אידי סדג'וויק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לערוך ערך זה. ייתכן שהערך סובל מבעיות ניסוח, סגנון טעון שיפור או צורך בהגהה, או שיש לעצב אותו, או מפגמים טכניים כגון מיעוט קישורים פנימיים.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.

אידית מינטרן סדג'וויקאנגלית: Edith Minturn "Edie" Sedgwick;‏ 20 באפריל 194316 בנובמבר 1971), הייתה שחקנית, אשת החברה הגבוהה, דוגמנית ובת לאחת המשפחות העשירות ביותר בארצות הברית ובעולם. את פרסומה הגדול השיגה בזכות חברותה בקליקת האמנים של ניו יורק ששווקה בשנות ה-60 על ידי האמן האמריקאי אנדי וורהול.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סדג'וויק נולדה בסנטה ברברה, קליפורניה. אביה, פרנסיס מינטורן סדג'וויק, היה תעשיין ובעל חברות נפט ונדל"ן חובקות עולם. אמה הייתה אליס דלאנו דה פורסט, ממשפחת התעשיינים דה פורסט, אחת מ-60 המשפחות העשירות בתבל לפי דירוג שנעשה בשנות ה-40.

משפחת סדג'וויק ידועה כאחת המשפחות המייסדות של ארצות הברית. בני המשפחה היו ממייסדי ניו-אינגלנד ואחד מהם (ויליאם אלרי) אף חתם על מסמך הכרזת העצמאות של ארצות הברית. המשפחה הייתה רבת השפעה עוד לפני הגעתם מאירופה לארצות הברית. בשנות ה-60 של המאה ה-20 נהגו לכנותם "אנשי הכסף הישן". המשפחה נמנתה עם עשירי העולם והחברה הגבוהה של ניו-יורק. חוג החברים של המשפחה כלל את משפחת רוקפלר, משפחת ואנדרבילט, ואת המשפחות וויטני, הרסט, ברלין ועוד מחוג הסילון הגבוה.

במקור חיההמשפחה במסצ'וסטס, אך אידי ומשפחתה התגוררו בקליפורניה זמן ממושך.

לאחר לימודיה עברה אידי להתגורר עם סבתה באחוזה המשפחתית בפארק אווניו, שם הסתובבה עם הבוהמה הניו-יורקית. בינואר 1965 הכירה את אנדי וורהול, שהתאהב בחיי העושר של אידי ואנשי חוגה והחליט להפוך אותה למוזה היחידה שלו. השניים הפכו לאמן והכוכבנית העשירה החמים בעיר, ובמהלך 1965 יצר הזוג סרטים רבים, ביניהם: "Outer and Inner Space", " Prison", "Chelsea Girls" ועוד. הבילויים וההופעות שלהם במקומות היקרים והמבוקשים של ניו-יורק ובשאר העולם מומנו על ידי אידי, שבזבזה מיליונים מקרן הנאמנות שלה ונותרה כמעט חסרת כל. אביה לא אהב את חיי החברה שניהלה עם וורהול וסירב להמשיך לממן את חיי ההוללות של החבורה.

סדג'וויק הייתה דוגמנית הבית הראשונה של המעצבת בטסי ג'ונסון.

ניהלה בשנות ה-60 רומן סוער עם בוב דילן שמעולם לא חיבב את וורהול. עד היום הזה מסרב דילן לדבר על אידי. חלק ממקורביו טוענים שכואב לו לדבר עליה כי הוא מאשים את עצמו במותה. ישנו אזכור אחד שדילן הסכים לשתף, בו הוא טוען שהוא זוכר ממנה רק דברים טובים, הוא החשיב אותה כידידה טובה ואחת האנשים הטובים והנחמדים שהכיר אך לאחר שנישא לאשתו הוא עזב את מלון צ'לסי ומאז ניתק הקשר. יש טוענים שדילן הסתיר את הקשר עם אידי מאשתו ולכן בחר להכחיש קשר רומנטי.

יצאה עם לו ריד מהוולווט אנדרגראונד ועם בוב ניווורת'.

בשנות ה-90 הזמרת מדונה גילתה כי וורן בייטי שרכש את זכויות התסריט לסרט עם מולי רינגוולד על אידי אכן הכיר אותה אך הוא מעולם לא הפיק את הסרט ולא הסכים לדבר עליה.

לאחר מותו של אביה בשנת 1967 היא החליטה להתנתק סופית מוורהול וירשה שוב ירושה שהחזירה לה את מעמדה הכלכלי שנהיה לא בטוח עקב בזבוז עתק מקרן הנאמנות הקודמת שלה והחליטה לחזור לקליפורניה. בין לבין היא צילמה את להתראות מנהטן (1971).

כאשר נישאה סדג'וויק למייקל פוסט ביולי 1971, היא טענה שהפסיקה לשתות אלכוהול ולעשן סמים. סדג'וויק נפטרה מנטילת מנת יתר של גלולות שינה, בהן השתמשה לאחר גמילתה מסמים.

סדג'וויק הייתה בת דודו של אביה של השחקנית קירה סדג'וויק.

כנכדתו של איש העסקים הנרי ווילר דה פורסט יו"ר Southern Pacific Transportation Company שהיה אחד מהאנשים העשירים בארצות הברית, אידי ירשה ממנו קרן נאמנות בשווי עשרות מיליוני דולרים בנוסף לירושת סבתה ממשפחת סדג'וויק.

בתחילת שנות ה-60 אביה מצא מצבור ענק של נפט בחווה המשפחתית בקליפורניה.

בשנת 2009 העריך מגזין פורבס את קרן הנאמנות המשפחתית של משפחת סדג'וויק בכ-14.3 מיליארד דולר. הקרן, שרשומה באיי הבהאמה, הייתה אחת הקרנות הפרטיות הסודיות בעולם עד לאחרונה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אידי סדג'וויק בוויקישיתוף