אוטו קאהן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אוטו קאהן
Otto Hermann Kahn
לידה 21 בפברואר 1867
מנהיים, הדוכסות הגדולה של באדן עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 29 במרץ 1934 (בגיל 67)
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה Memorial Cemetery of St. John's Church עריכת הנתון בוויקינתונים
מעסיק קוהן, לב ושות' עריכת הנתון בוויקינתונים
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
קאהן בשנת 1931 בעת ביקור בברלין
ארמון אוטו קאהן בניו יורק
טירת אוהקה

אוטו הרמן קאהן (Otto Hermann Kahn;‏ 21 בפברואר 186729 במרץ 1934) היה בנקאי, נדבן, אספן אמנות ומצנט יהודי-אמריקאי ממוצא גרמני.

תולדות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קאהן נולד בעיר מנהיים שבגרמניה, אחד משמונת ילדיהם של אמה וברנרד קאהן. אביו, שהיה אף הוא יליד העיר, נמלט לארצות הברית לאחר מהפכת 1848 ואף קיבל אזרחות אמריקאית, אך שב לגרמניה. אף על פי שרצה להיות מוזיקאי, ייעד אותו אביו לקריירה של בנקאי ובגיל 17 הוצב כפקיד בסניף בנק בקרלסרוהה. לאחר שלוש שנים בתפקיד שירת שנה בחיל ההוסארים הקיסרי. ב-1888 עבר לסניף הלונדוני של דויטשה בנק והתקדם במהירות. כעבור חמש שנים היה לאזרח בריטי. ב-1893 עבר לניו יורק בעקבות משרה שהוצעה לו שם. שלוש שנים מאוחר יותר נשא לאישה את אדי וולף (Addie Wolff), שאביה, אברהם וולף, היה שותף בבנק Kuhn, Loeb & Co. קאהן ויתר על אזרחותו הבריטית, קיבל על עצמו אזרחות אמריקאית[1], והחל לעבוד בבנק זה.

צמרת הבנק הייתה קשורה בקשרים אישיים, חתנו של מייסד הבנק, סלומון לוב (Solomon Loeb), היה יעקב שיף, ובין עמיתיו של קאהן נמנו פאול ורבורג ופליקס ורבורג. אף על פי שהיה רק בן 30 קנה את אמונו של מנהל חברת הרכבות יוניון פסיפיק וסייע במימון ובייעוץ כלכלי לחברה. הבנתו העמוקה בתחום הרכבות הובילה אותו לייעץ פיננסית לחברות נוספות בתחום. כן יזם וניהל ב-1906 את הנפקת איגרות החוב של פנסילבניה בבורסה של פריז, ההנפקה הראשונה של נייר ערך אמריקאי באירופה.

ב-2 בנובמבר 1925 הופיע דיוקנו על שער הטיים מגזין[2].

בשנת 1933 העיד בפני ועדת הסנאט לחקר קריסת הבורסה ב-1929 וסנגר על תפקידם החיובי והחיוני של הבנקים הפרטיים הגדולים.

קאהן, שסבל שנים רבות מטרשת עורקים ואנגינה פקטוריס נפטר מהתקף לב[3] ונקבר בלונג איילנד[4].

בתיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ארמונו בניו יורק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1913 רכש קאהן מאנדרו קרנגי שטח באפר איסט סייד במנהטן עליו הקים בית מידות בן 80 חדרים (ואגף ל-40 משרתים), בסגנון פאלאצו מתקופת הרנסאנס האיטלקי. את הבית עיטר במבחר יצירות אמנות, בהן ציורים מאת סנדרו בוטיצ'לי. קאהן אירח בארמונו קונצרטים בהשתתפות אנריקו קארוזו, ג'ורג' גרשווין ואחרים.

טירת אוהקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1919 רכש אחוזה בת 443 אקר (כ-1,800 דונם) בלונג איילנד, עליה הקים טירה בת 127 חדרים בשטח בנוי של 10,100 מ"ר, לה קרא Oheka Castle (Otto Hermann Kahn), המעון הפרטי השני בגדלו בארצות הברית (לאחר אחוזת בילטמור של ג'ורג' ו. ואנדרבילט השני בקרוליינה הצפונית). תכנון הנוף בוצע על ידי האחים אולמסטד, בניו של מעצב הנופים הנודע, פרדריק לו אולמסטד. האחוזה כללה מגרש גולף, חווה חקלאית, מנחת פרטי ועוד.

לאחר מותו של קאהן שימשה האחוזה כמתקן אימוני רדיו ואקדמיה צבאית. בראשית העשור הראשון של המאה ה-21 נפתח במקום בית מלון ומרכז כנסים, לאחר שיפוצים נרחבים ולאחר שהיה נטוש כ-30 שנה.

פילנתרופיה ופטרונות אמנות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשל אהבתו לאמנות ולמוזיקה בפרט תרם קאהן מהונו לסיוע ותמיכה במוזיקאים כג'ורג' גרשווין, ארטורו טוסקניני, הארט קריין ורבים אחרים. במהלך מלחמת העולם הראשונה סייע לז'אק קופו להפעיל את התיאטרון הצרפתי שלו בניו יורק. בהובלתו סייע בנק .Kuhn, Loeb & Co רבות לתעשיית הקולנוע הצומחת של הוליווד. היה חבר מועצת המנהלים של המטרופוליטן אופרה, של המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס ושל אוניברסיטת ראטגרס.

משפחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אוטו קאהן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]