אחרית הימים (להקה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אחרית הימים
Apocalypse
תקופת הפעילות 19711972
זרם רוק מתקדם בישראל
סוגה רוק מתקדם, רוק פסיכדלי
שפה מועדפת עברית
חברת תקליטים NMC עריכת הנתון בוויקינתונים
שיתופי פעולה בולטים אריק איינשטיין
חברים
זהר לוי
גבי שושן
אלי מגן
יצחק קלפטר
מירי אלוני
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אחרית הימים הייתה להקת רוק ישראלית שפעלה בין השנים 19711972. הלהקה הייתה חלוצית בתחום הרוק המתקדם הישראלי ובלטה בחיבור בין טקסטים גבוהים בעברית לבין המוזיקה שלה, והייתה אינטגרלית בקירוב הרוק הישראלי לסטנדרטים של הפקה וביצוע שהיו נפוצים במוזיקה הבינלאומית באותן שנים. חבריה היו זהר לוי, גבי שושן, אלי מגן, יצחק קלפטר ומירי אלוני.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המתופף והמלחין זהר לוי הקים באוגוסט 1971 את להקת "אחרית הימים" עם שילוב של יוצאי להקות צבאיות ולהקות קצב. לוי עצמו היה כבר אז אחד המוזיקאים הבולטים בפופ הישראלי לאחר שהנהיג בסוף שנות ה-60 את הרכב "זהר השביעי", ניגן בהקלטות של "החלונות הגבוהים", ו"השלושרים" והיה חבר בלהקת "כיף התקווה הטובה" לצד ג'וזי כץ, חנן יובל והגיטריסט שלמה מזרחי. באותן שנים הרבה לוי לשתף פעולה עם התמלילן והמחזאי חנוך לוין ("מצילתיים", "אני בדרכי למוסד הסגור"), וב-1970 הלחין את כל שירי המחזה השערורייתי של לוין "מלכת אמבטיה". לאחר שפרש מ"כיף התקווה הטובה" בעקבות חילוקי דעות בינו לבין כותב החומר של הלהקה שמוליק קראוס, פנה לוי להקמת להקה משלו. הוא צירף אליו פליט נוסף מ"כיף התקווה הטובה" - נגן הבס והזמר אלי מגן ואת החייל יצחק קלפטר, מי שהקים את "הצ'רצ'ילים" וניגן ב"הסגנונות" של עוזי פוקס. באותו הזמן עדיין שירת יצחק קלפטר בצוות הווי סיני, ולוי ומגן המתינו חודשיים לשחרורו מתוך מחשבה לעבוד יחד בהרכב של שלישייה.

רביעית להצטרף הייתה הזמרת מירי אלוני, שהתפרסמה ככוכבת להקת הנח"ל. אלוני פנתה אל לוי בבקשה שיכתוב לה שירים, ולאחר ששמעה על רעיון הלהקה הציעה את עצמה כזמרת מובילה והתקבלה. לאחר זמן קצר של חזרות צורף גם הזמר והגיטריסט יוצא להקות הקצב גבי שושן, לשעבר חבר שלישיית "השוקולדה" שזכה שנה קודם לכן לתהילה כשמילא את תפקיד ברגר במחזמר "שיער".

אלוני, שהסתייגה מהצליל הכבד של "אחרית הימים", פרשה עוד לפני שנשלמו הקלטות האלבום והשתתפה רק במעט מהופעותיה של הלהקה. את מקום הזמר המוביל בשירים בהם היא נעדרת ממלאים מגן ושושן ("התעמלות בוקר").

בשנת 1972 צברה הלהקה תארים רבים, כגון להקת השנה האזרחית במצעד הפזמונים העברי השנתי של קול ישראל, להקת השנה בגלי צה"ל, להקת השנה של שבועון "להיטון" ו"פרס כינור דוד". למרות איכויותיה הגבוהות של הלהקה, היא לא הצליחה למשוך קהל ולכן החליטו חבריה לפרקה.

באותה תקופה ניסה אריק איינשטיין להציל את הלהקה בכך שהזמין אותה להופיע במשותף עמו, במופע בו הופיעה הלהקה לבד וכלהקת הליווי שלו. לאחר חצי שנה ירד המופע מהבמה, לאחר שנחל הפסדים כספיים. איינשטיין הקליט עם הלהקה את השיר "מיידלע" אותו כתב יחד עם קלפטר ללחן של השיר "היא תבוא" מאת מיקי גבריאלוב.

למרות פעילותה הקצרה של הלהקה וכישלונה המסחרי, היא הותירה להיטים רבים כמו "פתחי לי את הדלת", "העץ הוא גבוה" ו"יש לי יום הולדת", שבו השתתפו אריק איינשטיין וצבי שיסל בקולות.

במאי 2007 הועלה מופע איחוד "חד-פעמי" של ארבעה מחברי הלהקה במועדון צוותא בת"א במסגרת ערב מחווה למירי אלוני. במופע לא השתתף זוהר לוי, לאחר שסירב לפנייתה של אלוני, לטענתה.[1]

באוקטובר 2010 הודיעו מגן ושושן על חזרתם לבמה בשימוש שמה המקורי של הלהקה. בהופעות הם ביצעו שירים מתקופת הלהקה ומקריירות הסולו שלהם. זוהר לוי טען שלא עודכן לגבי תוכנית האיחוד, אלוני לא קיבלה הצעה להשתתף, וקלפטר שקיבל פנייה משושן ומגן סירב להשתתף[2].

בשנת 2015 הוציאה חברת NMC את האלבום של אחרית הימים במהדורה מחודשת על גבי תקליט ויניל.[3]

חברי ההרכב[עריכת קוד מקור | עריכה]

משתתפים נוספים בהקלטות:

האלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחרית הימים
אלבום אולפן מאת אחרית הימים
יצא לאור 1 במאי 1972
הוקלט אוקטובר 1971 - פברואר 1972
סוגה רוק ישראלי, רוק מתקדם, רוק פסיכדלי
שפה עברית
אורך 40:29
חברת תקליטים CBS
הפקה אחרית הימים

המוזיקה לשירים הולחנה על ידי זהר לוי.

מס' שםמיליםסולן משך
1. אין מקום לשניים על עמוד חשמל חנוך לויןאלי מגן 4:15
2. העץ הוא גבוה חנוך לויןאלי מגן 3:27
3. הנסיכה דליה רביקוביץמירי אלוני 5:20
4. פתחי לי את הדלת עמוס קינןאלי מגן 7:17
5. התעמלות בוקר חנוך לויןגבי שושן 3:04
6. תחת עץ האקליפטוס חיים חפרמירי אלוני 8:06
7. חייו ומותו של מר גוסקין חנוך לויןמירי אלוני, גבי שושן, אלי מגן 5:07
8. יש לי יום הולדת (אריק איינשטיין וצבי שיסל עזרו בקולות) יעקב רוטבליטגבי שושן, אלי מגן 3:53
משך כולל:
40:29

שניים משירי האלבום, "התעמלות בוקר" ו"חייו ומותו של מר גוסקין" בוצעו קודם לכן על ידי רן אלירן בליווי להקת זהר השביעי של זהר לוי. את השיר "תחת עץ האקליפטוס" כתב חיים חפר עבור להקת פיקוד מרכז, אשר ביצעה אותו בלחן שונה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ טל פרי, איחוד נטול זוהר, באתר MOOMA‏, 13 במאי 2007
  2. ^ שגיא בן-נון, אין מקום לשניים על עמוד החשמל, באתר nrg‏, 11 באוקטובר 2010
  3. ^ ידיעה, באתר רמקולים