איגי פופ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
איגי פופ
James Newell Osterberg Jr.
איגי פופ, 1987
איגי פופ, 1987
איגי פופ, 1987
לידה 21 באפריל 1947 (בן 76)
מאסקיגן, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה ג'יימס ניוול אוסטרברג ג'וניור
שם במה Iggy Pop עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1965 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת מישיגן, תיכון פיוניר עריכת הנתון בוויקינתונים
עיסוק זמר
סוגה פאנק רוק
סוג קול בריטון עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה גיטרה, כלי מקלדת, גיטרה אקוסטית, כלי הקשה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים אריסטה רקורדס, וירג'ין רקורדס, RCA, אלקטרה רקורדס, פאט פוסום רקורדס, A&M רקורדס, קריסליס רקורדס, I.R.S. רקורדס, Caroline Distribution עריכת הנתון בוויקינתונים
שיתופי פעולה בולטים הסטוג'ס, דייוויד בואי
בן או בת זוג Wendy Weissberg (19681968)
Suchi Asano (19841999)
Nina Alu (2008–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Eric Benson עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • אביר מסדר האמנויות והספרות (24 ביולי 2003)
  • מפקד מסדר האמנויות והספרות (24 באפריל 2017)
  • פרס פולר למוזיקה (2022)
  • קצין מסדר האמנויות והספרות עריכת הנתון בוויקינתונים
http://www.iggypop.com
פרופיל ב-IMDb
חתימה חתימה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

איגי פופאנגלית: Iggy Pop; נולד ב-21 באפריל 1947 כג'יימס ניוול אוסטרברג ג'וניור) הוא מוזיקאי, זמר ושחקן אמריקאי. את השם "איגי" אימץ לעצמו על שם להקת "האיגואנות" (The Iguanas) שהיה חבר בה בתיכון.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד במאסקיגן שבמישיגן, ארצות הברית, ללואלה ולג'יימס ניוול אוסטרברג האב, מורה לאנגלית ומאמן כדורסל בבית ספר תיכון. אביו בעל שורשים גרמניים, אנגליים ואיריים, ואמו ממוצא נורווגי ודני.

איגי פופ נחשב ל"סנדק הפאנק". בשנת 1969 הוציא את האלבום הראשון בליווי להקת הסטוג'ס אשר בראשה עמד. הצליל הנועז, הבועט והגס הפך אותו מיד לילד הרע של הרוק ובישר למעשה את תנועת הפאנק שתפרוץ רק עשור לאחר מכן. בין שירי האלבום אשר הופק על ידי יוצא להקת הוולווט אנדרגראונד המוזיקאי ג'ון קייל, בלטו השירים: "1969", "אני רוצה להיות הכלב שלך", "אין שמחה" ו"אן".

במקור נוצר האלבום על ידי ג'ון קייל, אך לאחר שחברת התקליטים דחתה את התוצר הסופי, עובד האלבום מחדש על ידי נשיא חברת התקליטים ואיגי פופ, כשרק ארבעה מהשירים כוללים את התוצרים המקוריים של קייל, והשיר "אן" הופץ ללא כל עיבוד. במרץ 2005, דירג המגזין Q את השיר "אני רוצה להיות הכלב שלך" במקום ה-13 ברשימת 100 קטעי הגיטרה הגדולים ביותר.

איגי פופ קיים מספר שיתופי פעולה פוריים עם המוזיקאי והזמר הבריטי דייוויד בואי, החל מאלבומה השלישי של להקתו "Raw Power" שיצא בשנת 1973 והמשך בעבודתם המשותפת על אלבומי הסולו הראשונים של פופ שיצאו שניהם בשנת 1977: Lust for Life ו-The Idiot. אלבומים אלו נחשבים לפסגת היצירה של איגי פופ וזכו הן לביקורות נלהבות והן להצלחה במכירות.
באלבומו The Idiot הופיע לראשונה השיר China Girl שכתבו בואי ופופ יחד.

שש שנים לאחר מכן, כאשר נקלע פופ לקשיים כלכליים (עקב התמכרות לסמים), החליט דייוויד בואי להקליט מחדש את השיר, ובכך להעניק תמלוגים לפופ ולהעמידו על הרגליים. השיר הוקלט מחדש לאלבום Let's Dance של בואי, וזכה להשמעות רבות ולהצלחה מסחרית.

בשנת 1988 הופיע פופ בישראל, באולם הסינרמה בתל אביב. בשנת 1990 השתתף בתפקיד משנה בסרטו של ג'ון ווטרס, "נער שוליים". בשנת 1992 הוא השתתף בשירה של הזמרת הישראלית עפרה חזה, "Daw Da Hiya" מתוך אלבומה הבינלאומי "Kirya". עוד באותה שנה הקליט ארבעה שירים לפסקול הסרט "חלום אריזונה", מתוכם התפרסם במיוחד השיר: In The Deathcar. פופ היה "דמות חיצונית" בעלת תפקיד לא קטן בספר "טריינספוטינג", בסרט ובפסקול של הסרט, ובעיקר בשיר "Lust for Life" אשר נשמע על רקע סצנת הפתיחה המפורסמת. ב-1998 הופיע בתפקיד אורח קטן ב"חלל עמוק 9".

בשנת 2003 יצא אלבומו Skull Ring, ובמרץ 2007 הוציאה להקת הסטוג'ס עם פופ אלבום חדש, לאחר שלושים ושלוש שנות הפסקה. האלבום, שהיה גם לאלבומה האחרון של הלהקה, היה למעשה המשך לשיתוף הפעולה של פופ עם שאר חברי ההרכב, עימם חזר להופיע החל משנת 2003. כחלק ממסע ההופעות המלווה את צאת האלבום החדש. הלהקה הופיע גם בתל אביב ב־7 ביולי 2007. בשנת 2010 יצא שיר חדש של פופ, אותו הקליט לאלבום הבכורה של המוזיקאי סלאש (גאנז נ' רוזס, ולווט ריבולבר). סרט הקולנוע "The Passenger" המתאר את ראשית דרכו המקצועית של פופ, בכיכובו של השחקן אלייז'ה ווד אמור היה לצאת ב-2010 אך הוקפא מסיבות שונות[1]. בשנת 2014 שיחק בסרט הדרמה בכיכובה של קריסטן ריטר, "אסתמה", בתפקיד של שיכור מקומי.

בתחילת שנת 2016 הוציא פופ את האלבום "Leaves Of Grass", בו הקריא את שירתו של וולט ויטמן כשברקע מתנגנת מוזיקה שיצרו המוזיקאי הגרמני אלבה נוטו (alva noto) ולהקת Tarwater. בהמשך אותה שנה יצא אלבום הסולו השביעי של פופ Post Pop Depression, אותו הקליט במשותף עם סולן להקת קווינס אוף דה סטון אייג' ג'ושוע הומי.

ב-2017 הקליט פופ שיר שחיבר לו דיינג'ר מאוס והופיע בסרט "מכורים לזהב" בכיכובו של מתיו מקונוהיי. השיר היה מועמד לפרס גלובוס הזהב בקטגוריית השיר המקורי הטוב ביותר.

בשנת 2022 גילם את אדוארד פאוול במותחן הקומי הקנדי "Daniel's Gotta Die".

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

איגי פופ, 2006

עם הסטוג'ס[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלבומי סולו[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא איגי פופ בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]