and Berlin 2012
  • מסכת שלום: הסכסוך הישראלי-ערבי לאור מקורות מדרשיים ורבניים, הוצאת ידיעות אחרונות, 2014

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • דרור אידר, 'מתחת ומעבר לגדרות: עיון ביצירתם של יוסף צבי רימון ואדמיאל קוסמן', תרבות יהודית בעין הסערה, תשס"ב-2002.
  • יערה בן-דוד, 'עם עטיפות הנפש או בלעדיהן': אדמיאל קוסמן, "סמרטוטים רכים", אהבה ממבט שני, תשנ"ז-1997.
  • אילן שיינפלד, 'כרובים מרוממים', דימוי, 4, תשנ"ב-1992.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים להרצאות מקוונות של אדמיאל קוסמן:

מכּתביו:

על כתביו: