איגי דיין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
איגי דיין
לידה 14 בנובמבר 1965 (בן 58)
חולון, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה גאל רפאל דיין
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה מערכת תופים עריכת הנתון בוויקינתונים
www.iggydayan.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

איגי דיין (נולד ב-14 בנובמבר 1965 בשם יגאל רפאל דיין), הוא מוזיקאי, סופר, זמר, פזמונאי ומלחין ישראלי, מתופף להקת הפופ רוק משינה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיין נולד בחולון. ובגיל צעיר עבר לרמת השרון. בילדותו למד לנגן בתופים והחל להופיע בגיל 12, בעיקר עם אחיו הגדול, הגיטריסט נאור דיין (חבר להקת טנגו). בהיותו כבן 16 הופיע במועדון "הבקתה" עם דני ליטני ועם רמי קליינשטיין, ניגן עם אושיק לוי, מתי כספי ועוד. במקביל, דיין היה חבר במספר להקות, בהן "בסיס 10", "מונוטון" ו"אומגה"[1]. ב-1982 הצטרף ללהקת משינה, בתיווכו של הבסיסט מייקל בנסון, שניגן קבוע עם האחים דיין. באותו זמן הלהקה הופיעה במועדונים "הפינגווין", ה"ליקוויד" וקולנוע דן, ושרה בעיקר באנגלית. לאחר זמן קצר, הלהקה התפרקה ודיין הצטרף להרכב בשם שלום הציבור אשר הקימו שניים מחבריה של משינה, יובל בנאי ואורן אליעזרי.

ב-1984 דיין תופף באופן חד פעמי בהקלטת השיר "התחלה חדשה" של להקת בנזין, שהיה השיר האחרון שלהקה זו הקליטה.

בתחילת 1985 חידשו חברי משינה את פעילות הלהקה, ובסוף אותה שנה יצא אלבומה הראשון, "משינה". דיין השתתף בהלחנת אחד משיריו המוכרים ביותר, "אנה", יחד עם סולן הלהקה יובל בנאי. שנים רבות לאחר מכן גילו חברי הלהקה כי השיר "אניגודין" מתייחס לדיין ומקור השם בטעות דפוס על כרזה להופעת להקת "בסיס 10" משנת 1982. באלבום השני משינה 2 ניתן קרדיט ההלחנה לכל חברי הלהקה. באלבום השלישי משינה 3 השתתף דיין בכתיבת והלחנת השיר "מעגל נפתח".

ב-1990, לאחר הוצאת אלבומה של משינה "העמותה לחקר התמותה", יצאו חבריה להפסקה בת כשנתיים, שבה עבדו על פרויקטים שונים. דיין השתתף ב-1991 בנגינה באלבומה היחיד של אורלי זילברשץ "הקברט של מירנדה", ובמקביל הקליט אלבום סולו ראשון. האלבום, "משהו ממך", יצא בשנת 1992. את כל השירים בו כתב והלחין דיין, ניגן במרבית כלי הנגינה והפיק יחד עם יואב שדמה. האלבום נבע מרצונו של דיין להקליט חומרים משלו, תוך הבנה ששיריו אינם מתאימים לסגנונה של משינה[1]. האלבום לא זכה להצלחה מסחרית[1].

בין השנים 19911995 המשיך דיין להקליט ולהופיע במסגרת להקת משינה. הלהקה הקליטה שלושה אלבומים בפרק זמן זה: "מפלצות התהילה", "שיא הרגש" ואת אלבום הפרידה "להתראות נעורים שלום אהבה", בו שר דיין את הפזמון של השיר "בן המלך", שהפך להיות מזוהה עימו.

ב-1995 התפרקה להקת משינה. ובשנים שלאחר מכן השתתף דיין בנגינה במספר אלבומים, בהם "הלא נודע" של דני סנדרסון, "נשאר במקום" של יובל בנאי ו"על משולש הפוך" של דני דותן.

ב-1996 החל דיין בעבודה על אלבום שני, שנגנז. סינגל ראשון ויחיד מתוכו, "יש לי אותך" שדיין כתב והלחין במשותף עם אחיו נאור דיין, יצא בתחילת 2002. באותה תקופה ניגן דיין גם בתוכנית האירוח של יאיר לפיד יחד עם חברו למשינה מייקל בנסון. כמו כן ניגן ועזר בצעדיה הראשונים של המדרגות, להקתו של אחיו הצעיר הוד דיין.

בשנת 2003 להקת משינה חזרה לעבודה משותפת, ואיתה דיין מופיע עד היום. הלהקה הוציאה שני אלבומי אולפן מאז איחודה. בראשון שבהם, "רומנטיקה עתידנית" שיצא ב-2005, נכלל שיר שדיין כתב, הלחין ושר בשם "הייתי אתמול".

בשנת 2011, חבר איגי ללהקת הצללים לשם הקלטת אלבומו השני "פשוט מסובך" מתוכו יצא כסינגל ראשון השיר "מחשבה". במקביל החל ההרכב להופיע ברחבי הארץ. הסינגל השני "האושר בא", נכנס לרשימת ההשמעה של תחנות הרדיו. האלבום כולו יצא ב-2014.

בשנת 2015 החל דיין לכתוב שיר על מכשיר הטלפון הנייד שלו, שהפך עד מהרה לרומן בשם "חוה". ב-2018 הוא הדפיס את הרומן במהדורה ביתית וחילק אותה בין חברים קרובים ואנשים מתחומי הספרות. עותק אחד התגלגל, בין היתר, להוצאת עם עובד. הספר ראה אור בהדפסה רשמית של הוצאת "עם עובד" בספטמבר 2019, על גב כריכתו מופיעות המלצות מאת אהוד בנאי ומאיר שלו.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

דיין נשוי לעטרה צחור, ואב לשניים. אחיו הם המוזיקאים נאור דיין והוד דיין.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • משהו ממך (1992)
  • פשוט מסובך (2014)

עם להקת משינה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לדיסקוגרפיה של משינה ראו משינה

יצירה ספרותית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לדף הספר "חוה" באתר הוצאת עם עובד

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא איגי דיין בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 משה זונדר, "70 דברים שלא ידעתם על משינה", 12 במאי 1995, סופשבוע (מעריב) (קישורים)