אוטגאווה טויוקוני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אוטגאווה טויוקוני
歌川豊国
לידה 1769
שיבה, אדו, יפן עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 24 בפברואר 1825 (בגיל 56 בערך)
אדו, יפן עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Banshō-in Kōun-ji עריכת הנתון בוויקינתונים
לאום יפנים עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה חיתוך-עץ, איור עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם באמנות Utagawa school עריכת הנתון בוויקינתונים
הושפע על ידי Utagawa Toyoharu עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Toyotoshi Utagawa, Utagawa Kunikame עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
יפןיפן זהו שם יפני; שם המשפחה הוא אוטגאווה.

אוּטָגָאוָוה טוֹיוֹקוּנייפנית: 歌川豐國; ‏176924 בפברואר 1825) אמן הדפסי עץ ומאייר ספרים יפני, מאמני האוקיו-אה החשובים והמשפיעים בתקופת אדו, נודע בעיקר בשל איורים של שחקני קבוקי ונשים יפות (ביג'ינגה), השתייך לאסכולת אוטגאווה של אומני הדפסי העץ. לעיתים קרובות מצוין שמו כטויקוני 1 כדי להבדיל אותו מתלמידיו שכונו טויקוני 2 וטויוקוני 3.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

טויקוני היה בנו של יצרן בובות ששלח אותו ללמוד בסטודיו של אוטאגוואה טויוהארו מייסד אסכולת אוטאגוואה. טויוקוני היה בין האמנים הבולטים בתחום. בתחילת דרכו התרכז בציורי ביג'ינגה ובהמשך החל לצייר שחקני קבוקי וסצינות מתיאטרון הקבוקי. בשנת 1794 פרסם סדרת פורטרטים של שחקני קבוקי שנקראה "תמונות של שחקנים על הבמה" (Yakusha Buta no sugata-e) וסגנונו החדש החל להתפתח. בעקבות כך הגיעה ההצלחה, שחקני הקבוקי היו אייקוני תרבות באותה התקופה והדפסי עץ שעסקו בנושא היו מבוקשים.[1] אסכולת אוטאגוואה צמחה והתפתחה וטויקוני ותלמידים נוספים סיפקו את הביקוש הגובר להדפסי הקבוקי. לאחר מותו של טויהארו ב-1814 הפך למוביל התנועה. הודות לפועלו ותרומתו של טויקוני הפכה אסכולת אוטגאווה למובילה ומשפיעה בתחום אומנות האוקיו אה במאה ה-19. בין התלמידים המפורסמים של התנועה ושל טויקוני עצמו נמנים אוטאגוואה קוניסדה ואוטאגוואה קוניושי ועל אף ששני תלמידיו אלו הפיקו הדפסי שונגה רבים, טויקוני עצמו ייצר קומץ של איורי שונגה, למעשה סוברים כי בשיא הקריירה שלו הוא לא ייצר הדפסי שונגה כלל אלא רק בשנותיו האחרונות.[2]

סגנונו ויצירותיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה "תמונות של שחקנים על הבמה" (Yakusha Buta no sugata-e) מנתה עשרות הדפסים של שחקני תיאטרון הקבוקי, השחקנים הופיעו כגבוהים במיוחד, מבטם דרמטי והם מתוארים בצבעים הרמוניים בעוד הרקע אפור.

יכולותיו של טויוקוני להעביר סצנה דרמטית באו לידי ביטוי ביתר שאת באיורו בו הוא מראה את השחקן מצומוטו קוג'ירו מגלם את מוקואמון המאוים על ידי רוח המגולמת על ידי אונואה מאצוסוקה (Actors Onoe Matsusuke I as the Ghost of Iohata and Matsumoto Kojiro as Mokuemon).

הרוח בצד השמאלי של התמונה מוצגת כדמות גבוהה המתכתבת עם הקווים האנכיים מימין, באמצע על האדמה מצויר מוקומון בקווים מעוגלים, גופו ופניו מביעים את האימה שבה הוא שרוי.[3]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אוטגאווה טויוקוני בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Kazutaka Higuchi and Alfred Haft, Toyokuni's "Pictures of Actors on the Stage" Bulletin of the Museum of Fine Arts Vol. 60, No. 321 (1962), pp. 105-114..
  2. ^ Robert T. Paine, 3. No Laughing Matter: A Ghastly "Shunga" Illustration by Utagawa Toyokuni, Japan Review No. 26, Shunga: Sex and Humor in Japanese Art and Literature (2013), pp. 239-255 4..
  3. ^ Helen C. Gunsaulus, Japanese Prints by Toyokuni, Bulletin of the Art Institute of Chicago (1907-1951) Vol. 24, No. 7 (Oct., 1930), pp. 92-93+100 .